
|  |  |  | 
|  |  |   
 
 
 
 
 
 
 |  |  |  |  
 
 
 Marți, 28 octombrie 2025, am comemorat a 60-a aniversare a declarației Conciliului al II-lea din Vatican despre relațiile Bisericii cu religiile necreștine. Reflecțiile și vocile papilor asupra acestui document, începând cu aceea a lui Paul al VI-lea, subliniază fraternitatea neamului omenesc. "Nostra aetate", care își sărbătorește cea de-a 60-a aniversare, este o declarație privind relațiile Bisericii Catolice cu religiile necreștine. Acest document, aprobat de Părinții Conciliului al II-lea din Vatican și promulgat de Papa Paul al VI-lea, este considerat un text fundamental pentru dialogul cu celelalte credințe religioase. A fost publicat pe 28 octombrie 1965 și a fost precedat, chiar înainte de redactare, de o întâlnire între Papa Ioan al XXIII-lea și istoricul ebraic Jules Isaak, care, pe 13 iunie 1960, i-a prezentat pontifului un Denkschrift, un memorandum, prin care solicita promovarea unei noi viziuni asupra raporturilor dintre Biserică și iudaism. Aceasta era o perioadă în care rănile provocate omenirii de Cel de-al Doilea Război Mondial erau încă profunde. Este imposibil a face abstracție de Dumnezeu "Nostra aetate" a apărut astfel într-un context istoric care a urmat Holocaustului, adică încercării Germaniei naziste de a-și impune supremația și de a-i anihila pe evrei. Și abordează imediat un aspect central al neamului omenesc: interdependența între diferitele popoare. Paragraful introductiv invită la reflecție asupra a ceea ce oamenii au în comun. Nu lipsesc referințele la Sfintele Scripturi pentru a demonstra că întreaga familie umană are o singură origine: planul de mântuire și iubirea milostivă a lui Dumnezeu îi îmbrățișează pe toți. Sunt admise diferențele, dar se recunoaște o unitate de bază: "Diversele popoare - se citește în document - constituie de fapt o singură comunitate. Au o singură origine, deoarece Dumnezeu a făcut ca întregul neam omenesc să locuiască pe întreaga față a pământului". Este imposibil a face abstracție de Dumnezeu, a subliniat Papa Paul al VI-lea la audiența generală din 18 decembrie 1968. Să nu spunem că înainte de Isus Cristos, Dumnezeu era necunoscut: Vechiul Testament este deja o revelație și își formează promotorii la o spiritualitate minunată și mereu valabilă: este suficient să ne gândim la Psalmi, care hrănesc și astăzi rugăciunea Bisericii cu o bogăție inegalabilă de sentiment și de limbaj. Chiar și în religiile necreștine se poate găsi o sensibilitate religioasă și o cunoaștere a Divinității, pe care Conciliul ne-a avertizat să le respectăm și să le venerăm (cf. Declarația Nostra aetate). Respect reciproc între creștini și evrei Forța acestui document și atractivitatea sa durabilă provin din faptul că "vorbește tuturor popoarelor și despre toate popoarele dintr-o perspectivă religioasă". Papa Ioan Paul al II-lea, în cadrul celebrărilor pentru cea de-a 25-a aniversare a "Nostra aetate", s-a întâlnit pe 6 decembrie 1990 cu delegați ai Comitetului Ebraic Internațional pentru Consultări Interreligioase și membri ai Comisiei pentru Raporturile Religioase cu Ebraismul. Papa Wojtyła a subliniat vitalitatea acestui text conciliar "scurt, dar semnificativ", considerat și un moment de cotitură în raporturile dintre Biserică și religia iudaică. "Biserica lui Cristos - se citește în Nostra aetate - recunoaște că începuturile credinței sale și ale alegerii sale se găsesc deja, conform misterului divin al mântuirii, în patriarhi, în Moise și în profeți". Deschiderea universală a Nostrae aetate este ancorată și își trage orientarea dintr-un înalt simț al singularității absolute a alegerii de către Dumnezeu a unui popor anume, poporul "său", Israelul după trup, deja numit "Biserica lui Dumnezeu" (Lumen gentium, 9); (cf. Neh 13,1; cf. Num 20,4; Dt 23,1 și următoarele). Astfel, reflecția Bisericii asupra misiunii sale și asupra adevăratei sale naturi este intrinsec legată de reflecția asupra descendenței lui Abraham și asupra naturii poporului iudaic (cf. Nostra aetate, 4). Biserica este pe deplin conștientă că Sfintele Scripturi mărturisesc că poporul evreu, această comunitate de credincioși și păstrători ai unei tradiții de mii de ani, este o parte esențială a "misterului" revelației și mântuirii. Stima Bisericii față de musulmani "Nostra aetate" continuă să inspire membrii Bisericii Catolice, la diferite niveluri, pentru a promova relații de respect și dialog cu persoane de alte credințe. În ceea ce privește religia islamică, în documentul conciliar se subliniază că "Biserica privește cu stimă și pe musulmanii care îl adoră pe unicul Dumnezeu, viu și subzistent, milostiv și atotputernic, creatorul cerului și al pământului, care a vorbit oamenilor". La patruzeci de ani de la publicarea declarației privind raporturile Bisericii cu religiile necreștine, Papa Benedict al XVI-lea a subliniat la Angelus din 30 octombrie 2005 că acest document nu și-a pierdut nimic din relevanță. Este de actualitate foarte mare deoarece privește atitudinea comunității ecleziale față de religiile necreștine. Pornind de la principiul că "toți oamenii constituie o singură comunitate" și că Biserica "are datoria de a promova unitatea și iubirea" între popoare, Conciliul "nu respinge nimic din ceea ce este adevărat și sfânt" în celelalte religii și îl vestește tuturor pe Cristos, "calea, adevărul și viața", în care oamenii găsesc "plinătatea vieții religioase". Prin declarația Nostra aetate, Părinții de la Conciliul al II-lea din Vatican au propus câteva adevăruri fundamentale: au reamintit în mod clar legătura specială care unește creștinii și evreii, au reafirmat stima lor față de musulmani și de adepții celorlalte religii și au confirmat spiritul fraternității universale care interzice orice discriminare sau persecuție religioasă. Contribuția hinduismului, budismului și a altor religii În "Nostra aetate" se evidențiază, de asemenea, contribuția diferitelor religii: "În hinduism - se afirmă în document - oamenii examinează misterul divin și îl exprimă prin rodnicia inepuizabilă a miturilor și prin explorările pătrunzătoare ale filosofiei". Budismul recunoaște "insuficiența radicală a acestei lumi în schimbare și se învață o cale prin care oamenii, cu inimi devotate și încrezătoare, sunt capabili să atingă starea de eliberare perfectă". Declarația amintește, de asemenea, că și celelalte religii se străduiesc să depășească "neliniștea inimii umane propunând căi, adică doctrine, precepte de viață și rituri sacre". Fraternitatea universală "Nu-l putem invoca pe Dumnezeu ca Tată al tuturor oamenilor dacă refuzăm să ne comportăm ca frați față de unii dintre cei creați după chipul lui Dumnezeu". Aceste cuvinte deschid capitolul final din "Nostra aetate". Cu ocazia celei de-a 50-a aniversări a promulgării declarației conciliare, Papa Francisc, la audiența generală din 28 octombrie 2015, a indicat calea fraternității. "Suntem frați", a afirmat pontiful, adresându-se evreilor și musulmanilor, hindușilor și budiștilor, jainilor și sikh, reprezentanților confucianismului, tenrikyo și ai religiilor tradiționale africane. "Suntem frați" chemați să urmeze calea dialogului, a subliniat Papa argentinian care, pe 4 februarie 2019, împreună cu marele imam de Al-Azhar, a semnat la Abu Dhabi "Documentul despre fraternitatea umană pentru pacea mondială și conviețuirea împreună". Dialogul de care avem nevoie nu poate fi decât deschis și respectuos, iar atunci se dovedește rodnic. Respectul reciproc este condiție și, în același timp, scop al dialogului interreligios: respectarea drepturilor celorlalți la viață, la integritate fizică, la libertățile fundamentale, adică libertatea de conștiință, de gândire, de exprimare și de religie. Lumea privește către noi, credincioșii, ne îndeamnă să colaborăm între noi și cu bărbații și femeile de bunăvoință care nu practică nicio religie, ne cere răspunsuri efective despre numeroase teme: pacea, foametea, sărăcia care afectează milioane de oameni, criza ecologică, violența, îndeosebi cea comisă în numele religiei, corupția, decăderea morală, crizele familiei, economiei, finanțelor și, mai presus de toate, criza speranței. Noi, credincioșii, nu avem rețete pentru aceste probleme, dar avem o resursă mare: rugăciunea. Și noi, credincioșii, ne rugăm. Trebuie să ne rugăm. Rugăciunea împreună Anul acesta, pentru a sărbători cea de-a 60-a aniversare a declarației privind relațiile Bisericii cu religiile necreștine, o întâlnire specială intitulată "Mergând împreună în speranță" va avea loc pe 28 octombrie, între orele 18.30 și 20.00, în Aula "Paul al VI-lea". Punctul culminant al evenimentului este un discurs al Papei Leon al XIV-lea, urmat de o rugăciune în tăcere pentru pace. Tocmai pornirea la drum este unul dintre semnele distinctive ale acestui document. "Nostra aetate" s-a dovedit, încă de la publicarea sa, a fi o piatră de hotar în relațiile cu celelalte religii. În urma acestui document conciliar, au avut loc de-a lungul anilor inițiative și întâlniri semnificative, cum ar fi cea de la Assisi, convocată de Sfântul Ioan Paul al II-lea. Pe 27 octombrie 1986, în orașul Sfântului Francisc, Papa Wojtyła a numit acel eveniment, la care au participat lideri religioși de diferite credințe, "un semn foarte elocvent pentru cauza păcii". Urmând pașii lui "Nostra aetate", această angajare comună s-a consolidat, iar dialogul interreligios a căpătat, tot mai mult, savoarea rugăciunii. Amedeo Lomonaco (După Vatican News, 28 octombrie 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu 
 |  |  |  |   
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 |  |  | 
|  | Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |  |