|
© Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Audiența generală de miercuri, 17 septembrie 2025
Ciclu de cateheze. Jubileul 2025. Isus Cristos, speranța noastră. III. Paștele lui Isus. 7. Înmormântarea. "Un mormânt nou, în care nu fusese pus nimeni niciodată" (In 19,40-41)
Iubiți frați și surori,
În parcursul nostru de cateheză despre Isus, speranța noastră, astăzi contemplăm misterul Sâmbetei Sfinte. Fiul lui Dumnezeu zace în mormânt. Dar această "absență" a sa nu este un gol: este așteptare, plinătate reținută, promisiune păstrată în întuneric. Este ziua marii tăceri, în care cerul pare mut și pământul nemișcat, dar tocmai acolo se împlinește cel mai profund mister al credinței creștine. Este o tăcere încărcată de sens, ca pântecele unei mame care păstrează copilul încă nenăscut, dar deja viu.
Trupul lui Isus, dat jos de pe cruce, este înfășurat cu grijă, așa cum se face cu ceea ce este prețios. Evanghelistul Ioan ne spune că a fost îngropat într-o grădină, într-un "mormânt nou, în care nu fusese pus nimeni niciodată" (In 19,41). Nimic nu este lăsat la voia întâmplării. Acea grădină amintește de Edenul pierdut, locul unde Dumnezeu și omul erau uniți. Și acel mormânt nefolosit vreodată vorbește despre ceva ce va trebuie încă să se întâmple: este un prag, nu un punct final. La începutul creației, Dumnezeu plantase o grădină, acum noua creație începe tot într-o grădină: cu un mormânt închis care se va deschide în curând.
Sâmbăta Mare este și o zi de odihnă. Conform legii ebraice, nicio lucrare nu trebuie făcută în ziua a șaptea: de fapt, după șase zile de creație, Dumnezeu s-a odihnit (cf. Gen 2,2). Acum și Fiul, după ce și-a terminat lucrarea sa de mântuire, se odihnește. Nu pentru că este obosit, ci pentru că a terminat lucrarea sa. Nu pentru că a capitulat, ci pentru că a iubit până la sfârșit. Nu mai este nimic de adăugat. Această odihnă este pecetea lucrării împlinite, este confirmarea că ceea ce trebuia făcut a fost cu adevărat realizat. Este o odihnă plină de prezența ascunsă a Domnului.
Ne este greu să ne oprim și să ne odihnim. Trăim ca și cum viața nu ar fi niciodată îndeajuns. Alergăm pentru a produce, pentru a demonstra, pentru a nu pierde teren. Dar evanghelia ne învață că a ști să ne oprim este un gest de încredere pe care trebuie să învățăm să-l facem. Sâmbăta Sfântă ne invită să descoperim că viața nu depinde întotdeauna de ceea ce facem, ci și de cum știm să ne luăm rămas bun de la ceea ce am putut să facem.
În mormânt, Isus, Cuvântul viu al Tatălui, tace. Dar tocmai în acea tăcere începe să fermenteze viața nouă. Ca o sămânță în pământ, ca întunericul dinaintea zorilor. Dumnezeu nu se teme de trecerea timpului, pentru că este și Domnul așteptării. Astfel, chiar și timpul nostru "inutil", cel al pauzelor, al golurilor, al momentelor sterile, poate deveni sân al învierii. Fiecare tăcere primită poate fi premisa unui Cuvânt nou. Fiecare timp suspendat poate deveni timp de har, dacă îl oferim lui Dumnezeu.
Isus, îngropat în pământ, este chipul blând al unui Dumnezeu care nu ocupă tot spațiul. El este Dumnezeul care lasă lucrurile să se întâmple, care așteaptă, care se retrage pentru a ne lăsa libertatea. Este Dumnezeul care are încredere, chiar și atunci când totul pare sfârșit. Și noi, în acea sâmbătă suspendată, învățăm că nu trebuie să ne grăbim să înviem: mai întâi trebuie să rămânem, să primim tăcerea, să ne lăsăm îmbrățișați de limită. Uneori căutăm răspunsuri rapide, soluții imediate. Dar Dumnezeu lucrează în adâncul sufletului, în timpul lent al încrederii. Sâmbăta înmormântării devine astfel pântecele din care poate izvorî forța unei lumini invincibile, cea a Paștelui.
Dragi prieteni, speranța creștină nu se naște în zgomot, ci în tăcerea unei așteptări pline de iubire. Nu este fiică a euforiei, ci a abandonului încrezător. Fecioara Maria ne învață acest lucru: ea întrupează această așteptare, această încredere, această speranță. Când ni se pare că totul este în impas, că viața este un drum întrerupt, să ne amintim de Sâmbăta Sfântă. Chiar și în mormânt, Dumnezeu pregătește cea mai mare surpriză. Și dacă știm să primim cu recunoștință ceea ce a fost, vom descoperi că, tocmai în micime și tăcere, lui Dumnezeu îi place să transfigureze realitatea, făcând noi toate lucrurile cu fidelitatea iubirii sale. Adevărata bucurie se naște din așteptarea locuită, din credința răbdătoare, din speranța că ceea ce este trăit în iubire va învia cu siguranță la viața veșnică.
APEL
Exprim apropierea mea profundă de poporul palestinian din Gaza, care continuă să trăiască în frică și să supraviețuiască în condiții inacceptabile, constrâns cu forța încă o dată să fugă din ținuturile sale. În fața Domnului Atotputernic, care a poruncit: "Să nu ucizi" (Ex 20,13), și în fața întregii istorii umane, fiecare persoană are întotdeauna o demnitate inviolabilă, care trebuie respectată și protejată. Reînnoiesc apelul pentru încetarea focului, pentru eliberarea ostaticilor, pentru o soluție diplomatică negociată, pentru respectarea integrală a dreptului umanitar internațional. Îi invit pe toți să se alăture rugăciunii mele sincere pentru ca în curând să răsară zorii păcii și dreptății.
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu