Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Cuvântul lui Dumnezeu nu poate să fie folosit pentru a justifica războaie și ocupații

Citind Biblia după distrugerea din Gaza

Predau Biblia în Palestina/Israel de douăzeci și cinci de ani, în principal seminariștilor catolici vorbitori de limbă arabă, călugărilor și călugărițelor, precum și profesorilor de religie. De asemenea, am predat Biblia evreilor din Israel în ebraică, studenților rabinici, ghizilor turistici și persoanelor obișnuite care doresc să aprofundeze propria educație. Este o misiune pentru care sunt deosebit de recunoscător și care încă mă umple de entuziasm și emoție. Totuși, este o misiune care uneori mă umple și de frică și tremur. Deși sunt profund recunoscător că trăiesc într-o perioadă în care Biserica este mai conștientă, mai sensibilă și mai prudentă cu privire la modul în care Biblia trebuie folosită în învățătura creștină - regretând profund modul în care a fost folosită ca armă împotriva ebraismului și a evreilor - știu că mai este mult de lucru în ceea ce privește cei care îndură consecințele lecturilor biblice distorsionate.

Lucrul cel mai urgent pentru mine, în mijlocul unui conflict care pune Israelul împotriva Palestinei într-un război sângeros care a lăsat Gaza în ruine și i-a înfometat pe locuitorii săi, este: cum ar trebui să mă apropii de planul de iubire al lui Dumnezeu pentru omenire din Biblie, un plan care include alegerea Israelului, darul țării și anihilarea popoarelor care locuiesc în acel ținut? Cum pot citi cuvântul pe care creștinii îl aclamă drept Cuvânt al lui Dumnezeu: "Numai în cetățile popoarelor acelea pe care ți le dă Domnul ca moștenire, să nu lași în viață nimic din ceea ce are suflare, ci să-i nimicești pe hetei, pe amorei, pe canaaneeni, pe ferezei, pe hevei și pe iebusei, după cum ți-a poruncit Domnul Dumnezeul tău" (Dt 20,16-17). Nu ar fi mai bine să punem Biblia deoparte și să găsim alte resurse pentru a dezvolta viața spirituală, comportamentul moral și conducerea religioasă? Sau, cel puțin, nu ar trebui cenzurate părțile mai problematice ale Bibliei? Ea poate fi, și a fost, o carte periculoasă, nu numai pentru mulți din Orientul Mijlociu astăzi, ci și pentru mulți alții de-a lungul lungilor secole de istorie.

Pe 7 ianuarie 1937, David Ben-Gurion, șeful Agenției ebraice din Palestina sub mandatului britanic (un guvern din umbră care prefigura înființarea statului Israel), a vorbit în fața Comisiei Peele, care încerca să rezolve problemele mandatului britanic în Palestina, implicat în conflictul dintre evrei și arabi. Contestând însăși conceptul de "Mandat britanic pentru Palestina", stabilit după Primul Război Mondial, Ben-Gurion a declarat: "În numele evreilor, spun că Biblia este Mandatul nostru, Biblia care a fost scrisă de noi, în limba noastră, în ebraică, chiar în această țară. Acesta este Mandatul nostru. Dreptul nostru este la fel de vechi ca poporul ebraic" (www.scribd.com/document/287215993/Ben-Gurion-Testimony-to-Peel-Commission). În 1958, la zece ani de la înființarea statului Israel, Ben-Gurion, pe atunci prim-ministru, a inaugurat primul Concurs mondial de Biblie la Ierusalim. La scurt timp după aceea, a înființat un cerc obișnuit de studii biblice, la care participa cu asiduitate. Grupul a început lucrările sale cu cartea biblică preferată a lui Ben-Gurion, Iosue, pe care el o considera absolut adevărată. Pentru el era modelul istoric pentru cucerirea Țării Bibliei de către Poporul Bibliei, atunci ca și acum.

Ben-Gurion nu era un evreu religios, iar credința sa în Dumnezeu era umbrită de credința sa în națiunea "ebraică", un concept derivat din lectura sa avidă a Bibliei. În afară de asta, el respingea în mod explicit tradițiile religioase ale poporului ebraic, care se dezvoltaseră de-a lungul secolelor în scrierile rabinice adunate în Talmud. Ca naționalist "ebraic", el considera Biblia ca apogeul literar și spiritual suprem și etern al evreilor din țara lor, în timp ce considera scrierile rabinice, Talmudul, o colecție secundară, creată în exil și destinată să dispară cu timpul. Biblicismul lui Ben-Gurion (o lectură seculară a Bibliei folosită ca o comoară de terminologie și mitologie naționalistă) a fost determinant în istoria timpurie a activității sioniste în Palestina. Deși aspru criticată de intelectualii evrei religioși din Israel, precum Martin Buber și Yeshayahu Leibowitz - ambii profund conștienți de problemele morale tulburătoare ridicate de cuceririle militare ale Israelului, de epurarea etnică a teritoriilor israeliene de palestinieni și de discriminarea înrădăcinată împotriva cetățenilor arabi din statul Israel - versiunea lui Ben-Gurion a sionismului domina.

Actualul prim-ministru israelian, Benjamin Netanyahu, este un moștenitor al moștenirii lui Ben-Gurion de a folosi Biblia cu scopul de a legitima și a consolida ulterior ocupația. La începutul războiului din Gaza, pe 28 octombrie 2023, Netanyahu i-a descris pe soldații israelieni ca fiind "dornici să se răzbune pe ucigași pentru actele oribile comise împotriva copiilor noștri, împotriva femeilor noastre, împotriva părinților noștri și împotriva prietenilor noștri. Ei sunt angajați pentru eradicarea acestui rău din lume, pentru existența noastră și, adaug, pentru binele întregii omeniri. Întregul popor și liderii săi îi îmbrățișează și cred în ei. «Adu-ți aminte ce ți-a făcut Amalek»." Citatul său din Dt 25,17 a fost o reamintire înfiorătoare a modului în care Biblia poate fi folosită pentru a promova războiul și ura. Amalek, descris în Ex 17, este dușmanul arhetipal al israeliților și li s-a ordonat să-l extermine pe el și pe urmașii săi. Netanyahu, aliații săi, mișcarea de coloniști israelieni și cei care comit acte de violență împotriva palestinienilor se bazează încontinuu pe limbajul biblic pentru a-și justifica actele care produc moarte și distrugere.

Nu este nimic nou în abuzul ideologic al textelor sacre. "Mobilizarea" unei idei despre Dumnezeu și a narațiunilor sacre care vorbesc despre Dumnezeu adaugă autoritate ideologiilor despre dominație și excluziune create de om. Acest lucru face ca Biblia să fie dezaprobată de cei care luptă pentru libertate, egalitate și fraternitate. Totuși, pentru creștini, Biblia oferă cuvintele pentru a vorbi despre Dumnezeu, despre persoana umană și despre relația care se instaurează între cei doi. Ea oferă un vocabular, o gramatică, o sintaxă, conform cărora creștinii pot încerca să-l exprime pe Dumnezeu. Narațiunea biblică schițează o istorie a originilor, a evenimentelor actuale și a speranței care îi inserează pe credincioși într-o lungă istorie a omenirii în care pot găsi sens, vocație și o misiune într-o lume care caută răscumpărarea. Totuși, ca toate comorile, faptul a le însuși implică și riscuri.

În 1994, patriarhul latin de Ierusalim, Michel Sabbah, a publicat un instrument fundamental pentru cititorii Bibliei în timpul acestei perioade de conflict din Palestina/Israel, A citi și a trăi Biblia astăzi în țara Bibliei (Michel Sabbah, Reading the Bible Today in the Land of the Bible, Ierusalim, Patriarhia Latină, 1993). Prefața la această scrisoare pastorală este un verset care constituie o cheie hermeneutică creștină pentru citirea Bibliei: "El este pacea noastră, care a făcut din două una și a dărâmat zidul despărțitor, desființând în trupul său ura [...] încât cei doi să fie un singur om nou, făcând pace, și să-i împace pe amândoi cu Dumnezeu" (Ef 2,14-16). În această scrisoare, Sabbah pune o întrebare emoționantă celor care citesc Biblia în Palestina astăzi: "Trebuie oare să fim victime ale propriei noastre istorii de mântuire, care pare să privilegieze poporul ebraic și să ne condamne pe noi? Este chiar aceasta voința lui Dumnezeu, căreia ar trebui să ne supunem inexorabil, fără apel și fără discuție, și care ne-ar cere să lăsăm totul în favoarea unui alt popor?" (nr. 7c).

Adresându-se celor care au respins Biblia din cauza modului în care este citită pentru a justifica ocupația și discriminarea, Sabbah spune: "Prin această respingere a cuvântului lui Dumnezeu, dragi credincioși, vă faceți complici și victime ale celor pe care îi acuzați și, fiind deja deposedați de pământ, vă lăsați deposedați și de Sfânta Scriptură a voastră și de lumina pe care ea o conține pentru a vă ajuta să ieșiți din întuneric și să depășiți orice dificultate" (nr. 56). Spre sfârșitul scrisorii, Sabbah concluzionează: "A citi și a trăi Biblia astăzi în țara Bibliei este un har și o provocare. Un har, pentru că în fiecare zi mergem cu Isus însuși pe aceleași drumuri pe care le-a parcurs El cu discipolii săi, ca tovarăș și prieten. O provocare pentru că astăzi, în acest ținut de conflict, experimentăm suferințe care sunt în centrul colocviului nostru cu Domnul. Și Domnul, care ne face inimile să ardă atunci când ne vorbește (cf. Lc 24,32) de-a lungul drumului nostru de pelerini, «ne deschide inima pentru a înțelege Scripturile» și ne ajută să discernem, înțelegând istoria noastră, voința Tatălui" (nr. 64).

Creștinii trebuie să fie conștienți de faptul că unele concepte precum "popor ales" și "țară promisă" au consecințe existențiale și morale foarte concrete pentru popoarele din Orientul Mijlociu și nu sunt numai exerciții speculative și teologice. În linie cu aceste preocupări, Sfântul Scaun a subliniat importanța dreptului internațional, mai degrabă decât a discursului biblic, pentru a înțelege conflictul Palestina/Israel. Creștinii sunt încurajați să înțeleagă legătura religioasă ebraică cu pământul Israelului, "care își are rădăcinile în tradiția biblică, fără a adopta neapărat o anumită interpretare religioasă a acestei relații. În ceea ce privește existența statului Israel și alegerile sale politice, acestea trebuie văzute într-o perspectivă care nu este în sine religioasă, ci se referă la principiile comune ale dreptului internațional" (Dicasterul pentru Promovarea Unității Creștinilor, Materiale ajutătoare pentru o prezentare corectă a evreilor și a ebraismului în predica și în cateheza Bisericii Catolice, 1985, VI, 1).

În definitiv, Biblia, citită cu credință, iubire și caritate, se revelează drept Cuvânt viu al lui Dumnezeu. În Palestina/Israelul de astăzi, Biblia este folosită pentru a legitima și a justifica războaie, ocupație și discriminare. Alături de Biblie, Coranul, scriptura sacră a musulmanilor, este "mobilizată" în luptele politice privind destinul Țării Sfinte și cine ar trebui să o guverneze. Totuși, Dei verbum, constituția dogmatică a Conciliului al II-lea din Vatican despre revelația divină, subliniază că "Sfânta Scriptură [trebuie] citită și interpretată în lumina aceluiași Duh prin care a fost scrisă" (nr. 12). Discernerea acestui Duh, conform și interpretării autentice încredințate magisteriului (nr. 10), este, prin urmare, parte esențială a citirii Bibliei. În esență, Biblia, citită drept Cuvânt al lui Dumnezeu, învață egalitatea, dreptatea și pacea, valori care sunt în sintonie cu Dumnezeul pe care învățăm să-l cunoaștem în lectura Bibliei de către Biserică.

David Neuhaus

(După L'Osservatore Romano, 7 august 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2025 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat