![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Editura "Sapientia": Trei noi cărți La Editura "Sapientia" au apărut recent cărțile: Isus Cristos, Fiu al lui Dumnezeu, Mântuitor - A 1700-a aniversare a Conciliului Ecumenic din Niceea (325-2025), scrisă de Comisia Teologică Internațională, Carlo Acutis. Darul lui Dumnezeu pentru noi, scrisă de pr. dr. Eugen Răchiteanu, și Instituții de Drept Canonic Oriental și Communicatio in sacris, scrisă de pr. dr. Maximilian Pal și pr. dr. Mihai Pătrașcu. * * *
Redăm mai jos introducerea la document: 1. Pe 20 mai 2025, Biserica Catolică și ansamblul lumii creștine comemorează cu recunoștință și bucurie deschiderea Conciliului din Niceea din 325: Conciliul din Niceea este o piatră de hotar în istoria Bisericii. Aniversarea celebrării sale îi invită pe creștini să se unească în lauda și în aducerea de mulțumire Preasfintei Treimi și îndeosebi lui Isus Cristos, Fiul lui Dumnezeu, "de o ființă cu Tatăl", care ne-a revelat acest mister de iubire. Acest Conciliu a rămas în conștiința creștină îndeosebi prin Simbolul care adună, definește și proclamă credința în mântuirea în Isus Cristos și în Dumnezeul Unul, Tată, Fiu și Duh Sfânt. Simbolul de la Niceea mărturisește vestea bună a mântuirii integrale a ființelor umane realizate de Dumnezeu în Isus Cristos. După 1700 de ani, este vorba de a celebra acest eveniment într-o doxologie, care să fie o laudă adusă gloriei lui Dumnezeu, din moment ce ea s-a manifestat în comoara inestimabilă a credinței exprimate de Simbol: frumusețea infinită a lui Dumnezeu Tatăl, care ne mântuiește, milostivirea imensă a lui Isus Cristos, Mântuitorul nostru, generozitatea răscumpărării care este oferită fiecărei persoane umane în Duhul Sfânt. Să unim glasurile noastre cu cele ale Părinților Bisericii, ca Efrem Sirul, pentru a cânta această glorie: Glorie Celui care a venit
2. Lumina revărsată de adunarea de la Niceea asupra revelației creștine permite să se descopere în ea o bogăție inepuizabilă, care continuă, prin secole și culturi, să găsească aprofundări și să se manifeste sub aspecte tot mai frumoase și mai noi. Aceste fațete diferite sunt scoase în evidență în special de recitirea rugătoare și teologică a Simbolului pe care o fac cea mai mare parte a tradițiilor creștine, fiecare pe baza unui raport diferit cu faptul că există un Simbol de credință. Este vorba și de ocazia, pentru toți și pentru fiecare, de a redescoperi sau/și de a descoperi bogăția sa și legătura de comuniune între toți creștinii pe care acest Simbol o poate constitui. "Cum să nu amintim importanța extraordinară a unei asemenea comemorări în slujba căutării unității depline a creștinilor?", subliniază Papa Francisc. 3. Conciliul din Niceea a fost primul conciliu desemnat ca "ecumenic", deoarece pentru prima dată episcopii din toată Oikoumenē au fost invitați. Așadar, deciziile sale trebuiau să aibă însemnătate ecumenică, adică universală: ele au fost receptate ca atare de credincioși și de tradiția creștină, în cursul unui proces lung și laborios. Miza la nivel ecleziologic este decisivă. Simbolul se înscrie în mișcarea de asumare progresivă din partea doctrinei creștine a limbii și a schemelor de gândire grecești, care au ajuns ele însele, ca să spunem așa, transfigurate, tocmai în virtutea venirii lor în contact cu Revelația. În afară de asta, Conciliul a pecetluit importanța mereu crescândă a sinoadelor și a modurilor de conducere sinodală în Biserica din primele secole, realizând o cotitură de primă măreție: în linia lui exousìa conferită apostolilor de Isus și de Duhul Sfânt (Lc 10,16; Fap 1,14; 2,1-4), evenimentul de la Niceea a deschis de fapt calea spre o nouă exprimare instituțională a autorității în Biserică, o autoritate de însemnătate universală, de acum încolo recunoscută conciliilor ecumenice, cu privire atât la doctrină, cât și la disciplină. Această cotitură decisivă în modul de a gândi și de a conduce în sânul comunității discipolilor Domnului Isus avea să scoată în evidență elemente esențiale ale misiunii Bisericii de a învăța și, prin urmare, ale naturii sale. 4. O precizare se impune înainte de a merge mai departe în reflecție. Ne bazăm pe Simbolul de la Niceea-Constantinopol (381), și nu în sens strict pe Simbolul compus la Niceea (325). Au fost necesari circa cincizeci de ani pentru ca vocabularul Simbolului de la Niceea să fie acceptat și să existe consens cu privire la însemnătatea universală a Conciliului. Procesul de receptare a Conciliului din Niceea s-a prelungit în timpul conflictului cu pneumatomahii (eretici creștini care negau divinitatea Duhului Sfânt - n.tr.) între Niceea și Constantinopol, ducând la introducerea câtorva modificări textuale semnificative, îndeosebi în al treilea articol de credință. Totuși, conform opiniei Părinților, acest proces, care ajunge la împlinire în Simbolul niceno-constantinopolitan, nu implica nicio alterare a credinței niceene, ci protejarea sa autentică. În acest sens, preambulul definiției dogmatice de la Calcedon, care a fost precedată de transcrierea Simbolului de la Niceea și a Simbolului niceno-constantinopolitan, "confirmă" ceea ce a fost spus în Simbolul celor "150 de Părinți" (Constantinopol), pentru că sensul său se află, conform termenilor săi, în precizarea a ceea ce se referă la Duhul Sfânt împotriva celor care neagă stăpânirea sa. Importanța a ceea ce s-a petrecut la Niceea se manifestă în interdicția de la Conciliul din Efes de a promulga orice altă formulă de credință, pentru că, în momentele care au urmat după Niceea, susținătorii ortodoxiei au crezut că discernământul cristalizat în Simbolul Niceean ar fi fost suficient ca să garanteze credința Bisericii dintotdeauna. De exemplu, Atanasiu va spune, cu privire la Niceea, că este vorba de "cuvântul Dumnezeului nostru care durează pentru totdeauna" (Is 40,8). Acest proces de Tradiție vie și normativă se prelungește între secolele al IV-lea și al IX-lea, prin adoptarea acestui Simbol în liturgiile baptismale, mai ales în Orient, și apoi în liturgiile euharistice. Notăm că Filioque, care se află în versiunile occidentale actuale ale Simbolului, nu face parte din textul original al Simbolului niceno-constantinopolitan, pe care acest Document intenționează să se sprijine. Acest punct continuă să fie obiect de neînțelegeri între confesiunile creștine, așa încât dialogul dintre Orient și Occident trebuie să continue și astăzi. 5. Într-un prim capitol vom propune o lectură doxologică a Simbolului, pentru a scoate în evidență resursele sale soteriologice și prin urmare cristologice, trinitare și antropologice. Va fi ocazia pentru a sublinia însemnătatea sa și pentru a primi elan nou pe drumul spre unitatea creștinilor. Însă primirea bogăției Conciliului din Niceea după 1700 de ani ne face să percepem și modul în care Conciliul hrănește și conduce viața creștină zilnică: într-un al doilea capitol, de factură patristică, vom explora cum viața liturgică și viața de rugăciune au fost fecundate în Biserică după Conciliu. Niceea constituie o atare cotitură pentru istoria creștinismului, încât, în al treilea capitol, ne vom opri asupra modului în care Simbolul și evenimentul Conciliului dau mărturie despre același eveniment al lui Isus Cristos, a cărui intrare năvalnică în istorie oferă un acces nemaiauzit la Dumnezeu și introduce o transformare a gândirii umane, cu alte cuvinte, un eveniment de Înțelepciune. Simbolul și Conciliul mărturisesc și o noutate în modul în care Biserica lui Cristos se structurează și își îndeplinește misiunea: ele traduc ceea ce a fost un eveniment de Biserică. În sfârșit, în al patrulea capitol, vom analiza condițiile de credibilitate a credinței mărturisite la Niceea, într-o etapă de teologie fundamentală, care va scoate în evidență natura și identitatea Bisericii, deoarece ea este interpretă autentică a adevărului normativ al credinței, prin Magisteriu, și păzitoare a credincioșilor, în mod special a celor mai mici și a celor mai vulnerabili. 6. "Nu se aprinde o candelă și se pune sub obroc, ci pe candelabru, ca să lumineze pentru toți cei care sunt în casă" (Mt 5,15). Această lumină este Cristos, "lumină din lumină". A ne lăsa uimiți de asta înseamnă a găsi și un elan nou pentru a prezenta această veste bună cu forță și creativitate mai mare în Duhul Sfânt. Această lumină luminează în mod viu epoca noastră marcată de fermenți de violență și de nedreptate, plină de incertitudine, care întreține un raport complex cu adevărul, motiv pentru care par să fie puse în dificultate credința și apartenența la Biserică. Lumina este cu atât mai vie și strălucitoare cu cât este împărtășită de toți creștinii, astfel încât pot să mărturisească propria credință în una și aceeași marty̆ria, cu una și aceeași mărturie, așa încât să contribuie la atragerea bărbaților și femeilor de astăzi la Isus Cristos, Fiu al lui Dumnezeu și Mântuitor: Esențială pentru noi, lucrul cel mai frumos, cel mai atrăgător și în același timp cel mai necesar, este credința în Isus Cristos. Toți împreună, dacă vrea Dumnezeu, o vom reînnoi solemn în cursul următorului Jubileu și fiecare dintre noi este chemat să o vestească fiecărui bărbat și fiecărei femei de pe pământ. Este misiunea fundamentală a Bisericii. *
Nu demult, am vorbit cu un tânăr care era oarecum deprimat și descurajat din cauza faptului că nu găsea de lucru, și îmi spunea că "trăim cu siguranță într-o lume marcată de ritmul alert al tehnologiei și în căutarea sensului profund al vieții, și parcă nu mai reușim să vedem lumina de la capătul tunelului". Ascultând mărturia tânărului, mi-a venit în minte să scriu această carte, invitându-i pe tinerii descurajați să privească la chipul luminos al lui Carlo Acutis, care strălucește în drumul căutărilor noastre ca un far de speranță și credință sinceră. Tinerii să privească la acest copil al lui Dumnezeu, pasionat de informatică și profund iubitor de Euharistie, care a reușit, în doar 15 ani de viață, să lase o moștenire spirituală impresionantă, devenind un model pentru tineri și nu numai. Carlo nu a fost un sfânt inaccesibil, ci un adolescent ca oricare altul, care și-a trăit credința în mijlocul lumii moderne, care a transformat internetul într-o platformă de evanghelizare, promovând minunile euharistice și învățându-i pe ceilalți să-l descopere pe Dumnezeu în viața de zi cu zi. Simplitatea, bucuria și iubirea sa față de aproapele l-au transformat într-un "dar" pentru generația de astăzi. Această carte își propune să ne apropie de trăirea sa și să ne inspire să trăim credința cu aceeași bucurie și naturalețe. Prin exemplul lui Carlo, descoperim că sfințenia nu este un ideal îndepărtat, ci un drum accesibil pentru fiecare dintre noi. Ești pregătit să pornești în această călătorie alături de Carlo? Pr. dr. Eugen Răchiteanu * * *
Pe 18 octombrie 1990, prin Constituția apostolică Sacri Canones, Papa Ioan Paul al II-lea promulga Codul Canoanelor Bisericilor Orientale. Odată cu intrarea în vigoare a acestui Cod, s-a ajuns la capătul unui iter început de Papa Leon al XIII-lea, care vedea la nivelul Bisericii universale o deplină egalitate între Biserica Catolică din Apus și celelalte Biserici Catolice sui iuris din Răsărit. De fapt, în lumina Conciliului al II-lea din Vatican și a Codului de Drept Canonic pentru Biserica Catolică de Rit latin, Codul Canoanelor Bisericilor Orientale (CCEO) a fost structurat în așa manieră încât să reflecte comuniunea cu Biserica universală. De acum înainte, Biserica Catolică din Răsărit și Apus va avea un singur Corpus Iuris Canonici care va legifera întreaga sa activitate. În acest volum vom trata, în prima parte, despre Bisericile particulare din care și prin care subzistă Biserica Catolică: pe de o parte, există o Biserică Catolică de Rit Latin, care se extinde în toată Europa Apuseană, în Americi și în unele regiuni din Africa, Asia, Australia, Noua Zeelandă și Oceania, ce cuprinde riturile: roman, ambrozian, galican, celtic și mozarabic, și, pe de altă parte, Bisericile Catolice Orientale, pe care le găsim în Europa de Răsărit, Orientul Apropiat, dar și în Asia, Africa, America și Australia, ce cuprinde riturile: alexandrin, antiohian, armean, bizantin și caldeean. Toate aceste Biserici particulare au un drept comun, care stabilește principii fundamentale cu privire la organizarea ierarhiei, disciplină și liturgie. Fiecare Biserică Catolică Orientală, apoi, are dreptul său particular, care completează organizarea juridică prevăzută de dreptul comun. Întrucât membrii Bisericilor particulare sunt răspândiți în toată lumea, există și un drept inter-ritual, care stabilește legăturile juridice existente între credincioșii de rituri diferite. Aceste drepturi sunt numite drepturi personale și, ca atare, pot și trebuie să fie respectate în toată lumea. Conciliul Ecumenic al II-lea din Vatican insistă asupra faptului ca credincioșii orientali să cunoască legile, tradițiile și obiceiurile cu privire la constituția ierarhică, la disciplina și forma liturgică a celebrărilor, atât cele comune tuturor Riturilor, cât și cele ale Ritului propriu, precum și normele ce reglementează relațiile inter-rituale. Aceeași obligație este impusă de Conciliu și credincioșilor latini, care, prin apostolat, mențin legături strânse cu clerul, călugării și cu credincioșii de Rit oriental, pentru că aceștia din urmă, chiar și atunci când se află în administrația pastorală a episcopilor sau a preoților de Rit latin, să respecte pretutindeni dreptul lor comun și particular. După o scurtă introducere istorico-juridică, acest volum cuprinde patru părți: Prima parte tratează despre izvoarele dreptului oriental și chestiuni referitoare la dreptul comun și particular al Bisericilor Catolice Orientale. Partea a doua cuprinde chestiuni referitoare la conducerea centrală și particulară a fiecărei Biserici sui iuris, la care vom adăuga unele aspecte referitoare la disciplina clerului și a institutelor călugărești. Partea a treia tratează chestiuni cu privire la disciplina sacramentală și cultul divin. A patra parte cuprinde relațiile dintre catolicii de orice Rit cu credincioșii necatolici; în mod special, această parte tratează despre communicatio in sacris. Autorii * * * Isus Cristos, Fiu al lui Dumnezeu, Mântuitor - A 1700-a aniversare a Conciliului Ecumenic din Niceea (325-2025)
Carlo Acutis. Darul lui Dumnezeu pentru noi
Instituții de Drept Canonic Oriental și Communicatio in sacris
* * * Aceste cărți, în limita stocului disponibil, pot fi procurate prin comandă (cu plata taxelor aferente expedierii): Din Librăria "Presa Bună":
* De la Librăria "Sapientia":
* * * Vă invităm să accesați pagina "Noutăți editoriale" pe www.ercis.ro
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |