![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Cu ocazia Jubileului Sfântului Scaun, card. Gianfranco Ghirlanda clarifică diferențele dintre Sfântul Scaun și Statul Cetății Vaticanului și reflectă asupra reformei Curiei. "Diplomația Vaticanului nu apără interese, ci promovează persoana umană", spune el, subliniind valoarea unei Biserici sinodale și apropiate. "Diplomația Sfântului Scaun are sens doar dacă rămâne în slujba persoanei și a păcii." Cardinalul Gianfranco Ghirlanda, iezuit, canonist și profesor emerit la Universitatea Pontificală Gregoriana, fost rector al Ateneului și consultant al numeroase dicastere vaticane, oferă o reflecție detaliată și profundă asupra semnificației Jubileului Sfântului Scaun, programat pentru 9 iunie 2025: o ocazie pentru a reciti natura, misiunea și relevanța Curiei Romane în lumina evangheliei și a istoriei. Eminență, se face adesea confuzie între Sfântul Scaun și statul Cetatea Vaticanului. Ne ajutați să clarificăm? Sfântul Scaun, sau Scaunul Apostolic, poate desemna fie persoana papei, fie Curia Romană, în funcție de contexte. Este fundamental să se facă distincția între Sfântul Scaun, înțeles drept centru de guvernare al Bisericii, și statul Cetatea Vaticanului, care a fost instituit prin Pactele Laterane din 11 februarie 1929 pentru a garanta pontifului deplină libertate în exercitarea slujirii sale. Deja în 1871, statul italian a promulgat legea garanțiilor, un act unilateral care căuta să reglementeze raporturile cu Sfântul Scaun, dar care a fost respins de Pius al IX-lea, deoarece îl subordona pe papa autorității italiene. Abia în 1929, cu un acord bilateral, s-a ajuns la o reglementare definitivă. Sfântul Scaun, nu Statul Vatican, este cel care are subiectivitate juridică internațională și întreține raporturi diplomatice. Centralismul roman este adesea obiect de critică. Cum răspundeți la această observație în lumina lui Praedicatum Evangelium? Structura concretă a guvernării ecleziale variază în timp, adaptându-se la schimbările istorice, menținând în același timp neschimbate principiile fundamentale revelate. Praedicatum Evangelium se situează în perspectiva unei descentralizări mai mari, deja sperată de Conciliul Vatican II. Cu toate acestea, implementarea sa deplină necesită timp. Funcția guvernării centrale, încredințată Sfântului Scaun, este aceea de a păstra unitatea credinței, a sacramentelor și a moralei. Însă acest rol trebuie să se armonizeze cu autonomia și responsabilitatea pastorală a Bisericilor particulare, încredințate episcopilor. Sinodalitatea, promovată cu hotărâre de Papa Francisc, este o cale concretă pentru a întări această armonie. Recentul sinod, construit pornind de la parohii, este un exemplu elocvent. Cum să evităm opoziția dintre centru și periferie... Este esențial să nu se opună cele două dimensiuni, ci să se recunoască co-esențialitatea lor. Bisericile particulare nu sunt simple articulații administrative ale Bisericii universale, nici episcopii nu sunt simpli funcționari ai papei. Ele au o consistență de drept divin, asemenea Bisericii universale. În același mod, o viziune exclusiv locală riscă să reducă Biserica universală la o federație de Biserici independente, o perspectivă teologic eronată. Adevăratul echilibru constă în recunoașterea faptului că Biserica este în același timp universală și particulară. Când este accentuat un singur aspect în detrimentul celuilalt, se compromite viziunea catolică a comuniunii ecleziale. Ce provocări concrete întrevedeți în implementarea lui Praedicatum Evangelium în viața de zi cu zi a curiei? Cum se întâmplă cu orice text legislativ, validitatea și eficacitatea unei reforme se verifică în momentul implementării sale. Praedicatum Evangelium va trebui să fie aplicată treptat, ținând cont de corecțiile și ajustările necesare care vor apărea din experiență. Acesta este un pasaj fiziologic și sănătos în procesul de reformă. Care este originea rolului internațional al Sfântului Scaun? Sfântul Scaun a dobândit relevanță internațională datorită naturii sale spirituale. Încă din secolul al IV-lea, odată cu recunoașterea libertății religioase pentru creștinism, Biserica a început să stabilească raporturi cu autoritatea imperială. După căderea Imperiului Roman de Apus, ea a rămas singura forță unitară în haosul politic, asumând treptat un rol tot mai vizibil și pe planul internațional. Din secolul al V-lea, au apărut figuri precum apocrisari, reprezentanți ai papei pe lângă autoritățile civile. În secolele următoare se dezvoltă statele pontificale, legati missi și, în secolul al XV-lea, primele nunțiaturi. Istoria a atribuit Sfântului Scaun o funcție diplomatică, înrădăcinată însă în misiunea sa spirituală: de a promova pacea, de a apăra drepturile umane, de a proteja demnitatea persoanei. Diplomația Vaticanului are caracteristici specifice. Aș defini-o o diplomație umanitară. Nu este orientată spre protejarea intereselor de putere, ci spre promovarea persoanei umane. În acest sens, Sfântul Scaun are misiunea, uneori incomodă, de a denunța încălcările drepturilor fundamentale, oriunde s-ar produce ele. Experiența acumulată de-a lungul secolelor este prețioasă, dar trebuie să rămână întotdeauna în slujba evangheliei. Este mai dificil a exercita această funcție fără instrumentele tipice unui stat? Fără îndoială, dar tocmai această condiție exaltă specificul misiunii. Sfântul Scaun este chemat să acționeze în lume, fără a se lăsa mondenizat. Aici intră în joc discernământul. După cum învață Sfântul Ignațiu, mijloacele trebuie să rămână mijloace. Dacă devin scop, se pierde coerența evanghelică. Când instrumentele lumești preiau controlul, Biserica riscă să piardă propria identitate, ajungând să apere mai degrabă prestigiul și puterea decât persoana umană. Acesta ar fi un grav eșec al misiunii sale. * Definiția Sfântului Scaun Sfântul Scaun este subiect de drept internațional distinct de statul Cetatea Vaticanului. Întreține relații diplomatice cu peste 180 de state, participă ca observator permanent la Națiunile Unite și stipulează tratate internaționale. Spre deosebire de state, rolul său se bazează pe misiunea spirituală a papei ca păstor al Bisericii universale. Statul Cetatea Vaticanului, în schimb, s-a născut o dată cu Pactele Laterane din 1929 pentru a asigura independența slujirii petrine. * Sfântul Scaun, Vaticanul și Curia Romană: diferențele Sfântul Scaun este guvernul central al Bisericii, condus de papa și de Curia Romană. Statul Cetatea Vaticanului este entitatea teritorială, minimă, dar suverană, care garantează papei deplină libertate și independență. Curia Romană este ansamblul dicasterelor care îl ajută pe papa în slujirea sa adusă Bisericii universale. Numai Sfântul Scaun are personalitate juridică internațională și reprezintă oficial Biserica în raporturile cu statele. Riccardo Benotti (După Agenția SIR, 9 iunie 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |