|
© Vatican Media |
Papa Leon al XIV-lea: Audiența generală de miercuri, 28 mai 2025
Ciclu de cateheze. Jubileul 2025. Isus Cristos, speranța noastră. II. Viața lui Isus. Parabolele. 7. Samariteanul. A venit lângă el și, văzându-l, i s-a făcut milă (Lc 10,33b)
Iubiți frați și surori,
Continuăm să medităm asupra unor parabole din evanghelie care sunt o ocazie pentru a schimba perspectiva și a ne deschide la speranță. Lipsa de speranță, uneori, se datorează faptului că ne fixăm pe un anumit mod rigid și închis de a vedea lucrurile, iar parabolele ne ajută să le privim dintr-un alt punct de vedere.
Astăzi aș dori să vă vorbesc despre o persoană expertă, pregătită, un învățător al Legii, care are însă nevoie să schimbe perspectiva, pentru că este concentrat asupra sieși și nu-și dă seama de ceilalți (cf. Lc 10,25-37). De fapt, el îl întreabă pe Isus despre modul în care se "moștenește" viața veșnică, folosind o expresie pe care o înțelege ca pe un drept incontestabil. Dar în spatele acestei întrebări se ascunde probabil o nevoie de atenție: singurul cuvânt asupra căruia îi cere explicații lui Isus este termenul "aproapele", care înseamnă literalmente cel care este aproape.
Pentru aceasta, Isus relatează o parabolă care este un drum pentru a transforma acea întrebare, pentru a trece de la Cine mă iubește? la Pe cine a iubit?. Prima este o întrebare imatură, a doua este întrebarea adultului care a înțeles sensul vieții sale. Prima întrebare este aceea pe care o rostim când stăm într-un colț și așteptăm, a doua este aceea care ne împinge să pornim la drum.
Parabola pe care o relatează Isus are, de fapt, ca scenariu un drum, și este un drum dificil și impracticabil, ca viața. Este drumul parcurs de un om care coboară de la Ierusalim, cetatea de pe munte, la Ierihon, cetatea de sub nivelul mării. Este o imagine care prefigurează deja ceea ce s-ar putea întâmpla: de fapt, se întâmplă că acel om este atacat, bătut, jefuit și lăsat pe jumătate mort. Este experiența care se întâmplă atunci când situațiile, persoanele, uneori chiar și cele în care am avut încredere, ne iau totul și ne lasă în mijlocul drumului.
Însă viața este alcătuită din întâlniri, iar în aceste întâlniri ieșim la iveală prin ceea ce suntem. Ne aflăm în fața celuilalt, în fața fragilității sale și a slăbiciunii sale și putem decide ce să facem: să avem grijă de el sau să ne prefacem că nu se întâmplă nimic. Un preot și un levit coboară pe același drum. Sunt persoane care slujesc în templul din Ierusalim, care locuiesc în spațiul sacru. Și totuși, practicarea cultului nu duce automat la compasiune. De fapt, înainte de a fi o problemă religioasă, compasiunea este o problemă de umanitate! Înainte de a fi credincioși, suntem chemați să fim oameni.
Ne putem imagina că, după ce au rămas mult timp în Ierusalim, acel preot și acel levit se grăbesc să se întoarcă acasă. Tocmai graba, atât de prezentă în viața noastră, ne împiedică de multe ori să simțim compasiune. Cel care crede că propria călătorie trebuie să aibă prioritate nu este dispus să se oprească pentru un altul.
Dar iată că vine cineva care este efectiv capabil să se oprească: este un samaritean, prin urmare, unul care aparține unui popor disprețuit (cf. 2Rg 17). În cazul său, textul nu precizează direcția, ci spune doar că era în călătorie. Religiozitatea nu are nicio legătură cu asta. Acest samaritean se oprește pur și simplu pentru că este un om în fața unui alt om care are nevoie de ajutor.
Compasiunea se exprimă prin gesturi concrete. Evanghelistul Luca se oprește asupra acțiunilor samariteanului, pe care noi îl numim "bun", dar care în text este pur și simplu o persoană: samariteanul se apropie, pentru că, dacă vrei să ajuți pe cineva, nu te poți gândi să stai la distanță, trebuie să te implici, să te murdărești, poate să te contaminezi; îi bandajează rănile după ce le curăță cu ulei și vin; îl pune pe calul său, adică se ocupă de el, pentru că ajutăm cu adevărat dacă suntem dispuși să simțim povara durerii celuilalt; îl duce la un han unde cheltuiește niște bani, "doi dinari", mai mult sau mai puțin două zile de muncă; și se angajează că se va întoarce și, eventual, va mai plăti, pentru că celălalt nu este un pachet de livrat, ci este cineva de care trebuie să se aibă grijă.
Iubi frați și surori, când vom fi și noi capabili să întrerupem călătoria noastră și să avem compasiune? Când vom fi înțeles că acel om rănit de pe drum îl reprezintă pe fiecare dintre noi. Și atunci amintirea tuturor momentelor în care Isus s-a oprit pentru a avea grijă de noi ne va face mai capabili de compasiune.
Să ne rugăm, așadar, ca să putem crește în umanitate, așa încât relațiile noastre să fie mai adevărate și mai bogate în compasiune. Să cerem Inimii lui Cristos harul de a avea tot mai mult aceleași sentimente ale sale.
APEL
În aceste zile, gândul meu se îndreaptă adesea către poporul ucrainean, lovit de noi și grave atacuri împotriva civililor și a infrastructurii. Asigur apropierea mea și rugăciunile mele pentru toate victimele, în special pentru copii și familii. Reînnoiesc cu tărie apelul de a opri războiul și de a sprijini fiecare inițiativă de dialog și de pace. Le cer tuturor să se unească în rugăciune pentru pacea în Ucraina și oriunde se suferă din cauza războiului.
Din Fâșia Gaza se ridică tot mai intens spre cer plânsul mamelor și taților, care strâng în brațe trupurile neînsuflețite ale copiilor, care sunt încontinuu constrânși să se mute în căutarea unui pic de hrană și a unui adăpost mai sigur de bombardamente. Către cei responsabili reînnoiesc apelul meu: încetați focul, să fie eliberați toți ostaticii, să se respecte pe deplin dreptul umanitar!
Maria, Regina Păcii, roagă-te pentru noi!
LEO PP. XIV
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu