|
© Vatican Media |
Evocări ignațiene în magisteriul pontifului
Unitatea poporului lui Dumnezeu: cântarea de iubire a Bisericii
Săptămâna trecută, Sfântul Părinte Leon al XIV-lea, în omilia de la celebrarea euharistică pentru începutul slujirii petrine a episcopului de Roma, sintetizând evenimentele recentului conclav, a încheiat: "Însoțiți de rugăciunea voastră, am simțit lucrarea Duhului Sfânt, care a știut să acordeze diferitele instrumente muzicale, făcând să vibreze corzile inimilor noastre într-o unică melodie." Totuși, pe baza sublinierii faptului că "misiunea încredințată lui Petru de către Isus" este caracterizată de dimensiunile iubirii și unității, precum și pe fundalul motoului papal "In Illo uno unum" (Enarrationes in Psalmos, In Psalmum 127,3), expresia - probabil, având în vedere contextul general, rămasă sub observație - merită o mențiune, mai ales datorită izvorului său: Ignațiu de Antiohia (+ cca. 110).
Cu ocazia primei binecuvântări Urbi et Orbi, și Papa Francisc a făcut o referire tacită la Ignațiu, afirmând că "datoria conclavului era să dea un episcop Romei", a cărui Biserică "este cea care prezidează în caritate toate Bisericile" (Scrisoarea către Romani, salut).
Și Papa Leon, în omilia ținută în timpul Liturghiei pro Ecclesia celebrată împreună cu cardinalii, și-a însușit mesajul, reluând reflecția sa asupra valorii teologice a martiriului, considerat plinătate a uceniciei, la rândul său imitare a lui Cristos. Aici, referindu-se la un alt loc din aceeași scrisoare (IV, 1), Sfântul Părinte a indicat în "a dispărea ca să rămână Cristos", în "a se face mic pentru ca el să fie cunoscut și glorificat" și în "a se dedica până la capăt pentru ca nimănui să nu-i lipsească oportunitatea de a-l cunoaște și a-l iubi" acea "angajare de neînlocuit pentru oricine exercită în Biserică o slujire de autoritate".
Într-o metropolă complexă
De origine păgână, Ignațiu a fost al doilea episcop de Antiohia, capitală a Siriei și metropolă de un prestigiu notabil. Bogată, cosmopolită și cultă, a avut un rol semnificativ în prima răspândire a creștinismului: aici au fost primiți creștinii care au fugit din Ierusalim în urma persecuției (cf. Fap 11,19-20); aici, pentru prima dată, adepții lui Isus au fost numiți "creștini" (cf. Fap 11,26); aici au lucrat Paul și Barnaba (cf. Fap 11,22-27; 13,1-3; 14,26-28; 15,2.35-36; Gal 2,11-14) precum și Petru (Gal 2,11) care - potrivit lui Eusebiu din Cezareea - ar fi fost primul ei episcop. Și aici se afla o comunitate creștină cu suflete etnico-religioase diferite, unde conviețuirea între componente nu era întotdeauna ușoară (cf. Fap 14,26-15,1).
Prin urmare, nu este surprinzător că gândirea lui Ignațiu, așa cum se poate deduce din scrisorile pe care le-a scris, este caracterizată de preocuparea pentru unitatea Bisericii.
După cum se știe, Ignațiu - purtător al unei concepții arhaice (tipologice) despre sacramentalitate - descrie o organizare eclezială pe trei grade, cu un singur episcop înconjurat de colegiul prezbiterilor și ajutat de diaconi, ceea ce constituie o mimesis a relației dintre Biserică (sau apostoli) și Cristos și, chiar mai înainte, dintre aceștia și Tatăl.
Adevăratul episcop al Bisericii este Dumnezeu/Cristos, iar episcopul vizibil este tipul sau imaginea sa: în el se manifestă episkopè invizibilă a lui Dumnezeu/Cristos asupra Bisericii. În această interpretare dualistă a realității ecleziale - constituită dintr-un nivel vizibil sau carnal și unul invizibil sau spiritual, care îi constituie fundamentul - Euharistia va fi, așadar, prezidată de Dumnezeu/Cristos însuși, înconjurat de apostoli, prin slujirea vizibilă a episcopilor și a preoților.
Unitate și eclezialitate
Însă unitatea Bisericii în jurul episcopului nu are doar o funcție organizatorică sau practică, ci constituie un element de garanție și de eclezialitate. Cel mai clar exemplu se găsește în celebrarea euharistică: numai cea prezidată de episcop, sau de un reprezentant al său, este autentică, stabilă, solidă, sigură (bébaia), adică mântuitoare și capabilă să edifice. Numai în jurul episcopului și al slujitorilor, preoți și diaconi, există o Biserică.
Îndemnându-i pe efeseni să umble "după gândul lui Dumnezeu" și amintind că "gândul Tatălui este Isus Cristos [...], așa cum și episcopii [...] sunt inserați în gândul lui Isus Cristos", Ignațiu scrie, așadar, Bisericii din Efes: "Este bine [...] să umblați în acord cu gândul episcopului, așa cum deja faceți. De fapt, colegiul vostru de prezbiteri, pe bună dreptate faimos, vrednic de Dumnezeu, este așa de strâns unit cu episcopul precum corzile unei harpe. De aceea, în concordia și (în) agapa voastră armonioasă, Isus Cristos este cântat, iar voi, unul câte unul, deveniți un cor, astfel încât, fiind armonioși în concordie, luând tonul lui Dumnezeu în unitate, prin Isus Cristos să cântați Tatălui cu un singur glas, pentru ca el să vă asculte și - din faptele bune pe care le faceți - să vă recunoască drept membre ale Fiului său. Așadar, este de folos ca voi să fiți într-o unitate desăvârșită, pentru a fi și mereu părtași de Dumnezeu" (Scrisoare către Efeseni, 4, 1-2).
Pentru unitatea familiei lui Dumnezeu
Acesta este izvorul textului Papei Leon care, în ciuda esențialității și conciziei sale, se prezintă ca o puternică invitație universală de a trăi iubirea și unitatea în sânul Bisericii. După cum amintește Ignațiu în altă parte, Dumnezeu este unitate și prescrie unitate. Aceasta este condiția pentru a fi în mod stabil părtași de Dumnezeu; și, pentru credincioși, împărtășirea unității cu Biserica generează unitate cu Dumnezeu și viață în Cristos. Totuși, comuniunea eclezială nu este ceva deja dat, ci este o notă dinamică și în devenire ("unul câte unul deveniți un cor"), precum și un scop, și se realizează în agápe: conform învățăturii pauline (cf. 1Cor 11,17-34), celebrarea Euharistiei este comunitară datorită unității comunității adunate în jurul episcopului. Numai așa, în omónoia și agápe, Biserica va putea să înalțe o rugăciune autentică, "acordată" cu Dumnezeu - adică inspirată de el și o icoană a lui, care este unitate - "unanimă" și "consonantă", epifanie a unității comunității.
Calitatea vieții comunitare - care își găsește glasul în fuga de diviziuni, în a iubi unitatea, în imitarea lui Cristos imitator al Tatălui și, mai ales, într-o liturgie împăciuită, lipsită de conflicte și tensiuni ci izvor de unitate și de pace - va constitui, așadar, adevărul său. Dumnezeu "nu locuiește unde există facțiuni și mânie", iar o Biserică unită nu numai că își cântă sintonia invizibilă cu el, ci face în așa fel încât - așa cum amintește Conciliul Vatican II - în Cristos "întregul neam omenesc să fie condus la unitatea familiei lui Dumnezeu" (Lumen gentium, nr. 28). In Illo uno unum.
Giordano Monzio Compagnoni
(După L'Osservatore Romano, 27 mai 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu