![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Voi începe cu un cuvânt în engleză, iar restul este în italiană. Dar vreau să repet cuvintele din psalmul responsorial: "Voi cânta Domnului un cântec nou, pentru că a făcut lucruri minunate". Și într-adevăr, nu doar cu mine, ci cu noi toți. Frații mei cardinali, în timp ce celebrăm în această dimineață, vă invit să recunoașteți lucrurile minunate pe care Domnul le-a făcut, binecuvântările pe care Domnul continuă să le reverse asupra noastră a tuturor prin slujirea lui Petru. M-ați chemat să port acea cruce și să fiu binecuvântat cu această misiune și știu că mă pot baza pe fiecare dintre voi să mergeți alături de mine, în timp ce continuăm ca Biserică, ca o comunitate de prieteni ai lui Isus, de credincioși, să anunțăm vestea bună, să vestim evanghelia. De aici, în italiană. "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu" (Mt 16,16). Cu aceste cuvinte Petru, întrebat de Învățătorul, împreună cu ceilalți discipoli, cu privire la credința sa în el, exprimă în sinteză patrimoniul pe care de două mii de ani Biserica, prin succesiunea apostolică, îl păzește, îl aprofundează și îl transmite. Isus este Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu, adică unicul Mântuitor și revelatorul feței Tatălui. În el, Dumnezeu, pentru a se apropia de oameni și a fi accesibil, ni s-a revelat în ochii încrezători ai unui prunc, în mintea vie a unui tânăr, în trăsăturile mature ale unui bărbat (cf. Conciliul al II-lea din Vatican, Constituția pastorală Gaudium et spes, 22), până la a apărea discipolilor săi, după înviere, cu trupul său glorios. Ne-a arătat astfel un model de umanitate sfântă pe care toți o putem imita, împreună cu promisiunea unui destin veșnic care în schimb depășește orice limită și capacitate a noastră. Petru, în răspunsul său, percepe aceste două lucruri: darul lui Dumnezeu și drumul de parcurs pentru a se lăsa transformat, dimensiuni indisolubile ale mântuirii, încredințate Bisericii pentru ca să le vestească pentru binele neamului omenesc. Încredințate nouă, aleși de el înainte ca să ne formăm în sânul matern (cf. Ier 1,5), renăscuți în apa Botezului și, dincolo de limitele noastre și fără meritul nostru, conduși aici și de aici trimiși, pentru ca evanghelia să fie vestită la toată făptura (cf. Mc 16,15). Apoi, îndeosebi, Dumnezeu, chemându-mă prin votul vostru să-i urmez celui dintâi dintre apostoli, această comoară mi-o încredințează mie pentru ca, având ajutorul său, să-i fiu administrator fidel (cf. 1Cor 4,2), în favoarea întregului Trup mistic al Bisericii; așa încât ea să fie tot mai mult cetatea așezată pe munte (cf. Ap 21,10), arcă de mântuire care navighează prin valurile istoriei, far care luminează nopțile lumii. Și aceasta nu atât grație mărinimiei structurilor sale și datorită grandorii construcțiilor sale - cum sunt monumentele în care ne aflăm - cât mai ales prin sfințenia membrilor săi, a acelui "popor luat în stăpânire de Dumnezeu, ca să vestiți faptele mărețe ale celui care v-a chemat din întuneric la minunata sa lumină" (1Pt 2,9). Totuși, în spatele conversației în care Petru face mărturisirea sa de credință, este și o altă întrebare: "Cine spun oamenii - întreabă Isus - că este Fiul Omului?" (Mc 16,13). Nu este o problemă banală, dimpotrivă se referă la un aspect important al slujirii noastre: realitatea în care trăim, cu limitele sale și potențialitățile sale, întrebările sale și convingerile sale. "Cine spun oamenii că este Fiul Omului?" (Mt 16,13). Gândindu-ne la scena asupra căreia reflectăm, am putea găsi la această întrebare două răspunsuri posibile, care schițează tot atâtea atitudini. Există înainte de toate răspunsul lumii. Matei subliniază că discuția dintre Isus și discipolii săi cu privire la identitatea sa are loc în cetatea foarte frumoasă a Cezareii lui Filip, bogată în palate luxoase, încadrată într-un scenariu natural încântător, la poalele Hermonului, dar și sediu al cercurilor de putere crunte și teatru de trădări și de infidelități. Această imagine ne vorbește despre o lume care îl consideră pe Isus o persoană totalmente lipsită de importanță, cel mult un personaj curios, care poate provoca uimire cu modul său neobișnuit de a vorbi și de a acționa. Și astfel, atunci când prezența sa va deveni deranjantă datorită momentelor de onestitate și a exigențelor morale pe care le amintește, această "lume" nu va ezita să-l respingă și să-l elimine. Apoi există celălalt răspuns posibil la întrebarea lui Isus: cel al oamenilor obișnuiți. Pentru ei Nazarineanul nu este un "șarlatan": este un om drept, unul care are curaj, care vorbește bine și care spune lucruri corecte, ca alți mari profeți din istoria lui Israel. Pentru aceasta îl urmează, cel puțin cât timp pot să facă asta fără prea multe riscuri și inconveniente. Însă îl consideră numai un om, și de aceea, în momentul pericolului, în timpul Pătimirii, și ei îl abandonează și pleacă, dezamăgiți. Impresionează actualitatea acestor două atitudini. Ele întrupează, de fapt, idei pe care am putea să le regăsim cu ușurință - eventual exprimate cu un limbaj diferit, dar identice în substanță - pe buzele multor bărbați și femei din timpul nostru. Și astăzi nu sunt puține contextele în care credința creștină este considerată un lucru absurd, pentru persoane slabe și mai puțin inteligente; contexte în care se preferă în locul ei alte siguranțe, precum tehnologia, banii, succesul, puterea, plăcerea. Este vorba de ambiente în care nu este ușor de mărturisit și de vestit evanghelia și unde cel care crede este luat în râs, contestat, disprețuit, sau cel mai mult suportat și compătimit. Și totuși, tocmai pentru aceasta, sunt locuri în care este urgentă misiunea, pentru că lipsa de credință adesea aduce cu sine drame precum pierderea sensului vieții, uitarea milostivirii, încălcarea demnității persoanei în formele sale cele mai dramatice, criza familiei și atâtea alte răni de care societatea noastră suferă și nu puțin. Apoi, astăzi nu lipsesc contextele în care Isus, deși apreciat ca om, este redus numai la un soi de leader carismatic sau de superman, și asta nu numai între cei care nu cred, ci și între mulți botezați, care ajung astfel să trăiască, la acest nivel, într-un ateism de fapt. Aceasta este lumea care ne este încredințată, în care, cum ne-a învățat de atâtea ori Papa Francisc, suntem chemați să mărturisim credința bucuroasă în Cristos Mântuitorul. De aceea, și pentru noi, este esențial să repetăm: "Tu ești Cristos, Fiul Dumnezeului celui viu!" (Mt 16,16). Este esențial să facem asta înainte de toate în raportul nostru personal cu el, în angajarea într-un drum zilnic de convertire. Dar după aceea și ca Biserică, trăind împreună apartenența noastră la Domnul și ducând tuturor vestea bună a sa (cf. Conciliul al II-lea din Vatican, Constituția dogmatică Lumen gentium, 1). Spun asta înainte de toate pentru mine, ca succesor al lui Petru, în timp ce încep această misiune a mea de episcop al Bisericii care este în Roma, chemată să prezideze în caritate Biserica universală, conform expresiei celebre a Sfântului Ignațiu din Antiohia (cf. Scrisoarea către romani, Salut). El, condus în lanțuri spre acest oraș, loc al sacrificiului său iminent, le scria creștinilor care se aflau acolo: "Atunci voi fi cu adevărat discipol al lui Isus Cristos, când lumea nu va vedea trupul meu" (Scrisoarea către romani, IV, 1). Se referea la faptul de a fi devorat de fiare în circ - și așa s-a întâmplat -, dar cuvintele sale amintesc, în sens mai general, o angajare indispensabilă pentru oricine care exercită în Biserică o slujire de autoritate: a dispărea pentru ca să rămână Cristos, a se face mic pentru ca nimănui să nu-i lipsească oportunitatea de a-l cunoaște și de a-l iubi. Dumnezeu să-mi dea acest har, astăzi și întotdeauna, cu ajutorul mijlocirii preaduioase a Mariei, Maica Bisericii. LEO PP. XIV Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
* * * A dispărea pentru ca să rămână Cristos
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |