![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]()
Ochii și telecamerele din lume sunt îndreptate spre hornul de la Capela Sixtina. Dacă se coboară privirea sub acel acoperiș, un "mijloc" între istorie și cer, se deschide scenariul conclavului. Se poate "intra" în această casetă de artă și de istorie eclezială însoțiți de cuvintele papilor. Vocile lor sunt cele de conducători de excepție care au trăit momente de mare intensitate în acest loc de frumusețe extraordinară. O casetă de amintiri În 1492, anul descoperirii Americii, s-a ținut primul conclav în Capela Sixtină. Acest loc este și o casetă de amintiri, a afirmat Papa Benedict al XVI-lea în timpul întâlnirii cu artiștii în Capela Sixtină la 21 noiembrie 2009. Prețios prin arhitectura sa și prin dimensiunile sale simbolice, dar și mai mult prin frescele care îl fac inconfundabil, începând de la capodoperele lui Perugino și Botticelli, Ghirlandaio și Cosimo Rosselli, Luca Signorelli și alții, pentru a ajunge la Istoriile din Geneză și la Judecata Universală, opere excepționale ale lui Michelangelo Buonarroti, care a lăsat aici una dintre creațiile extraordinare din toată istoria artei. Aici a răsunat adesea limbajul universal al muzicii, grație geniului marilor muzicieni, care au pus arta lor în slujba liturgiei, ajutând sufletul să se înalțe către Dumnezeu. În același timp, Capela Sixtină este o casetă singulară de amintiri, de vreme ce constituie scenariul, solemn și auster, de evenimente care marchează istoria Bisericii și a omenirii. A lăsa ca frescele să vorbească Capela Sixtină, care păstrează Judecata Universală realizată de Michelangelo între 1536 și 1541, este o casetă de artă, un far care iluminează istoria Bisericii și a lumii. Și este și locul în care se desfășoară geneza unei noi slujiri petrine. În acest loc la marginile altarului, sunt două uși. Una conduce la așa-numita "cameră a plânsului", unde imediat după alegere pontiful nou-ales își schimbă veșmintele și se reculege în rugăciune. Benedict al XVI-lea a amintit cu aceste cuvinte momentele alegerii, petrecută la 19 aprilie 2005. Aici, așa cum știți, Colegiul Cardinalilor îl alege pe papa; aici am trăit și eu, cu trepidație și încredere absolută în Domnul, momentul de neuitat al alegerii mele ca succesor al apostolului Petru. Dragi prieteni, să lăsăm ca aceste fresce să ne vorbească astăzi, atrăgându-ne spre destinația ultimă a istoriei umane. Judecata Universală, care domnește în spatele meu, amintește că istoria omenirii este mișcare și înălțare, este tindere inepuizabilă spre plinătate, spre fericirea ultimă, spre un orizont care depășește mereu prezentul în timp ce îl străbate. Însă în dramatismul său, această frescă pune în fața ochilor noștri și pericolul căderii definitive a omului, amenințare care apasă asupra omenirii atunci când se lasă sedusă de forțele răului. De aceea fresca lansează un strigăt profetic puternic împotriva răului; împotriva oricărei forme de nedreptate. Însă pentru credincioși Cristos înviat este Calea, Adevărul și Viața. Un cenacol de istorie și de destine umane Continuând parcursul în Capela Sixtină însoțiți de vocile papilor, o altă dată semnificativă este cea din 7 mai 1964. Este ziua Liturghiei artiștilor prezidată de Papa Paul al VI-lea în Capela Sixtină, "cenacol de istorie, de artă, de religie, de destine umane". Ne-ar presa să eliberăm sufletul vostru de anumită îngrijorare, de vreo tulburare, care poate surprinde cu ușurință pe cel care se află, într-o ocazie ca aceasta, în Capela Sixtină. Nu este probabil loc care să ne facă să ne gândim mai mult și să tremurăm mai mult, care să insufle mai multă timiditate și în același timp să excite mai mult sentimentele sufletului. Ei bine, chiar voi, artiștii, trebuie să fiți primii care să eliminați din suflet șovăiala instinctivă, care se naște intrând în acest cenacol de istorie, de artă, de religie, de destine umane, de amintiri, de pregustări. De ce? Dar pentru că este tocmai, dacă ar exista altul, un cenacol pentru artiști, al artiștilor. Și prin urmare ar trebui în acest moment să lăsați ca marea respirație a emoțiilor, a amintirilor, a tresăltării, - pe care un templu ca acesta o poate provoca în suflet - invadează în mod liber spiritele voastre. Un sanctuar de teologie Capela Sixtină este un templu care eliberează în suflet "marea respirație a emoțiilor". A intra în acest sanctuar însoțiți de vocea Papei Ioan Paul al II-lea, cu cuvintele pe care le-a rostit la 8 aprilie 1994 la sfârșitul restaurărilor frescelor lui Michelangelo, înseamnă a avea în fața propriilor ochi scena Judecății Universale. Pare că Michelangelo, în modul său, s-a lăsat condus de cuvintele sugestive din Cartea Genezei care, cu privire la crearea omului, bărbat și femeie, afirmă: "Erau goi, dar nu simțeau rușine" (Gen 2,25). Capela Sixtină este tocmai - dacă se poate spune așa - sanctuarul teologiei trupului uman. Dând mărturie și despre frumusețea omului creat de Dumnezeu ca bărbat și femeie, ea exprimă, într-un anumit sens - și speranța unei lumi transfigurate... Dacă în fața Judecății Universale rămânem orbiți de strălucire și de spaimă, admirând într-o parte trupurile glorificate și în cealaltă parte cele supuse la condamnare veșnică, înțelegem și că întreaga viziune este profund impregnată de o unică lumină și de o unică logică artistică: lumina și logica credinței pe care Biserica o proclamă mărturisind: "Cred într-unul Dumnezeu... creator al cerului și al pământului, al tuturor celor văzute și nevăzute"... Locul acțiunii Duhului Sfânt Capela Sixtină, a mai spus Papa Ioan Paul al II-lea în 1994, devine "în fața întregii comunități catolice locul acțiunii Duhului Sfânt". Capela Sixtină este locul care, pentru fiecare papă, cuprinde amintirea unei zile deosebite din viața sa. Pentru mine, este vorba de 16 octombrie 1978. Chiar aici, în acest spațiu sacru, se adună cardinalii, așteptând manifestarea voinței lui Cristos cu privire la persoana succesorului Sfântului Petru... Capela Sixtină încă o dată a devenit în fața întregii comunități catolice locul acțiunii Duhului Sfânt care constituie în Biserică pe episcopi, constituie în mod deosebit pe cel care trebuie să fie episcopul de Roma și succesorul lui Petru. În centrul istoriei Capela Sixtină, când cardinalul ales pontif acceptă alegerea, devine și locul acelui "da", al punerii sale în slujba omenirii, a istoriei. Așa cum a făcut Maria. A amintit asta Papa Francisc la 8 decembrie 2024. În solemnitatea Neprihănitei Zămisliri, evanghelia ne relatează unul dintre momentele cele mai importante, mai frumoase, în istoria omenirii: Buna-Vestire (cf. Lc 1,26-38), când "da"-ul Mariei spus arhanghelului Gabriel a permis Întruparea Fiului lui Dumnezeu, Isus... Ca în scena creării lui Adam pictată de Michelangelo în Capela Sixtină, unde degetul Tatălui ceresc atinge degetul omului; tot așa și aici, umanul și divinul se întâlnesc, la începutul răscumpărării, se întâlnesc cu o delicatețe minunată, în clipa binecuvântată în care Fecioara Maria rostește "da"-ul său. Ea este o femeie dintr-un mic sat periferic și este chemată pentru totdeauna în centrul istoriei: de răspunsul său depind destinele omenirii, care poate din nou să zâmbească și să spere, pentru că destinul său a fost pus în mâini bune. Maria este "o femeie dintr-un mic sat periferic și este chemată pentru totdeauna în centrul istoriei", a spus Francisc. Și noul episcop de Roma va putea proveni dintr-un mic sat periferic. Va fi chemat în centrul istoriei, al acestei perioade istorice complexe pe care omenirea, rănită de războaie și nedreptăți, o trăiește. În Capela Sixtină "degetul Tatălui ceresc atinge degetul omului". Așadar, este emoționant să credem că acel deget al lui Dumnezeu pictat de Michelangelo să indice în acest conclav omului drumul viitor al Bisericii, drumul pe care poporul lui Dumnezeu condus de păstorul său universal este chemat să-l urmeze. Amedeo Lomonaco (După Vatican News, 8 mai 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() ![]()
|
![]() |
![]() |
![]() |
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2025 * ![]() | ![]() |