|
© Vatican Media |
Extra omnes
Extra omnes. Toți afară. Se întâmplă, în acest timp suspendat, că toți în lume se întreabă despre cine va fi al 267-lea episcop de Roma. Toți implicați, chiar dacă fizic sunt excluși din locul unde succesorii apostolilor deveniți cardinali, adunați și păziți în secretul unei capele, îl vor alege pe slujitorul slujitorilor lui Dumnezeu chemat să conducă Biserica.
Slujitor. Slujitor al unui unic popor din care Petru făcea și va continua să facă parte, chiar și după ce a fost chemat să-l conducă.
Slujitor. Și aici este misterul. Cum poate un slujitor să fie în fruntea unui popor? A unei Biserici?
O întrebare la care Isus a răspuns cu cuvinte pe care și astăzi le înțelegem greu: "Voi știți că cei care sunt considerați conducători ai popoarelor le domină și cei mari dintre ei își fac simțită puterea asupra lor. Dar între voi să nu fie așa! Dimpotrivă, cine vrea să devină mare între voi să fie sclavul vostru și cine vrea să fie primul între voi să fie servitorul tuturor! Pentru că nici Fiul Omului n-a venit ca să fie slujit, ci ca să slujească și să-și dea viața ca răscumpărare pentru mulți" (Mc 10,42-45).
Așadar, a sluji. La asta sunt chemați succesorii lui Petru pentru a conduce Biserica. Și acest paradox dezorientează. Dezorientează atât mass-media, cât și centrele de putere, mici și mari, din lume în timp ce își bat capul cu privire la identitatea și la numele pe care-l va lua cel care va putea să fie alesul, și încearcă eventual să și influențeze decizia, desenând scenarii și chei de lectură care apar scrieri pe nisip.
Extra omnes. Această regulă tulbură acest timp suspendat între acel acum și acel încă nu în care și cardinalii (poporul lui Dumnezeu care-l așteaptă pe păstorul său știe asta, crede asta, cere asta) sunt chemați să intre în mister; și să-i lase nu numai pe toți, ci totul în afara Capelei Sixtine; așadar, ei înșiși, gândurile lor, raționamentele lor; și să se golească total pentru a lăsa spațiu numai Duhului, unei dinamice care îi transcende, și misterului lui Petru.
Dar Petru este asta: un mister care ne încredințează o certitudine.
Petru este pescarul căruia Isus i-a promis că răul nu va învinge: "Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea și porțile iadului nu o vor birui" (Mt 16,18).
Este apostolul pentru care - încredințându-i Biserica sa - Fiul lui Dumnezeu s-a rugat adresând o recomandare specială Tatălui. a să-l sprijine în purtarea pe umeri a unei poveri altminteri prea mari.
Petru este un om sprijinit de această rugăciune care s-a extins în timp și în istorie asupra succesorilor săi pentru a ajunge până la noi, astăzi. O rugăciune concretă, specială întocmai: ca să nu dispară niciodată credința în fața încercărilor pe care va trebui să le înfrunte, așa de diferite și așa de asemănătoare cu acelea din timpul nostru, secularizat, divizat, polarizat, dezorientat, înrăutățit; plin de dorință de comandă și sărac de iubire, incapabil să înțeleagă valoarea unei slujiri și a binelui comun, umflat de certitudini fragile și de adevăruri false, adăpată mai mult de supărări decât de milostivire, așa de des doritor mai mult de răzbunări decât de iertare: "Simon, Simon, iată, Satana a cerut ca să vă cearnă ca pe grâu; eu însă m-am rugat pentru tine, ca să nu piară credința ta; iar tu, când te vei fi întors, întărește-i pe frații tăi!" (Lc 22,31-32).
Petru este un mister de milostivire și de iubire; de comuniune și de ascultare.
Un pescar care greșește calculele sale; care tulburat stă toată noaptea pe mare fără a prinde un singur pește; care după aceea aruncă năvoadele în cealaltă parte, numai la cuvântul unui necunoscut. Și care la sfârșit înțelege că acela care vorbește este Învățătorul său.
Petru este un păcătos iertat: este alesul care, înainte de a se bucura, a plâns amar, după ce a trădat. Ca Iuda. Dar el plânge. A plâns.
În lacrimile sale este tot misterul său. Și este misterul Bisericii. Acele lacrimi sunt probabil cheile Împărăției. Sunt cheile lui Petru și ale misterului său: o fragilitate puternică tocmai pentru că nu strălucește din lumină proprie. O stâncă deși nu era stâncă. Unul care tocmai pentru aceasta ne întărește pe toți în credință.
Paolo Ruffini
(După L'Osservatore Romano, 6 mai 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu