Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Un ghid despre dezvoltările etice ale IA

Dicasterul pentru Doctrina Credinței și Dicasterul pentru Cultură și Educație au publicat marți, 28 ianuarie 2025, documentul intitulat "Antiqua et nova: Notă despre raportul dintre inteligența artificială și inteligența umană". Vorbind la mass-media vaticane, episcopul Paul Tighe, secretar al Dicasterului pentru Cultură și Educație, a explicat că prin această notă se dorește să se contribuie la dezbaterea despre această temă, oferind un ghid etic și idei de reflecție. "Există o înțelegere mai amplă a inteligenței - afirmă prelatul - care are de-a face cu capacitatea noastră umană de a găsi în viețile noastre un scop și o semnificație, și aceasta este o formă de inteligență pe care mașinile chiar nu sunt în măsură să o înlocuiască." În continuare publicăm o traducere din engleză a câtorva fragmente din interviu.

Monsenior Tighe, ce este "nou" în acest document și ce sperați să comunice lumii, îndeosebi Bisericii?

Documentul reunește multe reflecții care au fost dezvoltate în manieră organică în acești ultimi ani. Ceea ce încearcă să facă este să ofere persoanelor unele perspective de la care să poată începe să se gândească în mod critic la IA și la potențialitățile sale benefice pentru societate, și apoi să alerteze persoanele cu privire la ceea ce trebuie să acordăm atenție pentru a ne asigura că nu am creat fără să ne dăm seama ceva ce ar putea să fie dăunător pentru omenire și societate. Mi-ar veni să spun că există un anumit element de atenție aici. Atâția dintre noi, cu venirea lui social media, au fost foarte rapizi să accepte potențialul lor extraordinar. Și probabil că nu am văzut, în schimb, care puteau să fie dezvoltările negative în termeni de polarizări, fake news și alte probleme. Vrem să primim un ceva ce are un potențial enorm pentru ființa umană: vrem să vedem acest potențial, dar în același timp să acordăm atenție posibilelor efecte contraproductive. Și cred că asta este ceea ce încercăm să facem aici. Într-o zi citim în titlurile ziarelor că IA va fi salvarea noastră a tuturor și în ziua următoare că va provoca eliminarea și sfârșitul lumii. Încercăm să oferim persoanelor o abordare mai echilibrată. Documentul se oprește asupra unei serii de puncte. Există unele probleme principale legate de viitorul locurilor de muncă, de război, deepfake și inegalități. Există probleme etice și probleme sociale asupra cărora vrem să ne oprim. Totuși, în tratarea acestor teme, încercăm, în același timp, să ne întrebăm și să ne focalizăm asupra unei probleme care este mai la bază, adică asupra problemei antropologice a ce înseamnă a fi umani. Ce anume dă vieții umane o valoare, un scop, o semnificație? Noi recunoaștem că sistemele IA pot întări și îmbunătăți unele aspecte ale umanității noastre, precum capacitatea noastră de a raționa, de a elabora, a discerne, a descoperi, a observa căi, a genera inovații. Ceea ce noi vrem să afirmăm este că există o înțelegere mai amplă a inteligenței care are de-a face cu capacitatea noastră umană de a găsi un scop și o semnificație în viață. Parte din întrebarea pe care trebuie să ne-o punem este următoarea: Ce anume este un bine pentru omenire? Ce anume încurajează bunăstarea ființei umane? Și aceasta este o formă de inteligență pe care mașinile chiar nu sunt în măsură s-o înlocuiască. În tradiția catolică, maniera în care noi înțelegem inteligența este mai mult decât un simplu a raționa, a calcula și a elabora, ci cuprinde și capacitatea noastră de a merge în căutarea unui scop, a unei semnificații și a unei direcții în viețile noastre. Cred că ceea ce ne preocupă mereu este căutarea adevărului ultim, a ce anume dă formă, scop și semnificație vieții. Așadar, putem folosi IA pentru a face în așa fel încât aceasta să ne ajute în unele aspecte, dar, în ultimă analiză, dimensiunea noastră intelectuală merge dincolo de ceea ce poate fi desfășurat pur și simplu de o mașină.

Dezvoltarea IA merge înainte cu pași rapizi. De ce Dicasterul pentru Doctrina Credinței și Dicasterul pentru Cultură și Educație au decis să publice Nota în acest moment?

Cu siguranță, din punctul nostru de vedere, cât privește lumea educației, toți educatorii își pun întrebări despre care este potențialul IA în optica unui sprijin dat educației și despre riscurile vreunei depersonalizări, din cauza acesteia din urmă, a naturii însăși a educației. În același timp, răspundem la întrebările care ne sunt puse în timpul vizitelor ad limina, pentru că episcopii au nevoie de unele indicații în această privință. Documentul se naște din asta și adună și pune împreună multe alte inițiative. În afară de asta, el oferă o unitate de viziune, care încearcă să unească problemele etice și să le lege cu acea viziune antropologică mai fundamentală a ceea ce ne face umani. UNESCO a afirmat că - și asta e ceea ce m-a impresionat mai mult - duce la ceea ce ei definesc o "disruption antropologică". Silicon Valley iubește limbajul stricării, de a face în bucăți pentru a reinventa. Totuși, aici, când vorbim despre natura a ceea ce este o ființă umană, este foarte important să reflectăm în manieră critică despre asta fără a face bypass la întrebarea despre semnificația ultimă a vieții. Și aici cred că problemele care reies puternic în acest document se referă la riscul unei inegalități care crește cu IA. Asta se poate vedea, în general, din ceea ce s-a întâmplat cu digitalizarea, care a dus la creșterea unui număr foarte mic de persoane extraordinar de bogate, cu enorme cantități de putere, și care nu sunt în mod necesar responsabile față de alte instituții. Așadar, cum credem că putem face în așa fel încât toate acestea să nu contribuie la fracturarea unității familiei umane, care trebuie să fie unită și în accesul la putere și la informații? Un domeniu în care IA are un potențial extraordinar este cel al sănătății. Dar știm că sănătatea tinde deja să fie distribuită în manieră nu foarte egală. IA va duce la ulterioare inegalități în acest sector? O mare parte din reflecțiile noastre tratează aceste teme.

Când ne gândim la relația omenirii cu IA vin în minte relatările de știință fantastică ale lui Isaac Asimov, "Ciclul Roboților". După părerea dumneavoastră, această Notă adoptă un punct de vedere mai favorabil sau mai atent față de IA?

Îmi doresc să adopte un punct de vedere care să se situeze la mijloc, adică nu îmbrățișează niciuna dintre cele două viziuni apocaliptice. Și nici nu încearcă să imagineze că, singură, IA va fi la baza soluției tuturor problemelor omenirii. Încearcă să vadă potențialul pe care-l reprezintă IA. Este o reflecție asupra capacității pe care o are omenirea de a învăța, de a inova, de a se dezvolta, care este o capacitate care ne este dată de Dumnezeu. Noi vrem să celebrăm toate acestea. În același timp, cunoaștem atâtea inovații extraordinare care în trecut aveau un potențial enorm, dar care după aceea s-au dovedit problematice dintr-o serie de motive. Problematice pentru că probabil subzistau defecte intrinsece în sistemele înseși. Problematice pentru că persoanele puteau folosi tehnologia însăși pentru lucruri foarte bune, dar, în același timp, pentru a obține scopuri foarte urâte. Uneori problematice, pentru că sistemele - și aici ne gândim la IA - au fost dezvoltate într-o context comercial și economic deosebit și ar putea să fie deja marcate de valorile proprii din acele ambiente.

Vrem să dezvoltăm o gândire critică și să facem în așa fel încât IA să fie un instrument care să poată fi folosit de omenire astfel încât să realizeze potențialul său benefic pentru toate ființele umane. Omenirea are nevoie să aibă controlul proceselor și trebuie să acorde atenție să existe un simț de responsabilitate. Și aici relatările din Ciclul Roboților de Asimov intră în joc. Unde se află responsabilitatea? Mașinile IA vor face lucruri extraordinare. Vor fi momente în care nu vom reuși să înțelegem cum le fac. Dezvoltă o capacitate de a se reprograma și de a înainta singure. Așadar, ceea ce trebuie să facem este să încercăm să înțelegem: Unde se află responsabilitatea? În sector, mulți vorbesc acum despre o IA care este "etică prin proiectare" ("ethical by design"). Așadar, ar trebui să ne gândim încă de la început: Care sunt problemele? Care sunt dificultățile? Cum putem planifica lucrurile în așa fel încât să se evite problemele? Așadar, toate acestea înseamnă: Cum reușim s-o facem sigură, în așa fel încât să funcționeze bine, să nu aibă funcționări rele? Cum reușim să garantăm să nu fie exploatată cu ușurință de persoane care ar putea s-o folosească pentru scopuri negative? Cum reușim să asigurăm că IA este ceva care oglindește ceea ce este cel mai bun din noi ca ființe umane? Din acest motiv, încercăm mereu să-i considerăm responsabili pe cei care proiectează, planifică, dezvoltă, dar și pe cei care utilizează IA.

Dacă ați putea să evidențiați un aspect din acest document, care ar fi?

Ceea ce aș vrea să spun persoanelor care vor ajunge să citească acest text este că, fie că sunt catolice, fie că nu sunt catolice, obiectivul este acela de a fi cât mai informați posibil despre ceea ce se întâmplă în acest moment, fără a se simți neputincioși sau excluși. Spun asta ca persoană care deja a parcurs o bună bucată de viață și spun asta generației mele, pentru a nu se simți ca și cum am trage înapoi. Un lucru pe care l-aș spune persoanelor este să înceapă să folosească tehnologiile, să le exploreze, să vadă cât de extraordinare sunt ele, dar, în același timp, să înceapă să dezvolte un punct de vedere critic față de ele, să învețe cum reușesc să le evalueze și să reflecteze asupra lor. Un aspect pe care l-aș lua din document este importanța responsabilității. Fiecare ar trebui să se gândească la propriul grad de responsabilitate - și asta se referă și se extinde și la utilizator - și să se întrebe: Voi începe să împărtășesc conținuturi care știu că sunt îndoielnice sau care îmi imaginez că ar putea să incite la ură? Și astfel să-mi asum responsabilitatea pentru modul în care folosesc IA.

Devin Watkins

(După L'Osservatore Romano, 28 ianuarie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat