Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Sfântul Scaun: Inteligența Artificială oferă oportunități, dar omul poate să devină sclav al mașinilor

Notă privind relația dintre inteligența artificială și inteligența umană, publicată de Dicasterul pentru Doctrina Credinței și Dicasterul pentru Cultură și Educație: "IA nu este o formă artificială de inteligență, ci unul dintre produsele acesteia". Potențialul și provocările evidențiate în domeniile educației, economiei, muncii, sănătății, relațiilor umane și internaționale, contextelor de război.

Nu trebuie considerată ca o persoană Inteligența Artificială, nu trebuie divinizată, nu trebuie să înlocuiască relațiile umane, ci trebuie să fie utilizată "numai ca instrument complementar pentru inteligența umană". Avertismentele papei despre IA din acești ultimi ani sunt urmă pentru Antiqua et Nova, nota despre raportul dintre Inteligența Artificială și inteligența umană, rod al reflecției reciproce între Dicasterul pentru Doctrina Credinței și Dicasterul pentru Cultură și Educație. Un document adresat părinților, profesorilor, preoților, episcopilor și celor care sunt chemați să educe și să transmită credința, dar și celor care împărtășesc exigența unei dezvoltări științifice și tehnologice "în slujba persoanei și a binelui comun" (5). Publicată astăzi, 28 ianuarie, Nota a fost aprobată de papa.

În 117 paragrafe, Antiqua et Nova (cu referință la "înțelepciune", veche și nouă) scoate în evidență provocări și oportunități ale dezvoltării Inteligenței Artificiale (IA) în domeniile educației, economiei, muncii, sănătății, relațiilor internaționale și interpersonale, contextelor de război. În acest ultim domeniu, de exemplu, potențialitățile IA - avertizează Nota - ar putea mări resursele de război "cu mult dincolo de îndemâna controlului uman", accelerând "o cursă destabilizatoare a armamentelor cu consecințe devastatoare pentru drepturile umane" (99).

Pericole și progrese

Mai în detaliu, documentul prezintă cu echilibru raționat pericolele IA, dar și progresele, pe care chiar le încurajează ca "parte a colaborării" omului cu Dumnezeu "în a duce la perfecțiune creația vizibilă" (2). Totuși, preocuparea este mare și este cea dată de toate inovațiile ale căror efecte sunt încă imprevizibile, și pentru ceea ce pe moment apare nevătămător cum este generarea de texte și imagini care riscă să aibă o influență asupra "crizei crescânde de adevăr" (3).

A distinge între IA și inteligența umană

Așadar, sunt considerații etice și antropologice acelea din centrul reflecției celor două dicastere care dedică diferite paragrafe din Notă distincției "decisive" între Inteligența Artificială și inteligența umană. Aceea care "se exercită în relații" (18), care este modelată de Dumnezeu și "este plăsmuită de o mulțime de experiențe trăite în corporalitate". IA "este lipsită de capacitatea de a evolua în acest sens" (31). Și viziunea sa este "o viziune funcționalistă", cu persoanele evaluate numai pe baza lucrărilor și rezultatelor, acolo unde demnitatea umană este indispensabilă și rămâne intactă mereu. Și într-un "copil încă nenăscut", într-o "persoană în stare non-conștientă" sau într-un "bătrân suferind" (34). Așadar, este "deviant" a folosi însuși cuvântul "inteligență" cu referință la IA: nu este "o formă artificială a inteligenței", ci "unul dintre produsele sale" (35).

Putere în mâna câtorva

Și ca orice produs al iscusinței umane, și IA poate să fie îndreptată spre "scopuri pozitive sau negative", subliniază Antiqua et Nova. Documentul nu neagă că Inteligența Artificială poate introduce "inovații importante" în diferite domenii (48), dar avertizează cu privire la riscul ca ea să poată agrava situații de marginalizare, discriminare, sărăcie, "discrepanță digitală", inegalități sociale (52). Ceea ce ridică "preocupări etice" este mai ales faptul că "cea mai mare a puterii asupra principalelor aplicații ale IA este concentrată în mâna câtorva firme puternice" (53), așa încât această tehnologie ajunge să fie manipulată pentru "câștiguri personale sau ale firmei" sau să "orienteze opinia publică spre interesul unui sector" (53).

Războiul

Nota analizează cu atenție diferitele domenii ale vieții în raport cu IA. Este nelipsită referința la război. În timp ce "capacitățile analitice" ale IA ar putea să fie folosite pentru a ajuta națiunile să caute pace și siguranță, sunt "motiv grav de preocupare etică" sistemele de arme autonome și letale, în măsură să "identifice și să lovească obiective fără intervenție umană directă" (100) și fără niciun tip de "judecată morală". Papa a invitat cu urgență să se elimine folosirea lor, pentru că așa cum a spus la G7 în Puglia: "Nicio mașină nu ar trebui să aleagă vreodată dacă să ia viața unei ființe umane." Mașinile în măsură să ucidă cu precizie în mod autonom și altele capabile de distrugere în masă sunt o amenințare adevărată pentru "supraviețuirea omenirii sau a unor regiuni întregi" (101). Aceste tehnologii dau "războiului o putere distructivă incontrolabilă, care lovește mulți civili nevinovați, fără a cruța nici măcar copiii", denunță Antiqua et Nova. Pentru a evita ca omenirea să se prăbușească în "spirale de autodistrugere", este necesar, așadar, "să se asume o poziție clară împotriva tuturor aplicațiilor tehnologiei care amenință în mod intrinsec viața și demnitatea persoanei umane".

Relațiile umane

Cu privire la relațiile umane, documentul afirmă că IA poate, da, "să favorizeze conexiunile", dar, în același timp, să ducă la "o izolare dăunătoare" (58). "Antropomorfizarea IA", de asemenea, creează probleme deosebite pentru creșterea copiilor, încurajați să înțeleagă "relațiile umane în mod utilitarist", așa cum se întâmplă cu chatbot (60). Apoi este "eronat" a reprezenta IA ca o persoană și este "o gravă încălcare etică" a face asta pentru scopuri frauduloase. Așa cum "a utiliza IA pentru a înșela în alte contexte - cum ar fi educația sau relațiile umane, inclusiv sfera sexualității - este profund imoral și cere o supraveghere atentă" (62).

Economia și munca

Aceeași supraveghere este cerută în domeniul economico-financiar. Îndeosebi în domeniul muncii se afirmă că dacă, pe de o parte, IA are "potențialități" pentru a mări competențe și productivități sau pentru a crea noi locuri de muncă, pe de altă parte, poate "să descalifice muncitorii, să-i supună la o supraveghere automatizată și să-i izoleze la funcțiuni rigide și repetitive" (67), până acolo încât "să sufoce" orice capacitate inovatoare. "Nu trebuie încercat să se înlocuiască tot mai mult munca umană cu progresul tehnologic: făcând astfel, omenirea și-ar dăuna sieși", subliniază Nota (70).

Sănătatea

Spațiu larg este dedicat temei sănătății. Deși deține un potențial enorm în aplicații foarte variate în domeniul medical (de exemplu, ajutorul dat activității diagnostice), IA când ar ajunge să înlocuiască relația medic-pacient lăsând interacțiunea numai mașinilor, ar risca să "înrăutățească acea singurătate care în mod frecvent însoțește boala". De asemenea, optimizarea resurselor nu trebuie "să-i penalizeze pe cei mai fragili" sau să creeze "forme de prejudecată și discriminare" (75) care să ducă la întărirea unei "medicini pentru bogați", în care persoanele care au mijloace financiare scot beneficiu din instrumente avansate de prevenție și informații medicale personalizate, în timp ce alții cu greu au acces chiar și la serviciile de bază.

Educația

Riscuri sunt evidențiate și în domeniul educației. Dacă este folosită în manieră prudentă, IA poate să îmbunătățească accesul la instruire și să ofere "răspunsuri imediate" studenților (80). Problema este că multe programe "se limitează să furnizeze răspunsuri în loc să-i determine pe studenți să le găsească ei înșiși sau să scrie ei înșiși texte"; asta duce la pierderea antrenamentului în acumularea de informații sau în dezvoltarea unei gândiri critice (82). Fără a uita câte "informații deformate sau contrafăcute" sau "conținuturi inexacte" pot genera unele programe, ajungând astfel să legitimeze fake news (84).

Fake News și Deepfake

Cu privire la fake news, documentul amintește riscul serios ca IA "să genereze conținuturi manipulate și informații false" (85), așa încât să alimenteze o "halucinație" de IA, cu conținuturi neadevărate care par reale. Și mai îngrijorător este atunci când aceste conținuturi fictive sunt folosite în mod intenționat cu scopuri de manipulare. De exemplu, când se divulgă în mod intenționat imagini, deepfake (reprezentări modificate sau generate de algoritm) video și audio pentru "a înșela sau a dăuna" (87). Așadar, apelul este de a avea mereu "grijă de a controla veridicitatea" a ceea ce este divulgat și de a evita, în orice caz, "împărtășirea de cuvinte și imagini degradante pentru ființa umană", excluzând "ceea ce alimentează ura și intoleranța, degradează frumusețea și intimitatea sexualității umane, exploatează pe cei slabi și pe cei lipsiți de apărare" (89).

Privacy, controlul, libertatea religioasă

Cu privire la privacy și control, Nota evidențiază că unele tipuri de date pot ajunge să atingă intimitatea persoanei, "poate chiar și conștiința sa" (990). Datele se dobândesc de acum cu o minimă cantitate de informații și pericolul este de a face să devină totul "un soi de spectacol care poate fi spionat, supravegheat" (92). În afară de asta, se avertizează, "supravegherea digitală poate fi folosită pentru a exercita un control asupra vieții credincioșilor și asupra exprimării credinței lor" (90).

Casa comună

Cu privire la tema creației, sunt considerate "promițătoare" aplicațiile IA pentru a îmbunătăți raportul cu casa comună. Este suficient să ne gândim la modelele pentru previziunea evenimentelor climatice extreme, gestionarea ajutoarelor sau sprijinul dat agriculturii sustenabile (95). În același timp, modelele actuale de IA și sistemul hardware care le sprijină cer "cantități uriașe de energie și de apă și contribuie în mod semnificativ la emisiile de CO2, în afară de a consuma resurse în mod intensiv". Așadar, este un tribut "greu" acela care se cere de ambient: "Dezvoltarea de soluții sustenabile este vitală pentru a reduce impactul lor asupra casei comune."

Raportul cu Dumnezeu

"Prezumția de a-l înlocui pe Dumnezeu cu o operă a propriilor mâini este idolatrie": Nota citează Sfintele Scripturi pentru a avertiza cu privire la faptul că IA poate să fie "mai seducătoare față de idolii tradiționali" (105). Prin urmare, amintește că ea nu este altceva decât "o reflexie palidă" a umanității: "Nu IA este divinizată și adorată, ci ființa umană, pentru a deveni, în acest mod, sclavă a propriei sale opere". De aici, o recomandare conclusivă: "IA ar trebui să fie utilizată ca un instrument complementar la inteligența umană și nu să înlocuiască bogăția sa" (112).

Salvatore Cernuzio

(După Vatican News, 28 ianuarie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat