|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Discurs adresat rectorilor Seminariilor Mari și Propedeutice din Franța (25 ianuarie 2025)
Dragi rectori,
Sunt bucuros să vă primesc cu ocazia pelerinajului vostru jubiliar, în timpul căruia v-ați reunit pentru a reflecta asupra formării sacerdotale. Aceasta este un drum de discernământ în care voi desfășurați un rol esențial. Sunteți ca bătrânul preot Eli care i-a spus tânărului Samuel: "Dacă vei mai fi chemat, spune: «Vorbește, Doamne, căci slujitorul tău ascultă!»" (1Sam 3,9). Voi sunteți prezența asiguratoare, busola pentru tinerii încredințați îngrijirilor voastre.
Sfântul Paul al VI-lea a afirmat că "omul contemporan ascultă cu mai multă plăcere pe martori decât pe maeștrii sau, dacă-i ascultă pe maeștri, este pentru că sunt martori" (Audiența generală, 2 octombrie 1974). Acest lucru este valabil cu siguranță pentru formatorii din seminarii. Mărturia lor coerentă de viață creștină are loc în cadrul unei comunități educative, ai cărei membrii sunt, în seminar, episcopul, preoții și călugării, profesorii, personalul. Însă această comunitate se extinde acolo unde seminaristul este trimis: la parohii, la mișcări, la familii. Așadar, formarea comunitară este unitară, atingând toate dimensiunile persoanei și orientând spre misiune.
Pentru ca seminarul să poată da această mărturie și să devină un spațiu favorabil creșterii viitorului preot, este important a avea grijă de calitatea și de autenticitatea relațiilor umane care se trăiesc acolo, asemenea celor dintr-o familie, cu trăsături de paternitate și fraternitate. Numai în acest climat se poate instaura încrederea reciprocă, indispensabilă pentru un discernământ bun. Atunci seminaristul va putea să fie el însuși, fără frica de a fi judecat în mod arbitrar; să fie autentic în raporturile cu ceilalți; să colaboreze pe deplin la propria formare pentru a descoperi, însoțit de formatori, voința Domnului pentru viața sa și să răspundă liber.
Candidații care se prezintă la seminar sunt, astăzi mai mult ca oricând, foarte diferiți unii de alții. Unii sunt foarte tineri, alții au deja o lungă experiență de viață; unii au o credință înrădăcinată de mult timp și matură, pentru alții este foarte recentă; provin din contexte sociale și familiale diferite, din culturi diferite; mai ales, au simțit chemarea în cadrul multelor mișcări spirituale pe care le cunoaște Biserica astăzi. Cu siguranță, este o mare provocare a propune o formare umană, spirituală, intelectuală și pastorală la o comunitate așa de diversificată. Misiunea voastră nu este ușoară. Iată de ce atenția la parcursul fiecăruia, precum și însoțirea personală sunt mai indispensabile ca oricând. Iată de ce este importantă ca équipes de formare să accepte această diversitate, ca să știe s-o primească și s-o însoțească. Nu vă fie frică de diversitate! Nu vă fie frică de ea, este un dar! Educația la primirea celuilalt, așa cum este, va fi garanția, pentru viitor, a unei preoțimi formate și unite în esențial.
Obiectivul seminarului este clar: "să formeze discipoli misionari «îndrăgostiți» ai Învățătorului, păstori «cu mirosul oilor», care să trăiască în mijlocul lor pentru a le sluji și a le duce lor milostivirea lui Dumnezeu" (RFIS, nr. 3). Asta presupune un anumit număr de criterii, cu privire la care este imposibil de a fi indulgenți, pentru a conferi hirotonirea. Totuși, seminarul nu ar trebui să încerce să formeze clone care să gândească toți în același mod, cu aceleași gusturi și aceleași opțiuni. Harul sacramentului pune rădăcini în tot ceea ce îmbogățește personalitatea unică a fiecăruia, personalitate care trebuie să fie respectată, pentru a produce roade cu diferite gusturi, de care are nevoie însăși varietatea poporului lui Dumnezeu.
Printre punctele cărora este important de a acorda atenție, aș vrea să evidențiez simplu trei. Primul este cel de a avea grijă ca în candidat să se formeze o adevărată libertate interioară. Nu vă fie frică de această libertate! Provocările care li se vor prezenta în cursul vieții sale cer ca el să știe, iluminat de credință și mișcat de caritate, să judece și să decidă cu propriul cap, uneori împotriva curentului sau riscând, fără a se alinia la răspunsuri prea confecționate, preconcepții ideologice sau la gândirea unică a momentului. Să maturizeze gândirea și să maturizeze inima și să maturizeze mâinile! Cele trei lucruri trebuie să meargă în coerență: ceea ce se gândește, ceea ce se simte și ceea ce se face. Cele trei limbaje: cel al minții, al inimii și al mâinilor. Să fie coerență între acestea.
Al doilea punct se referă la maturarea în candidat a unei umanități echilibrate și capabile de relații umane. Preotul trebuie să fie purtat la duioșie, la apropiere și la compasiune. Acestea sunt cele trei atribute ale lui Dumnezeu: duioșie, apropiere și compasiune. Dumnezeu este aproape, este duios, este compătimitor. Un seminarist care nu este capabil de asta, nu merge. Este important! Nu este nevoie de a insista asupra pericolului reprezentat de personalități prea slabe și rigide, sau de dezordini cu caracter afectiv. De altfel, omul perfect nu există și Biserica este compusă din membre fragile și din păcătoși care pot spera mereu să înainteze; discernământul vostru asupra acestui punct trebuie să fie pe cât de prudent, pe atât de răbdător, iluminat de speranță. Nu vă fie frică de slăbiciunile și de limitele seminariștilor voștri! Nu-i condamnați prea în grabă și să știți să-i însoțiți. Ceea ce se numea martiriul răbdării: a însoți.
Al treilea punct este orientarea hotărâtă a vocației sacerdotale spre misiune. Preotul este pentru misiune. Un preot care o face pe "monsieur l’abbé" nu este pentru misiune. Asta nu merge. Preotul este mereu pentru misiune. Chiar dacă, desigur, a fi preot comportă o realizare personală, nu se devine astfel pentru ei înșiși, ci pentru poporul lui Dumnezeu, pentru a-l face să-l cunoască și să-l iubească pe Cristos. Punctul de plecare al acestei dinamici nu poate să se afle decât într-o iubire tot mai profundă și pasionată față de Isus, hrănită de o formare serioasă la viața interioară și de studiul cuvântului lui Dumnezeu. Este greu de imaginat o vocație sacerdotală care să nu aibă o puternică dimensiune de oferire, de gratuitate și de dezlipire de sine, de umilință sinceră; și acest lucru trebuie verificat. Numai Isus umple de bucurie pe preotul său. Or, nu este rar ca, mergând pe cale, unii să ajungă puțin câte puțin "să se slujească pe ei înșiși". Fiți atenți, mai ales cu banii. Bunica mea ne spunea mereu: "Diavolul intră prin buzunare." Vă rog, sărăcia este un lucru foarte frumos. A-i sluji pe ceilalți. Și fiți atenți la carierism, fiți atenți. Fiți atenți la mondenitate, la gelozie, la vanitate. Iubirea față de Dumnezeu și față de Biserică să nu devină un pretext pentru auto-celebrare. Când tu găsești vreun ecleziastic care pare mai mult un păun decât un ecleziastic, este urât. Iubirea față de Dumnezeu și față de Biserică să nu fie un pretext: să fie adevărată.
Dragi rectori, mulțumesc pentru vizita voastră și pentru slujirea pe care o oferiți Bisericii. Misiunea voastră nu este ușoară, dar vă încurajez să perseverați cu încredere și speranță, sub conducerea Duhului Sfânt și ocrotirea Fecioarei Maria. Pentru această vă binecuvântez din inimă pe voi, comunitățile voastre. Și vă rog, nu uitați să vă rugați pentru mine. Mulțumesc!
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu