|
© Vatican Media |
Nota "Gestis verbisque" a Dicasterului pentru Doctrina Credinței / 6
Darul, celebrarea și puterea
Mijloacele de comunicare au relansat în ultimele timpuri unele excese în domeniul de celebrare datorate superficialității și, uneori, ideologiei. N-au lipsit luări de poziție ale episcopilor și ale magisteriului universal. Papa Francisc, în scrisoarea Desiderio desideravi, nu a ezitat să atribuie unele stiluri prezidențiale unui "personalism exasperat al stilului de celebrare care, uneori, exprimă o manie rău acoperită de protagonism" (DD, nr. 54), intervenții invazive asupra formei rituale încredințate de Biserică ce se configurează ca adevărate "maltratări" ale adunărilor.
Recent, Dicasterul pentru Doctrina Credinței cu nota Gestis verbisque a revenit asupra temei în raport cu problematica validității sacramentelor. Nota se naște din constatarea unor celebrări sacramentale invalide, deoarece nu sunt desfășurate în fidelitate față de riturile prescrise de Biserică; aceste alegeri de celebrare sunt motivate în unele cazuri de sincere preocupări pastorale și mai frecvent de o derivă subiectivistă care nu este lipsită de o carență formativă cu privire la sensul și la dinamicele acțiunii simbolice.
Păstrarea Darului
În joc este păstrarea Darului pe care fiecare celebrare liturgică, mai ales sacramentală, o poartă cu sine. Numai uitarea faptului că fiecare sacrament este înainte de toate un dar, care vine din altă parte, poate permite și justifica intervenții necorespunzătoare în celebrare. Conștiința că sacramentul este un dar îl pune pe cel care îl celebrează, slujitori și adunări, într-o poziție cu totul deosebită, așa cum evidențiază prefectul Dicasterului, cardinalul Víctor Manuel Fernández, în textul de prezentare: "Pentru aceasta, nouă, slujitorilor, ne este cerută forța de a depăși tentația de a ne simți proprietari ai Bisericii. Dimpotrivă, trebuie să devenim foarte receptivi în fața unui dar care ne precedă." De fapt "Biserica este «slujitoare» a sacramentelor, nu este stăpâna lor. Celebrându-le, primește ea însăși harul lor, le păzește și este la rândul său păzită de ele" (nr. 11). Reafirmând necesitatea pentru fiecare adunare care celebrează de a se referi la elementele esențiale de materie, formă și slujitor, ca "elemente constitutive ale sacramentului", nota declară indisponibilitatea Bisericii de a deforma structura "minimă" a fiecărei acțiuni sacramentale și care ține de "substanța divinitus instituta" (nr. 12).
O înțelegere non-minimalistă
Este clar că în joc nu este și nu poate să fie o abordare minimală a acțiunii liturgice dat fiind faptul că aceasta "nu constituie un ornatus ceremonial al sacramentelor și nici o introducere didactică la realitatea care se săvârșește" (nr. 20), ci evenimentul nou al mântuirii care are loc prin medierea semnelor sensibile. De aici - și ceea ce afirmă nota în această privință nu poate fi considerat un aspect secundar - "atenția necesară față de elementele esențiale ale sacramentelor, de care depinde validitatea lor, trebuie să se acordeze de aceea cu grija și respectarea întregii celebrări, în care semnificația și efectele sacramentelor sunt făcute inteligibile pe deplin de o multiplicitate de gesturi și cuvinte, favorizând în acest mod actuosa participatio a credincioșilor" (nr. 20). Intellectio specială a Euharistiei care are loc prin ritus et preces (SC 48) este, în primul rând, o privire asupra sacramentului care are loc străbătând logicile rânduite și plurale ale limbajelor și structurilor rituale, ci de altfel este și acceptarea din partea Bisericii care celebrează că ritul are o adevărată autoritate. Este ritul care îi poate adresa mereu un "prim" și autoritar cuvânt despre ce este Euharistia drept convocare, ascultare a cuvântului, aducere de mulțumire, amintire, împărtășire cu sfintele daruri. Este vorba de forme complexe, ireductibile la un minim esențial, și care tocmai din acest motiv are nevoie de o acțiune autentică și largă care să nu permită nici manipularea arbitrară a ordo ecleziale, nici sărăcirea realizării acesteia din cauza unui minimalism teoretic și practic.
Teologul francez Louis-Marie Chauvet a vorbit despre renunțare la putere sau la control (demaitrîse) pentru a desemna atitudinea teologică cu care se recunoaște că Dumnezeu rămâne mereu dincolo de pretențiile noastre și, totuși, tocmai grație medierii rituale, corporale și "opace", Dumnezeu rămâne încă Dumnezeu, nu un produs al minții noastre, și devine întotdeauna accesibil. Darul de har este dincolo de rit, și totuși are în rit o mediere decisivă. Prin urmare, celebrarea dacă vrea să rămâne conectată cu Domnul nu poate să nu respecte ordo a Bisericii, și totuși Biserica trebuie să știe să pună în practică ordo cu toată delicatețea și măiestria care se potrivesc măreției Darului și legilor acelui medium care este ritul.
Puterea asupra liturgiei
Nota Dicasterului afirmă că modificarea formei de celebrare a unui sacrament constituie un vulnus provocat comuniunii ecleziale și posibilității de recunoaștere a acțiunii lui Cristos (cf. nr. 22) și acesta este motivul pentru care deja SC 22 încredințează autorității ecleziastice misiunea și responsabilitatea de a reglementa liturgia și de a introduce eventuale variații. Limitarea unei puteri asupra liturgiei intenționează să salvgardeze atât unitatea Bisericii, cât și legătura cu actio Christi. Este important de observat că același magisteriu conciliar pune la baza operei de reformă "legile generale ale structurii și ale spiritului liturgiei" (SC 23). Or, este evident că alături de o motivație ecleziologică și cristologică, există o motivație intrinsecă ritualului însuși care împiedică orice exercitare a puterii în liturgie. . Este în natura ritului faptul de a fi înainte de toate "primit" și, prin urmare, de repetat, urmând kerigma (cf. 1Cor 11,23 și 15,1). Acest aspect marchează o distanță necesară între rit și așteptările imediate ale participanților; mai degrabă, ritul este cel care trezește un sentiment inedit sau provoacă convertirea pe drumul omului. Această realitate tradițională s-a ciocnit în ultimele decenii cu tendința de a regândi celebrarea de fiecare dată de la capăt, ca și cum ar vrea s-o deritualizeze, uitând că, tocmai pentru că ritul este "primit", nu admite intromisiuni ideologice sau intervenții lipsite de criterii.
Puterea liturgiei
A ne încredința ritului înseamnă a pierde controlul asupra sa. Participarea "activă" la liturgie și prin ea la mister este mereu și înainte de toate o participare "pasivă" care eliberează de orice neliniște intervenționistă pentru a lăsa ca ritul să exprime și să imprime Darul în omul care celebrează. Grație acțiunilor rituale se realizează acea distanță între Cristos și Biserică ce permite Bisericii să-l recunoască pe Cristos ca principiu și fundament al său. De fapt, mai afirmă nota, ideea că preotul prezidează in persona Christi Capitis nu "intenționează să acrediteze o concepție conform căreia slujitorul ar dispune, fiind «cap», de o putere de exercitat în mod arbitrar. Capul Bisericii, așadar, adevăratul președinte al celebrării, este numai Cristos" (nr. 24). A celebra înseamnă a pune în aplicare toate premisele simbolice ca să se dea recunoașterea. A celebra în autenticitate înseamnă a debarasa calea pentru orice posibilitate de ascundere a centralității lui Cristos în favoarea protagonismului slujitorului. Unica "putere" a celui care celebrează este a putea face pentru a vivifica gesturi, cuvinte, senzații care încă sunt "adormite" în cartea liturgică, folosind tot tactul și sensibilitatea necesare. În acest sens, "potestas a slujitorului este o diaconie" (ibidem). Așa cum afirmă scrisoarea apostolică Desiderio desideravi, cel care prezidează nu șade pe un tron, nu fură centralitatea la altar și se apropie de el în atitudine umilă și căită, pentru că trebuie să facă spațiu lui Cristos și darului său mântuitor (cf. DD, nr. 60).
Acel audemus dicere (îndrăznim a spune) din rugăciunea creștină este un umil audemus agere (îndrăznim a acționa): ascultând de ordo fidelitatea față de Cristos și față de Biserică, gustând forma rituală încrederea deplină în resursele liturgiei. Numai grație acestei îndrăzneli umile "virtus activ în sacramente plăsmuiește fața Bisericii, abilitând-o să transmită darul de mântuire de care Cristos mort și înviat, în Duhul său, vrea să-l facă părtaș pe fiecare om" (nr. 29).
Loris Della Pietra
Institutul de Liturgie Pastorală "Santa Giustina" - Padova
(După L'Osservatore Romano, 16 ianuarie 2025)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu