|
De Amedeo Lomonaco Jubileul este o ocazie pentru a obține indulgența care, așa cum se citește în Codul de Drept Canonic, constă în "iertarea în fața lui Dumnezeu a pedepsei temporare cauzată de păcatele, deja iertate în ce privește vina, pe care un credincios, dispus cum se cuvine și îndeplinind anumite condiții stabilite, o dobândește prin mijlocirea Bisericii". Termenul indulgență are aceeași rădăcină a unui alt cuvânt legat de Anul Sfânt. Este vorba de termenul indult, din latinescul indultum, care indică o concesie sau un privilegiu acordat, prin har sau prin bunăvoință, din partea unei autorități superioare. În dreptul penal, cu acest cuvânt se definește o măsură de clemență care duce la stingerea pedepsei aplicate condamnatului. Indulgența și indultul îl eliberează pe om de lanțuri, de consecințele păcatului sau ale unui delict, pentru a-i acord o repornire, o ocazie de răscumpărare și de viață nouă. Fața dublă a harului Spectrul semantic al termenului indult se leagă apoi cu alte cuvinte conexe cu virtutea "jubiliară" a iertării, cum sunt har, clemență și amnistie. Fiecare dintre aceste măsuri are aplicarea sa specifică. Dintr-un punct de vedere juridic, amnistia și indultul se diferențiază printr-un aspect substanțial. În timp ce amnistia stinge delictul, indultul șterge pedeapsa. Așadar, cu amnistia statul renunță la aplicarea pedepsei, în timp ce cu indultul se limitează să ierte, în totalitate sau în parte, pedeapsa aplicată însă fără a șterge delictul. Apoi există un alt cuvânt care merită atenție deosebită. Este vorba de har, care se încadrează într-un cadru care poate fi citit într-un nivel dublu. Este actul șefului de stat față de un singur condamnat, cu care pedeapsa stabilită este iertată în totalitate sau în parte sau este comutată în altă specie de pedeapsă stabilită de lege. În perspectiva creștină, cuvântul har are o relevanță primară. În Catehismul Bisericii Catolice este "favoarea, ajutorul gratuit pe care Dumnezeu ni-l dă ca să răspundem la invitația sa: să devenim fii ai lui Dumnezeu, fii adoptivi, părtași ai naturii divine, ai vieții veșnice". Atenția Bisericii față de deținuți Atenția Bisericii față de frații deținuți se exprimă în fapte de milostenie ca răspuns la vechiul precept: "A-i vizita pe cei închiși". În evanghelie, Isus se identifică în prizonier: "Am fost în închisoare și m-ați vizitat." În contextul Anului Jubiliar, această atenție constantă se traduce și într-un apel insistent din partea pontifilor. Oprindu-ne asupra magisteriului papilor în istoria recentă a Bisericii, trebuie citată înainte de toate bula Spes non confundit. Papa Francisc cere guvernelor să acorde deținuților, în timpul acestui Jubileu al speranței, iertarea pedepselor. "Mă gândesc la deținuții care, lipsiți de libertate, experimentează în fiecare zi, în afară de duritatea închiderii, golul afectiv, restricțiile impuse și, nu în puține cazuri, lipsa de respect. Propun guvernelor ca în Anul Jubileului să asume inițiative care să restituie speranță." Respirația speranței Putem fi iertați mereu de Dumnezeu. În paginile din evanghelie reiese, îndeosebi, figura tâlharului bun care pe cruce se căiește de propriile păcate. Este unicul sfânt canonizat direct de Isus. "Astăzi vei fi cu mine în paradis", i-a spus de fapt Cristos pe cruce. Invocând pentru oameni și, mai ales pentru cei privați de libertate, respirația speranței, Papa Francisc amintește că cererea de acte de clemență "este o chemare antică, ce provine din cuvântul lui Dumnezeu". Și predecesorii săi, în special cu ocazia Anului Sfânt, au cerut forme de iertare a pedepsei pentru cei din închisoare. Pius al XII-lea și Jubileul din 1950 Cel din 1950, după cum subliniază Papa Pius al XII-lea în mesajul-radio cu ocazia Crăciunului din 1949, este "Anul marii iertări". Pontiful se adresează generațiilor lovite de tragedia războiului. "Mărșăluiesc, în rânduri lugubre în fața ochilor noștri, fețele îndurerate ale orfanilor, ale văduvelor, ale mamelor care așteaptă o întoarcere care probabil că nu va veni, ale persecutaților pentru dreptate și pentru religie, ale prizonierilor, ale refugiaților, ale celor evacuați forțat, ale deținuților, ale șomerilor, ale oprimaților, ale celor care suferă în spirit și în trup, ale victimelor oricărei nedreptăți." Dorința pontifului este să fie îngropat "cu o căință sinceră tot trecutul". "Cine vrea să fie cu sinceritate creștin - afirmă Papa Pacelli - trebuie să știe să ierte." Indult și amnistie în perioada Jubileului din 1950 Al Doilea Război Mondial a provocat răni profunde în țesutul social din diferite țări. În diferite state, după acel conflict, au fost adoptate măsuri de clemență. În Italia de exemplu, cu puțin înainte de deschiderea Anului Sfânt din 1950, au fost acordate amnistia și indultul. Au fost iertate, în măsura de doi ani, pedepsele de detenție mai mici de cinci ani aplicate sau de aplicat. În 1953, tot în Italia, a fost acordată apoi amnistia pentru orice delict, nemilitar sau financiar, pentru care a fost stabilită o pedeapsă de detenție nu mai mare, maximum, de patru ani. În afară de asta, a fost acordat indultul la delicte politice și inerente la fapte de război, comise de cei care au făcut parte din formațiuni armate. În 1975, Paul al VI-lea invocă acte de clemență Anul Sfânt din 1975 este dedicat reconcilierii. În bula de convocare Apostolorum Limina, Papa Paul al VI-lea cere ca, după tradiția jubileelor trecute, "autorităților competente ale diferitelor țări să ia în considerare posibilitatea de a acorda, urmând sugestiile înțelepciunii lor, un indult inspirat din clemență și echitate, în special în favoarea prizonierilor care au dat dovadă suficientă de reabilitare morală și civilă, sau care sunt victime ale situațiilor de dezordine politică și socială mult prea mari decât ele, ca să poată fi considerate responsabile pe deplin". În afară de asta, Papa Montini exprimă propria recunoștință "pentru toți cei care se străduiesc pentru ca acest mesaj de caritate, de socialitate și de libertate pe care Biserica îl adresează tuturor, cu speranța vie de a fi înțeleasă și ascultată, să fie primită și tradusă în realitate de ordin politic și social". 1983, iertarea papei dată lui Ali Agca La puțini ani după apelul lui Paul al VI-lea, Biserica trăiește un alt Jubileu. În 1983 se deschide Anul Sfânt al Răscumpărării, în a 1950-a aniversare a morții și învierii lui Isus. Acest An Sfânt este și contextul unei întâlniri speciale: cea între un pontif și persoana care a încercat să-l ucidă. Papa Ioan Paul al II-lea amintește acest eveniment adresând un discurs, la 27 decembrie 1983, deținuților din închisoarea romană de la Rebibbia: "Am putut să întâlnesc și persoana, pe care voi toți o cunoașteți, pe nume Ali Agca, care în anul 1981, la 13 mai, a atentat la viața mea, dar providența a condus lucrurile într-o manieră a sa, aș spune, excepțională, aș spune și, minunată. Astăzi, după peste doi ani, am putut să-l întâlnesc pe atentatorul meu și am putut și să-i repet iertarea mea pe care am acordat-o imediat după atentat și apoi am și declarat-o public, când era posibil pentru mine, din spital. Cred că și întâlnirea de astăzi, în context, în cadrul Anului Răscumpărării, este providențială." "Toate evenimentele din viața noastră - a explicat în acea ocazie Papa Ioan Paul al II-lea - trebuie să confirme acea fraternitate care provine din faptul că Dumnezeu este Tatăl nostru și că noi toți suntem fiii săi în Isus Cristos." În 2000 Ioan Paul al II-lea cere reduceri ale pedepselor Marele Jubileu care deschide al treilea mileniu se inserează în tradiția anilor jubiliari care l-au precedat. În mesajul pentru Jubileul închisorilor, Papa Ioan Paul al II-lea subliniază că merită să fie încurajate "acele state și acele guverne care au în desfășurare sau intenționează să întreprindă revizuiri ale sistemului lor de închisoare, pentru a-l adapta mai mult la exigențele persoanei umane". Papa Wojtyła se adresează responsabililor statelor pentru a invoca un semn de clemență în folosul tuturor deținuților: "O reducere, deși modestă, a pedepsei ar constitui pentru deținuți un semn clar de sensibilitate față de condiția lor, care n-ar duce la trezirea de ecouri favorabile în sufletele lor, încurajându-i în angajarea căinței pentru răul făcut și solicitând corectarea lor personală." Indultul în 2006 în Italia Cererea unei reduceri a pedepsei, lansată de Papa Ioan Paul al II-lea în timpul Jubileului din 2000 și reiterată în 2002 senatorilor și deputaților cu ocazia vizitei la Parlamentul italian, a găsit după câțiva ani un răspuns concret din partea politicii. De fapt, la 29 iulie 2006, a fost aprobată în Italia, cu amplă majoritate transversală, legea care a introdus indultul pentru delictele comise până la 2 mai din acel an, în măsură nu mai mare de trei ani pentru pedepsele de detenție și cu o reducere la maximul de 10.000 de euro pentru cele pecuniare. Au fost excluși din această măsură, care a dus la eliberarea anticipată a aproape 25 de mii de persoane, delictele de alarmă socială mai mare cum sunt de exemplu asociații subversive, sechestrare de persoane și acte de terorism. Francisc în 2015: să vină milostivirea Tatălui În 2015 începe Jubileul extraordinar al milostivirii. În scrisoarea cu care se acordă indulgența cu ocazia acelui An Sfânt, gândul Papei Francisc se îndreaptă și spre cei închiși, "care experimentează limitarea libertății lor". "Jubileul - scrie papa - a constituit mereu oportunitatea unei mari amnistii, destinate să implice atâtea persoane care, deși merită pedeapsă, totuși au conștientizat nedreptatea făcută și doresc cu sinceritate să se insereze din nou în societate aducând contribuția lor onestă". "La toți aceștia să ajungă în mod concret milostivirea Tatălui care vrea să fie aproape de cel care are mai multă nevoie de iertarea sa". La 6 noiembrie 2016, un mare număr de deținuți care provin din diferite părți ale Italiei și din alte țări, sunt prezenți în Bazilica "Sfântul Petru" pentru a trăi propriul Jubileu cu Papa Francisc: "Privarea libertății - subliniază pontiful în omilie - este forma cea mai grea a pedepsei care se ispășește, pentru că atinge persoana în nucleul său cel mai intim. Și totuși, speranța nu poate dispare." În 2016, măsuri de amnistie și indult În 2016, autoritățile cubaneze au decis să acorde amnistia pentru 787 de prizonieri, între care femei, minori și bolnavi ca răspuns la apelul papei lansat cu ocazia Anului Sfânt al Milostivirii. Au fost excluse de la această măsură - așa cum a amintit cotidianul Granma - persoanele condamnate pentru "ucidere, corupere de minori, viol și trafic de droguri". Apelul lui Francisc pentru cei închiși, în cadrul Jubileului Milostivirii, a fost primit și în Paraguay. De fapt a fost acordat indultul pentru 22 de prizoniere din "Casa Bunului Păstor". Tot în 2016, președintele Mozambicului, Filipe Nyusi - așa cum amintește și Mondo e Missione, revista lunară a Institutului Pontifical Misiuni Externe - a anunțat indultul pentru o mie de deținuți condamnați pentru delicte obișnuite. A deschide porțile Și cu ocazia Anului Sfânt din 2025, Papa Francisc, în bula de convocare, cere în mod expres "forme de amnistie sau de iertare a pedepsei menite să ajute persoanele să recupereze încredere în ele însele și în societate; parcursuri de reinserare în comunitate căreia îi corespunde o angajare concretă în respectarea legilor". Apoi, pentru prima dată un pontif deschide o Poartă Sfântă în cadrul unui penitenciar. Papa, în omilie, la 26 decembrie în Penitenciarul de la Rebibbia, rostește aceste cuvinte: "Am voit să deschid larg Poarta, astăzi, aici. Prima am deschis-o la «Sfântul Petru», a doua este a voastră. Este un gest frumos acela de a deschide larg, de a deschide: a deschide porțile. Dar mai important este ceea ce semnifică: înseamnă a deschide inima. Inimi deschise. Și asta o face fraternitatea." Clemență din Cuba și Statele Unite Harul Jubileului este a deschide porțile, a deschide larg inimile la speranță. În acest An Sfânt, abia început, se înregistrează deja acte de clemență. Ministerul de Externe din Cuba a difuzat un comunicat în care se anunță decizia de a elibera 553 de persoane, "condamnate pentru diferite delicte". Măsura a fost luată în cadrul unei medieri cu Biserica Catolică. Știrea a venit la puține ore după anunțul, din partea administrației nord-americane, de a înlătura Cuba din lista statelor sponsor al terorismului. Un alt gest de clemență vine din Statele Unite. În luna decembrie, președintele Joe Biden a anunțat că cei condamnați la pedeapsa capitală în închisorile federale vor avea condamnările lor reclasificate la executare la condamnare pe viață fără posibilitate de libertate condiționată. Papa Francisc, care a avut un colocviu telefonic cu președintele american, a lansat un apel de a ne ruga pentru deținuți aflați în anticamera morții în Statele Unite. Martori ai iertării Există timpuri în care speranța reușește să-și deschidă o breșă în inima omului. Cu ocazia jocurilor olimpice a răsunat, de exemplu, apelul pontifilor pentru o oprire olimpică, așa cum se întâmpla în antichitate. O tradiție care a devenit o chemare constantă, în istorie, de a face să tacă armele în orice regiune a planetei în timpul Jocurilor Olimpice. Și cererea, din partea papilor, a iertării pedepselor în timpul Jubileului este o sămânță de speranță pentru lume. Nu sunt numeroase, dar nu lipsesc, așa cum dă mărturie și istoria, răspunsuri concrete din partea politicii la cereri de clemență. De altfel, oprindu-ne asupra termenilor indulgență și indult, este vorba de a da încredere omului care s-a împiedicat de-a lungul drumului vieții. Apoi revine persoanei să trăiască timpul harului și să fie martor al forței iertării. Amedeo Lomonaco (După Vatican News, 15 ianuarie 2025) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |