Anul pastoral
2024‑2025

Jubileul Speranței
2024-2026

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Cardinalul Parolin: Creștinii, prezență esențială în Orientul Mijlociu

De vorbă cu cardinalul secretar de stat după sfințirea Bisericii "Botezul lui Isus" din Iordania: semnalele pozitive din Siria, alegerea noului președinte libanez, cuvintele papei adresate corpului diplomatic, "spiritul Helsinki", dificultățile în negocierea păcii, acordul provizoriu cu guvernul chinez pentru numirea episcopilor.

"Aș vrea să reafirm această dimensiune constitutivă a prezenței creștine..." Cardinalul Pietro Parolin, secretar de stat, în vizită în Iordania, sâmbătă, 11 ianuarie 2025, a prezidat liturgia lungă și solemnă pentru dedicarea noii biserici din patriarhia latină care se înalță în locul Botezului lui Isus. Au participat peste șase mii de credincioși, dintre care mulți n-au putut găsi loc în interiorul bisericii. Un semn de vitalitate și speranță. Este ocazia pentru a reflecta asupra a ceea ce se întâmplă în lume pornind de la cuvintele adresate de Papa Francisc corpului diplomatic la 9 ianuarie.

Ne aflăm în Iordania, în Țara Sfântă, în locul Botezului lui Isus, care până acum câteva decenii era un câmp minat. Nu foarte departe de aici se duce un război dezlănțuit de atentatele făcute de Hamas, cu un preț de sânge și de distrugere plătit mai ales de civili și îndeosebi la Gaza. Ce mesaj simțiți să dați?

A fost o celebrare foarte frumoasă și bine organizată, dar a fost mai ales de mare speranță. Și nu pentru că este de acum un loc comun cel al speranței, în acest an jubiliar dedicat acestei teme. Mesajul care poate să vină de la această zi cred că este tocmai acesta: într-o regiune chinuită de atâtea conflicte, sfâșiată de atâtea tensiuni, aceasta odinioară era minată și acum este o întindere de terenuri bine cultivate. Acest lucru este deja în sine un semn de speranță: cu adevărat așa cum spune profetul, se pot transforma sulițele în seceri, armele pot să devină instrumente de pace. Există forțe vii și creștinismul poate ajuta cu harul lui Dumnezeu și pentru a găsi drumuri de soluționare pentru conflictele actuale.

Iordania este o națiune unde minoritatea creștină trăiește asimilată și se simte parte a țării. Din păcate, în alte cazuri nu este așa. Care este rolul pentru creștini în Orientul Mijlociu astăzi?

Creștinii sunt prezenți în aceste țări din timp imemorial, continuă să fie parte cu titlu deplin din statele și societățile medio-orientale, chiar dacă, din păcate, prezența lor, ca urmare a tuturor evenimentelor din trecutul îndepărtat și recent, și din prezent, favorizează, din păcate, plecarea lor și, prin urmare, numeric comunitățile creștine din toate țările se subțiază. Aș vrea să reafirm această dimensiune constitutivă a prezenței creștine: arab înseamnă și creștin, pentru că în aceste ținuturi există o comunitate creștină care are rădăcini în trecut. Așadar, aș sublinia această dimensiune fundamentală și constitutivă a prezenței creștine. Creștinii, fiind o parte constitutivă, pot da o contribuție în toate domeniile. Așa cum a spus de atâtea ori și papa, un Orient Mijlociu fără creștini ar fi un Orient Mijlociu mai sărac, ar ajunge să lipsească o exprimare care este fundamentală în însăși realitatea din această regiune.

Vă preocupă evoluția situației din Siria?

Am citit declarațiile pozitive care au fost făcute și merg în sensul dorit de papa în discursul adresat corpului diplomatic: sperăm ca pentru Siria să poată începe un timp nou, unde toți cetățenii vor avea aceleași drepturi și aceleași prerogative. Că este după aceea conceptul de cetățenie pe care și Sfântul Scaun îl propune pentru toate țările: toți cetățenii sunt egali, au drepturi egale și au obligații egale în fața legii. Noi sperăm cu adevărat ca aceste afirmații să găsească o urmare și ca, prin urmare, să fie ocrotite și drepturile minorităților și drepturile creștinilor.

Cu numai două zile în urmă a avut loc în sfârșit, după doi ani, alegerea președintelui Libanului. Ce semnal este acesta?

Cred că este un semnal pozitiv. Am susținut mereu în acești doi ani că era important pentru însăși continuitatea și pentru însăși subzistența țării așa cum este configurată, adică - pentru a folosi fraza vestită a Sfântului Ioan Paul al II-lea "o țară mesaj" - o țară unde conviețuiesc împreună diversități sociale, diversități politice, diversități religioase. Am susținut mereu că primul lucru de făcut era cel de a asigura președinția, adică de a întări instituțiile. Așadar, este un semn de speranță. Ne dorim cu adevărat ca această alegere să însemne pentru Liban o nouă fază în care toate forțele politice se pun împreună pentru a găsi un teren comun și să lucreze pentru binele țării și mai ales pentru acele reforme de care țara are nevoie în mod absolut.

Puteți aminti vreuna?

De exemplu, a face justiție victimelor, și celor din familie, ale exploziei la portul din Beirut și a găsi o stabilitate economică ce s-a pierdut și care a provocat multă sărăcie și multă suferință în țară. Este pozitiv că s-a reușit să se ajungă la alegerea președintelui.

În timpul recentelor călătorii în Luxemburg și Belgia, Papa Francisc, referindu-se la situațiile de război, a invocat "tratative oneste" și "compromisuri onorabile". De ce astăzi a devenit așa de dificil să se trateze pentru a ajunge la un compromis? De ce diplomația pare mută? Mă refer îndeosebi la conflictul care este în desfășurare în inima Europei creștine, cel dintre Rusia și Ucraina...

Provoacă într-adevăr multă tristețe acest fapt că nu mai suntem capabili să negociem și că, așa cum se obișnuiește să se spună, prevalează mai mult "dreptul la forță" decât "forța dreptului". Și papa, în discursul adresat corpului diplomatic, a evocat diferite cauze ale acestei situații explicând că există un climat de neîncredere și de frică reciprocă, ce creează o polarizare tot mai mare între state și între comunități și împiedică să se găsească soluții comune. Eu aș insista tocmai asupra acestui lucru: lipsește un minim de încredere. Pentru a negocia, pentru a dialoga, este nevoie de un minim de încredere în celălalt. Și este de folos și un alt aspect pe care-l sublinia papa: capacitatea de a ieși din noi înșine, de a intra în punctul de vedere al interlocutorului care în acest caz ar putea să fie adversarul sau dușmanul. Este nevoie de capacitate de a veni în întâmpinare, de a înțelege sau măcar de a lua în considerare și motivațiile celuilalt. Acestea sunt motivele pentru care astăzi a devenit foarte dificil să se negocieze. La asta se adaugă - și acest lucru era amintit de papa - criza instituțiilor care se află în fruntea dialogului care s-au născut întocmai pentru a-l favoriza, adică organizațiile internaționale: astăzi au dificultăți să continue să exercite acel rol pe care reușiseră să-l realizeze imediat după Al Doilea Război Mondial. Există atâtea alte cauze, dar aș spune că în fond pentru mine este aceasta.

De fapt, papa, în discursul adresat corpului diplomatic, a denunțat riscul progresului unei mentalități "de club" care face în așa fel încât să se prefere a se vorbi numai cu acela care deja gândește ca noi. De mai multe ori Papa Francisc a evocat spiritul de la Helsinki: Ce poate să însemne astăzi?

Spiritul de la Helsinki este tocmai depășirea acestei mentalități. Eram într-o lume divizată, o lume contrapusă, divizată în două blocuri. Probabil că astăzi aceste "cluburi" s-au fragmentat și s-au înmulțit. Și într-un anumit sens probabil că era mai ușor când existau numai două blocuri. Spiritul de la Helsinki este tocmai spiritul celui care a mers dincolo de categoria dușmanului reușind să găsească puncte comune și cu acela care nu gândea ca el. Helsinki reprezintă această capacitate de a depăși propriul punct de vedere sau de a-l considera ca unic și exclusiv, acceptând și că există alte puncte de vedere legitime și care se pot concilia și cu al meu, desigur renunțând și din partea mea la ceva. Iată compromisul sănătos. O altă caracteristică a negocierii ar trebui să fie și capacitatea de a merge spre un compromis pentru a depăși conflictul.

În acest sens, ce înseamnă expresia "pace justă"?

Pace justă, după părerea mea, înseamnă o pace care se întemeiază pe dreptul internațional și pe declarațiile ONU. Acestea sunt instrumentele de care dispune comunitatea internațională pentru a reglementa raporturile dintre țări și dintre comunitățile statelor. Apoi, dintr-un punct de vedere creștin, știm ce este dreptatea în diferitele sale fațete, dar aș spune că în mod fundamental "pace justă" înseamnă o pace care este adecvată dreptului internațional și regulilor sale.

Ioan Paul al II-lea a scris că nu există pace fără dreptate și nu există dreptate fără iertare...

În gândirea creștină, dreptatea nu este simplu a da fiecăruia ceea ce este al său după dreptatea distributivă, ci este o dreptate pe care însuși Isus o evocă, o dreptate superioară, care devine iubire și iertare față de alții. Papa Francisc a vorbit corpului diplomatic despre diplomația iertării. Foarte frumos acel pasaj, tocmai pentru că evocă această capacitate de a merge dincolo de simplele exigențe ale dreptății.

Acordul provizoriu pentru numirea noilor episcopi în China continuă să fie în centrul polemicilor provocate fie în domeniul politico-internațional, fie în cel eclezial: este prezentat de unii ca o capitulare. Care este semnificația sa cea mai adevărată?

Este logic să se poată întâmpla în fața unei situații așa de complexe cum este cea chineză care se naște dintr-o istorie deosebit de dificilă. Opiniile pot să fie și foarte diferite. Am spus mereu: nu mă scandalizez că există unii care gândesc diferit, deoarece consideră că există alte soluții. Din partea Sfântului Scaun s-a crezut că aceasta era soluția cea mai eficace: a începe dialogul de la una dintre temele care erau pe masă. Una dintre cele de importanță mai mare, precum și de dificultate mai mare era tocmai aceea a numirii episcopilor. Cred că acordul despre numirea episcopilor își propune în mod fundamental două lucruri care înaintează lent - uneori există și unele întoarceri- în direcția corectă, și anume faptul ca toți episcopii să fie în comuniune cu papa. Acest lucru este fundamental pentru Biserica Catolică. Este tentativa care nu a reușit mereu să facă unitate în Biserică, depășind diferențele și asigurând o anumită normalizare în viața Bisericii. Desigur, nu există o soluție "magică", ci o soluție care propune un drum. Un drum lent și greu, care însă mi se pare că dă unele roade, care eventual încă nu se văd, dar care, cu siguranță, va aduce roade mai mari treptat ce vor crește încrederea și capacitatea de dialog între părți.

Așadar, există motive pentru a spera și în acest caz...

Cred că da, există motive de a spera. Papa, în discursul adresat corpului diplomatic, a vorbit despre diplomația răbdării. Cred că în acest caz mai mult decât în altele, dar probabil în general, trebuie să avem capacitatea de răbdare la care ne invita deja apostolul Iacob: priviți, agricultorul seamănă și apoi așteaptă cu răbdare să vină ploile, să vină zăpada și ca sămânța să dea rod. Cred că și în acest domeniu, și ca în atâtea alte domenii ale vieții, trebuie să avem această capacitate de a privi dincolo de rezultatele imediate. Suntem și noi sclavi ai imediatului, din păcate. Cred că și multe dintre reacțiile pe care dumneavoastră le citați se datorează tocmai acestei aplatizări asupra zilei de astăzi, fără capacitate și de o privire de perspectivă față de viitor, ținând cont și de trecut și de dificultățile care s-au experimentat în trecut. Așadar, fără iluzii ușoare - cred că nimeni nu-și face iluzii în acest sens -, însă da, cu speranță și angajare pentru a merge înainte pe acest drum și cu harul lui Dumnezeu va aduce roadele sperate.

Andrea Tornielli

(După Vatican News, 11 ianuarie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat