Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media

Importanța ecumenică a celebrării celui de-al XVII-lea centenar

Niceea, un conciliu al tuturor creștinilor

În anul abia început, cade cel de-al XVII-lea centenar al Conciliului Ecumenic din Niceea, celebrat în primele luni din anul 325. Crezul stabilit de acel conciliu constituie realitatea de credință care unește creștinii din toate Bisericile: fie Bisericile istorice - catolică, ortodoxă, luterană, calvinistă, anglicană - , fie diferitele denominațiuni care merg sub numele de Biserici "evanghelice" și "penticostale"[1]. De aici importanța ecumenică a celebrării centenarului. El ne oferă o ocazie unică - pe care numai în acest punct al istoriei suntem în măsură să o percepem - pentru a lua act și pentru a celebra împreună credința care îi unește pe toți cei care cred în Cristos.

Evenimentul ne oferă și o altă oportunitate, nu mai puțin importantă decât prima: aceea de a realiza un zbor de recunoaștere a credinței în Cristos în lumea modernă și post-modernă și a vedea la ce punct suntem astăzi cu credința de la Niceea. După un conciliu local dominat de opozanții de la Niceea (Rimini, anul 359), Sfântul Ieronim a scris că întreaga lume, în acea ocazie, "a emis un geamăt și s-a uimit că a ajuns să fie ariană"[2]. Trebuie să ne întrebăm dacă, eventual, noi nu avem astăzi mai mult decât atunci motiv să emitem un astfel de geamăt.

1. Niceea și divinitatea lui Cristos

Problema de fond la Niceea era aceea de a defini locul pe care Cuvântul lui Dumnezeu - așadar, persoana lui Isus Cristos - îl ocupă pe planul ființei. Arius raționa cu schema filozofică greacă a momentului, care era cea a "Platonismului de mijloc". Această schemă era tripartită. Prevedea existența unei Ființe supreme, a unei ființe intermediare (dumnezeul-secund, deuteros theos, corespunzător demiurgului platonic din Timeo) și, în sfârșit, ființa creată. Niceea a făcut purificarea acestei viziuni mitice, stabilind o singură linie orizontală asupra celei verticale a ființei: cea care separă Creatorul de creaturi, punând în mod clar Cuvântul de partea Cratorului.

Ceea ce Niceea cere și astăzi, în virtutea valorii sale dogmatice, este ca în fiecare cultură și în fiecare limbaj, Isus Cristos să fie proclamat "Dumnezeu", nu în vreun sens derivat, ci în sensul cel mai puternic pe care cuvântul "Dumnezeu îl are în cultura aceea, fără nicio rebutare, nici ontologice, nici cronologice, între el și un alt dumnezeu mai presus de el, între Dumnezeul cu articol și dumnezeul fără articol, între "Dumnezeu" și "divin". Asta este ceea ce afirmă, în modul cel mai clar, expresia din Crez "Dumnezeu adevărat din Dumnezeu adevărat".

Întrebarea pe care centenarul lui Niceea ne constrânge să ne-o punem este, așadar, aceasta: Ce loc ocupă Isus Cristos în cultura noastră modernă și post-modernă? Să lăsăm deoparte lumea narativei și a spectacolului, unde Isus Cristos continuă să fie un "Superstar". Să aruncăm o privire la ceea ce se întâmplă în cele trei dialoguri mai decisive, în desfășurare în societatea noastră.

Isus Cristos este în mod riguros absent în dialogul dintre religii și nu poate decât să fie așa. Temele discutate în acest domeniu sunt cele ale păcii, ale sărăciei, ale ambientului și, în unele cazuri, teme de etică.

Isus Cristos este absent, în al doilea rând, în dialogul dintre știință și credință. Asta se limitează să se discute dacă lumea a avut, sau nu, un început și un creator. Revanșa teoriei Big Bang despre scepticismul inițial și afirmarea teoriei expansiunii universului aflată în desfășurare i-a făcut pe oamenii de știință mai puțin alergici la ideea de Dumnezeu; dar Isus Cristos și problema mântuirii rămân în afara dialogului despre știință și credință.

În sfârșit, Isus Cristos este absent în dialogul dintre credință și rațiune. Asta se ocupă de concepte metafizice, nu de realități istorice și contingente, cum este Cristos în întruparea sa.

În toate aceste dialoguri, creștinismul intră cu titlu de "religie" - și se știe ce victorie ușoară obțin "rațiunea" și "știința" când au de-a face cu categoria "religie". Voltaire, Hegel, Feuerbach, Marx, Freud: toți au ieșit (sau considerați astfel) învingători din confruntare. Până când a venit unul care a înțeles că aceasta era o victorie a lui Pirro, ba chiar o bătălie împotriva morilor de vânt, pentru că dușmanul de bătut nu este religia, ci Isus Cristos! Este ceea ce și-a propus să facă Friedrich Nietzsche. Lui trebuie să i se recunoască "meritul" că n-a ales o țintă ușoară - "religia" - pentru atacurile sale, ci că a identificat în mod clar frontul pe care se duce bătălia decisivă între credință și ateism, și anume persoana și învățătura lui Cristos. A făcut, din asta, scopul vieții sale, propunând să înlocuiască figura lui Cristos cu cea a zeului grec Dionis.

Tentativa sa n-a rămas izolată, dacă a crezut cineva să-l pună pe Dionis în locul lui Isus în reprezentarea ultimei Cine la recenta Olimpiadă de la Paris. Criticile făcute din toate părțile la adresa acestei reprezentări s-au concentrat asupra simbolurilor teoriei Queer, prezente în scenă. Nu s-a ținut cont îndeajuns de ceea ce a declarat în mod expres creatorul scenografiei, și anume că personajul central, întins și tronând în prim-plan, era zeul păgân Dionis. Intenția declarată era aceea de a restitui Olimpiadei caracterul său originar de sărbătoare păgână.

Tentativa lui Nietzsche de a se debarasa de Cristos ascunde, în pofida a toate, un element puternic pozitiv. Face să cadă alibiurile speculative; demască polemicile, asemănătoare cu acelea care se fac în război pentru a-l abate pe dușman de la frontul principal. Demonstrează că întrebarea centrală, astăzi ca și la Niceea, ba chiar ca și în jurul lui Isus însuși, este "Dar voi, cine spuneți că sunt eu?" (Mt 16,16). Nu "Cine spuneți că este Dumnezeu?", ci "Cine spuneți că sunt eu?". Despre cine este Dumnezeu se poate trăncăni și spune ceea ce se vrea, nu tot așa despre Isus Cristos. El nu este o idee care se poate manipula așa cum se vrea; este o realitate "în carne și oase". A îndrăznit să spună (pentru noi nu are importanță dacă el cu gura sa, sau ca înviat prin gura Duhului său): "Nimeni nu l-a văzut vreodată pe Dumnezeu; Fiul unic al lui Dumnezeu, cel care este spre pieptul Tatălui, el l-a revelat" (In 1,18). Cristos nu ia locul "Dumnezeului religiei"; numai îi revelează definitiv fața sa.

Și în anul abia terminat s-a celebrat un centenar important, cel al nașterii lui Immanuel Kant (22 aprilie 1724), filozoful rațiunii pure și al rațiunii practice. El exclude demonstrarea rațională a existenței lui Dumnezeu din posibilitățile rațiunii pure și încredințează această misiune rațiunii practice. Putem să ne declarăm de acord cu el, cu condiția de a considera persoana lui Isus Cristos - și nu "imperativul moral" - adevărata și cea mai puternică "rațiune practică" (adică, nu speculativă!) pentru a crede în Dumnezeu. Credința creștină se naște din descoperirea darului, nu din conștientizarea datoriei. (Și nici, spus între paranteze, din "conștiința păcatului", așa cum considera Kierkegaard). Conștiința morală este cu siguranță un argument în favoarea raționalității credinței: singurul lucru care îl interesa, evident, pe Kant, ca filozof; însă încă nu este începutul său. "Conștiința morală înlăuntrul său" (împreună cu "cerul înstelat de deasupra sa") umple însuși sufletul lui Kant cu "totdeauna nouă și crescândă admirație și venerație"[3]. Însă încă nu cu credință!

2. Niceea și Treimea lui Dumnezeu

Convocat pentru a defini statutul ontologic al lui Cristos și locul său în credința Bisericii, Conciliul din Niceea a ajuns să obțină un rezultat, dacă este posibil, și mai important și decisiv: acela de a defini însăși ideea despre Dumnezeul creștin. Niceea marchează trecerea de la monoteismul veterotestamentar rigid la monoteismul trinitar. Nu marchează momentul nașterii credinței în Treime: formula baptismală din Mt 28 și însuși simbolul apostolic anterior lui Niceea o conțineau. Este numai momentul conștientizării sale și al formulării sale dogmatice. Nu a fost necesar să se convoace, după aceea, un alt conciliu pentru a defini dogma Treimii: a făcut asta Conciliul din Niceea, explicitat, prin Duhul Sfânt, de cel din Constantinopol din 381.

Divinitatea lui Cristos și Treimea lui Dumnezeu sunt două mistere inseparabile, două porți care se deschid, sau se închid, împreună. Dacă Cristos nu este Dumnezeu, din cine ar fi formată Treimea? Există dovada acestui lucru în fapte. Imediat ce se pune între paranteze divinitatea lui Cristos, cade și orizontul trinitar. Bultmann a scris: "Formula «Cristos este Dumnezeu» este falsă în orice sens, când «Dumnezeu» este considerat ca ființă care poate fi redusă la obiect, fie ea înțeleasă conform lui Arius sau conform lui Niceea, în sens ortodox sau liberal. Ea este corectă dacă «Dumnezeu» este înțeles ca evenimentul realizării divine"[4]. În cuvinte mai puțin ascunse: Cristos nu este Dumnezeu, dar în Cristos există (sau acționează) Dumnezeu.

Continuând pe urma demitizării trasate de el, în anii ’70, un cunoscut (și, pe de altă parte, merituos) teolog catolic a scris: "Concepțiile mitice de atunci cu privire la existența cerească, pre-temporală, ultra-lumească, a unei ființe provenite din Dumnezeu, cu privire la o «teo-dramă» recitată de două (sau chiar trei) personaje divine, nu mai pot fi ale noastre… Credința monoteistă, moștenită de la Israel și împărtășită cu islamul, nu trebuie să se stingă în nicio doctrină trinitară. Nu există alt dumnezeu în afară de Dumnezeu!"[5].

Intenția - a favoriza dialogul interreligios - era bună, mijlocul era teribil de greșit. Respingând ideea despre o ființă intermediară între Dumnezeu și creație, Niceea a fost, el însuși, primul și cel mai ilustru caz de demitologizare! A crede că se face creștinismul mai acceptabil punând între paranteze Treimea înseamnă a crede că un atlet poate să alerge mai rapid, dacă își înlătură coloana vertebrală din corpul său!

Mijlocul care a permis să se concilieze credința în divinitatea lui Cristos cu monoteismul biblic indispensabil nu a fost termenul filozofic "consubstanțial" (homoousios). Asta s-a afirmat într-un al doilea moment al discuției, văzând frica pe care el îl provoca partidului lui Arius. Sfântul Atanasiu va face din el, după aceea, o folosire mai discretă, chiar dacă, datorită noutății și preciziei sale, el a devenit foarte repede "legitimația" ortodoxiei niceene. Nu, acest rezultat a fost obținut mai ales bazându-se pe faptul că Cristos este, e adevărat, Cuvântul "prin care toate au fost făcute" (In 1,3), ci este, înainte de toate, "Fiul lui Dumnezeu" și, ca atare, "născut iar nu creat" ("genitum non factum"). A ajunge la această distincție între a fi născut (gennetos) și a fi creat (genetos: o singură literă de diferență în greacă!) a fost cucerirea cea mai grea și mai decisivă a credinței creștine pe planul ființei. Contrar cu ceea ce gândea Adolf Harnack, Niceea nu este elenizarea creștinismului în faza sa cea mai acută, ci mai degrabă criza sa și depășirea sa.

Din acest punct de vedere, Atanasiu și partidul ortodox au trebuit să lupte pe două fronturi: nu numai împotriva lui Arius și a alor săi, ci și împotriva împăratului. Cine cunoaște evenimentele istorice care au precedat, au însoțit și au urmat după conciliu știe câtă rezistență au opus Constantin și teologul său personal Eusebiu din Cezareea abandonării monoteismului veterotestamentar rigid. Unele dintre cele cinci exilări ale lui Atanasiu au fost datorate tocmai acestui motiv. Motivul care se afla la bază nu era numai teologic, ci și politic. Monoteismul veterotestamentar rigid furniza un model și o justificare mult mai puternică puterii absolute a împăratului! Erich Peterson a scris o lucrare clasică despre această temă, intitulată Monoteismul ca problemă politică (Leipzig, 1935).

Așadar, și creștinismul mărturisește unitatea lui Dumnezeu. Nu o unitate numerică, ci ceva infinit mai frumos. Este definită de obicei o "unitate de substanță"; dar adevăratul său nume este unitate de iubire, pentru că Dumnezeu "este" iubire (1In 4,8). Ea este unica unitate care poate fi model pentru unitate, nu numai a Bisericii, ci a fiecărei comunități umane, începând de la cea dintre bărbat și femeie în căsătorie. Acestea vor fi mereu și în mod necesar unități în diversitate, cum este, întocmai, unitatea în Treime. Așadar, nu este adevărat, pentru a-l cita din nou pe Kant, că "doctrina despre Treime, luată ad litteram, nu are nicio relevanță practică"[6]. O are și este vital! Poetul "metafizic" John Donne avea dreptate: Treimea este "os dur pentru filozofie, dar lapte duios pentru credință"[7].

3. Concluzie

Toate nenumăratele inițiative istorice, teologice și ecumenice care vor avea loc cu ocazia centenarului lui Niceea vor fi - pentru Dumnezeu și pentru Biserică - destul de inutile, dacă nu vor folosi pentru scopul pentru care a folosit Niceea, și anume pentru a confirma și, unde este necesar, pentru a retrezi în creștini credința în divinitatea lui Cristos și în Treimea lui Dumnezeu. Trupul Bisericii a produs odată un efort suprem, cu care s-a ridicat, în credință, mai presus de toate sistemele umane și de toate rezistențele rațiunii. În continuare a rămas rodul acestui efort. Mareea s-a ridicat odată la un nivel maxim și a rămas semnul său pe stâncă. Însă este nevoie să se repete ridicarea, nu este suficient semnul. Nu este suficient a repeta Crezul de la Niceea; trebuie reînnoit elanul de credința care a existat atunci în divinitatea lui Cristos și pentru care n-a mai fost egal de-a lungul secolelor.

Ceea ce am încercat să scot în evidență are consecințe importante pentru ecumenismul creștin. Există două ecumenisme în desfășurare: unul al credinței și unul al necredinței; unul care îi reunește pe toți cei care cred că Isus este Fiul lui Dumnezeu și că Dumnezeu este Tată, Fiu și Duh Sfânt, și unul care îi reunește pe toți cei care se limitează să "interpreteze" aceste lucruri. Un ecumenism în care, la limită toți cred aceleași lucruri, pentru că nimeni nu mai crede cu adevărat în nimic, în sensul puternic al cuvântului "a crede".

Distincția fundamentală a spiritelor, în domeniul credinței, nu mai este aceea care distinge între catolici, ortodocși și protestanți, ci aceea care distinge pe cei care cred în Cristos, Fiu al lui Dumnezeu, și cei care nu cred în el. A existat un moment în care credința de la Niceea rezista, se poate spune, în inima unui singur om, Atanasiu din Alexandria; dar a fost suficient ca să supraviețuiască și să reia victorioasă drumul său. Și astăzi, puțini credincioși, dispuși să-și joace viața pe această credință, pot face mult pentru a răsturna tendința aflată în desfășurare care este de a raționa despre Dumnezeu "etsi Christus non daretur" [Ca și cum Cristos n-ar exista]. Sau, mai rău, de a încerca, în mod comic, de a-l înlocui pe Cristos cu Dionis!

Raniero Cantalamessa

(După L'Osservatore Romano, 4 ianuarie 2025)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

Note:

[1] A se vedea culegerea de lucrări Evangelicals and Nicene Faith. Reclaiming the Apostolic Witness, îngrijită de Timothy George, Grand Rapids, MI , 2011.

[2] Dialogus contra Luciferianos, 19.

[3] Kant’s Gesammelte Schriften, V , p. 161.

[4] R. Bultmann, Glauben und Verstehen, II, Tübingen 1938, p. 258.

[5] H. Küng, Essere cristiani [A fi creștini], Milano 1976, p. 505 și 540.

[6] Conflictul facultăților, Adaos II, 1, a.

[7] John Donne, A Litany, 4: The Trinity ("bones to philosophy, but milk to faith").




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat