|
Au fost canonizate fericitele Tereza a Sfântului Augustin și 15 însoțitoare din Ordinul Carmelitelor Desculțe din Compiègne, ucise in odium fidei în timpul Revoluției Franceze. Asta a stabilit Papa Francisc în timpul audienței din 18 decembrie 2024 acordate cardinalului prefect Marcello Semeraro, în care a și autorizat Dicasterul Cauzelor Sfinților să promulge decretele referitoare la beatificările a doi martiri: unul al comunismului, arhiepiscopul Eduardo Profittlich, și unul al nazifascismului, preotul Elia Comini. În afară de asta, devin venerabili slujitorii lui Dumnezeu Áron Márton, episcop, Giuseppe Maria Leone, preot, și Pietro Goursat, laic francez. Sfânta Tereza a Sfântului Augustin și cele 15 însoțitoare carmelite desculțe din Compiègne Aprobând voturile favorabile din sesiunea ordinară a cardinalilor și episcopilor, membri ai Dicasterului, Papa a decis, așadar, să extindă la Biserica universală cultul fericitelor Tereza a Sfântului Augustin (înainte de voturi: Maria Maddalena Claudia Lidoine) și al celor 15 însoțitoare ale sale carmelite desculțe din Compiègne, care au îndurat martiriul la 17 iulie 1794 la Paris (Franța), înscriindu-le direct în catalogul sfinților. În cazul lor, a fost urmată procedura canonizării echipolente, o practică începută de Benedict al XIV-lea cu care papa extinde la toată Biserica printr-un decret obligatoriu cultul unui slujitor al lui Dumnezeu încă necanonizat. Comunitatea din Compiègne a fost a cincizeci și treia fondare a Ordinului în Franța, petrecută după venirea în țară a Fericitei Ana de Jesus, discipolă a Sfintei Tereza de Avila. La izbucnirea revoluției, membrii Comitetului de Sănătate Publică Locală au mers la convent pentru a le induce pe călugărițe să abandoneze viața călugărească. Ele au refuzat și când – între iunie și septembrie 1792 – episoadele de violență au crescut, urmând inspirația priorei, sora Tereza a Sfântului Augustin, toate s-au oferit Domnului ca jertfă pentru ca Biserica și statul să regăsească pacea. Alungate din mănăstire, despărțite și îmbrăcate cu haine civile, ele au continuat viața lor de rugăciune și pocăință, deși împărțite în patru grupuri în diferite părți din Compiègne, dar unite de corespondență, sub conducerea superioarei. Descoperite și denunțate, la 24 iunie 1794 au fost transferate la Paris și închise în închisoarea din Conciergerie, unde deja se aflau și mulți preoți, călugări și călugărițe condamnate la moarte. Și în închisoare carmelitele au fost exemplare. La 17 iulie, în ziua de după sărbătoarea Sfintei Fecioare Maria de pe Muntele Carmel pe care ele au celebrat-o în închisoare înălțând imnuri de jubilare, cele șaisprezece au fost condamnate la moarte de tribunalul revoluționar printre alte motive pentru "fanatism" în raport cu devoțiunea ferventă față de Preasfintele Inimi a lui Isus și a Mariei. Împărțite în două căruțe, în timp ce erau conduse la execuție, au cântat Psalmii și, ajunse la picioarele ghilotinei, au intonat Veni creator, reînnoind una după alta voturile. Trupurile lor au fost îngropate într-o groapă comună, împreună cu cele ale altor condamnați în locul care a devenit cimitirul actual din Picpus, unde o lespede amintește martiriul lor. Au fost beatificate în Bazilica "Sfântul Petru" de Sfântul Pius al X-lea la 27 mai 1906. Fericitul Eduardo Profittlich, martir în timpul comunismului În cursul aceleiași audiențe, Francisc a autorizat Dicasterul să promulge și decretul referitor la martiriul slujitorului lui Dumnezeu Eduardo Profittlich, din Societatea lui Isus, arhiepiscop titular de Adrianapolis și administrator apostolic al Estoniei. Născut la 11 septembrie 1890 la Birresdorf, în Germania, a murit la 22 februarie 1942 ex aermnis carceris (din cauza suferințelor îndurate în închisoare) la Kirov (Rusia). Crescut într-o numeroasă familie de la țară, după ce a terminat studiile clasice în 1912 a intrat în seminarul din Trier, dar în anul următor, atras de spiritualitatea iezuiților, a obținut să fie primit în noviciatul lor la Heerenberg, în Olanda. La izbucnirea Primului Război Mondial a fost chemat în armata germană și detașat la serviciul sanitar. După ce s-a terminat războiul, a reluat să studieze filozofie și teologie devenind preot la 27 august 1922. Trimis în Polonia, a obținut doctoratul în filozofie și cel în teologie la Universitatea Jegellonica din Cracovia; după aceea a fost trimis în Estonia în cadrul Misiunii orientale a Societății lui Isus și a fost încredințată îngrijirii sale pastorale Parohia "Sfinții apostoli Petru și Paul" din Tallinn. La 11 mai 1931, Pius al XI-lea l-a numit administrator apostolic al Estoniei, unde Profittlich cu activitatea sa a susținut în mod semnificativ dezvoltarea comunității creștine locale. În noiembrie 1936, a fost numit de Pius al XI-lea arhiepiscop titular de Adrianapolis și în decembrie a primit consacrarea. După invadarea sovietică a Estoniei la 17 iunie 1940, aproape toți preoții au fost arestați: Profittlich ar fi putut să se întoarcă în patrie, dar a ales să rămână în Estonia, cu credincioșii săi. La 27 iunie 1941, a fost arestat și deportat la Kirpov, în Rusia, unde a fost supus la multiple torturi la care a răspuns declarând că unica sa misiune a fost îndreptată spre formarea religioasă a credincioșilor încredințați lui. Condamnat la moarte, a murit înainte de executarea sentinței datorită suferințelor din închisoare. Fericitul Elia Comini, martir al nazifascismului Un alt decret referitor la un martir este cel al slujitorului lui Dumnezeu Elia Comini, preot salezian născut la Calvenzano di Vergato (Italia) la 7 mai 1910 și ucis in odium fidei, la 1 octombrie 1944 la Pioppe di Salvaro (Italia). Născut într-o familie modestă, Comini a frecventat școala moștenitorilor lui Don Bosco la Finale Emilia, unde a maturat vocația. În 1926, după noviciat, a făcut primele voturi și a fost trimis să completeze studiile la Torino Valsalice și la Universitatea Statală din Milano. La 16 martie 1935 a fost hirotonit preot și s-a dedicat educației tinerilor în școlile saleziene din Chiari și Treviglio, unde a devenit și director. În fiecare an, petrecea o perioadă de vacanță la mama bătrână și îl ajuta pe parohul de Salvaro, unde trăia familia de origine, în slujirea pastorală din sat. Și în vara anului 1944, slujitorul lui Dumnezeu a mers acolo, deși acea zonă era în centrul luptelor care implicau militari germani, aliați și grupuri partizane. În acel context de război, părintele Elia a predispus împreună cu parohul primirea unor familii evacuate care au găsit refugiu în Parohia "Sfântul Mihail" din Salvaro. Cu ei a colaborat un tânăr preot dehonian, părintele Martino Cappelli, cu care părintele Elia stabilise o bună înțelegere. Când soldații de la SS s-au răspândit în zona Monte Sole, părintele Comini a dat ajutor populației, îngropând morții și ascunzând circa 70 de persoane într-un local de lângă sacristie. La cererea unui grup de partizani, a celebrat o liturghie pentru unii colegi ai lor căzuți în bătălie. La 29 septembrie 1944, după măcelul făcut de naziști în localitatea vecină numită "Creda", slujitorul lui Dumnezeu, împreună cu părintele Cappelli, au mers acolo pentru a duce alinare celor aflați în agonie. La sosirea lor, acuzat de un trădător că este spion al partizanilor, a fost închis și constrâns să transporte muniții. În sfârșit a fost condus cu părintele Cappelli și cu alți o sută de prizonieri, între care alți trei preoți, într-un atelier la Pioppe di Salvaro, unde a asistat la multiplele violențe săvârșite de invadatori, mereu gata să întărească, să ajute și să administreze sacramentul Spovezii. După ce au eșuat tentativele de mediere cu aceia care din mai multe părți au încercat să-l salveze, în seara zilei de 1 octombrie 1944 slujitorul lui Dumnezeu a fost ucis împreună cu părintele Cappelli și cu un grup de alți oameni considerați "inapți pentru muncă", în pofida faptului că erau în formă fizică bună. În timpul execuției a circa 40 de persoane care au fost mitraliate, trupul părintelui Comini a protejat pe unul dintre cei trei supraviețuitori a ceea ce a devenit cunoscut ca măcelul de la Pioppe di Salvaro. Supraviețuitorul, martor decisiv al acestor fapte, a contribuit la cunoașterea martiriului slujitorului lui Dumnezeu, al cărui trup, ca și cel al celorlalte victime, a fost aruncat în apele fluviului Reno. Venerabilii Áron Márton, Giuseppe Maria Leone și Pietro Goursat Cât privește slujitorii lui Dumnezeu care devin venerabili, este vorba de Áron Márton, episcop de Alba Iulia, născut la 28 august 1896 la Csíkszentdomokos (astăzi Sândominic, România) și mort la 29 septembrie 1980 la Alba Iulia (România); de Giuseppe Maria Leone, preot cu voturi din Congregația Preasfântului Răscumpărător, născut la 23 mai 1829 la Casaltrinità (astăzi Trinitapoli, Italia) și mort la Angri (Italia) la 9 august 1902; și de Pietro Goursat, credincios laic, născut la 15 august 1914 la Paris (Franța) și mort acolo la 25 martie 1991. Áron Márton a luptat în timpul Primului Război Mondial înainte de a deveni preot, dedicându-se și învățământului. Ca episcop de Alba Iulia, s-a dedicat să întărească legăturile între cler, divizat de război și de ura rasială. În anii Celui de-Al Doilea Război Mondial s-a situat în mod deschis împotriva legilor rasiale naziste și a avut grijă de evacuați, exilați și evrei. În perioada postbelică acțiunea sa pastorală a fost îndreptată spre salvgardarea credinței împotriva atacului comuniștilor români care, între altele, oprimau minoritatea maghiară din Transilvania. Arestat în 1949, a fost judecat și condamnat la închisoare dură și la muncă silnică. A suferit mult și fizic și, după ce a lăsat conducerea diecezei sale la 2 aprilie 1980, pentru că era bolnav de cancer, a murit după câteva luni. Giuseppe Maria Leone a făcut studiile în seminar în pofida împotrivirii paterne și, după noviciatul la redemptoriști, a făcut voturile călugărești în 1851. După ce a fost la Vallo della Lucania și la Angri, când, în 1860, au fost suprimate ordinele călugărești, s-a întors în satul său natal desfășurând un apostolat rodnic în colaborare cu clerul local. A devenit predicator și duhovnic, fiind aproape de familiile lovite de epidemia de holeră răspândită în 1867 în rândul populației. În 1880, când a fost posibil să reia viața călugărească, a reintrat în comunitatea redemptoristă la Angri și a asumat diferite funcții dedicându-se și publicării și retipăririi câtorva opere ale sale cu caracter ascetic și spiritual. S-a remarcat ca duhovnic, director spiritual și predicator de exerciții spirituale preoților, seminariștilor și călugărițelor, contribuind în mod însemnat la reînnoirea vieții călugărești și la creșterea spirituală și a credincioșilor laici. Cu sănătatea destul de șubredă, condițiile sale s-au înrăutățit la începutul anului 1902 și a murit după câteva luni. Pietro Goursat a trăit o copilărie dificilă din cauza unui tată cu tulburări psihice care a părăsit familia. Laic consacrat, a desfășurat o intensă activitate în ambientul cultural francez și, apropiindu-se din nou de tată, a dezvoltat un interes crescând față de săraci și față de persoanele aflate în dificultăți fizice și mentale, dedicându-se mai ales tinerilor amenințați de droguri și de delincvență, așa încât a primit pe unii dintre ei în casa-barcă Péniche. A demarat câteva grupuri de rugăciune pe care l-ea numit "Emmanuelle", organizând pentru ele sesiuni de formare în sanctuarul "Preasfânta Inimă a lui Isus" din Paray-Le-Monial. Episcopul locului a încredințat îngrijirea acestui sanctuar Comunității Emmanuelle care l-a făcut să devină un centru important de spiritualitate. După ce a avut un infarct în 1985, el a decis să se retragă de la conducerea Comunității, petrecând ultima parte a vieții în ascundere și în rugăciune într-o atitudine de abandonare încrezătoare lui Dumnezeu. (După Vatican News, 18 decembrie 2024) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |