|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Discurs adresat participanților la Sesiunea Plenară a Comisiei Teologice Internaționale (28 noiembrie 2024)
Eminență, iubiți frați și surori!
Suntem aproape, de acum, de deschiderea Porții Sfinte a Jubileului și am încheiat de puțin timp a XVI-a Adunare Ordinară a Sinodului Episcopilor. Pornind de la aceste două evenimente, doresc să vă adresez două gânduri: primul este a-l repune pe Cristos în centru, al doilea este a dezvolta o teologie a sinodalității.
A-l repune pe Cristos în centru. Jubileul ne invită să redescoperim fața lui Cristos și să ne recentrăm în el. Și în timpul acestui An Sfânt, vom avea și ocazia de a celebra aniversarea celor 1700 de ani ai primului mare Conciliu Ecumenic, cel din Niceea. Eu mă gândesc să merg acolo. Acest conciliu constituie o piatră de hotar pe drumul Bisericii, precum și al întregii omeniri, deoarece credința în Isus, Fiu al lui Dumnezeu făcut trup pentru noi și pentru mântuirea noastră, a fost formulată și mărturisită ca lumină care iluminează semnificația realității și destinul întregii istorii. Biserica a răspuns astfel la invitația apostolului Petru: "Sfințiți-l pe Domnul Cristos în inimile voastre, gata oricând să dați răspuns oricui vă cere cont de speranța voastră" (1Pt 3,15).
Acest îndemn, care este adresat tuturor creștinilor, se poate aplica în mod deosebit slujirii pe care teologii sunt chemați s-o desfășoare ca slujire adusă poporului lui Dumnezeu: să favorizeze întâlnirea cu Cristos, să aprofundeze semnificația misterului său, ca să putem înțelege mai bine "care este lărgimea și lungimea, înălțimea și profunzimea și să cunoaștem iubirea infinită a lui Cristos" (Ef 3,18-19).
Conciliul din Niceea, afirmând că Fiul este de aceeași substanță a Tatălui, scoate în evidență ceva esențial: în Isus putem cunoaște fața lui Dumnezeu și, în același timp, și fața omului, descoperindu-ne fii în Fiul și frați între noi. O fraternitate, cea înrădăcinată în Cristos, care devine pentru noi o misiune etică fundamentală. Așadar, este important că ați dedicat mare parte din această Sesiune Plenară pentru a lucra asupra unui document care vrea să ilustreze semnificația actuală a credinței mărturisite la Niceea. Acest document va putea fi prețios, în cursul anului jubiliar, pentru a hrăni și a aprofunda credința credincioșilor și, pornind de la figura lui Isus, a oferi și idei și reflecții utile pentru o nouă paradigmă culturală și socială, inspirată tocmai din umanitatea lui Cristos.
De fapt, astăzi, într-o lume complexă și adesea polarizată, marcată în mod tragic de conflicte și violențe, iubirea lui Dumnezeu, care se revelează în Cristos și ne este dăruită în Duhul, devine un apel adresat tuturor, ca să învățăm să mergem în fraternitate și să fim constructori de dreptate și de pace. Numai în acest mod putem arunca semințe de speranță acolo unde trăim.
A-l repune pe Cristos în centru înseamnă a reaprinde această speranță și teologia este chemată să facă asta, într-o lucrare constantă și înțeleaptă, în dialog cu toate celelalte științe.
Și ajungem la al doilea punct de reflecție: a dezvolta o teologie a sinodalității. Adunarea Ordinară a Sinodului Episcopilor a dedicat un punct din Documentul final misiunii teologiei, în contextul "carismelor, vocațiilor și slujirilor pentru misiune"; și a formulat acest auspiciu: "Adunarea invită instituțiile teologice să continue cercetarea menită să clarifice și să aprofundeze semnificația sinodalității" (nr. 67). Aceasta a fost o viziune a Sfântului Paul al VI-lea la sfârșitul conciliului, când a creat Secretariatul Sinodului Episcopilor. În aproape 60 de ani s-a dezvoltat această teologie sinodală, puțin câte puțin, și astăzi putem spune că este matură. Și astăzi nu se poate gândi o pastorație fără această dimensiune de sinodalitate.
De aceea, împreună cu centralitatea lui Cristos, aș vrea să vă invit să țineți cont și de dimensiunea ecleziologică, pentru a dezvolta cât mai bine finalitatea misionară a sinodalității și participarea întregului popor al lui Dumnezeu în varietatea sa de culturi și tradiții. Aș spune că a venit momentul de a face un pas curajos: a dezvolta o teologie a sinodalității, o reflecție teologică menită să ajute, să încurajeze, să însoțească procesul sinodal, pentru o nouă etapă misionară, mai creativă și îndrăzneață, care să fie inspirată din kerygma și care să implice toate componentele Bisericii.
Închei cu o urare: Să puteți fi ca apostolul Ioan care, în destăinuirea sa de discipol iubit, și-a rezemat capul de inima lui Isus (cf. In 13,25). Așa cum am amintit în enciclica Dilexit nos, Preasfânta Inimă a lui Isus "este principiul unificator al realității, deoarece «Cristos este inima lumii; Paștele său de moarte și înviere este centrul istoriei, care grație lui este istorie de mântuire»" (nr. 31). Rămânând, ca să spunem așa, rezemată de Inima Domnului, teologia voastră va lua din izvor și va aduce roade în Biserică și în lume.
Și un lucru fundamental pentru a face o teologie rodnică este de a nu pierde simțul umorului, vă rog! Asta ajută mult. Duhul Sfânt este cel care ne ajută în această dimensiune de bucurie și de umor.
Surorilor și fraților, vă mulțumesc pentru slujirea voastră. Vă însoțesc cu binecuvântarea mea. Și cu rugăminte vă cer să vă rugați pentru mine. În favoarea mea, nu împotrivă! Mulțumesc.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu