|
© Vatican Media |
Papa Francisc: Discurs adresat participanților la al XII-lea Colocviu al Dicasterului pentru Dialogul Interreligios cu "Centrul pentru Dialogul Interreligios și Intercultural" din Teheran (20 noiembrie 2024)
Domnilor și doamnelor,
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Îmi face plăcere să vă întâlnesc în timpul celui de-al XII-lea Colocviu al vostru. Cum este cunoscut, este vorba despre o lungă colaborare de care toți trebuie să ne bucurăm, pentru că este în favoarea unei culturi a dialogului, o temă fundamentală și foarte îndrăgită de mine.
Voi știți că am anunțat că vreau să-l creez cardinal pe arhiepiscopul de Teheran-Ispahan, un frate brav! Această alegere, care exprimă apropiere și grijă față de Biserica din Iran, se reflectă și în favoarea întregii țări. Este o recunoaștere pentru întreaga țară.
Soarta Bisericii Catolice din Iran, o "mică turmă", îmi stă mult la inimă. Și Biserica nu este împotriva guvernului, nu, acestea sunt minciuni! Sunt la curent despre situația și despre provocările pe care este chemată să le înfrunte pentru a continua drumul său, pentru a-l mărturisi pe Cristos și a da contribuția sa, discretă, dar semnificativă la binele întregii societăți, liberă de discriminări cu caracter religios, etnic sau politic.
Vă felicit pe voi pentru alegerea temei acestui Colocviu: "Educația tinerilor îndeosebi în familie: o provocare pentru creștini și musulmani". O temă foarte frumoasă! Familia, leagăn al vieții, este locul primordial al educației. În ea se fac primii pași și se învață să fie ascultați, să fie recunoscuți ceilalți, să fie respectați, să fie ajutați și să se conviețuiască împreună cu ei. Un element comun al diferitelor noastre tradiții religioase se poate întâlni în contribuția educativă dată de bătrâni tinerilor. Voi spune un lucru pe care îl am mult la inimă: bunicii, cu înțelepciunea lor, asigură educația religioasă a nepoților lor, fiind un inel decisiv în raportul familial între generații (cf. Exortația apostolică post-sinodală Christus vivit, 262). A-i onora pe bunici este atât de important! Această religiozitate, transmisă fără formalități și cu mărturia vieții, trebuie considerată de mare valoare pentru creșterea tinerilor. Nu uit că tocmai bunica a fost cea care m-a învățat să mă rog.
În afară de asta, este posibil de întâlnit o provocare educativă comună, pentru creștini și musulmani, în noile situații matrimoniale complexe cu disparitate de cult. În aceste contexte familiale se poate recunoaște un loc privilegiat de dialog interreligios (cf. Exortația apostolică post-sinodală Amoris laetitia, 248). Și asta trebuie să o ducem înainte.
Slăbirea credinței și a practicii religioase, în unele societăți, are efecte directe asupra familiei. Știm câte provocări este chemată ea să le înfrunte într-o lume care se schimbă rapid și nu merge mereu în direcția corectă. Pentru aceasta are nevoie de sprijinul tuturor, inclusiv cel al statului, al școlii, al propriei comunități religioase și al celorlalte instituții pentru a îndeplini cât mai bine misiunea sa educativă.
Printre diferitele îndatoriri ale familiei este aceea de a educa și "a locui" dincolo de limitele propriei case. Dialogul între credincioșii din diferite religii face tocmai aceasta, permite să ieșim din schemele structurate pentru a ne deschide la întâlnirea din marea familie umană universală. Însă pentru a fi rodnic, dialogul are nevoie să satisfacă diferite condiții: trebuie să fie deschis, trebuie să fie sincer, trebuie să fie respectuos, trebuie să fie prietenesc, trebuie să fie concret. Astfel dialogul merge bine. Acest stil permite să fim credibili în ochii propriei comunități, precum și în fața interlocutorilor și a comunităților lor, fără a uita niciodată că lui Dumnezeu îi vom da cont de tot ceea ce gândim, de tot ceea ce spune, de tot ceea ce facem.
În sfârșit, educația tinerelor generații se realizează prin cooperarea fraternă pe drumul căutării lui Dumnezeu. În această căutare nu trebuie să încetăm niciodată să vorbim și să lucrăm în favoarea demnității și a drepturilor fiecărei persoane, ale fiecărei comunități și ale fiecărei popor. A apăra mereu drepturile persoanei, ale comunității și ale poporului. Libertatea de conștiință și libertatea de religie sunt de fapt piatra unghiulară a edificiului drepturilor umane. Libertatea religioasă nu se limitează la exercitarea propriului cult, ci permite să fim total liberi să decidem în domeniul propriului crez și al practicii religioase (cf. Conciliul Ecumenic Vatican II, Declarația Dignitatis humanae, 3-4).
Fraților și surorilor, lumea noastră este divizată și sfâșiată de ură, tensiuni, războaie și amenințări ale unui conflict nuclear. Astăzi în ziare este această ultimă amenințare. Această situație ne determină pe noi, care credem în Dumnezeul păcii, să ne rugăm și să lucrăm pentru dialog, reconciliere, pace, siguranță și dezvoltare integrală a întregii omeniri. Noi credem în el ca Dumnezeul iubirii atotputernice. Angajarea pe care împreună o putem demonstra pentru pace ne face credibili în ochii lumii și îndeosebi ai noilor generații.
Iubiți frați și surori, mulțumesc pentru că ați venit! Fie ca Preaînaltul să ne păzească și să ne binecuvânteze pe noi, comunitățile noastre și lumea întreagă, și să vă însoțească pe acest drum al vostru de dialog.
Și acum un mic moment de tăcere. Noi toți să ne rugăm cerând binecuvântarea tuturor. În tăcere, toți.
Dumnezeu să ne binecuvânteze pe noi toți. Amin.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu