Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Dilexit nos

Iubirea paradoxală și eliberatoare a Inimii lui Isus

"În 1943, anul campaniei nord-africane și al dezastrului final al armatei italiene, Pius al XII-lea a publicat două enciclice intitulate «Trupul mistic al lui Isus Cristos» și «Studiile biblice». Ele au trebuit să pară poporului italian foarte depărtate de propriile preocupări imediate, dar acele preocupări erau trecătoare, în timp ce temele din cele două enciclice vor dura cât timp vor trăi oamenii."

Au trecut 80 de ani de când scriitorul englez Graham Greene reflecta asupra alegerilor lui Pius al XII-lea într-o carte intitulată corect Paradoxul Papei, dar situația nu s-a schimbat. La paradoxul papei, care este cel al evangheliei, lumea nu era și încă nu este pregătită. Efectiv, comparând cele două situații, se poate observa că astăzi, exact ca atunci, suntem într-un timp de război și de război mondial, papa a publicat o enciclică, Dilexit nos, "despre iubirea umană și divină a Inimii lui Isus Cristos" și în sfârșit și acest text, ca acelea ale Papei Pacelli, ar putea să pară foarte depărtat de preocupările imediate ale persoanelor din popor. Confirmarea aceste depărtări se poate întâlni în atenția scăzută dată de mass-media pentru a patra enciclică a Papei Francisc care, în concluzia lui Dilexit nos, le citează pe cele precedente și subliniază că "ceea ce exprimă acest document ne permite să descoperim că ceea ce este scris în enciclicele sociale Laudato si' și Fratelli tutti nu este străin de întâlnirea noastră cu iubirea lui Isus Cristos, pentru că, adăpându-ne din această iubire, devenim capabili să țesem legături fraterne, să recunoaștem demnitatea fiecărei ființe umane și să ne îngrijim împreună de casa noastră comună" (217). Așadar, nu este vorba de un text marginal, "lateral", ci se situează la izvor, la centrul propulsor al pontificatului lui Bergoglio.

Papa pune în centrul atenției noastre inima tocmai pentru că ea este centrul ființei umane: "Nucleul fiecărei ființe umane, centrul său cel mai intim, nu este nucleul sufletului, ci al întregii persoane în unica sa identitate, care este din suflet și trup. Totul este unificat în inimă" (21) și "Inima este capabilă și să unifice și să armonizeze propria istorie personală, care pare fragmentată în mii de bucăți, dar unde totul poate avea un sens" (19) și astăzi, acest centru pare sfărâmat, evaporat: "Or, problema societății lichide este actuală, dar devalorizarea centrului intim al omului - inima - vine de mai departe" (10), și mai înainte "Anti-inima este o societate tot mai dominată de narcisism și de autoreferențialitate" (17), în sfârșit "Pentru acest motiv, văzând cum se succed noi războaie, cu complicitatea, toleranța sau indiferența altor țări, sau cu simple lupte de putere în jurul intereselor de parte, ne vine să credem că societatea mondială pierde inima" (22). Așadar, este necesar să ne întoarcem chiar acolo, la inimă, numai așa putem "reda banda" și să oferim lumii rănite posibilitatea unei noi reporniri. Însă este important să nu cădem în tentația de a declasifica acest text în categoria prăfuită a "devoționalului": "Uneori suntem tentați să considerăm acest mister de iubire ca un fapt admirabil din trecut, ca o frumoasă spiritualitate din alte timpuri" (149), pentru că "Pătimirea lui Cristos nu este un simplu fapt din trecut: la ea putem participa prin credință. A medita dăruirea de sine a lui Cristos pe cruce este, pentru evlavia credincioșilor, ceva mai mare decât o simplă amintire" (154). Enciclica papei nu privește la trecut, la "preocupările trecătoare", ci la viitor, nu atinge teme sau practici învechite, ci, dimpotrivă, le eliberează tocmai din rămășițele goale ale trecutului, deoarece, conclude papa, de întoarcerea la contemplarea iubirii care izvorăște din Inima lui Cristos "are nevoie și Biserica, pentru a nu înlocui iubirea lui Cristos cu structuri trecătoare, obsesii din alte timpuri, adorație a propriei mentalități, fanatisme de orice gen care ajung să ia locul iubirii gratuite a lui Dumnezeu care eliberează, dă viață, face inima să se bucure și hrănește comunitățile. Din rana coastei lui Cristos continuă să izvorască acel fluviu care nu se epuizează niciodată, care nu trece, care se oferă mereu din nou celui care vrea să iubească. Numai iubirea sa va face posibilă o omenire nouă" (219).

de Andrea Monda

(După L'Osservatore Romano, 4 noiembrie 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat