Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Sinod, card. Radcliffe: Libertate pentru a vorbi cu curaj și a primi lucrarea Providenței

În timpul meditației care a deschis cea de-a 13-a Congregație Generală în ultima săptămână a celei de-a XVI-a Adunări a Sinodului Episcopilor, teologul dominican i-a invitat pe participanți să vorbească cu "parrésia", dar și să lase deoparte orice dezamăgire. "Dumnezeu lucrează toate lucrurile pentru binele celor care îl iubesc", a spus el citându-l pe Sfântul Paul.

Părinții și maicile sinodali trebuie să se apropie "cu libertate" de ultima "misiune" care le revine în săptămâna concluzivă a Sinodului, adică examinarea și votarea documentului final. A spus asta cardinalul ales Timothy Radcliffe, introducând în dimineața zilei de 21 octombrie 2024 lucrările celei de-a XIII-a Congregații generale și ale săptămânii concluzive al celei de-a XVI-a Adunări a Sinodului Episcopilor, care va conduce sâmbătă, 26 octombrie, la aprobarea Documentului final.

Libertate în a vorbi și în a accepta chiar și decizii dezamăgitoare

Radcliffe i-a chemat pe participanți să pună în practică misiunea de "a predica și a întrupa" o dublă libertate, "dubla spirală a ADN-ului creștin": "Libertatea de a spune ceea ce credem și de a asculta fără frică ceea ce spun ceilalți". Adică "libertatea fiilor lui Dumnezeu de a vorbi cu curaj, cu parrésia"; dar și "libertatea mai profundă, libertatea interioară a inimilor noastre" de a accepta chiar și deciziile care pot dezamăgi, și pe care unii ar putea să le considere "nesăbuite sau chiar greșite". De fapt, a adăugat el, "avem libertatea celui care crede că, așa cum le scria Sfântul Paul romanilor (Rom 8,28), «toate conlucrează spre bine celor care îl iubesc pe Dumnezeu», și că la sfârșit putem fi în pace pentru că « nimic nu ne poate despărți de iubirea lui Dumnezeu», nici măcar incompetența, nici măcar erorile". Numai așa se trece de la prima libertate, aceea care face să spunem "eu" la aceea mai amplă care ne face "să aparținem Bisericii și să spunem «noi»".

"Harul perfecționează natura, nu o distruge"

Cum învăța Sfântul Toma de Aquino, a mai explicat teologul dominican, "harul perfecționează natura, nu o distruge". Prin urmare, "a crede în Duhul Sfânt nu ne scutește de la folosirea minții în căutarea adevărului". Dimpotrivă, "Toma afirma că ar fi fost o insultă adusă Duhului Sfânt a nu ne gândi la decizii și, de exemplu, a trage la sorți". Cardinalul ales l-a citat apoi pe Sfântul Thomas Morus care, în opera sa Un om pentru toate perioadele, "o imploră pe fiica sa Meg să cinstească strălucirea noastră, așa cum a făcut animalele pentru nevinovăția și plantele pentru simplitatea lor. Dar omul l-a făcut pentru a-l sluji cu istețime (inteligență), în învălmășeala minții sale".

Experiența lui Yves Congar

Și cardinalul și teologul Conciliului, Yves Congar, care la jumătatea anilor '50 din secolul trecut a fost "redus la tăcere de Roma" fiind privat de posibilitatea de a preda, "în miezul acestei crize, a scris în jurnalul său că unicul răspuns la această persecuție era «a spune adevărul. Cu prudență, fără scandaluri provocatoare și inutile. Însă a rămâne - și a deveni tot mai mult - un martor autentic și curat al ceea ce este adevărat»". De aceea, a adăugat Radcliffe, "nu trebuie să ne fie frică de dezacord, pentru că în el acționează Duhul Sfânt".

Providența în acțiune

Așadar, suntem locuiți de libertatea de "a gândi, a vorbi și a asculta fără frică. Dar nu este nimic dacă nu avem și libertatea celui care are încredere că «toate conlucrează spre bine celor care îl iubesc pe Dumnezeu». Astfel putem fi în pace cu orice rezultat", a comentat teologul, pentru că "providența lui Dumnezeu este gentilă, în mod tăcut în acțiune chiar și atunci când lucrurile par să meargă rău". Ea - a mai evidențiat - "este țesută în istoria mântuirii noastre încă de la început", când "căderea lui Adam și Eva devine prin harul lui Dumnezeu felix culpa care duce la întrupare", și "moartea oribilă a Domnului nostru pe cruce duce la triumful lui Cristos asupra morții. Așadar, chiar dacă sunteți dezamăgiți de rezultatul Sinodului, providența lui Dumnezeu este în acțiune în această Adunare, ducându-ne la Împărăție în moduri pe care numai Dumnezeu le cunoaște. Voința sa pentru binele nostru nu poate să fie frustrată". De altfel, a adăugat dominicanul, "acesta este numai un sinod. Vor fi și altele. Nu trebuie să facem totul, ci numai să încercăm să facem pasul următor". După cum învăța Sfânta Tereza din Avila: «Noi suntem cei care am început lucrarea; le revine celor care vor urma să continue să înceapă». Cum, nu știm asta".

Henri de Lubac: A evita să ne considerăm norma întrupată a ortodoxiei (dreptei credințe)

Iezuitul Henri de Lubac, după aceea cardinal, a îndurat și el "persecuții înainte de Conciliu" și pe drumul acestei suferințe, a scris Meditație asupra Bisericii, "un imn de iubire", îndemnând cu aceste cuvinte persoana persecutată: "Departe de a pierde răbdarea, va încerca să mențină pacea, și din partea sa va face un mare efort pentru a face acel lucru dificil: să mențină o minte mai mare decât propriile idei". Va cultiva "acel soi de libertate prin care transcendem ceea ce implică mai îndârjit... Va evita autosuficiența teribilă care ar putea să-l facă să se vadă pe sine însuși ca norma întrupată a ortodoxiei, pentru că va pune «legătura indisolubilă a păcii catolice» (citându-l pe Sfântul Ciprian) mai presus de orice lucru...".

Ca fii liberi ai lui Dumnezeu, a spune "Eu" împreună cu "Noi"

Așadar, "dacă avem numai libertatea de a argumenta pozițiile noastre, vom fi ispitiți de aroganță" și "vom ajunge să batem în tambururile ideologiei, de dreapta sau de stânga". Pe de altă parte, "dacă avem numai libertatea celui care se încrede în providența lui Dumnezeu, dar nu îndrăznim să intrăm în dezbatere cu convingerile noastre, vom fi iresponsabili și nu vom crește niciodată". În schimb, a concluzionat Radcliffe, "libertatea lui Dumnezeu lucrează în inima libertății noastre, curgând înlăuntrul nostru. Cu cât este mai mult a lui Dumnezeu, cu atât este mai mult a noastră". Și "ca fii liberi ai lui Dumnezeu, putem spune «Eu» și în același timp «Noi»".

de Roberto Paglialonga

(După Vatican News, 21 octombrie 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat