Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Francisc, Mooti și Rafael Massabki

Mesaj și har

În timp ce Biserica universală este laborioasă cu ocazia Sinodului Episcopilor din 2024 și dedicată pregătirii Jubileului din 2025 centrat pe reflecția asupra virtuții speranței propusă de Sfântul Părinte Francisc, suntem determinați să trăim speranța în pofida contextului global dificil: războaie, calamități, dezastre și persecuții.

Medităm despre ceea ce Cristos i-a spus lui Petru la Cezareea lui Filip: "Tu ești Petru și pe această piatră voi zidi Biserica mea și porțile iadului nu o vor birui" (Mt 16,18).

Ceea ce dă speranță, mai ales în Biserica noastră maronită, este canonizarea celor trei frați Massabki maroniți. Și asta pentru că au fost martiri care și-au vărsat sângele la Damasc pentru alipirea de Cristos și au refuzat să abandoneze alegerea pe care au făcut-o de a-l urma pe dumnezeiescul Învățător Isus.

Ceea ce mărește forța acestui eveniment, o binecuvântare dincolo de binecuvântare, este că tocmai laicii sunt cei care amintesc fiecărui botezat și fiecărei botezate propria chemare la sfințenie.

Sfințenia nu este un proiect limitat la cler, la călugări și la călugărițe, ci, conform cuvintelor Sfântului Apostol Paul adresate efesenilor, este valabilă pentru toți botezații: "Ne-a ales în el mai înainte de întemeierea lumii ca să fim sfinți și neprihăniți înaintea lui" (Ef 1,4).

Sfințenia fraților Massabki s-a manifestat nu numai în martiriul pentru credință, ci și în mărturia creștină zilnică și a marcat cuvintele, acțiunile și profesiile lor.

Vizita lor impregnată în virtuțile teologale și în valorile evanghelice n-a fost o pregătire pentru acceptarea unei astfel de morți, culme a iubirii lor față de Dumnezeu?

Au îndeplinit ceea ce dumnezeiescul Învățător a poruncit: "Pentru oricine va da mărturie pentru mine înaintea oamenilor, voi da și eu mărturie pentru el înaintea Tatălui meu cel din ceruri. Însă pe oricine mă va renega înaintea oamenilor, îl voi renega și eu înaintea Tatălui meu, cel din ceruri" (Mt 10,32-33).

Aceasta este prin excelență radicalitatea în credință despre care vorbește Sfântul Ioan evanghelistul în Apocalips: "Dar pentru că ești astfel, căldicel, nici cald, nici rece, am să te vărs din gura mea" (Ap 3,16). Este ca acela care îl urmează pe Cristos, pune mâna pe plug și nu se uită înapoi (Lc 9,62); declară "da"-ul său (fiat) la proiectul Domnului în viața sa și se angajează să-l realizeze în cadrul muncii sale zilnice, cu provocările, dificultățile și experiențele pe care le comportă.

Acest radicalism ar putea să fie încoronat de botezul de sânge al unor creștini, așa cum a fost în cazul celor opt călugări franciscani, al celor trei frați Massabki și al atâtor altora, ale căror nume nu sunt menționate în cărțile de istorie, dar sunt scrise în schimb în cartea vieții veșnice în Împărăție cu sfinții și drepții.

Așadar, apare oportun să contemplă forța credinței în acești martiri, fără a închide ochii asupra drumului lor de viață, marcat de parfumul evangheliei și impregnat de valorile sale. Ceea ce ne impresionează, în afară de eroismul martiriului însuși, este abordarea vieții zilnice inspirată din luminile Sfintei Scripturi și din învățăturile Bisericii.

De fapt, evenimentul canonizării fraților Massabki susține Biserica noastră maronită, Biserica în Orientul Mijlociu, ca și Biserica universală, și întărește tot mai mult curajul și aspirația fiilor și fiicelor Bisericii de a consolida în drumul lor spiritual radicalitatea credinței.

Ei sunt semne concrete și clare, ca o candelă aprinsă în Orientul nostru suferind. Este moment de rugăciune, motiv de mândrie și, în același timp, oportunitate, pentru fiecare dintre noi, să ne punem în fața responsabilității de a fi fideli față de propriul botez, ca să conștientizăm identitatea noastră, să examinăm drumul nostru în credința în Dumnezeu și să ne întrebăm cu privire la angajarea noastră față de alianța cu el.

Inspirându-ne din viața fiecăruia dintre cei trei frați, putem deduce cum să ajungem la sfințenie prin intermediul diferitelor noastre condiții.

Francisc, care era un vestit comerciant de mătase, a inserat valorile evanghelice în domeniul muncii sale economice; a trăit cariera sa în transparență, împărtășind bunurile sale cu ceilalți.

Bogăția sa nu a împiedicat raportul său cu Dumnezeu, ci era un mijloc de sfințire prin solidaritatea pe care a concretizat-o cu cei nevoiași, cei săraci, cei înfometați.

Modul său de a trăi reprezintă chemarea pentru fiecare creștin să considere ceea ce posedă ca dar al lui Dumnezeu, pentru a-l folosi ca mijloc de sfințire prin faptele de milostivire și de caritate.

În schimb Mooti, cu modul său de a fi angajat în viața creștină și dedicat elevilor săi prin exemplu, este un model concret de viață creștină: învață pe fiecare educator, profesor, învățător să mărturisească prezența Domnului... un model prețios pentru orice profesor, acela de a reflecta prezența Domnului transmițând cu exemplul și cuvântul, cuvântul lui Dumnezeu. De fapt, le repeta studenților săi că harul cel mai mare pe care Dumnezeu îl poate acorda unui credincios este martiriul.

Al treilea, Rafael, descris de cel care l-a cunoscut ca "simplu", era în slujba fraților săi și a surorilor sale și a fraților franciscani, în a căror biserică se afla. Știindu-l cinstit de Biserică printre sfinții lui Dumnezeu este de mare mângâiere pentru toți cei cărora viața nu le-a dat daruri suficiente pentru a putea întemeia o familie sau a-și asuma responsabilități sociale, ca și pentru părinții lor și pentru toți cei care poartă această povară.

În afară de asta, trebuie subliniată importanța familiei în sfințirea membrilor săi, în lumina experienței fraților Massabki. Într-un moment în care conceptul creștin de "familie" este pus în discuție cu riscul de a vedea dispărând cu el imaginea concretă a lui Dumnezeu, între oameni, cei trei frați Massabki amintesc soliditatea și frumusețea ei.

Îi mulțumim Domnului pentru darul care ne este oferit: canonizarea franciscanilor și a celor trei maroniți, frații Massabki, exemple prin credința lor în Cristos, prin evlavia și generozitatea lor.

Ne rugăm pentru ca, prin mijlocirea lor, să domnească pacea în Orientul Mijlociu și în toată lumea și pentru ca fiecare creștin din lume să repună în discuție identitatea sa, aceea de a fi sfânt.

de Youhanna Rafic El Warcha, procurator patriarhal la Sfântul Scaun și rector al Colegiului Pontifical Maronit

(După L'Osservatore Romano, 19 octombrie 2024)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat