Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Papa la Verona: Întâlnirea cu preoți și consacrați

Bazilica "San Zeno" (Verona)
Sâmbătă, 18 mai 2024

Bună ziua tuturor!

Am voit să încep salutând aceste femei, care sunt călugărițele din claustrare. Ați văzut cum erau toate [face un gest care exprimă bucurie] așa? Pentru că în claustrare nu se pierde bucuria, există bucuria. Și sunt brave! Niciodată nu bârfesc, niciodată, sunt brave. Mulțumesc, surorilor!

Dragi preoți,

Dragi călugărițe și dragi călugări, bună ziua!

Vă mulțumesc că sunteți aici. Îi mulțumesc episcopului pentru primire și pentru toată munca pe care o duce înainte împreună cu voi. Este frumos să fim împreună în această bazilică romanică, una dintre cele mai frumoase din Italia, care a inspirat și poeți precum Dante și Carducci. Și a fi aici împreună, episcopul, preoți, călugărițe și călugări, și a privi acest splendid tavan din lemn în formă de carenă ne face să ne simțim într-o mare barcă și ne face să ne gândim la misterul Bisericii, barca Domnului care navighează pe marea istoriei pentru a duce tuturor bucuria evangheliei.

Această imagine evanghelică ne amintește cel puțin două lucruri asupra cărora aș vrea să mă opresc cu voi: primul este chemarea, chemarea primită și de primit mereu; și al doilea este misiunea, de îndeplinit cu îndrăzneală.

Înainte de toate, a primi chemarea primită: prim punct al reflecției noastre. La începutul activității sale în Galileea, Isus trece pe malul lacului și își îndreaptă privirea spre o barcă și spre două perechi de frați pescari, primii care aruncă năvoadele și ceilalți care le aranjează. Se apropie și îi cheamă ca să-l urmeze (cf. Mt 4,18-22; Mc 1,16-20). Să nu uităm asta: la originea vieții creștine este experiența întâlnirii cu Domnul, care nu depinde de meritele noastre sau de angajarea noastră, ci de iubirea cu care vine să ne caute, bătând la ușa inimii noastre și invitându-ne la o relație cu el. Mă întreb și vă întreb: Eu l-am întâlnit pe Domnul? Mă las întâlnit de Domnul? Și mai mult, la originea vieții consacrate și a vieții sacerdotale nu suntem noi, darurile noastre sau vreun merit special, ci este chemarea surprinzătoare a Domnului, privirea sa milostivă care s-a aplecat asupra noastră și ne-a ales pentru această slujire, deși nu suntem mai buni decât alții, suntem păcătoși ca și alții. Acesta, surorilor și fraților, este pur har, pur har. Îmi place ceea ce spunea Sfântul Augustin: privește într-o parte și în într-alta, caută meritul și nu vei găsi nimic, numai har. Este pur har, pură gratuitate, un dar neașteptat care deschide inima noastră la uimire în fața condescendenței lui Dumnezeu. Harul provoacă asta: uimirea. "Dar eu nu-mi imaginam niciodată ceva de acest gen!...". Uimirea atunci când suntem deschiși la har și lăsăm ca Domnul să lucreze în noi.

Iubiți frați preoți, dragi surori și frați călugări: să încercăm să nu pierdem niciodată uimirea chemării! Să-mi amintesc ziua în care Domnul m-a chemat. Probabil că fiecare dintre noi își amintește bine cum a fost chemarea sau cel puțin timpul chemării: a ne aminti, asta ne aduce bucurie; precum și să plângem de bucurie pentru momentul chemării. "Tu, vino!" - "Cine? Acela?" - "Nu, tu!" - "Da, nu... acela?" - "Nu, tu, tu!" - "Dar, Doamne, acela este mai bun decât mine..." - "Tu! Nenorocit, păcătos, așa cum ești tu, dar tu!". Să nu uităm timpul chemării. Această uimire, ce lucru frumos! Și asta se alimentează cu amintirea darului primit prin har: trebuie să avem această amintire în noi.

Acesta este primul fundament al consacrării noastre și al slujirii noastre: a primi chemarea primită, a primi darul cu care Dumnezeu ne-a surprins. Dacă pierdem această conștiință și această amintire, riscăm să ne punem în centru pe noi înșine și nu pe Domnul; fără această amintire riscăm să ne agităm în jurul proiectelor și al activităților care folosesc mai mult cauzelor noastre decât cauzei Împărăției; riscăm să trăim și apostolatul în logica promovării de noi înșine și a căutării consensului, căutând să facem carieră, și acest lucru este foarte urât, în loc să ne dedicăm viața pentru evanghelie și pentru o slujire gratuită adusă Bisericii. El este cel care ne-a ales pe noi (cf. In 15,16), el este, el este în centru. Dacă ne amintim asta, că el m-a ales, chiar și atunci când simțim povara oboselii și a vreunei dezamăgiri, rămânem senini și încrezători, fiind siguri că el nu ne va lăsa cu mâinile goale. Ca și pescarii, antrenați la răbdare, și noi, în mijlocul provocărilor complexe din timpul nostru, suntem chemați să cultivăm atitudinea interioară a așteptării. Răbdarea: așteptare și răbdare, precum și capacitatea de a înfrunta neprevăzutele, de a înfrunta schimbările, de a înfrunta riscurile legate de misiunea noastră; cu deschidere, dar cu inima trează, și să cerem Duhului Sfânt acea capacitate de a discerne semnele timpurilor: asta nu, asta da, asta nu merge. Și toate acestea le putem face pentru că la originea slujirii noastre este chemarea Domnului, iar el nu ne va lăsa singuri. Putem să aruncăm năvodul și să așteptăm cu încredere. Asta ne salvează, chiar și în momentele mai dificile; de aceea să ne amintim de chemare, s-o primim în fiecare zi și să rămânem cu Domnul. Noi toți știm că există momente dificile, există. Momente de întuneric, momente de dezolare... În aceste momente întunecate, să ne amintim chemarea, prima chemare, și de acolo să luăm forță.

Când această experiență de a ne aminti prima chemare este bine înrădăcinată în noi, atunci putem să fim îndrăzneți în misiunea de îndeplinit. Și mă gândesc iar la Marea Galileei, de data aceasta după învierea lui Isus. El, pe malul aceluiași lac, îi întâlnește din nou pe discipoli și îi găsește dezamăgiți, amărâți de un sentiment de înfrângere, pentru că au ieșit ca să pescuiască, "dar în noaptea aceea nu au prins nimic" (cf. In 21,3) - și de câte ori ni se întâmplă asta în viața călugărească, în viața apostolică -, atunci Domnul îi zdruncină din acea resemnare, îi stimulează să reîncerce, să arunce iarăși năvodul; și ei "l-au aruncat și nu mai reușeau să-l tragă din cauza mulțimii peștilor" (v. 6). În momentele de dezamăgire, să nu ne oprim, să rezistăm. Să rezistăm. De atâtea ori uităm asta: niciunuia dintre noi, când am început acest drum, Domnul nu i-a spus că totul va fi frumos, mângâietor. Nu. Viața este din momente de bucurie, dar și din momente întunecate. Să rezistăm. Capacitatea, curajul de a merge înainte și curajul de a rezista.

Îndrăzneala - îndrăzneala apostolică - este un dar pe care această Biserică îl cunoaște bine. De fapt, dacă există o caracteristică a preoților și a călugărilor veronezi, este tocmai aceea de a fi întreprinzători, creativi, capabili să întrupeze profeția evangheliei. Mulțumesc, mulțumesc pentru asta. Și această inițiativă evanghelică, este vorba de un sigiliu - s-o spunem așa - care a marcat istoria voastră: este suficient să ne gândim la amprenta lăsată de atâția preoți, călugări și laici în secolul al XIX-lea, pe care astăzi îi putem venera ca sfinți și fericiți. Martori ai credinței care au știut să unească vestirea cuvântului cu slujirea generoasă și compătimitoare a celor nevoiași, cu o "creativitate socială" care a dus la nașterea de școli de formare, de spitale, case de îngrijire, case de primire și locuri de spiritualitate. Această îndrăzneală de a fi creativi pentru poporul lui Dumnezeu.

Mulți dintre acești sfinți și sfinte din secolul al XIX-lea erau contemporani între ei și, cufundați în istoria zbuciumată a timpului lor, prin fantezia carității animate de Duhul Sfânt, au reușit să creeze un soi de "sfântă fraternitate", capabilă să meargă în întâmpinarea nevoilor celor mai marginalizați și ale celor mai săraci și să se îngrijească de rănile lor. Nu uitați asta: rănile Bisericii, rănile săracilor. Să nu-l uităm pe bunul samaritean, care se oprește și merge acolo ca să vindece rănile. O credință care s-a tradus în îndrăzneala misiunii. Este nevoie de asta și astăzi: îndrăzneala mărturiei și a vestirii, bucuria unei credințe active în caritate, inițiativa unei Biserici care știe să perceapă semnele timpului nostru și să răspundă la necesitățile celui care îi este mai greu. Îndrăzneală, curaj, capacitate de a începe, capacitate de a risca. La toți, o repet, la toți trebuie să ducem mângâierea milostivirii lui Dumnezeu.

Și cu privire la aceasta, iubiți frați preoți, mă opresc asupra unui lucru - mă adresez preoților, care sunt slujitorii sacramentului Pocăinței. Vă rog, iertați tot, iertați tot. Și când oamenii vin să se spovedească, nu mergeți acolo pentru a investiga "dar, cum?...", nu așa. Și dacă voi nu sunteți capabili în acel moment de a înțelege, mergeți înainte, Domnul a înțeles. Dar vă rog, nu-i torturați pe penitenți. Îmi spunea un mare cardinal, care a fost penitențiar, era destul de conservator, dar în fața pocăinței, eu l-am auzit spunând: "Când o persoană vine la mine și eu simt că are dificultate de a spune lucrurile, eu spun: «Am înțeles, mergi înainte». Eu nu am înțeles, dar Dumnezeu a înțeles". Asta, în sacramentul Reconcilierii. Vă rog ca să nu fie o ședință de tortură. Vă rog, iertați tot. Tot. Și a ierta fără a face să sufere, a ierta deschizând inima la speranță. Vouă preoților vă cer asta. Biserica are nevoie de iertare și voi sunteți instrumentele pentru a ierta. La toți. La toți trebuie să ducem mângâierea milostivirea lui Dumnezeu, în special la cel căruia îi este sete de speranță, la cel care se află constrâns să trăiască la margini, rănit de viață, sau de vreo greșeală comisă, sau de nedreptățile societății, care merg mereu în defavoarea celor mai fragili. Ați înțeles? A-i ierta pe toți.

Îndrăzneala unei credințe active în caritate, voi ați moștenit-o de la istoria voastră. Și atunci aș vrea să vă spun cu Sfântul Paul: "Să nu obosiți în a face bine" (2Tes 3,13). Nu cedați în fața descurajării: fiți îndrăzneți în misiune, să știți și astăzi să fiți o Biserică ce devine aproapele, ce se apropie de răscrucile străzilor, ce îngrijește rănile, ce mărturisește milostivirea lui Dumnezeu. În acest mod barca Domnului, în mijlocul furtunilor din lume, poate salva pe atâția care altminteri riscă să naufragieze. Furtunile, așa cum știm, nu lipsesc în zilele noastre, există atâtea, nu lipsesc. Multe dintre ele au rădăcina lor în avariție, în lăcomie, în căutarea neînfrânată de a satisface propriul eu, și se alimentează într-o cultură individualistă, indiferentă și violentă. Furtunile, în cea mai mare parte, vin de aici.

Și sunt atât de actuale, în acest sens, cuvintele Sfântului Zeno, care afirmă: "Nu este o vină izolată - fraților preaiubiți - a ne lăsa cuprinși de cătușele lăcomiei. [...] Dar de vreme ce toată lumea a fost arsă de incendiul acestei ciume de nestins, avariția, din ceea ce se crede, a încetat să fie o vină, pentru că nu a lăsat pe nimeni să-i aducă reproșuri. Toată lumea se aruncă în cap în câștiguri rele și nu s-a găsit nimeni care să-i impună mușcătura dreptății. [...] De aceea se întâmplă ca toate națiunile să cadă clipă de clipă ca urmare a rănilor reciproce" (Discurs 5 [I, 9], Despre avariție). Riscul este acesta și pentru noi: ca răul să devină "normal". "Acest lucru este normal, acest lucru este normal...". Nu. Este un risc, acesta. Răul nu este normal, nu trebuie să fie normal. În iad da, dar aici nu. Răul nu poate să fie normal. Și să ne obișnuim cu lucrurile urâte: "Toată lumea face asta, așadar, și eu". Astfel devenim complici! În schimb, vorbind veronezilor, Sfântul Zeno spune: "Casele voastre sunt deschise pentru toți călătorii, sub voi nimeni, nici viu, nici mort, nu a fost văzut îndelung gol. De acum, săracii noștri nu știu ce înseamnă a cerși de mâncare" (Discurs 14 [I, 10], Despre avariție). Fie ca aceste cuvinte să fie adevărate pentru voi astăzi!

Fraților și surorilor, mulțumesc! Mulțumesc pentru că ați dăruit Domnului viața voastră și pentru angajarea voastră în apostolat. În urmă cu câteva zile am fost împreună cu preoți aflați deja "la pensie", de la 40 de ani de preoție în sus, și am văzut acei preoți care au dat viața Domnului și au acea înțelepciune a inimii, le-am spus același lucru: mulțumesc pentru angajarea voastră în apostolat. Mergeți înainte cu curaj. Mai bine: să mergem înainte cu curaj, toți! Avem harul și bucuria de a fi împreună pe nava Bisericii, între orizonturi minunate și furtuni alarmante, dar fără frică, pentru că Domnul este mereu cu noi și el este cel care are cârma, care ne conduce, care ne susține. Și asta o spun nu numai preoților, ci și vouă, călugări și călugărițe. Înainte, curaj! Nouă ne revine misiunea de a primi chemarea și de a fi îndrăzneți în misiune. Așa cum spunea un mare sfânt al vostru, Daniel Comboni: "Sfinți și capabili. [...] Unul fără celălalt valorează puțin pentru cel care bate cariera apostolică. Misionarul și misionara nu pot merge singuri în paradis. Singuri vor merge în iad. Misionarul și misionara trebuie să meargă în paradis însoțiți de sufletele mântuite. Așadar, mai întâi: sfinți, [...] dar nu este suficient: este nevoie de caritate" (Scrieri, 6655), ambele lucruri.

Asta vă urez vouă și comunităților voastre: o "sfințenie capabilă", o credință vie care cu caritate îndrăzneață să semene împărăția lui Dumnezeu în orice situație a vieții zilnice. Și dacă geniul lui Shakespeare s-a lăsat inspirat de frumusețea acestui loc pentru a ne relata evenimentele zbuciumate ale doi îndrăgostiți, împiedicați de ura respectivelor familii, noi, creștinii, inspirați de evanghelie, să ne angajăm să semănăm peste tot o iubire: unde este ură, eu să pun iubire, unde este ura, eu să fiu capabil să semăn iubire. O iubire mai puternică decât ura - astăzi există atâta ură în lume -, a semăna o iubire mai puternică decât ura și mai puternică decât moartea. Visați-o așa, Verona, ca orașul iubirii, nu numai în literatură, ci în viață. Și iubirea lui Dumnezeu să vă însoțească și să vă binecuvânteze. Și vă rog, vă cer să vă rugați pentru mine. Dar rugați-vă în favoarea mea, nu împotriva mea! Mulțumesc!

Franciscus

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat