|
© Vatican Media |
Pomana, rugăciunea și postul: un program mult dincolo de Postul Mare
de Dionisio Candido
În fiecare an la începutul Postului Mare este oferit meditației un text din Evanghelia după Sfântul Matei, luat din capitolul 6, în care Isus recomandă pomana, rugăciunea și postul. Ceea ce provoacă imediat atenția celui care ascultă acele cuvinte este că pentru Isus credința este înainte de toate etică, și nu numai doctrină. Cu alte cuvinte, suntem credincioși pentru că facem gesturi concrete coerente cu propria credință. Inspirându-se din asta, autorul Scrisorii lui Iacob va spune: "Ce folos, frații mei, dacă cineva spune că are credință, dar nu are fapte?". Așadar, credința schimbă viața, modifică și comportamentele: dacă nu este așa, există un scurtcircuit sau o iluzie sau falsitate.
Când Isus propune să dăm de pomană, să ne rugăm și să postim, se află în sintonie cu fariseii, care-l ascultă. Este vorba de trei comportamente care făceau parte din însăși învățătura lor. Probabil că este vorba de gesturi exemplificatoare, la care se pot adăuga desigur alte acțiuni bune.
De exemplu, pomana nu este numai împărtășirea banilor cu acela care este mai sărac: se poate dărui propriul timp sau propria competență. Rugăciunea nu este numai cea personală, ci și cea liturgică și comunitară. Postul poate să fie înțeles ca renunțare la obișnuințe nesănătoase, nu numai ca privare de vreo masă sau de vreo mâncare.
Dar triada pomană-rugăciune-post vrea să arate cum credința impregnează toate domeniile existenței: pomana exprimă atenția față de celălalt, rugăciunea este semnul recunoașterii Dumnezeului unic, în timp ce postul privește pe fiecare dintre noi cu sine însuși. Acestea sunt cele trei dimensiuni ale vieții umane și credincioase: cea orizontală (celălalt), cea verticală (Dumnezeu) și ce interioară (noi înșine). Nimeni nu se poate declara credincios fără a ține cont în mod corect și fără a menține într-un echilibru înțelept aceste trei dimensiuni: cea socială, cea transcendentă și cea personală. În atâtea ocazii predica lui Isus se concentrează asupra unuia dintre aceste aspecte: aici, în textul din Matei, Învățătorul din Nazaret indică toate cele trei linii directoare, lăsând fiecărui credincios truda de a găsi în fiecare caz prioritățile uneia fără a le neglija pe celelalte două. De fapt, în fiecare zi, ba chiar de mai multe ori pe zi, trebuie să decidem când să dăm prioritatea, de exemplu, aproapelui nostru, dar ținând mereu pe fundal pe Dumnezeu și pe noi înșine.
Totuși, Isus nu se limitează să reafirme indicații etice cunoscute de farisei. Nu este vorba numai de a aminti că credința este etică: preocuparea sa pare mai degrabă aceea de a se constata că aceste comportamente au o motivație profundă precisă: "Aveți grijă să nu săvârșiți faptele voastre bune înaintea oamenilor ca să fiți văzuți de ei" (Mt 6,1). Probabil că în aceste cuvinte se evidențiază adevărata motivație a învățăturii lui Isus: există o "dreptate umană", care constă în a face lucrurile corecte, și o "dreptate divină", care constă în a face aceleași lucruri, dar din iubire. Comportamentele sunt aceleași, dar motivația este diferită: sensul datoriei sau chiar ipocrizia au puțin de-a face cu Tatăl pe care Isus ni l-a făcut cunoscut. Putem să fim drepți, dar încă nu creștini: ireproșabili, dar fără iubire. Cum se întâmplă adesea, cuvintele lui Isus zgârie suprafața vieții noastre de credincioși și ne interoghează în profunzime.
(După Agenția SIR, 18 februarie 2024)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu