Anul pastoral
2023‑2024

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

© Vatican Media
Conferință de presă de prezentare a Mesajului Sfântului Părinte Francisc pentru Postul Mare 2024 (1 februarie 2024)

Joi, 1 februarie 2024, a avut loc în transmisie directă streaming din Sala de Presă a Sfântului Scaun, conferința de presă de prezentare a Mesajului Sfântului Părinte Francisc pentru Postul Mare 2024 despre tema "Prin deșert Dumnezeu ne conduce la libertate". Au intervenit: Eminența Sa cardinalul Michael Czerny, S.I., prefect al Dicasterului pentru Slujirea Dezvoltării Umane Integrale; părintele Andrea Cavallini, responsabil al Oficiului pentru Cateheză din Dieceza de Roma; profesoara Emilia Palladino, profesor extraordinar la Facultatea de Științe Sociale de la Universitatea Pontificală Gregoriana; Mauro Pallotta (în artă "Maupal"), artist. Prezentăm în continuare intervențiile:

Intervenția Eminenței Sale cardinalul Michael Czerny, S.I.

Mulțumesc jurnaliștilor pentru munca prețioasă de a asculta, a contextualiza și a comunica mesajul din acest an. Mulțumesc raportorilor pentru că aduc înțelepciunea voastră, așa încât să ajute pe toți să-l primească în toată puterea sa. Și, desigur, mulțumesc Sfântului Părinte Francisc care ne dăruiește un cuvânt așa de inspirator la începutul Postului Mare.

Mesajul pune încă din primele propoziții un accent puternic asupra libertății; un mesaj de libertate și pentru libertate. Într-un timp în care multe, prea multe, dificultăți apasă enorm asupra fiecăruia dintre noi, evanghelia deschide un drum în deșert și ne vestește că sclavia noastră deja s-a terminat, cu adevărat s-a terminat. De fapt, drumul exodului este în mod necesar lung, nu numai pentru a ajunge în Țara Promisă, ci mai ales pentru a alege o libertate autentică. Libertatea oferită trebuie să fie dorită și îmbrățișată. Și asta nici măcar Dumnezeu n-o poate face în locul nostru.

Când noi vorbim despre dezvoltarea umană integrală pe care Biserica vrea s-o "slujească", noi ne gândim la "viața din belșug" pe care Isus a venit s-o aducă (In 10,10). Postul Mare aduce la lumină multele obstacole personale și sociale care se interpun pe drum, înainte ca această viață din belșug, promovată de Biserică, să se poată realiza între popoare. Mesajul papei pentru Postul Mare din acest an îmbrățișează drumul persoanelor, al Bisericilor și al popoarelor - este, înainte de toate, un drum în deșert și, apoi, un drum de credință de care depinde posibilitatea de a spera. A spera înseamnă atât a avea încredere în Dumnezeu, cât și a privi înainte în istorie. A spera permite Duhului să se depășească frici și obstacole. Devenim dispuși să ne angajăm practic, precum și dispuși să plătim personal prețul, ca să vină împărăția lui Dumnezeu.

Sfântul Părinte nu duce lipsă de concretețe. După ce a amintit că "atunci când ne lipsește speranța și rătăcim în viață ca într-un pustiu, fără o țară promisă spre care să tindem împreună", papa afirmă de fapt: "Și astăzi strigătul atâtor frați și surori oprimați ajunge la cer. Să ne întrebăm: Ajunge și la noi? Ne zdruncină? Ne înduioșează?".

Ar putea să nu fie așa de obișnuit a începe Postul Mare cu acest tip de întrebări. Prin tradiție, Postul Mare este un timp pentru a revizui viețile noastre și a înfrunta nevoia de convertire personală în manieră individuală. Totuși, fraternitatea este orizontul cel mai bun și mai sigur pentru a ne înțelege mai bine pe noi înșine și vocația noastră drept credincioși și drept cetățeni. La ce punct al drumului suntem atunci când există așa de mulți frați și surori, în casă și în lume, care strigă și ne cer să mergem cu ei?

Mesajul Papei Francisc ne amintește că dominația faraonului nu este numai exterioară, ci și interioară. Gândurile noastre și inimile noastre încă pot să cadă cu ușurință sub puterea sa. "Este o dominație care ne face epuizați și insensibili. Este un model de creștere care ne desparte și ne fură viitorul. Pământul, aerul și apa sunt poluate de el, dar și sufletele sunt contaminate de el. De fapt, deși cu Botezul a început eliberarea noastră, rămâne în noi o nostalgie inexplicabilă a sclaviei. Este ca o atracție spre siguranța lucrurilor văzute deja, în detrimentul libertății".

Regăsim aici principalele teme din enciclicele Laudato si' și Fratelli tutti. Aici vedem paradigmele pastorale ale ecologiei integrale, ale fraternității și ale prieteniei sociale redesenând evanghelizarea, nu pentru că evanghelia se schimbă, ci pentru că vestea bună trebuie primită în această lume pe bucăți, în mijlocul unui al "treilea război mondial pe bucăți". Fiecare comunitate creștină poate astfel să primească darul Postului Mare, însoțindu-i pe toți membrii săi la inima provocărilor din timpul nostru.

Viața și credința sunt unite intim. Îmbrățișând darul Postului Mare, fiecare comunitate creștină îi poate însoți pe membri săi în înfruntarea provocărilor din timpul nostru. Pentru că, fie că se crede sau nu se crede, schimbările sperate în lume încep de la schimbarea fiecăruia dintre noi. Deja suntem pe cale, dar trebuie să alegem să mergem înainte și să mergem mai departe. Acesta este mesajul Papei Francisc pentru Postul Mare.

Intervenția părintelui Andrea Cavallini

Funcția mea în Dieceza de Roma se referă la educarea la credință: mă ocup de formarea cateheților și de parcursuri de cateheză, mai ales de inițiere creștină.

Postul Mare este prin excelență timpul inițierii creștine, este "semnul sacramental al convertirii noastre" (Rugăciunea zile din prima duminică din Postul Mare). Să ne gândim la modul în care se naște, în primele secole creștine, ideea trăirii în mod comunitar a unei perioade de 40 de zile de pregătire pentru Paște cu un parcurs marcat de câteva evanghelii deosebite și de gesturi de pocăință, cum este cenușa și postul. Două categorii de persoane erau protagoniste ale vechiului Post Mare: catecumenii și penitenții, adică aceia care trebuiau să fie botezați la Paște și aceia care trebuiau să facă pocăință pentru păcate grave comise public. Intuiția, deja foarte veche, din care se naște Postul Mare a fost aceea de a extinde parcursul pe care-l trăiau aceste două categorii (catecumeni și penitenți) la toți creștinii: toți creștinii trebuiau să asculte aceleași evanghelii ale catecumenilor și să facă post ca penitenții. Ca și cum ar spune: toți avem nevoie să redevenim creștini, pentru că deși suntem deja creștini, în realitate încă nu suntem creștini. Acesta este sensul fundamental al Postului Mare: avem nevoie de inițiere creștină, să repornim de la esențial, să reîncepem de la capăt. Nu este vorba de a fi un pic mai creștini în fapte, de a ne ruga un pic mai mult sau de a da mai mult de pomană, ci de ceva radical: este vorba de convertire.

În fiecare an, mesajele papale aprofundează un aspect al Postului Mare, adică un aspect al convertirii: anul acesta tema foarte frumoasă a libertății, care este, întocmai, o temă radicală. A fi liberi sau a nu fi liberi este complet diferit. Este problemă de viață sau de moarte, de fericire sau nefericire. Vestea cea bună a Postului Mare este că Dumnezeu eliberează și cheamă la libertate. Dumnezeu este aliat al libertății omului.

Știm că primul loc al libertății sau al lipsei sale este inima noastră. Alături de dimensiunea exterioară și socială a libertății, există una interioară. Este emblematică istoria din cartea Exodului, amintită în mesajul din acest an: poporul lui Israel a fost eliberat din sclavia faraonului, dar poartă cu sine sclavia în inima sa. Este în exterior liber și în interior sclav. În mod paradoxal, nu dorește libertatea, Țara Promisă, ba chiar regretă sclavia, Egiptul. Aceasta este o fotografie a inimii noastre, care poartă în sine sclavia: ne face sclavi dorința de putere, de a ne afirma pe noi înșine, de a fi aprobați și recunoscuți; suntem închiși pentru că suntem alipiți "de bani, de anumite proiecte, idei, obiective, de poziția noastră, de o tradiție, chiar de unele persoane". Și suntem obișnuiți cu sclaviile noastre interioare. Nu suntem prizonieri neliniștiți să evadăm, nici sclavi care încearcă să scape. Dacă nimeni nu ne ajută, nu ne dăm seama că această lipsă de libertate interioară ruinează viața noastră. Îmi vine în minte imaginea splendidă pe care o folosește Platon în Republica: oamenii sunt ca niște prizonieri într-o cavernă, convinși că există numai ceea ce văd înăuntrul cavernei, necunoscând existența unei lumi externe. Dacă nu există cineva care se eliberează și descoperă pentru ei o altă lume și îi vorbește despre ea, nici măcar nu suspectează că sunt prizonieri (Rep. VII, 514b-520a).

Or, cine face pentru noi această slujire de eliberare? Cine este cel care ne anunță o viață diferită? Este cuvântul lui Dumnezeu. Pentru aceasta Postul Mare ne oferă ca prim lucru cuvântul lui Dumnezeu, care este plin de Duhul de libertate. Este un Cuvânt care ne face să conștientizăm lipsa noastră de libertate, pentru că ne arată un mod de a trăi mai adevărat, mai liber, mai iubitor, și astfel aprinde în inimă dorința. Într-un fel, ascultând cuvântul, vedem viața noastră cu ochii lui Dumnezeu, care sunt ochi liberi, care ne văd deja sfinți, deja liberi, deja iubitori. Ca în istoria exodului: Dumnezeu vede un popor sclav și visează un popor liber. Și îl implică pe Moise în visul său. Moise ar putea să fie imaginea celui care evanghelizează și învață să-i privească pe ceilalți cu ochii lui Dumnezeu, adică să vestească tuturor că există o libertate de câștigat. Asta este ceea ce pune viața în mișcare. Un poet italian din secolul al XX-lea concludea astfel o poezie despre educație: "fiecare crește numai dacă este visat" (Danilo Dolci, C'è chi insegna, în Poema umano, 1974).

Aș vrea să închei cu o întrebare: Mai au sens aceste discursuri? Mai are sens Postul Mare? Este actual? Interesează pe cineva? Nu este o întrebare a mea, ci a lui Paul al VI-lea, care în 1965 observa că oamenilor din epoca sa le era greu să înțeleagă Postul Mare, pentru că el părea complet neactual. Și punea o întrebare curajoasă celor care îl ascultau: "Ce gândiți voi? Postul Mare mai este actual? Adică interesant? Adică important? Adică util? Adică posibil?" (Paul al VI-lea, Audiență generală, 3 martie 1963). Mi se pare un impresionant act de libertate să ne punem această întrebare: să ne întrebăm dacă mai au sens lucrurile pe care le facem, chiar lucruri vechi și sacrosancte ca Postul Mare. Și aș spune că numai dacă Postul Mare ne pune cu adevărat în contact cu temele radicale ale vieții, cum sunt libertatea și sclavia, și numai dacă reaprinde în noi dorința de o viață mai bună, atunci are sens să-l trăim și să-l propunem.

Intervenția profesoarei Emilia Palladino

Prezentând acest Mesaj pentru Postul Mare 2024, mă voi opri asupra aspectelor care m-au impresionat mai mult, pentru competența mea și pentru sensibilitatea mea personală.

Pornesc de la un pasaj specific: Drumul Postului Mare va fi concret dacă [...] vom mărturisi că și astăzi suntem sub dominația faraonului. Este o dominație care ne face epuizați și insensibili. [...] De fapt, deși cu Botezul a început eliberarea noastră, rămâne în noi o nostalgie inexplicabilă a sclaviei. Este ca o atracție spre siguranța lucrurilor văzute deja, în detrimentul libertății.

Trebuie să admitem că este adevărat. Aproape pare că trăim într-o închisoare cunoscută, închiși, opriți, că în afară, în aer liber, unde există schimbări de înfruntat (știm bine asta) și cererea unui anumit curaj pentru a evolua și pentru a lucra la acea dezvoltare integrală autentică... îndreptat spre promovarea fiecărui om și a întregului om, cum ar spune Paul al VI-lea (PP, 14).

În schimb, Papa Francisc avertizează cât de periculos este ca "Exodul să se poată întrerupe!". Acea trecere misterioasă și mântuitoare a întregii omeniri și a fiecărui individ care face parte din ea, de la lanțuri la țara promisă, poate să se oprească. De fapt, noi toți și toate suntem în pragul fraternității universale și la niveluri de dezvoltare științifică, tehnică, culturală, juridică în măsură să garanteze tuturor demnitatea; totuși, bâjbâim în întunericul inegalităților și al conflictelor.

Despre câte sclavii personale și sociale suntem complet inconștienți? Față de câte suntem total indiferenți? Pentru câte considerăm că putem face ceva și dacă da, ne "mobilizăm" pentru acestea - adică ieșim din imobilitate?

Inegalitățile prezente astăzi sunt abominabile: nu este vorba numai de distanța în termeni economici între cel care are și cel care nu are, ci și de negarea demnității umane și a drepturilor umane fundamentale pentru întregi porțiuni ale omenirii menținute în sclavie.

Câteva date:

1. conform Organizației Mondiale a Sănătății, în 2023, trei persoane din zece nu au acces la serviciile sanitare esențiale și se estimează că două miliarde de persoane trebuie să se reducă la foame pentru a înfrunta cheltuieli referitoare la îngrijiri medicale și medicamente;

2. conform International Labour Office, la 2023, încă sunt 152 de milioane de copii și adolescenți (64 de milioane sunt fete și 88 de milioane sunt băieți) victime ale muncii de minori, între aceștia 40.000 extrag colțan în minele din Republica Democrată Congo, și colțanul este elementul fundamental pentru a construi smartphone, tablete, computere..., acele instrumente care în cele mai multe cazuri produc o formă de dependență în cel care le folosește;

3. conform unui raport al Națiunilor Unite, în 2021, 28 de milioane de persoane sunt constrânse la muncă silnică și 22 de milioane la căsătorie forțată; fără a vorbi despre traficul de ființe umane despre care avem știri aproape zilnic.

Deficitul de speranță acționează aici puterea sa: în justificarea deprimată că nu se poate goli marea cu o lingură, nu acționăm nici măcar în ceea ce ni se pare posibil. Și totuși, am putea modifica acel puțin care ne este dat: un stil de viață mai respectuos față de sine, față de ceilalți și față de ambient; a reînvăța solidaritatea și fraternitatea, înainte de toate în propriile case; a colabora pentru a construi ambiente de muncă sănătoase, promotoare de bine comun și nu sclave ale profitului cu orice preț - cum ar vrea sistemul de care toți ascultăm în realitate, ca idolatri ai unui suveran faraon.

Așadar, acest Post Mare poate fi și o "convertire socială" dacă, văzând realitatea așa cum este, putem acționa oprindu-ne și modifica acel puțin posibil, reluând suflare și speranță. Putem alege, cum spune Papa, să îmbrățișăm riscul de a crede că nu suntem într-o agonie, ci într-o naștere.

Ca femeie care am născut, pot spune că am trăit un moment foarte concret în care am crezut că moartea va învinge asupra vieții mele și asupra vieții fiicei mele, care urma să se nască. Nu știu dacă toate femeile care dau naștere trec prin această clipă teribilă, în care moartea și viața se amestecă, agonia și nașterea luptă pentru cel care trebuie să învingă. Independent de aspectul medical și neonatologic, trecerea prin această clipă devine transformatoare, chiar atunci când se îmbrățișează riscul de a crede că viața este oricum victorioasă, "înainte" ca travaliul să se termine.

În mijlocul ororilor sclaviilor din aceste timpuri și din locurile noastre, putem să ne decidem - în acest Post Mare - să avem curajul, amestecat cu frica (de fapt, este un risc!), să credem că viața este cu adevărat victorioasă, "înainte" ca travaliul să se termine. Așadar, putem primi sugestiile la schimbare conținute în acest mesaj și să permitem astfel speranței, chiar dacă este mică, să reînceapă să meargă, aducând cu sine credință și caritate, în afară, în aer liber, acolo unde sunt spații pentru a promova viața și a acționa fraternitatea umană.

Intervenția lui Mauro Pallotta

Mulțumesc Eminenței Sale pentru invitație!

Cred că nu sunt multe cuvinte pentru a descrie orgoliul și onoarea de a putea reprezenta prin forma mea de artă cuvintele pe care Papa Francisc le-a dăruit lumii pentru parcursul Postului Mare pe care urmează să-l înfruntăm.

Fiecare cuvânt din textul său are o greutate specifică excepțională și multi-valorială; așadar, misiunea mea a cerut o angajare totală. Am încercat să sintetizez conceptele profunde exprimate de Sfântul Părinte printr-un limbaj pictoric cu stil simplu, lizibil cu ușurință, cu speranța că nu le-am deformat niciodată și nici nu le-am făcut superficiale sau banale.

A reprezenta valorile creștine prin artă este dintotdeauna unul dintre marile misiuni ale picturii și ale sculpturii. În afară de asta, trebuie subliniat și că pictura, sculptura și alte forme de artă au ridicat propria calitate și au dobândit o enormă importanță socială și politică, tocmai grație reprezentărilor de tematici creștine.

A traduce cuvintele Papei Francisc în opere și a vehicula valorile exprimate în mesaj prin arta mea este pentru mine o cale preferențială pentru a ajunge departe, a da la o parte barierele și a însoți într-un fel persoanele ca să străbată deșertul încercând să ajungă la destinația dorită a libertății.

Această provocare este deja vie în viața mea artistică și personală. De fapt, în ultimii doi ani am fost implicat în câteva proiecte în cadrul închisorilor. A lucra cu deținuții dăruiește o bogăție neașteptată, adesea se întâlnesc persoane care au trăit iadul și acum știu să indice mai bine decât oricare altul care este calea spre paradis. Am cunoscut persoane care au străbătut deșertul și, în mod paradoxal, au ajuns la libertate, cea interioară, cea pe care Dumnezeu o dăruiește. Alții încă sunt pe cale, înaintează în deșert, dar, deși orizontul nu dă semne de răcorire, continuă să meargă, fiind siguri că alinarea va veni. A fi acolo cu ei și a dărui, prin artă, un instrument pentru a continua mai zvelți și a-i ajuta să treacă granițele propriilor fragilități și ale propriului trecut este o responsabilitate, dar și o experiență care mă face și pe mine să gust savoarea libertății în deșerturile zilnice.

Cu operele pentru acest Post Mare aș vrea să reușesc să fiu alături în mod simplu, dar eficace de Sfântul Părinte care, cu cuvintele sale, ne conduce într-o reflecție profundă și ne face să întreprindem un parcurs care are obiectivul de a ne conduce să abandonăm sclaviile noastre, până când ajungem în țara promisă.

În această primă ilustrare am reprezentat deșertul folosind imaginea Papei Francisc în timp ce împinge un cărucior care conține un "sac" de credință. Este un deșert de cuie care reprezintă idoli vechi și noi, toate închisorile noastre. Aceste obstacole ascuțite ar putea să găurească roata de cauciuc a căruciorului, dar, urmându-l pe Papa Francisc, care deschide cărarea cu forța credinței, dispar: drumul devine pentru toți practicabil și pot ajunge la destinație.

Pe toată perioada Postului Mare mă pun la dispoziția Dicasterului pentru Slujirea Dezvoltării Umane Integrale care, o dată pe săptămână, va publica un nou desen care însoțește un pasaj din Mesajul pentru Postul Mare al Sfântului Părinte.

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu

* * *

Prin deșert Dumnezeu ne conduce la libertate. Mesajul Sfântului Părinte pentru Postul Mare 2024




Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat