Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Iași: "Credința în Isus Cristos" - A patra cateheză din Postul Mare a PS Iosif Păuleț în Anul Sfintei Liturghii

"Credința în Isus Cristos" a fost a patra cateheză a PS Iosif Păuleț prezentată joi, 19 martie 2020, ora 19.00, în catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină" din Iași.

Recunoașterea prezenței lui Mesia în persoana lui Isus din Nazaret este unul dintre mesajele centrale ale acestei cateheze. La această recunoaștere a ajuns orbul din naștere, personajul din centrul dialogurilor și al interogărilor descrise în pericopa evanghelică (In 9,1-41).

"Prin rugăciune, meditație și contemplație, printr-o conștientizare profundă a prezenței lui Dumnezeu în mijlocul nostru, putem ajunge la o adevărată cunoaștere a lui Mesia - a subliniat Preasfințitul Iosif. Dar acest mod de cunoaștere nu este cunoscut de mulți. Este ignorat. Este refuzat. Aduce riscuri. Provoacă tensiuni. Această cunoaștere este profundă, este susținută de harul divin".

Mesajul din evanghelie pune în umbră logica acestei lumi. Iar acest fapt ne surprinde și ne lasă cu întrebări. Cum e posibil ca tocmai cel abandonat și lăsat la marginea societății să ajungă la recunoașterea lui Mesia? De ce se pun etichete în dreptul celor sărmani? Cum e posibil să li se nege celor simpli dreptul la o viață liniștită și normală în societate? De ce atâtea interogatorii în viața celui vindecat?

Rămâne bine fixată în memorie imaginea acelui orb din naștere. Nu cunoștea lumina... Nu putea să vadă chipurile persoanelor din jur... Nu văzuse niciodată chipurile celor dragi... Ce bucurie nespusă a adus Isus în viața lui! Odată cu lumina ochilor a intrat și bucuria în viața lui. Se bucura nespus de tot ceea ce vedea, de tot ce exista în jurul lui. Descoperea acum totul. Îi privea pe toți nu doar cu ochii, cât mai ales cu inima, cu multă credință și iubire.

Tocmai cel care stătea la poarta de intrare în templu și cerșea primise harul de a recunoaște ziua lui Mesia - ziua ce aduce lumina și pacea în viața celui care se apropie cu adevărat de Dumnezeu. Pur și simplu acesta se bucura de vedere, vorbea despre noutatea din viața lui. Le spunea tuturor că Isus i-a schimbat viața. I-a dăruit lumina. Și nu numai că vedea, dar putea și să vadă lumina, să-l vadă în Isus pe Fiul Omului.

Cu o consecință directă în viața celui care crede, aceasta este invitația centrală din cateheză: să ascultăm în liniște dialogul dintre Isus și cel vindecat. "Crezi tu în Fiul Omului?" - "Cine este, Doamne, ca să cred în el?" - "L-ai și văzut. Este cel care vorbește cu tine". - "Cred, Doamne". Este un dialog unic! Isus îi oferea celui vindecat darul descoperirii Fiului Omului, iar cel vindecat se închina înaintea lui, recunoscând în el pe Cel trimis, pe Fiul Omului.

Este mare darul cunoașterii, al apropierii de Isus Cristos, al recunoașterii prezenței lui Dumnezeu în tot ceea ce trăim, în tot ce se întâmplă în viața noastră. Să avem tăria de a spune și noi aceleași cuvinte: "Cred, Doamne!" Avem nevoie de darul credinței. În fiecare zi pășim pe calea vindecării, a familiei și a credinței. Când mergem pe aceste căi, îi întâlnim zilnic pe cei de lângă noi cu mâinile întinse. Și atunci vedem că, de fapt, primii care întind mâinile suntem chiar noi. Mai ales în aceste zile. Avem nevoie de ajutorul semenilor și de ajutorul lui Dumnezeu.

Avem nevoie de un dialog care să ne conducă la cunoașterea adevărată. Așa cum găsim în paginile acestei cateheze inspirate din pericopa vindecării orbului din naștere.

Cuvântul de învățătură din cateheză poate să ne întărească în credință și să ne apropie mai mult unii de alții, poate să ne apropie mai mult și de Dumnezeu. Poate să ne deschidă ochii și să aducă multă lumină în viața noastră. Poate să ne aducă liniște și să ne întărească în convingerea că vom trece cu bine peste momentele dificile.

La sfârșitul catehezei, PS Iosif lansează o serie de întrebări în cascadă: "Nu trece o singură zi în care să nu întâlnim pe cineva cu mâinile întinse. Ați remarcat acest lucru? Și ce ați făcut? Ați adus o rază de lumină? Ați alinat o durere sau ați potolit o situație de suferință? Ați văzut în persoana celui întâlnit chipul lui Isus Cristos?"

Textele catehezelor sunt disponibile pe site-urile: www.ercis.ro și www.cateheze.ro.

Pr. Mihai Roca
responsabilul Oficiului pentru Cateheză

* * *

Înregistrarea video a celei de-a patra cateheze din Postul Mare a PS Iosif Păuleț (19 martie 2020):

* * *

Versiunea pdf a acestei cateheze, aranjată pentru printare față-verso. pe hârtie A4, cu îndoire la mijloc:

* * *

Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași

Credința în Isus Cristos

Cateheze pentru Postul Mare cu PS Iosif Păuleț, episcop de Iași

Cateheza a VIII-a (19 martie 2020)

Timpul Postului Mare (Anul A)

Duminica a IV-a din Postul Mare, Anul A

Textele liturgice: 1 Sam 16,1.4.6-7.10-13; Ps 22; Ef 5,8-14; In 9,1-41

De la începutul activității sale publice, aceasta este a doua prezență a lui Isus în cetatea Ierusalimului. Prima dată, Isus le ceruse tuturor să respecte sacralitatea locului în care Dumnezeu a ales să locuiască în mijlocul poporului. De data aceasta a afirmat că există o tainică legătură între el și Dumnezeu. Doar orbul vindecat va recunoaște prezența lui Mesia. Ceilalți vor rămâne încă în așteptare.

1. Ziua lui Mesia

Recunoașterea prezenței lui Mesia în persona lui Isus din Nazaret este unul dintre mesajele centrale ale acestei cateheze. Putem ajunge la o adevărată cunoaștere a lui Mesia prin rugăciune, meditație și contemplație, printr-o conștientizare profundă a prezenței lui Dumnezeu în mijlocul nostru. Dar acest mod de cunoaștere nu este cunoscut de mulți. Este ignorat de mulți. Este refuzat. Aduce riscuri. Provoacă tensiuni. Această cunoaștere este profundă, este susținută de harul divin. De aceea nu este ușor accesibilă pentru multe persoane. Așa era acum două mii de ani, după cum observăm în evanghelie. Dar și în zilele noastre percepem o mare dificultate atunci când ne apropiem de cunoașterea adevărată. Să fie oare vorba despre o alegere existențială ce are la bază libertatea și credința?

A-l recunoaște în Isus pe Mesia a fost o mare provocare acum două mii de ani. Isus se găsea la Ierusalim, la sărbătoarea Corturilor (cf. In 7,2.37). În cadrul sărbătorii, templul și cetatea erau scăldate în lumină, iar ceremoniile comemorau drumul parcurs în pustiu sub călăuza Domnului, prezent în coloana de foc. În templu fiind, Isus își exprimase părerea despre credința lui Abraham și credința în Dumnezeu. Afirmase despre el însuși: "Eu sunt lumina lumii" (In 8,12). Aceste cuvinte au căzut ca un fulger asupra ascultătorilor și au condus imediat la o aprigă dispută. Ce se întâmplase?

Isus le spuse iudeilor: "Rămâneți în cuvântul meu. Veți cunoaște adevărul, iar adevărul vă va elibera" (In 8,31-32). Iar despre el afirmase: "Mai înainte de a fi fost Abraham, eu sunt". Afirmase: "Eu sunt", numele lui Dumnezeu. Se prezentase ca Mesia. Și situația s-a încordat la maxim. Isus exprimase o apropiere între persoana sa și Cel Preaînalt. Iar aceasta era de neacceptat. Acuzându-l de blasfemie, iudeii i-au spus: "Cine te crezi?" Și căutau apoi pietre pentru ca să-l ucidă, dar el s-a ascuns imediat (In 8,53.59).

Când iudeii s-au potolit, Isus a ieșit din templu. La o poartă de intrare era un cerșetor, orb din naștere. L-au întrebat discipoli: "Cine a păcătuit că s-a născut orb?" Credeau că suferința acelui sărman e cauzată de păcate, dar nu era adevărat; era doar o prejudecată din mintea lor.

Orbul din naștere nu cunoștea lumina. Nu putea să citească din Scripturi, nici nu cunoștea chipurile celor din jurul său. Se afla într-o situație lipsită de orice siguranță. Am putea crede că era trist și total nenorocit. Dar nu era adevărat. Mai avea în suflet o licărire de lumină și speranță. Chiar în nenorocirea ce se abătuse peste el aveau să se arate lucrările lui Dumnezeu. Chiar el avea să recunoască ziua lui Mesia, ziua ce aduce lumina și pacea în viața celui care se apropie cu adevărat de Dumnezeu.

2. Isus este Fiul Omului

Destăinuindu-le că atâta timp cât este în lume, este lumina lumii (In 9,5), Isus le-a spus în mod clar și deschis discipolilor că ziua pe care o trăiesc este ziua lui Mesia. Ei erau cu adevărat cei fericiți, deoarece cunoșteau ziua în care Cel trimis de Tatăl ceresc aducea lumina în viața fiecărui om.

În fața celor prezenți, Isus a scuipat pe pământ, a făcut tină și a uns apoi ochii orbului, spunându-i să se ducă și să se spele la piscina Siloe, care înseamnă "Trimisul". Scăldătoarea se găsea dincolo de ziduri, la bazele contrafortului de sud al colinei pe care se afla templul. Cel orb a mers și s-a spălat. Și chiar în acel moment s-a întâmplat minunea: a început să vadă.

Cuprins de o bucurie de nedescris, cel vindecat vedea pentru prima dată lumina și chipurile persoanelor dragi. Mergea acum singur, se bucura de viață în casa părintească. Iar vecinii lui se mirau: "Nu este el cel care ședea și cerșea?" Profund mulțumit, repeta: "Eu sunt! Mi-am căpătat vederea".

Abili cunoscători ai tradițiilor, fariseii l-au întrebat și ei pe cel vindecat cum a început să vadă. Bucuros să povestească pentru a treia oară ce i se întâmplase, el le spunea: "Omul care se numește Isus a făcut tină, mi-a uns ochii și mi-a zis: «Du-te la Siloe și spală-te!» Este un profet!" (In 9,11-17).

Evanghelia notează faptul că fariseii i-au întrebat până și pe părinții omului vindecat ce părere aveau despre fiul lor. Aceștia au recunoscut că era într-adevăr fiul lor. Au confirmat că, mai înainte, era orb chiar de la naștere, apoi le-a declarat că nu era vina lor că și-a căpătat vederea. De fapt, se temeau de iudei și nu voiau să-i pronunțe numele lui Isus, de teamă să nu fie excluși din sinagogă.

Fariseii nu voiau să accepte minunea - faptul că orbul din naștere își recăpătase vederea. De aceea l-au chemat și l-au interogat, cerându-i să nu mai vorbească despre cele întâmplate. Dar cum să tacă? Îi era imposibil. Repeta mereu același lucru: "Eu una știu: că eram orb și acum văd".

Bucuria ce se revărsa în viața celui vindecat era de nestăvilit. Se bucura de lumină, contempla lucrarea lui Dumnezeu. Și, mirat, de insistențele fariseilor: "Ce ți-a făcut? Cum ți-a deschis ochii?", le-a spus fariseilor: "V-am spus deja și nu m-ați ascultat. "Voi nu știți de unde este, iar el mi-a deschis ochii". "Dacă acesta n-ar fi de la Dumnezeu, n-ar fi putut face nimic" (In 9,18-34)

Omului vindecat nu-i păsa că iudei și de faptul că l-au dat afară din comunitatea lor (In 9,34). Pur și simplu se bucura de vedere, vorbea tuturor despre noutatea din viața lui. Isus i-a schimbat viața. I-a dăruit lumina. Acum, nu numai că "vedea" (din grecescul blépo, "a privi"), dar putea "să vadă" lumina (din grecescul anablépo, "a privi în sus"), să-l "vadă" în Isus pe Fiul Omului.

3. Cred, Doamne!

Să ascultăm în liniște dialogul dintre Isus și cel vindecat. "Crezi tu în Fiul Omului?" "Cine este, Doamne, ca să cred în el?" "L-ai și văzut, Este cel care vorbește cu tine". "Cred, Doamne".

Este un dialog unic. Isus îi oferea celui vindecat darul descoperirii Fiului Omului, iar cel vindecat se închina înaintea lui, recunoscând în el pe Cel trimis, pe Fiul Omului.

Cel pe care "iudeii" nu voiau să-l recunoască și pe care voiau să-l ucidă cu pietre se descoperea în fața lor ca lumina lumii. Gestul ungerii ochilor și minunea vindecării erau o mărturie a misiunii sale: inaugurarea unui timp nou și a unei noi comunități ce își va mărturisi credința cu tărie și curaj.

Primii creștini vedeau mărturisirea credinței în Cristos ca o trecere de la întuneric la lumină: o schimbare a vieții înțeleasă ca trecere de la sclavia păcatului la practicarea bunătății, dreptății și adevărului. "Umblați ca niște fii ai luminii", îndemna Paul (Ef 5,8). Apostolul neamurilor era convins că "rodul luminii" ne permite să descoperim voința lui Dumnezeu în faptele de zi cu zi. Lumina primită de la Cristos ne arată calea pe care să mergem, desigur, niciodată singuri, ci împreună cu ceilalți frați, împărtășind cu ei și procesul convertirii, și bucuriile vieți.

* * *

Memorialul misterului pascal, oferirea și doxologia finală sunt temele centrale din cateheza liturgică. Se referă nu doar la comemorarea unui fapt istoric din viața lui Isus, la mulțumirea adusă lui Dumnezeu pentru jertfa lui Cristos de mântuire a lumii sau la invocarea Duhului Sfânt asupra celor prezenți. Sunt momente sacre în care celebrăm un eveniment din trecut ce are o semnificație profundă în prezent. Adunarea liturgică este pe deplin sfințită în virtutea comuniunii cu trupul și sângele lui Cristos; devine un singur trup; este în comuniune cu întreaga biserică din cer și de pe pământ.

Darul credinței

Prin credință suntem în comuniune cu Dumnezeu. Asemenea orbului din naștere, să cerem harul de a vedea și de a-l recunoaște în persoana lui Isus pe Cel trimis de Tatăl ceresc. Să cerem în timpul Postului Mare harul de a ne apropia tot mai mult de Isus Cristos, lumina lumii și Fiul Omului.

Vă propun să reflectăm în aceste zile asupra următoarelor trei căi:

- Calea vindecării. Orice vindecare e un dar de la Dumnezeu. Și convertirea din Postul Mare este o vindecare, o trecere de la o situație de păcat la o viață trăită în har. Această vindecare are loc atunci când ne apropiem de Isus Cristos, Cel trimis, îi ascultăm cuvântul și ne mărturisim credința. Prin Isus Cristos, harul divin aduce lumina și pacea în viața noastră. Acesta este rodul convertirii, al vindecării: comuniunea cu Dumnezeu. În această comuniune nu există umbră de păcat. Când parcurgem calea convertirii, suntem în pace cu noi și cu cei din jur. Acesta este un mare dar!

- Calea familiei. Este calea parcursă alături cu cei dragi, locul în care ne simțim bine și în siguranță. Putem spune că este și calea mai amplă de care ne bucurăm împreună cu rudele și prietenii, pe care o străbatem în compania colegilor de la serviciu. Să parcurgem această cale exprimându-ne propriile convingeri cu libertate! Să ne arătăm respectul față de orice om! În fiecare om descoperim chipul tainic al lui Cristos. Când avem în noi lumina lui Cristos, recunoaștem că suntem copii ai lui Dumnezeu. Să fim recunoscători pentru orice formă de viață pe care o vedem și o admirăm.

- Calea credinței. Primim darul credinței numai de la Dumnezeu. Virtute teologală, credința este un dar unic ce ne face să fim foarte curajoși, determinați și liberi în orice situație, chiar și în fața durerii și a suferinței. Să avem o credință puternică! O credință vie îndepărtează teama și frica, aduce liniștea și pacea. Când avem o credință vie, apropiem cu sinceritate de cei din jurul nostru.

Nu trece o singură zi în care să nu întâlnim pe cineva cu mâinile întinse. Ați remarcat acest lucru? Și ce ați făcut? Ați adus o rază de lumină? Ați alinat o durere sau ați potolit o situație de suferință? Ați văzut în persoana celui întâlnit chipul lui Isus Cristos?

Fiecare răspuns dat la aceste întrebări tăinuiește o unică și admirabilă mărturisire de credință. Să folosim din plin timpul de har pe care-l avem de la Dumnezeu și să ne mărturisim credința în Isus, lumina lumii. Să înaintăm pe calea convertirii împreună cu cei dragi. Să pășim cu multă încredere pe calea credinței.

* * *

Secțiunea "Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași * 2019-2020" pe www.ercis.ro

Anul Sfintei Liturghii


 

lecturi: 1445.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat