|
Iași: "Timp de post și rugăciune" - Prima cateheză din Postul Mare a PS Iosif Păuleț în Anul Sfintei Liturghii Joi, 27 februarie 2020, la ora 19.00, în catedrala "Sfânta Fecioară Maria, Regină" din Iași, PS Iosif a prezentat prima cateheză din Postul Mare, cu tema: "Timp de post și rugăciune". Episcopul de Iași ne-a invitat să aprofundăm timpul de post și rugăciune trăit de Isus în pustiu și modul în care Isus a învins cele trei ispite ale Diavolului (Mt 4,1-11). Pornind de la semnificația celor patruzeci de zile și patruzeci de nopți de post și rugăciune, am fost ajutați să deslușim înțelesul Postului Mare. Un înțeles vechi și în același timp nou. Atunci, pentru Isus și primii discipoli, acum, pentru noi și cei care doresc să meargă pe calea indicată de Postul Mare. Se apropiase de Isus Ispititorul. Avea trei ispite bine ticluite: ispitirea cu pâine, iluzia gloriei și beția puterii. Mântuitorul nu avea să stea de vorbă în nici-un caz, nici o clipă, ci va apela de fiecare dată la puterea Cuvântului lui Dumnezeu. Accentul pus pe rolul Cuvântului lui Dumnezeu în timpul Postului Mare i-a oferit Preasfințitului ocazia de a ne întreba: "Ați aflat că acesta este al treilea an de când se înalță către cer un cor de rugăciune în șase centre de Lectio Divina? Sunt prezente în toată Dieceza de Iași. Le cunoașteți? Sunt la Iași, Siret, Traian, Viișoara, Bacău și Onești. Participați deja la această lectură în rugăciune a cuvântului lui Dumnezeu? Există un singur Dumnezeu în trei persoane! Acesta este adevărul din teofania de la apele Iordanului. Acesta este adevărul confirmat de Isus în pustiu. Numai lui Dumnezeu trebuie să-i aducem cult". Preasfințitul Iosif a încheiat cateheza cu aceste îndemnuri: "Ori de câte ori avem ocazia, să ne mărturisim credința în Isus, Fiul lui Dumnezeu. Să medităm în timpul Postului Mare dăruirea sa totală față de oamenii, mai ales față de cei săraci. Să contemplăm prezența sa în mijlocul nostru, în special sub chipul pâinii. Fraternitatea lui Isus cu noi, exprimată prin post și rugăciune, să ne sprijine pe calea convertirii și să ne întărească în orice faptă bună". Textele catehezelor sunt disponibile pe site-urile: www.ercis.ro și www.cateheze.ro. Pr. Mihai Roca
* * * Înregistrarea video a primei cateheze din Postul Mare a PS Iosif Păuleț (27 februarie 2020):
* * * Versiunea pdf a acestei cateheze, aranjată pentru printare față-verso. pe hârtie A4, cu îndoire la mijloc:
* * * Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași Timp de post și rugăciune Cateheze pentru Postul Mare cu PS Iosif Păuleț, episcop de Iași Cateheza a V-a (27 februarie 2020) Timpul Postului Mare (Anul A) Texte liturgice: Gen 2,7-9; 3,1-7; Ps 50; Rom 5,12-19 (5,12.17-19); Mt 4,1-11 Trei ispite diabolice fac referire la următoarele elemente: folosirea bunurilor mate-riale, faptele minunate și puterea politică. Aceste trei elemente sunt menționate nu pentru a evidenția un proiect oarecare, ci pentru a zădărnici chiar planul destăinuit de Dumnezeu în timpul botezului lui Isus în apele Iordanului. În centrul atenției se află acum persoana lui Isus și perspectiva inaugurării împărăției lui Dumnezeu în mijlocul oamenilor. 1. Patruzeci de zile în post și rugăciune Există o strânsă legătură între sintagmele zi-noapte și post-rugăciune. Patruzeci de zile și patruzeci de nopți a fost timpul parcurs prin pustiu de poporul lui Israel. Fusese timpul anume ales cu scopul nu doar de a-l ajuta pe poporul lui Israel să cunoască umi-lința și încercarea (Dt 8,2), ci mai ales pentru a-i oferi posibilitatea de a descoperi frumu-sețea și demnitatea de ales și predilect al Domnului (Ex 24,18). În pustiu, ca și pe munte, Domnul Dumnezeu se apropiase mai mult ca niciodată de popor și se lăsase descoperit lui Moise. Era o apropiere căutată și așteptată, plină de atenție, de grijă și de iubire: o apropiere ce avea să se con-cretizeze mai apoi în prezența tainică și milostivă a Domnului în mijlocul poporului ales. Chiar de la începutul Postului Mare, se deschide înaintea ochilor noștri tot un timp de patruzeci de zile și patruzeci de nopți. Desigur, înțelesul acestui timp ar putea să ne amintească de drumul greu încercat al pustiului, de stâlpul de foc ce le lumina israeliților drumul în timpul nopții sau de cele două table ale Legii. Dar înțelesul principal al acestui timp este acum cu totul altul. Este vorba despre însăși acțiunea mântuitoare a lui Dumnezeu între oameni, de timpul în care Isus con-firmă misiunea încredințată, el, cel confirmat în apele Iordanului ca Fiul cel iubit al lui Dumnezeu (Mt 3,17). Imediat după botez, notează evanghelistul Matei, Isus a fost condus de Duhul Sfânt în zona muntoasă și deșertică a Iudeei. Era un loc pustiu, auster și lipsit de toate, cunoscut deja ca un teritoriu în care își avea locuința Diavolul, numit Satana, Ispititorul, Cel-care-desparte. Pe când toți se îndepărtau de acel loc, deoarece știau că Diavolul făcea tot posibilul să-i separe pe oa-meni între ei, să-i ispitească și să-i îndepărteze de Dumnezeu, Isus a ales să rămână chiar în acea zo-nă. Și a ales să trăiască acel timp în post, ca timp forte de rugăciune și ca semn al faptului că viața nu depinde de pâine, faimă și putere, ci de comuniunea cu Tatăl ceresc. 2. Puterea cuvântului lui Dumnezeu La sfârșitul celor patruzeci de zile și patruzeci de nopți petrecute în post și rugă-ciune, lui Isus i s-a făcut foame - și chiar în acel moment Diavolul s-a apropiat de el pentru ca să-l ispitească. Apropierea acestuia era înlesnită de austeritatea pustiului, de sete și de foame. Dar, fără a ceda o clipă tentațiilor ademenitoare ascunse sub masca binelui, Isus îl va combate pe Diavol prin invocarea cuvântului lui Dumnezeu. Va afirma cu tărie identitatea sa de Fiu al lui Dumnezeu și va corecta orice formă greșită de mesianism. Intenția Diavolului de a-i strecura pe furiș lui Isus îndoiala despre identitatea și misiunea sa este descrisă în următoarele trei situații: - Ispitirea cu pâine: "Dacă ești Fiul lui Dumnezeu, spune ca pietrele aces-tea să devină pâini!" (Mt 4,3). Avem aici ispita ascunsă într-un mesianism marcat de prospe-ritate, în care folosirea bunurilor este înțeleasă ca mijloc de obținere a bunăstării. În fața acestei ten-tații, Isus afirmă că omul trăiește nu numai cu pâine - darul zilnic al Tatălui ceresc -, ci și cu tot cu-vântul care iese din gura lui Dumnezeu. Venit în lume pentru a aduce mântuirea fiecărui om, aflân-du-se el însuși în mijlocul celor săraci, bolnavi și abandonați, Isus spune: "Este scris: Nu numai cu pâine va trăi omul, ci și cu tot cuvântul care iese din gura lui Dumnezeu" (Mt 4,4). - Iluzia gloriei: "Dacă ești Fiul lui Dumnezeu, aruncă-te jos, căci este scris: «Le va porunci îngerilor săi cu privire la tine și te vor purta pe mâini ca nu cumva să-ți lovești piciorul de vreo piatră!»" (Mt 4,6). Aceasta este o ispită camuflată într-un mesianism ce ar fi putut să împlinească miraculos orice așteptare religioasă. Isus se opune acesteia exprimând încrederea sa totală în Dumnezeu. El este prezent în mijlocul poporului său în persoana Fiului său iubit. Dumnezeu ascultă întotdeauna rugăciunile celor care îl invocă; el nu poate fi nicicum ispitit, Isus i-a spus Ispititorului: "Mai este scris: Nu-l vei ispiti pe Domnul Dumnezeul tău" (Mt 4,7). - Beția puterii: "Îți voi da toate acestea dacă vei cădea înaintea mea și mă vei adora" (Mt 4,9). Suntem în fața unei ispite fabricate de idealul unui mesianism politic, în care totul este garantat de delirul puterii unuia asupra celuilalt. În fața acestei groaznice ispite, Isus reconfirmă unicul cult adus numai lui Dumnezeu. În cele din urmă, Isus i-a spus Celui Rău: "Pleacă, Satană! Căci este scris: Pe Domnul Dumnezeul tău îl vei adora și numai lui îi vei sluji" (Mt 4,10). Evanghelia scoate în evidență lupta și modul în care Isus a învins ispitele Diavolu-lui. Isus citează cuvinte din Cartea Deuteronomului de trei ori și tot de atâtea ori învinge ispita (Dt 8,3; 6,16; 6,13). Îl demască pe Satana și îi spune: "Pleacă!", iar apoi reafirmă cu tărie cultul ce trebuie oferit numai lui Dumnezeu. În cele din urmă, Diavolul și-a recunoscut nepu-tința și s-a îndepărtat imediat, iar îngerii - slujitorii lui Dumnezeu și însoțitorii oamenilor - s-au apro-piat de Isus și i-au "slujit" (din grecescul diakoneo, "a servi la masă"). 3. Există un singur Dumnezeu Adevărul revelat în timpul botezului lui Isus - există un singur Dumnezeu în trei persoane - este confirmat cu tărie de către Isus. Înainte de a-și începe activitatea, el este condus de Duhul Sfânt în pustiu, iar aici, învingând ispitirile Celui Rău, arată că este Fiul lui Dumnezeu. Învățătura acestei cateheze ne ajută să înțelegem încă o dată cine este Isus, Fiul lui Dumnezeu. Isus ne vorbește și ni se prezintă în paginile sacre, dar noi trebuie să permitem harului divin să ne lumineze pentru a pătrunde ceea ce ascultăm. Din cele trei situații de ispită putem scoate tot atâtea învățături: O primă învățătură: Isus este Mesia, cel mult așteptat (cf. 2Sam 7,14; Ps 2,7; 89,27; 110,3). El are o încredere totală în Dumnezeu. Știe că Dumnezeu, Tatăl său, oferă pâinea zilnică, hrana necesară, celui care se încrede în cuvântul său. A doua învățătură: Isus este în comuniune tainică deplină cu Tatăl ceresc. Înainte de a-și începe activitatea publică a reafirmat adeziunea sa la planul divin de mântuire. El va face multe minuni, dar nu pentru a se evidenția pe sine (Mc 8,11-12). Va face multe fapte minu-nate, numai pentru a vesti Evanghelia și numai în favoarea celor săraci, bolnavi și părăsiți. Toate mi-nunile descrise în Evanghelii sunt semne ale apropierii împărăției lui Dumnezeu. A treia învățătură: Isus evidențiază fidelitatea sa față de Tatăl ceresc. El primește de la Dumnezeu tot ceea ce are nevoie (Mt 4,11). Nu stă de vorbă cu Diavolul, "conducăto-rul acestei lumi" (In 12,31; Mc 3,27), și nu are nimic în comun nici cu mirajul pute-rii lumii acesteia, nici cu folosirea bunurilor trecătoare. A venit între oameni pentru a împlini promisi-unile făcute odinioară părinților prin profeți și pentru a le deschide tuturor oamenilor calea spre Tatăl ceresc. O altă învățătură principală a catehezei este aceasta: din atitudinea lui Isus înaintea celor trei ispitiri înțelegem că nu avem ce discuta cu Diavolul. Nu există dialog, nici subiect de dis-pută în timpul ispitirii. Avem noi ce discuta cu Cel Rău? Nu! Încă o dată, nu! Așa cum relatează Cartea Genezei, Adam și Eva au căzut în ispită și au păcătuit pentru că au intrat în dialog cu șarpele, cu Ispititorul (Gen 3,1-7). Și când au pierdut încrederea în providența și iubirea lui Dumnezeu, au început să facă ceea ce este rău. Când au încetat de a mai asculta de Dumnezeu, au descoperit că sunt goi. Au văzut că au păcătuit. Neascultarea și lipsa de încredere în Dumnezeu ne conduce la păcat. Ascultarea și urmarea lui Isus ne conduce la comuniune cu Dumnezeu și la o viață trăită în har (Rom 5,15-19). Diavolul este mai puternic decât noi. Dacă stăm de vorbă cu el, ne învinge. Și atunci cădem în păcat. Iar culmea păcatului este idolatria, vițelul de aur (Ex 32): înlocuirea lui Dumnezeu cu ceva sau cu cineva. Și idolatria este un păcat grav, ne îndepărtează de la calea noastră spre Dumnezeu. * În prezentarea și explicarea Sfintei Liturghii am ajuns la riturile ofertoriului. Ați observat oare că, înainte de ofertoriu, se află pe altar o pânză albă, lumânările aprinse și crucifixul? Acestea ne arată că altarul este locul de jertfă, un loc sfânt, că noi suntem la picioarele crucii. Începe acum a doua mare parte a Liturghiei: banchetul euharistic. Sunt aduse pe altar corporalul, purificato-rul, potirul, patena, ciboriul, ostiile, vinul și apa. Este momentul în care, în timpul cântării, preotul rostește rugăciuni și binecuvântări. Împreună cu pâinea și vinul, el prezintă înaintea lui Dumnezeu întreaga viață a celor prezenți și îi pregătește pentru a-l primi pe Isus Cristos, Domnul. Calea Postului Mare Zi de zi, duminică de duminică, pășim pe calea Postului Mare ce ne conduce mai întâi la Ierusalim, în Cenacol, la Cina cea de taină, iar apoi pe Golgota. Nu e o cale ușoară. Știm că avem nevoie de post, rugăciune și meditarea cuvântului lui Dumnezeu. Sunt mijloace spirituale ce ne ajută să pășim sigur pe calea convertirii și a purificării, ce ne mențin privirea ațintită spre Dumnezeu. Ați aflat că acesta este al treilea an de când se înalță către Cer un cor de rugăciune în șase centre de Lectio Divina? Sunt prezente în toată Dieceza de Iași. Le cunoașteți? Sunt la Iași, Siret, Traian, Viișoara, Bacău și Onești. Participați deja la această lectură în rugăciune a cu-vântului lui Dumnezeu? Pășeam ieri pe calea Postului Mare participând la un rit simplu, dar grăitor: impune-rea cenușii. Prin acest rit ne-am angajat la convertire și pocăință. Pentru ca acest angajament să ne mențină pe calea aleasă, așa cum v-am invitat la începutul Adventului, vă invit și acum să ne însușim două propuneri: 1. Să ne reînnoim fidelitatea față de Isus Cristos. În acest timp sfânt de post și ru-găciune să medităm și să înțelegem zi de zi cine este Isus, Fiul lui Dumnezeu, să contemplăm ceea ce a făcut el pentru mântuirea noastră. 2. Să nu cădem în ispită. Să ne deschidem larg poarta sufletului pentru ca harul divin să se reverse din belșug și să ne lumineze, să ne întărească și să ne inspire în lupta cu Cel Rău. Să știm acest lucru: Diavolul nu poate rezista înaintea cuvântului lui Dumnezeu. Să medităm cuvân-tul lui Dumnezeu în fiecare zi. Când avem pe buze cuvinte din Biblie, suntem în siguranță, iar Cel Rău pleacă imediat rușinat din fața noastră. Ori de câte ori avem ocazia, să ne mărturisim credința în Isus, Fiul lui Dumnezeu. Să medităm în timpul Postului Mare dăruirea sa totală față de oamenii, mai ales față de cei săraci. Să contemplăm prezența sa în mijlocul nostru, în special sub chipul pâinii. Fraternitatea lui Isus cu noi, exprimată prin post și rugăciune, să ne sprijine pe calea convertirii și să ne întărească în orice faptă bună. * * * Secțiunea "Anul Sfintei Liturghii în Dieceza de Iași * 2019-2020" pe www.ercis.ro lecturi: 1784.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |