Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

Coroana de Advent

Cu prima duminică din timpul Adventului începe un nou an bisericesc și un timp special de pregătire pentru sărbătoarea Nașterii Domnului. Un obicei vechi prezent în toate bisericile romano-catolice este coroana de Advent. Care este originea coroanei de Advent, cum se folosește, semnificațiile și ritul binecuvântării coroanei vor fi prezentate în cele ce urmează, într-un material pus la dispoziție de Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Sacramente.

Originea coroanei de Advent

Lumina, căldura, viața pe care le dorim nu provin de la soare, așa cum vedem în riturile precreștine legate de solstițiul de iarnă, ci de la Cristos; vrem să celebrăm victoria lui Cristos asupra întunericului și a morții. Originea acestei tradiții este recentă și se inserează bine în climatul de iarnă și în dorința sosirii luminii.

Coroana de Advent este o tradiție născută în sec. al XIX-lea în Hamburg. În acest oraș erau mulți copii orfani care nu aveau o casă, trăiau cerșind și dormind pe străzi. Unii deveneau mici delincvenți și ajungeau în închisoare. Un tânăr pastor evanghelic Johann Heinrich Wichern (1808-1881) a cumpărat o casă mare în Hamburg, a restructurat-o și a început să adune copiii de pe stradă, să le dea un acoperiș și ceva de mâncare. Anul 1838 poate fi considerat anul întemeierii casei numite "Rauhe Haus". El i-a învățat pe acei copii o meserie: unii au devenit cizmari, alții pictori, grădinari, croitori... și în felul acesta au încetat de a mai cerși învățând să-și câștige singuri pâinea.

În fiecare an, în timpul Adventului, tânărul pastor Wichern organiza un moment de rugăciune. În Adventul anului 1838 vrând să facă mai frumos acest timp pentru oaspeții săi, s-a gândit ca fiecare copil să aprindă, începând cu 1 decembrie, în timpul momentelor de rugăciune, câte o lumânare colorată. Din 1840 în fiecare an avea loc în această casă o scurtă ceremonie religioasă: pastorul și copiii se adunau în dormitor, Wichern povestea ceva despre Advent și Crăciun și se cântau multe cântece. Deoarece în fiecare zi se aprindea câte o lumânare, acel moment s-a numit Kerzenandacht (celebrarea lumânărilor). Un prieten de al pastorului a pregătit un cerc de lemn pe care s-au așezat lumânările, așa încât să pară o mare "coroană de lumină", Lichterkranz. Se ajungea la Crăciun cu toate cele 24 de lumânări aprinse.

Deoarece le plăcea foarte mult, începând cu 1851 chiar copiii au început să ornamenteze coroana cu ramuri de brad ca semn al vieții.

Multe persoane au găsit coroana de Advent atât de frumoasă, încât au vrut să aibă chiar în casa lor ceea ce se numea Coroana de lumină. În felul acesta uzanța aceasta a ieșit din acel ambient și s-a răspândit mai ales în familii.

Dar cine avea în casă un loc atât de mare ca să atârne o coroană de Advent pe care să stea 24 de lumânări? Astfel s-a micșorat numărul lumânărilor ajungându-se doar la patru, după cele patru duminici ale Adventului: trei de culoare violet și una de culoare roșie.

Acest obicei s-a răspândit repede în familiile evanghelice din întreaga Germanie, dar în scurt timp s-a răspândit în lumea anglo-saxonă și apoi în Franța. Fiind considerată la origine o tradiție protestantă, la început a fost privită cu suspiciune în lumea catolică.

După Primul Război Mondial ea a primit un nou impuls și a intrat și în casele catolicilor. În 1925 coroana de Advent, în forma sa actuală, și-a făcut apariția într-o biserică catolică din Köln iar în 1930 la München. Prin 1935, în Austria, a început să se binecuvânteze coroanele de Advent pentru casele particulare.

Astăzi acest obicei are o mare răspândire, complice fiind și supermarketurile care pun la dispoziție coroane de Advent deja confecționate, de toate tipurile, pentru toate gusturile, la toate prețurile.

Folosirea coroanei de Advent

Coroana de Advent are o funcție religioasă: vestește apropierea Crăciunului mai ales copiilor, ne pregătește pentru Crăciun, trezește rugăciunea comună, arată că Isus este adevărata lumină care învinge întunericul și răul.

Consumismul modern a pus stăpânire pe acest obicei, a confecționat tot felul de forme de atârnat pe ușile de la intrare în locuințe, a făcut din ea un motiv ornamental de Crăciun care se găsește nu doar în case ori biserici, ci și în magazine, în piețe, la concerte.

Cu toate acestea ea nu-și pierde valoarea sa simbolică, dată fiind structura și contextul în care este inserată, și ca orice simbol nu încetează să ne vorbească, să ne interogheze, să solicite căutarea unui sens. Tocmai de aceea ea s-a răspândit foarte repede.

Unde se folosește. În primul rând în familie, atârnată de lustră sau așezată în centrul unei mese. Alții o așază la intrare sau la fereastră. Se folosește în biserică, în centru sau lângă pupitru, pe altar, în locul lumânărilor.

Lângă coroană se poate pune un Calendar de Advent, un carton mare cu 24 de casete în care se așază un verset biblic sau un personaj care evocă venirea Mântuitorului. Seara se aprind lumânările coroanei, se deschide fereastra care corespunde zilei și se cântă cântece de Advent, se povestește despre Crăciun, se fac anumite reflecții, ori se recită Rozariul și litaniile.

Secretul coroanei de Advent

Coroana de Advent este un imn adus naturii care revine la viață, atunci când totul pare a se sfârși, un imn adus luminii care învinge întunericul, un imn adus lui Cristos, adevărata lumină, care vine să învingă întunericul răului și al morții.

Simbolismul. Coroana de Advent are o formă circulară. Cercul este încă din antichitate un semn al veșniciei și al unității; aici indică și soarele și ciclul său anual, modul său continuu de a se reproduce, fără a se consuma vreodată; exprimă foarte bine misterul lui Cristos care este propus mereu.

La fel ca și inelul, care este un tot continuu, coroana este și semn de fidelitate, fidelitatea lui Dumnezeu față de promisiunile sale.

Dată fiind această semnificație, coroana de Advent trebuie să-și mențină forma sa circulară și nu trebuie să devină o compoziție florală cu patru lumânări.

Coroana este și semn al regalității și al victoriei. În vechea Romă erau încoronați învingătorii jocurilor sau ai unui război. Și azi primesc coroniță cei care iau premiul întâi. Coroana de Advent anunță că acest copil care este așteptat este regele care învinge întunericul cu lumina sa.

Ramurile mereu verzi de brad sau de pin care ornează coroana sunt semnele speranței și ale vieții fără de sfârșit, a vieții veșnice. De aceea coroana adevărată nu trebuie să fie din teracotă, din ceramică etc.

Aceste ramuri amintesc de intrarea lui Isus în Ierusalim, primit cu ramuri și salutat ca rege și Mesia.

Pentru ornamentarea coroanei se folosesc benzi de hârtie roșie sau violet: roșul sau roz, simbolul iubirii lui Isus care devine om; violet, semn al pocăinței și al convertirii pentru a ne pregăti pentru venirea sa.

Simbolismul lumânărilor

Cele patru lumânări arată cele patru săptămâni ale timpului Adventului.

Aprinderea succesivă a lumânărilor indică apropierea progresivă a Nașterii lui Isus, progresiva victorie a luminii asupra întunericului. De aceea e bine ca aprinderea lor să aibă loc seara, pe întuneric.

La început lumânările erau trei de culoare violet și una de culoare roșie: violet pentru a indica penitența și convertirea la Dumnezeu, roșie ca semn al bucuriei pentru iminenta naștere a lui Isus; cea roșie se aprinde în a treia duminică de Advent, numită chiar Gaudete (bucurați-vă). Ele pot fi însă toate de culoare albă sau în patru culori diferite.

Fiecare lumânare își are semnificația sa religioasă. Conform tradiției, prima este lumânarea profetului, a doua a Betleemului, a treia a păstorilor, a patra a îngerilor.

Mai sunt și alte tradiții, de exemplu: prima este lumânarea iertării acordate lui Adam și Evei prin care din muritori au devenit vii în Dumnezeu; a doua este cea a credinței patriarhilor care cred în darul țării promise; a treia este cea a bucuriei lui David pentru descendența sa; a patra este cea a învățăturii profeților care vestesc dreptatea și pacea.

Diferitele lumânări primesc din când în când numele unui personaj biblic, expresie a unei atitudini sau virtuți care predispun pentru Crăciun. De obicei a treia lumânare este legată de bucurie, corespunzător cu tema celei de a treia duminici.

Unde se așază. Poate fi așezată:
- aproape de pupitru sau de cruce
- în centrul prezbiteriului sau al bisericii
- pe altar, în locul lumânărilor (atunci va fi mai mică)

Este bine să o facem să atârne de sus.

Când se aprind:
- imediat la începutul celebrării, sau înainte de rugăciunea zilei, cu o scurtă didascalie inițială și rugăciunea respectivă;
- la evanghelie, după proclamarea cuvântului, dacă este aproape de pupitru;
- în timpul primelor vespere (la început, sau la "Magnificat") în comunitățile unde se celebrează Liturgia orelor.

Ea se va lua jos în ziua Nașterii Domnului lăsând locul ieslei de Crăciun sau bradului. E bine ca tot ceea ce arată așteptare și penitență să se scoată din biserică, cu excepția faptului că această coroană este așezată drept iesle în care se pune statueta pruncului Isus.

Atenție: nu lăsați niciodată să ardă lumânările coroanei fără supraveghere!

* * *

Binecuvântarea coroanei

Prin ritul binecuvântării coroanei de Advent luăm cunoștință de darul pe care ni-l face Dumnezeu de a trăi Adventul, îl binecuvântăm pentru că a trezit în noi dorința de a ne pregăti pentru venirea Fiului său, chemându-ne la școala profeților, a păstorilor, a îngerilor, a Mariei, a tuturor acelora care, atunci și astăzi, sunt în așteptarea adevăratei lumini care luminează pe orice om.

P. În numele Tatălui și al Fiului și al Sf. Duh.

T. Amin.

P. Să-l ascultăm pe Domnul care ne anunță vizita sa.

L. Citire din Evanghelia după sfântul Luca (1,78-79)

Datorită inimii îndurătoare a Dumnezeului nostru; ne va vizita Cel care Răsare din înălțime, ca să-i lumineze pe cei ce zac în întuneric și în umbra morții, și să îndrepte pașii noștri pe calea păcii.

(Poate urma o scurtă prezentare a semnificației coroanei de Advent)

P. Să ne rugăm:

Îți mulțumim, Tată, pentru că ne-ai adunat aici pentru a începe împreună pregătirea pentru Nașterea Domnului. Te binecuvântăm pentru lumina care strălucește deja în inimile noastre și pe care tu dorești să o sporești tot mai mult.

În fața acestei coroane de Advent noi te rugăm: fă ca zi de zi să recunoaștem în Isus lumina care învinge întunericul, viața care triumfă asupra morții, iubirea care dezgheață inimile.

Sărbătoarea Nașterii Domnului care se apropie să ne găsească pe toți inundați de lumină, plini de viață și de iubire, gata să-l primim pe cel care vine de la tine și împreună cu tine și pe Duhul Sfânt care viețuiește și domnește în vecii vecilor.

T. Amin.

(Se stropește cu apă binecuvântată și se încheie cu un cântec de Advent)

Duminica I - Lumânarea profetului (Lumânarea speranței sau a așteptării vigilente)

Început.

(Se poate asculta sau cânta împreună un cântec de Crăciun).

P. În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.

T. Amin.

P. Domnul este lumina și mântuirea noastră.

T. Vino, Doamne Isuse.

Sau

P. Vino, Doamne! Luminează viața noastră. Sporește speranța noastră.

T. Vino, Doamne!

P. Suntem în vigilia primei duminici din Advent. Prima lumânare pe care o vom aprinde în această seară este lumânarea profetului care ne invită la speranță. Cu mulți ani înainte de nașterea lui Isus, el a vorbit poporului invitându-l să aștepte venirea Domnului și să nu-și piardă speranța. Să ascultăm cuvântul lui Dumnezeu.

(Toți ascultă șezând, cu mâinile pe genunchi, deschise spre cer, în semn de primire. Cu calm se proclamă cuvântul.)

L. Citire din cartea profetului Isaia (65,1.16.17.25)

Am fost căutat de cei care nu întrebau de mine, am fost găsit de cei care nu mă căutau. Și am zis: "Iată-mă, iată-mă", aici, la un neam care nu chema numele meu! Vor fi uitate nenorocirile din vremurile de demult, vor fi ascunse de ochii mei. Căci, iată, voi zidi ceruri noi și un pământ nou; nimeni nu-și va mai aminti de lucrurile vechi, și nu vor mai veni în mintea nimănui. Lupul va paște la un loc cu mielul, leul va mânca paie ca boul și șarpele va mânca țărână. Nici o pagubă și nici o stricăciune nu vor face în tot muntele meu cel sfânt, zice Domnul.

Cuvântul Domnului

Tăcere

Reflecție asupra cuvântului lui Dumnezeu.

(Ce anume propune cuvântul astăzi, atitudinile pe care să le avem pentru pregătirea Crăciunului).

Speranța noastră este în Dumnezeu și în Fiul său Isus Cristos. El este chemat de Dumnezeu să fie judecătorul tuturor lucrurilor. Prin el Dumnezeu a promis să salveze poporul său. Astăzi aprindem această lumânare pentru a ne aminti că el este speranța noastră și a lumii. Îi mulțumim lui Dumnezeu pentru promisiunile pe care ni le-a făcut și pentru lumina pe care a adus-o în lume.

Aprinderea lumânării. (În timpul acesta toți cântă o strofă dintr-un cântec de Advent)

Rugăciune comună.

(O rugăciune aleasă sau una dintre cele obișnuite: Tatăl nostru, Bucură-te, Marie, Slavă Tatălui).

P. Să ne rugăm:

O Dumnezeule al speranței, Emanuel "Dumnezeu cu noi", suntem adunați aici împreună pentru a ne ruga: aprinde lumina ta în inimile noastre. Ajută-ne să fim gata pentru ziua și ceasul în care tu, Isuse, te vei întoarce la noi. Pune viața ta în noi și ajută-ne să trăim cu tine și în tine. Transformă-ne cu puterea Duhului Sfânt, pentru ca prin această rugăciune și cu acest timp de pregătire să credem tot mai mult în tine, siguri fiind că tu vei veni acum și în vecii vecilor.

T. Amin.

Binecuvântarea.

P. Să-l binecuvântăm pe Domnul.

T. Mulțumim lui Dumnezeu.

Sau

P. Să ne binecuvânteze și să ne păstreze veghind în așteptare Dumnezeu Tatăl, Fiul și Duhul Sfânt.

T. Amin.

(Se poate încheia ca la început cu muzică de Crăciun sau cântece de Advent).

Duminica a II-a - Lumânarea Betleemului (Lumânarea chemării universale la mântuire sau a așteptării păcii) Început.

(Se poate asculta sau cânta împreună un cântec de Crăciun).

P. În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.

T. Amin.

P. Vino, Doamne Isuse! Fă să strălucească lumina ta asupra noastră.

T. Vino, Doamne!

P. Astăzi este a doua duminică a Adventului, duminica chemării tuturor la Betleem. Aprindem lumânarea Betleemului, cetatea spre care suntem invitați să mergem cu toții deoarece acolo îl găsim pe Isus, mântuitorul nostru.

Să ascultăm cuvântul lui Dumnezeu:

(Toți ascultă șezând, cu mâinile pe genunchi, deschise spre cer, în semn de primire. Cu calm se proclamă cuvântul).

L. Citire din cartea profetului Isaia (60,1-5)

Luminează-te, luminează-te Ierusalime, căci a venit lumina ta și slava Domnului peste tine a răsărit! Pe câtă vreme întunericul acoperă pământul și bezna popoarele, ție îți răsare Domnul și slava sa strălucește peste tine. Popoarele umblă în lumina ta și împărații în razele răsăritului tău. Ridică împrejur ochii tăi și vezi, că toți se adună, se îndreaptă și vin spre tine. Fiii tăi vin de departe și fiicele tale vin aduse pe brațe. Atunci vei vedea și vei străluci; inima ta se va zbuciuma și se va lărgi, deoarece spre tine se va îndrepta bogăția mării și avuțiile popoarelor către tine vor curge.

Cuvântul Domnului

Tăcere

Reflecție asupra cuvântului lui Dumnezeu.

(Ce anume propune cuvântul astăzi, atitudinile pe care să le avem pentru pregătirea Crăciunului).

La Betleem se naște Isus, adevărata lumină a lumii. Așa cum lumina atrage atenția asupra sa, la fel Isus atrage la sine pe toți oamenii. Acolo, la Betleem, au ajuns mai întâi păstorii, apoi magii ca primiție a tuturor popoarelor. Aprindem astăzi această lumânare pentru a ne aminti că Isus îi cheamă pe toți oamenii să se întâlnească cu el căci vrea să fie mântuitorul tuturor. Să-i mulțumim lui Dumnezeu pentru speranța și chemarea tuturor la credință.

Aprinderea lumânării. (În timp ce se aprinde a doua lumânare, cea a Betleemului, toți cântă o strofă dintr-un cântec de Advent)

Rugăciune comună.

(O rugăciune aleasă sau una dintre cele obișnuite: Tatăl nostru, Bucură-te, Marie, Slavă Tatălui).

P. Să ne rugăm:

O Dumnezeul mântuirii noastre, Emanuel, Dumnezeu cu noi, suntem adunați toți împreună pentru rugăciune: aprinde lumina ta în inimile noastre. Ajută-ne să fim gata pentru ziua și ceasul în care tu, Isuse, te vei întoarce din nou. În aceste zile care ne mai despart de sărbătoarea Nașterii Domnului pune în inimile noastre dorința de a merge în lumina ta pentru a ajunge pregătiți la Nașterea ta, gata să primim mântuirea ta. Primește rugăciunea noastră și binecuvântează-ne pe noi și pe toți cei dragi ai noștri ca să devenim fii ai luminii.

T. Amin.

Binecuvântarea.

P. Să-l binecuvântăm pe Domnul.

T. Mulțumim lui Dumnezeu.

Sau

P. Să ne binecuvânteze și să ne facă să mergem siguri spre Nașterea lui Isus Dumnezeu Tatăl și Fiul și Sfântul Duh.

T. Amin.

Muzică și cânt. (Se poate încheia ca la început cu muzică de Crăciun sau cântece de Advent).

Duminica a III-a - Lumânarea păstorilor (Lumânarea bucuriei sau a așteptării în răbdare)

Început.

(Se poate asculta sau cânta împreună un cântec de Crăciun).

P. În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.

T. Amin.

P. Vino, Doamne! Luminează viața noastră. Dă-ne bucuria ta.

T. Vino, Doamne!

P. Astăzi este a treia duminică a Adventului, duminica bucuriei. Aprindem lumânarea păstorilor care au primit cei dintâi vestea nașterii Domnului, o veste care i-a făcut foarte fericiți.

Să ascultăm cuvântul lui Dumnezeu:

(Toți ascultă șezând, cu mâinile pe genunchi, deschise spre cer, în semn de primire. Cu calm se proclamă cuvântul).

L. Citire din cartea profetului Isaia (35,1-5.8-10)

Pustiul și pământul uscat să se bucure, să tresalte de bucurie și să înflorească stepa. Ca brândușa de toamnă să înflorească; da, să cânte de bucurie și să izbucnească în chiote. Îi este dată măreția Libanului, splendoarea Carmelului și al Saronului. Ei vor vedea slava Domnului, măreția Dumnezeului nostru. Înzdrăveniți-vă, voi mâini istovite, întăriți-vă genunchi care tremurați. Spuneți celor cu inimă șovăitoare: "Curaj! Nu vă temeți; iată, Dumnezeul vostru vine ca să vă mântuiască". Va fi un drum drept și se va numi "Drumul sfânt"...Pe el se vor întoarce cei răscumpărați de Domnul și se vor întoarce în Sion cu cântări și jocuri; o fericire veșnică va încununa fruntea lor; bucuria și veselia vor dobândi, iar tristețea și plânsul vor fugi de la ei.

Cuvântul Domnului

Tăcere.

Reflecție asupra Cuvântului lui Dumnezeu.

(Ce anume propune cuvântul astăzi, atitudinile pe care să le avem pentru pregătirea Crăciunului).

Bucuria noastră e în Dumnezeu și în Fiul său Isus Cristos. Bucuria, la fel ca și speranța și chemarea tuturor la mântuire, e un dar al lui Dumnezeu. Suntem umpluți cu acest dar atunci când ne amintim de tot ceea ce a făcut Dumnezeu pentru noi precum și ceea ce a promis că va face. Astăzi aprindem această lumânare pentru a ne aminti că Isus a venit, vine și va veni, pentru ca toate popoarele să se poată întoarce la el și să aibă o viață deplină, fericită. Îi mulțumim lui Dumnezeu pentru speranța și bucuria pe care o revarsă în inimile noastre.

Aprinderea lumânării. (În timp ce se aprinde a doua lumânare, cea a Betleemului, toți cântă o strofă dintr-un cântec de Advent).

Rugăciune comună.

(O rugăciune aleasă sau una dintre cele obișnuite: Tatăl nostru, Bucură-te, Marie, Slavă Tatălui).

P. Să ne rugăm:

O Dumnezeul bucuriei noastre, Emanuel, Dumnezeu cu noi, suntem adunați toți împreună pentru rugăciune: aprinde lumina ta în inimile noastre. Ajută-ne să fim gata pentru ziua și ceasul în care tu, Isuse, te vei întoarce din nou. Fă ca inima și mintea noastră să vadă lucrurile pe care le-ai făcut și pe care ai promis că le vei face ca să ne eliberăm de orice frică și să fim plini de bucuria ta. Dă-ne puterea de a împlini mereu voința ta și binecuvântează-ne pe noi și pe toți oamenii care caută fericirea.

T. Amin.

Binecuvântarea.

P. Să-l binecuvântăm pe Domnul.

T. Mulțumim lui Dumnezeu.

Sau

P. Să ne binecuvânteze și să păstreze bucuria sa în noi Dumnezeu Tatăl și Fiul și Sfântul Duh.

T. Amin.

Muzică și cânt. (Se poate încheia ca la început cu muzică de Crăciun sau cântece de Advent).

Duminica a IV-a - Lumânarea îngerilor (Lumânarea iubirii sau a așteptării ascultătoare)

Început.

(Se poate asculta sau cânta împreună un cântec de Crăciun).

P. În numele Tatălui și al Fiului și al Sfântului Duh.

T. Amin.

P. Vino, Doamne! Luminează viața noastră. Fă-ne să creștem în iubirea ta.

T. Vino, Doamne!

P. Astăzi este a patra duminică a Adventului, duminica iubirii lui Dumnezeu. Aprindem lumânarea îngerilor: ei au adus vestea că Dumnezeu îi iubește pe toți oamenii și de aceea a decis să se nască între noi.

Să ascultăm cuvântul lui Dumnezeu:

(Toți ascultă șezând, cu mâinile pe genunchi, deschise spre cer, în semn de primire. Cu calm se proclamă cuvântul).

L. Citire din Evanghelia după sfântul Luca (2,12-14)

Îngerul a spus păstorilor: acesta va fi semnul: veți găsi un copil înfășat în scutece și culcat într-o iesle. Și imediat s-a unit cu îngerul o mulțime din oastea cerească lăudându-l pe Dumnezeu și spunând: mărire lui Dumnezeu în înaltul cerurilor și pe pământ pace oamenilor pe care el îi iubește.

Cuvântul Domnului

Tăcere.

Reflecție asupra cuvântului lui Dumnezeu.

(Ce anume propune cuvântul astăzi, atitudinile pe care să le avem pentru pregătirea Crăciunului).

Isus ne descoperă nemărginita iubire a lui Dumnezeu. La Crăciun noi vedem că în el această iubire a devenit o ființă umană. Cei care cred în el și fac voința sa, trăiesc în iubire. Iubirea transformă și face desăvârșit tot ceea ce facem. Iubirea nu încetează niciodată. Astăzi aprindem această lumânare pentru a ne aminti că Dumnezeu este iubire. Îi mulțumim lui Dumnezeu pentru speranța și pentru bucuria pe care o revarsă în inimile noastre și pentru iubirea care ne face curați și ne descoperă ca fii ai săi.

Aprinderea lumânării. (În timp ce se aprinde a doua lumânare, cea a Betleemului, toți cântă o strofă dintr-un cântec de Advent)

Rugăciune comună.

(O rugăciune aleasă sau una dintre cele obișnuite: Tatăl nostru, Bucură-te, Marie, Slavă Tatălui).

P. Să ne rugăm:

O Dumnezeule al iubirii, Emanuel, Dumnezeu cu noi, te mai rugăm o dată: aprinde lumina ta în inimile noastre. Pregătește-ne pentru ziua cea mare a venirii tale. Ajută-ne să rămânem în tine; iubirea ta cea mare să umple ființa noastră întreagă. Fă-ne să arătăm lumii întregi această iubire, acum și întotdeauna.

T. Amin.

Binecuvântarea.

P. Să-l binecuvântăm pe Domnul.

T. Mulțumim lui Dumnezeu.

Sau

P. Să ne binecuvânteze și să ne păstreze mereu în iubirea sa Dumnezeu Tatăl și Fiul și Sfântul Duh.

T. Amin.

Muzică și cânt. (Se poate încheia ca la început cu muzică de Crăciun sau cântece de Advent).


 


lecturi: 107.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat