Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Viețile sfinților


adevăratele modele de viață se găsesc aici


 VIAȚA DIECEZEI 

Sacramentul preoției în studiile lui Joseph Ratzinger

Dincolo de criză spre reînnoire

De Gerhard Ludwig Müller

Anticipăm fragmente din conferința pe care arhiepiscopul Gerhard Ludwig Müller, prefect al Congregației pentru Doctrina Credinței, o ține în după-amiaza zilei de 30 octombrie 2013, la Palermo, în Facultatea Teologică din Sicilia "Sfântul Ioan Evanghelistul", la întâlnirea "Joseph Ratzinger, păstor și teolog". Cu această ocazie va fi prezentat volumul al doisprezecelea din Opera Omnia a lui Ratzinger, Annunciatori della Parola e servitori della vostra gioia. Teologia e spiritualità del Sacramento dell'Ordine, îngrijit chiar de arhiepiscop (Città del Vaticano, Libreria Editrice Vaticana, 2013, 990 pagini).

Dacă Cristos, prin intermediul învierii sale, a depășit cea mai mare criză a credinței care a existat vreodată - criza pre-pascală a discipolilor - și, îndeosebi, criza misiunii și a puterii apostolice, așadar și a preoției catolice, atunci, tocmai și numai în privirea noastră îndreptată spre Domnul este posibil să depășim și toate crizele istorice ale preoției.

Corespunzând asupra privirii sale asupra noastră și asupra preoției noastre, cu privirea noastră îndreptată spre El, fixându-ne ochii în cei ai Marelui Preot, răstignit și înviat, putem să depășim orice piedică și dificultate.

Mă gândesc îndeosebi la criza doctrinei despre preoție, care a avut loc în timpul Reformei protestante, o criză la nivel dogmatic, cu care preotul este redus la un simplu reprezentant al comunității, printr-o eliminare a diferenței esențiale dintre preoția primită prin hirotonire și cea comună a tuturor credincioșilor. Și apoi la criza existențială și spirituală, care a avut loc în a doua jumătate a secolului al XX-lea și care a explodat după Conciliul al II-lea din Vatican, ale cărei consecințe noi astăzi încă le suferim.

Joseph Ratzinger, în marele volum Vestitori ai Cuvântului și slujitori ai bucuriei voastre - a douăsprezecelea volum din Opera Omnia - a sugerat o depășire a acestor crize cu o propunere la înalt nivel teologic, dăruindu-ne o călăuză pentru a favoriza o reînnoire a preoției sacramentale instituite de Cristos.

Studiile științifice, meditațiile și omiliile despre slujirea episcopală, prezbiterală/sacerdotală și diaconală, conținute în acest volum, cuprinzând o perioadă de timp de aproape cincizeci de ani, începând din anii imediat anteriori începerii Conciliului al II-lea din Vatican.

La acest eveniment, care a fost cel care a marcat mai mult istoria recentă a Bisericii, mulți asociază, în funcție de poziția respectivă, începutul unei transformări conforme cu spiritul timpului, adică începutul unei profunde crize a Bisericii și îndeosebi a preoției.

Conciliul a încadrat constituția ierarhică a Bisericii - care se desfășoară în diferitele îndatoriri ale episcopului, preotului și diaconului - într-o ecleziologie de amplă respirație, reînnoită pornind de la izvoarele biblice și patristice (cf. Lumen gentium, 18-29). Afirmațiile despre gradele episcopatului și prezbiteratului au fost aprofundate în decretele Christus Dominus și Presbyterorum ordinis.

În felul acesta, conciliul a încercat să redeschidă un nou drum spre înțelegerea autentică a preoției. Oare de ce s-a ajuns atunci, în ajunul conciliului, la o criză a sa de identitate, comparabilă din punct de vedere istoric numai cu consecințele Reformei protestante din secolul al XVI-lea?

În partea a) a cărții, cu titlul "Teologia sacramentului preoției", Joseph Ratzinger vrea să răspundă și la această întrebare și arată, cu suflu pozitiv, atât fundamentul biblic cât și respectiva dezvoltarea istorico-dogmatică a sacramentului preoției.

În partea b), cititorul va găsi, sub titlul "Slujitori ai bucuriei voastre", o culegere de meditații despre spiritualitatea sacerdotală. Acest titlu preia cuvintele pe care noul preot Joseph Ratzinger le-a pus pe iconița-amintire a primei sale liturghii.

Urmează, în partea c), predicile ținute cu ocazia diferitelor hirotoniri sacerdotale și diaconale, cu ocazia primelor liturghii și a aniversărilor de preoție sau de episcopat. Nu e vorba de o lirică evlavioasă, ci de tentativa reușită de a aduce la lumină izvoarele spirituale din care fiecare preot trebuie să ia zilnic, pentru a fi un bun slujitor al Domnului său și un servitor al veștii bune a lui Cristos, capabil să entuziasmeze: un păstor care nu se paște pe sine însuși, dar care, asemenea lui Cristos, Păstorul suprem, își dă viața pentru oile din turma lui Dumnezeu.

Ratzinger evidențiază că acolo unde dispare fundamentul dogmatic al preoției catolice, nu numai că se epuizează izvorul din care se poate adăpa cu eficiență o viață în urmarea lui Cristos, dar dispare și motivația care introduce atât la o înțelegere rațională a renunțării la căsătorie pentru împărăția cerurilor (cf. Mt 19,12), cât și a celibatului ca semn escatologic al lumii lui Dumnezeu care va veni, semn care trebuie trăit cu puterea Duhului Sfânt, în bucurie și certitudine.

Dacă relația simbolică ce aparține naturii sacramentului este întunecată, celibatul sacerdotal devine rămășița unui trecut ostil corporeității și este indicat și combătut ca singurul motiv al lipsei de preoți. Nu în cele din urmă dispare apoi și evidența, pentru magisteriul și practica Bisericii, că sacramentul preoției trebuie să fie administrat numai bărbaților. Un oficiu conceput în termeni funcționali, în Biserică, se expune suspiciunii de a legitima o dominare, care în schimb ar trebui să fie întemeiată și limitată în sens democratic.

Criza preoției în lumea occidentală, în ultimele decenii, este și rezultatul unei radicale dezorientări a identității creștine în fața unei filozofii care transferă în interiorul lumii sensul cel mai profund și scopul ultim al istoriei și al oricărei existențe umane, privându-l astfel de orizontul transcendent și de perspectiva escatologică.

A aștepta totul de la Dumnezeu și a întemeia toată viața proprie pe Dumnezeu, care în Cristos ne-a dăruit totul: numai asta poate să fie logica unei alegeri de viață care, în completa dăruire de sine, pornește la drum în urmarea lui Isus, participând la misiunea sa de Mântuitor al lumii, misiune pe care el o împlinește în suferință și în cruce, și pe care El a revelat-o în mod incontestabil prin învierea sa din morți.

Însă, la rădăcina acestei crize a preoției, trebuie amintiți și factori infra-ecleziali. Așa cum arată în primele sale intervenții, Ratzinger posedă încă de la început o vie sensibilitate în a percepe imediat acele zgâlțâiri cu care se anunța cutremurul: și asta mai ales în deschiderea, din partea atâtor domenii catolice, la exegeza protestantă la modă în anii Cincizeci și Șaizeci din secolul trecut.

Adesea, din partea catolică, nu și-au dat seama de viziunile vătămătoare care stăteau la baza exegezei provenite din Reformă. Și astfel asupra Bisericii catolice (și ortodoxe) s-a abătut furia criticii aduse preoției ministeriale, având prezumția că aceasta n-ar avea un fundament biblic.

Preoția sacramentală, referită în întregime la jertfa euharistică - așa cum a fost afirmat la conciliul din Trento - la prima vedere nu părea să fie întemeiată biblic, fie din punct de vedere terminologic, fie în ceea ce privește prerogativele speciale ale preotului față de laici, în special în ceea ce ține de puterea de a consacra. Critica radicală adusă cultului - și cu ea depășirea, la care se tindea, a unei preoții care să limiteze pretinsa funcție de mediere - a părut să facă să piardă teren o mediere sacerdotală în Biserică.

La critica formulată de Reformă preoției sacramentale - care avea să pună în discuție unicitatea marii preoții a lui Cristos (pe baza Scrisorii către Evrei) și avea să marginalizeze preoția universală a tuturor credincioșilor (conform 1Pt 2,5) - s-a unit în sfârșit ideea modernă de autonomie a subiectului, cu practica individualistă care rezultă din ea, care privește cu suspiciune la orice exercitare a autorității.

Pe de o parte, observând că Isus, dintr-un punct de vedere sociologico-religios, nu era un preot cu funcții cultuale, deci (pentru a folosi o formulare anacronică) era un laic, și pe de altă parte, bazându-se pe faptul că în Noul Testament, pentru servicii și slujiri, nu este adoptată nicio terminologie sacrală, ci denumiri considerate profane, a părut că se putea considera demonstrată ca nepotrivită transformarea - în Biserica de la începuturi, începând din secolul al III-lea - a celor care desfășurau simple "funcții" în interiorul comunității în deținători ai unei noi preoții cultuale.

Joseph Ratzinger supune, la rândul său, la un examen critic punctual critica istorică inspirată din teologia protestantă și face asta distingând prejudecățile filozofice și teologice de folosirea metodei istorice. În acest mod, el reușește să arată că prin cuceririle exegezei biblice moderne și o analiză precisă a dezvoltării istorico-dogmatice se poate ajunge în mod destul de întemeiat la afirmațiile dogmatice produse mai ales la conciliile din Firenze, din Trento și al II-lea din Vatican.

Teologia catolică ar putea să înțeleagă obiecțiile îndreptate împotriva preoției sale dacă aceasta ar fi înțeleasă de ea ca o mediere autosuficientă, sau și numai integrativă, alături sau excluzând-o pe cea a lui Cristos. De aceea, chiar și obiecțiile lui Martin Luter, în realitate nu ating nucleul central al învățăturii dogmatice obligatorii despre preoția sacramentală.

Conciliul din Trento, în decretul său despre sacramentul preoției, s-a limitat să respingă obiecțiile primului reformator, dar a renunțat să prezinte o amplă tratare teologică a sa. Și totuși, decretele tridentine de reformă, de cele multe ori în mod greșit neglijate - Ratzinger subliniază asta cu putere - dau importanță concepției biblice de preot ca slujitor al Cuvântului și al sacramentelor și chiar ca păstor grijuliu al sănătății spirituale a credincioșilor.

În dialogul ecumenic trebuie tratate de altfel, dincolo de diferențele de conținut, și principiile formale ale teologiei: Scriptura, tradiția și magisteriul, care, deși diferind între ele, cooperează pentru a apăra totalitatea revelației. Revelație care trebuie să fie ocrotită de o exegeză subiectivistă și arbitrară, așa încât să apere plinătatea și pretenția totală.

Aici iese în evidență și acea dimensiune a sacramentului preoției care merge dincolo de funcțiile preotului și diaconului. E vorba de responsabilitatea proprie a episcopilor, ca succesori ai apostolilor, în funcția lor magisterială și pastorală față de Biserica universală.

Pentru aceasta, conform concepției catolice, și slujirea episcopului de Roma, ca succesor al lui Petru, este de importanță de care nu se poate face abstracție. În această privință, Ratzinger face trimitere încontinuu la Irineu din Lyon care, cu principiul Scripturii apostolice, al tradiției apostolice și al succesiunii apostolice a episcopilor a stabilit criteriul normativ permanent.

În fond, deja în opera de delimitare a gnozei, făcută de Irineu cu Adversus haereses, sunt conținute și trăsăturile esențiale cu privire la doctrina despre primatul papal, așa încât dezvoltarea succesivă a magisteriului, în intenția sa autentică, poate să fie clarificată tocmai pornind de la Irineu.

Face parte din recucerirea identității sacerdotale disponibilitatea a se înțelege pe ei înșiși ca slujitori ai Cuvântului și martori ai lui Dumnezeu în urmarea lui Cristos și de a trăi în comuniune cu El. Pentru ca acest lucru să fie posibil, sunt cerute preotului fie o bună formare teologică, fie un raport constant cu teologia științifică.

(După L'Osservatore romano, 31 octombrie 2013)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 16.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat