Anul pastoral
2024‑2025

Sinod
2021-2024

RADIO ERCIS FM
ERCIS FM
În Dieceza de Iași
Librărie on-line


comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală
Imitațiunea lui Cristos


la fiecare click
o altă meditație


 VIAȚA DIECEZEI 

La Civiltà Cattolica: Interviu luat papei Francisc

Antonio Spadaro S.I.

Sfânta Marta, luni, 19 august 2013, ora 9.50

Este luni, 19 august. Papa Francisc mi-a dat întâlnire la 10.00 în "Sfânta Marta". Eu însă moștenesc de la tatăl meu necesitatea de a ajunge mereu mai devreme. Persoanele care mă primesc mă conduc într-o sală mică. Așteptarea durează puțin și după câteva minute sunt însoțit să iau liftul. În cele două minute am avut timp să-mi amintesc că, pe când eram la Lisabona, într-o reuniune a directorilor câtorva reviste ale Societății lui Isus, a apărut propunerea de a publica toți împreună un interviu luat papei. Discutasem cu ceilalți directori, imaginând câteva întrebări care să exprime interesele tuturor. Ies din lift și îl văd pe papa deja în pragul ușii așteptându-mă. Ba chiar, în realitate, am avut plăcuta impresie că n-am trecut praguri de uși.

Intru în camera sa și papa mă invită să mă așez pe un fotoliu. El se așază pe un scaun mai înalt și tare din cauza problemelor sale la spate. Ambientul este simplu, auster. Spațiul de lucru de la birou este mic. Sunt uimit de esențialitatea nu numai a mobilierului, ci și a lucrurilor. Sunt puțin cărți, puține hârtii, puține obiecte. Printre acestea o icoană a sfântului Francisc, o statuie a Sfintei Fecioare Maria de la Lujan, patroana Argentinei, un crucifix și o statuie a sfântului Iosif care doarme, foarte asemănătoare cu aceea pe care o văzusem în camera sa de rector și superior provincial la Colegio Maximo din San Miguel. Spiritualitatea lui Bergoglio nu este formată din "energii armonizate", cum le-ar numi el, ci din chipuri umane: Cristos, sfântul Francisc, sfântul Iosif, Maria.

Papa mă primește cu zâmbetul care de acum a făcut de mai multe ori înconjurul lumii și care deschide inimile. Începem să vorbim despre multe lucruri, dar mai ales despre călătoria lui în Brazilia. Papa o consideră un adevărat har. Îl întreb dacă s-a odihnit. El îmi spune că da, că se simte bine, dar mai ales că Ziua Mondială a Tineretului a fost pentru el un "mister". Îmi spune că n-a fost niciodată obișnuit să vorbească la atâta lume: "Eu reușesc să privesc fiecare persoană, una câte una, să intru în contact în manieră personală cu acela care este în fața mea. Nu sunt obișnuit cu masele de oameni". Îi spun că este adevărat și că se vede și că acest lucru îi uimește pe toți. Se vede că, atunci când el este în mijlocul oamenilor, ochii săi în realitate se îndreaptă spre fiecare în parte. Apoi telecamerele proiectează imaginile și toți pot să le vadă, dar astfel el se poate simți liber să rămână în contact direct, cel puțin ocular, cu acela care este în fața sa. Mi se pare mulțumit de asta, adică să poată fi așa cum e, să nu trebuiască să altereze modul său obișnuit de a comunica cu alții, chiar și atunci când în fața sa sunt milioane de persoane, așa cum s-a întâmplat pe plaja de la Copacabana.

Înainte ca eu să pornesc reportofonul vorbim și despre altceva. Comentând o publicație de-a mea, mi-a spus că cei doi gânditori francezi contemporani pe care îi preferă sunt Henri de Lubac și Michel de Certeau. Îi spun și ceva mai personal. Și el îmi vorbește despre sine și îndeosebi despre alegerea sa la pontificat. Îmi spune că atunci când a început să-și dea seama că risca să fie ales, miercuri 13 martie la prânz, a simțit coborând asupra sa o profundă și inexplicabilă pace și mângâiere interioară împreună cu un întuneric total, cu o obscuritate profundă asupra a toate celelalte. Și aceste sentimente l-au însoțit până la alegere.

În realitate aș fi continuat să vorbesc așa, familiar, încă mult timp, dar iau foile cu cele câteva întrebări pe care mi le notasem și pornesc reportofonul. Înainte de toate îi mulțumesc în numele tuturor directorilor revistelor iezuiților care vor publica acest interviu.

Puțin înainte de audiența pe care a acordat-o iezuiților de la La Civiltà Cattolica la 14 iunie a.c., papa îmi vorbise despre marea sa dificultate de a acorda interviuri. Îmi spusese că preferă mai mult să gândească decât să dea răspunsuri dintr-o dată în interviuri pe moment. Simte că răspunsurile potrivite îi vin după ce a dat primul răspuns: "nu m-am recunoscut pe mine însumi când, în timpul zborului de întoarcere de la Rio de Janeiro, le-am răspuns jurnaliștilor care-mi puneau întrebări", îmi spune el. Dar e adevărat: în acest interviu, de mai multe ori papa s-a simțit liber să întrerupă ceea ce spunea răspunzând la o întrebare, pentru a adăuga ceva la întrebarea precedentă. În realitate, a vorbi cu papa Francisc e ca un fel de torent vulcanic de idei care se înnoadă între ele. Până și a lua notițe îmi dă senzația neplăcută de a întrerupe un izvor nesecat de dialog. Este clar că papa Francisc este obișnuit mai mult să converseze decât să dea lecții.

Cine este Jorge Mario Bergoglio?

Am întrebarea pregătită, dar decid să nu urmez schema pe care mi-o stabilisem înainte și îl întreb un pic pe neașteptate: "Cine este Jorge Mario Bergoglio?". Papa mă privește în tăcere. Îl întreb dacă este o întrebare pe care îmi este permis să i-o pun... El face semn că acceptă întrebarea și îmi spune: "nu știu care poate fi definiția cea mai corectă... Sunt un păcătos. Aceasta este definiția cea mai corectă. Și nu e un mod de a spune, un gen literar. Sunt un păcătos".

Papa continuă să reflecteze, concentrat, ca și cum nu s-ar fi așteptat la acea întrebare, ca și cum era constrâns la o reflecție ulterioară.

"Da, aș putea poate să spun că sunt puțin șiret, știu să mă descurc, dar e adevărat că sunt și puțin naiv. Da, însă sinteza cea mai bună, aceea care-mi vine mai din lăuntrul meu și pe care o simt mai reală este aceasta: «sunt un păcătos către care Domnul a privit»". Și repetă: "sunt unul care e privit de Domnul. Motoul meu Miserando atque eligendo l-am simțit mereu ca fiind foarte potrivit pentru mine".

Motoul papei Francisc este luat din Omiliile sfântului Beda Venerabilul, care, comentând episodul evanghelic al chemării sfântului Matei, scrie: "Isus a văzut un vameș și de vreme ce l-a privit cu sentiment de iubire și l-a ales, i-a spus: Urmează-mă".

Și adaugă: "gerunziul latin miserando mi se pare intraductibil atât în italiană cât și în spaniolă. Mie îmi place să-l traduc cu un alt gerunziu care nu există: mizericordiind".

Papa Francisc continuă reflecția sa și-mi spune, făcând un salt al cărui sens nu-l înțeleg pe moment: "Eu nu cunosc Roma. Cunosc puține lucruri. Între acestea Santa Maria Maggiore: mergeam acolo mereu". Râd și-i spun: "am înțeles asta cu toții foarte bine, Sfinte Părinte!". "Iată, da - continuă papa -, cunosc Santa Maria Maggiore, Sfântul Petru... dar venind la Roma am locuit mereu pe strada Via della Scrofa. De acolo vizitam adesea biserica Sfântul Ludovic a francezilor, și acolo mergeam să contemplu tabloul chemării sfântului Matei, de Caravaggio". Încep să intuiesc ce vrea să-mi spună papa.

"Acel deget al lui Isus așa... îndreptat spre Matei. Așa sunt eu. Așa mă simt. Ca Matei". Și aici papa devine hotărât, ca și cum ar fi găsit imaginea despre sine pe care o căuta: "Gestul lui Matei e cel care mă impresionează: pune mâinile pe banii săi, ca și cum ar spune: «nu, nu eu! Nu, banii aceștia sunt ai mei!». Iată, acesta sunt eu: «un păcătos spre care Domnul și-a îndreptat ochii săi». Și asta e ceea ce am spus atunci când m-au întrebat dacă acceptam alegerea mea ca pontif". Apoi șoptește: "Peccator sum, sed super misericordia et infinita patientia Domini nostri Jesu Christi confisus et in spiritu penitentiae accepto".

De ce v-ați făcut iezuit?

Înțeleg că această formulă de acceptare este pentru papa Francisc și un act de identitate. Nu mai era nimic de adăugat. Continui cu ceea ce alesesem ca primă întrebare: "Sfinte Părinte, ce anume v-a determinat să alegeți să intrați în Societatea lui Isus? Ce v-a impresionat la Ordinul iezuiților?".

"Eu voiam ceva mai mult. Dar nu știam ce anume. Intrasem în seminar. Dominicanii îmi plăceau și aveam prieteni dominicani. Dar mai apoi am ales Societatea lui Isus, pe care am cunoscut-o bine pentru că seminarul era încredințat iezuiților. Din Societate m-au impresionat trei lucruri: caracterul misionar, comunitatea și disciplina. Curios acest lucru, pentru că eu sunt un indisciplinat înnăscut, înnăscut, înnăscut. Însă disciplina lor, modul lor de a orândui timpul, m-a impresionat mult".

"Și , pentru mine, un lucru într-adevăr fundamental este comunitatea. Căutam mereu o comunitate. Eu nu mă vedeam preot singur: am nevoie de comunitate. Și se înțelege asta din faptul că sunt aici, la Sfânta Marta: când am fost ales, locuiam prin tragere la sorți în camera 207. Asta în care suntem acum era o cameră pentru oaspeți. Am ales să locuiesc aici, în camera 201, pentru că atunci când am luat în posesie apartamentul pontifical, înlăuntrul meu am simțit în mod distinct un «nu». Apartamentul pontifical din Palatul Apostolic nu este luxos. Este în stil antic, făcut cu gust și spațios, nu luxos. Dar până la urmă este ca o pâlnie pe dos. Este mare și spațios, dar intrarea este într-adevăr strâmtă. Se intră cu pipeta, iar eu nu, fără oameni nu pot trăi. Am nevoie să-mi trăiesc viața mea împreună cu alții".

În timp ce papa vorbește despre misiune și despre comunitate, îmi vin în minte toate acele documente ale Societății lui Isus în care se vorbește despre "comunitate pentru misiune" și le regăsesc în cuvintele lui.

Ce înseamnă pentru un iezuit a fi papă?

Vreau să continui pe această linie și-i pun papei o întrebare pornind de la faptul că el este primul iezuit care a fost ales episcopul Romei: "Cum interpretați slujirea adusă Bisericii universale pe care dumneavoastră sunteți chemat să o desfășurați în lumina spiritualității ignațiene? Ce înseamnă pentru un iezuit să fie ales papă? Ce punct din spiritualitatea ignațiană vă ajută mai mult în trăirea slujirii dumneavoastră?".

"Discernământul", răspunde papa Francisc. "Discernământul este unul dintre lucrurile la care a lucrat mai mult în interiorul său sfântul Ignațiu. Pentru el este un instrument de luptă pentru a-l cunoaște mai bine pe Domnul și a-l urma mai îndeaproape. M-a impresionat mereu o maximă cu care este descrisă viziunea lui Ignațiu: Non coerceri a maximo, sed contineri a minimo divinum est. Am reflectat mult asupra acestei fraze cu referire la conducerea, la a fi superiorul unei comunități: să nu fim restrânși de spațiul mai mare, ci să fim în măsură să stăm în spațiul mai restrâns. Această virtute a mărimii și a micimii este mărinimia, care din poziția în care ne aflăm ne face să privim mereu orizontul. Înseamnă să facem lucrurile mici, de fiecare zi, cu o inimă mare și deschisă către Dumnezeu și către ceilalți. Înseamnă a valoriza lucrurile mici în cadrul orizonturilor mari, cele ale Împărăției lui Dumnezeu".

"Această maximă ne oferă parametrii pentru asumarea unei poziții corecte pentru discernământ, pentru a simți lucrurile lui Dumnezeu pornind de la «punctul său de vedere». Pentru sfântul Ignațiu, marile principii trebuie să fie întrupate în circumstanțele de loc, de timp și de persoane. La rândul său, Ioan al XXIII-lea s-a pus în această poziție de conducere când a repetat maxima Omnia videre, multa dissimulare, pauca corrigere, pentru că, deși văzând omnia, dimensiunea maximă, considera să acționeze asupra pauca, asupra unei dimensiuni minime. Putem avea proiecte mari și le putem realiza acționând asupra câtorva lucruri mărunte. Sau ne putem folosi de instrumente slabe care sunt mai eficiente decât cele puternice, așa cum spune și sfântul Paul în Prima Scrisoare către Corinteni".

"Acest discernământ cere timp. De exemplu, mulți cred că schimbările și reformele pot să aibă loc în scurt timp. Eu cred că este nevoie mereu de timp pentru a pune bazele unei schimbări reale, eficace. Iar acesta este timpul discernământului. Și uneori dimpotrivă discernământul ne îmboldește să facem imediat ceea ce la început ne gândeam să facem mai târziu. Este ceea ce mi s-a întâmplat și mie în aceste luni. Discernământul se face mereu în prezența Domnului, privind semnele, urmărind ceea ce se întâmplă, ascultându-i pe oameni, în special pe săraci. Alegerile făcute de mine, chiar și cele legate de normalitatea vieții, cum ar fi folosirea unei mașini modeste, sunt legate de un discernământ spiritual care răspunde unei exigențe ce se naște din lucruri, din oameni, din citirea semnelor timpurilor. Discernământul în Domnul mă călăuzește în modul meu de a conduce".

"Iată, în schimb nu am încredere în deciziile luate pe moment. Nu am încredere niciodată în prima decizie luată, adică în primul lucru care îmi vine în minte să-l fac atunci când trebuie să iau o decizie. În general este lucrul greșit. Trebuie să aștept, să examinez în interiorul meu, acordând timpul necesar. Înțelepciunea discernământului răscumpără necesara ambiguitate a vieții și ne ajută să găsim mijloacele cele mai potrivite, care nu întotdeauna se identifică cu ceea ce pare mare sau puternic".

Societatea lui Isus

Așadar discernământul este un pilastru al spiritualității papei. În asta se exprimă în mod deosebit identitatea sa iezuită. Îl întreb deci cum crede că Societatea lui Isus poate să slujească Biserica astăzi, care este particularitatea sa, dar și eventualele riscuri în care se găsește.

"Societatea este o instituție în tensiune, mereu în tensiune în mod radical. Iezuitul este un descentrat. Societatea este în ea însăși descentrată: centrul său este Cristos și Biserica sa. Așadar: dacă Societatea îl menține pe Cristos și Biserica în centrul ei, are două puncte fundamentale de referință ale echilibrului său pentru a trăi în periferie. Dacă însă privește prea mult spre sine însăși, dacă se pune pe sine în centru ca structură foarte solidă, foarte bine «armată», atunci este în pericol să se simtă sigură și suficientă. Societatea trebuie să aibă mereu în fața sa Deus semper maior, căutarea celei mai mari slave a lui Dumnezeu, Biserica adevărată Mireasă a lui Cristos Domnul nostru, pe Cristos Rege care ne cucerește și căruia îi oferim toată persoana noastră și toată truda noastră, chiar dacă suntem vase de lut, nepotrivite. Această tensiune ne conduce încontinuu în afara noastră. Instrumentul care face ca Societatea descentrată să fie într-adevăr puternică este apoi acela, în același timp patern și fratern, a «dării de seamă a conștiinței», tocmai pentru că ajută Societatea să iasă mai bine în misiune".

Aici papa se referă la un punct anume din Constituțiile Societății lui Isus în care se citește că iezuitul trebuie "să manifeste conștiința sa", adică situația interioară pe care o trăiește, în așa fel încât superiorul să poată fi mai conștient și convins când trimite o persoană în misiune.

"Dar este greu de vorbit despre Societate - continuă papa Francisc -. Atunci când explicăm prea mult riscăm să creăm echivocuri. Societatea se poate prezenta numai în formă narativă. Numai în narațiune se poate face discernământ, nu în explicația filozofică sau teologică, în care în schimb se poate discuta. Stilul Societății nu este cel al discuției, ci acela al discernământului, care desigur implică discuția. Aura mistică nu definește niciodată marginile sale, nu completează gândirea. Iezuitul trebuie să fie o persoană cu gândirea incompletă, cu gândirea deschisă. Au existat perioade în Societate în care s-a trăit o gândire închisă, rigidă, mai mult instructivă-ascetică decât mistică: această deformare a generat Epitome Instituti".

Aici papa se referă la un soi de rezumat practic folosit în Societate și reformulat în secolul al XX-lea, care a fost privit ca un înlocuitor al Constituțiilor. Pentru o anumită perioadă de timp, formarea iezuiților cu privire la Societate a fost într-atât plăsmuită de acest text, încât unii n-au citit niciodată Constituțiile, care sunt în schimb textul fundamental. Pentru papa, în timpul acestei perioade a Societății, regulile au riscat să aibă întâietate asupra spiritului, și a învins tentația de a explica și a declara prea mult carisma.

Continuă: "Nu, iezuitul gândește mereu, încontinuu, privind orizontul spre care trebuie să se îndrepte, avându-l pe Cristos în centru. Aceasta este adevărata sa forță. Și acest lucru determină Societatea să fie în căutare, creativă, generoasă. Așadar, astăzi mai mult ca oricând, trebuie să fie contemplativă în acțiune; trebuie să trăiască o profundă apropiere de toată Biserica, înțeleasă ca «popor al lui Dumnezeu» și «sfântă mamă Biserică ierarhică». Acest lucru cere multă umilință, jertfă, curaj, îndeosebi atunci când au loc neînțelegeri sau suntem ținta unor echivocuri și calomnii, însă aceasta este atitudinea cea mai rodnică. Să ne gândim la tensiunile din trecut legate de riturile chineze, de riturile malabareze, în reducțiile din Paraguay".

"Eu însumi sunt martor al neînțelegerilor și problemelor pe care Societatea le-a trăit chiar în vremuri recente. Printre acestea au fost timpurile dificile în care a fost vorba despre extinderea la toți iezuiții a celui de-al «patrulea vot» de ascultare față de papa. Ceea ce îmi dădea mie siguranță în timpul părintelui Arrupe era faptul că era un om al rugăciunii, un om care petrecea mult timp în rugăciune. Mi-l amintesc cum se ruga așezat pe jos, așa cum fac japonezii. Datorită rugăciunii el avea atitudinea potrivită și a luat decizii corecte".

Modelul: Petru Favre, "preot reformat"

Ajuns la acest punct mă întreb dacă printre iezuiți sunt figuri, de la originile Societății până astăzi, care l-au impresionat în mod deosebit. Și astfel îl întreb pe pontif dacă sunt, care sunt și de ce. Papa începe să mi-i citeze pe Ignațiu și Francisc Xaveriu, dar apoi se oprește asupra unei figuri pe care iezuiții o știu, dar care desigur nu este foarte cunoscută în general: fericitul Petru Favre (1506-1546), savoiard. Este unul dintre primii însoțitori ai sfântului Ignațiu, ba chiar primul, cu care el împărțea camera pe când cei doi erau studenți la Sorbona. Al treilea în aceeași cameră era Francisc Xaveriu. Pius al IX-lea l-a declarat fericit la 5 septembrie 1872 și este în desfășurare procesul de canonizare.

Îmi citează o ediție din Memorialul acestuia, pe care el l-a dat spre îngrijire la doi iezuiți specialiști, Miguel A. Fiorito și Jaime H. Amadeo, pe când era superior provincial. O ediție care papei îi place în mod deosebit este cea îngrijită de Michel de Certeau. Deci îl întreb pentru ce este atras tocmai de Favre, care trăsături ale figurii sale îl impresionează.

"Dialogul cu toți, chiar și cu cei mai de departe și cu adversarii; evlavia simplă, poate și o anumită naivitate, disponibilitatea imediată, discernământul său interior atent, faptul că era omul deciziilor mari și puternice și în același timp capabil să fie atât de dulce, dulce...".

În timp ce papa Francisc enumeră aceste caracteristici personale ale iezuitului său preferat, înțeleg cât de mult această figură a fost cu adevărat pentru el un model de viață. Michel de Certeau îl definește simplu pe Favre "preotul reformat", pentru care experiența interioară, expresia dogmatică și reforma structurală sunt în mod esențial inseparabile. Așadar, cred că papa Francisc se inspiră tocmai din acest gen de reformă. Apoi papa continuă cu o reflecție despre adevăratul chip al fundador-ului.

"Ignațiu este un mistic, nu un ascet. Mă supăr mult când aud spunându-se că Exercițiile spirituale sunt ignațiene numai pentru că sunt făcute în tăcere. În realitate, Exercițiile spirituale pot să fie perfect ignațiene și în viața de zi cu zi și fără tăcere. Cel care subliniază ascetismul, tăcerea și pocăința este un curent deformat care s-a răspândit și în Societate, în special în ambient spaniol. Eu, în schimb, sunt aproape de curentul mistic, cel al lui Louis Lallemant și al lui Jean-Joseph Surin. Și Favre era un mistic".

Experiența de conducere

Ce tip de experiență de conducere poate să maturizeze formarea avută de părintele Bergoglio, care a fost întâi superior și apoi superior provincial în Societatea lui Isus? Stilul de conducere al Societății implică luarea de decizii din partea superiorului, dar și confruntarea cu "consilierii" săi. Și astfel îl întreb pe papa: "Credeți că experiența dumneavoastră de conducere din trecut poate fi de folos în actuala dumneavoastră activitate de conducere a Bisericii universale?". Papa Francisc, după o scurtă pauză de reflecție devine serios, dar foarte senin.

"În experiența mea de superior în Societatea lui Isus, ca să spun adevărul, nu m-am comportat mereu așa, adică nu am făcut mereu consultările necesare. Și asta nu a fost bine. Modul meu de a conduce, ca iezuit, avea multe defecte. Acela era un timp dificil pentru Societate: dispăruse o întreagă generație de iezuiți. De aceea am ajuns Superior Provincial încă foarte de tânăr. Aveam 36 de ani: o nebunie. Trebuiau înfruntate situații dificile și eu luam deciziile pripit și subiectiv. Da, însă trebuie să adaug un lucru: atunci când încredințez un lucru unei persoane, mă încred total în acea persoană. Trebuie să facă o greșeală cu adevărat gravă pentru ca eu să o mustru. Însă, cu toate acestea, în cele din urmă lumea se satură de autoritarism. Modul meu autoritar și repezit de a lua decizii m-a făcut să am probleme serioase și să fiu acuzat că sunt ultraconservator. Am trăit un timp de mare criză interioară când eram la Cordova. Iată, nu, nu am fost nicidecum ca fericita Imelda, dar n-am fost niciodată de dreapta. Modul meu autoritar de a lua deciziile a fost cel care a creat probleme".

"Vorbesc despre aceste lucruri ca despre o experiență de viață și pentru a explica da de înțeles care sunt pericolele. Cu timpul am învățat multe lucruri. Domnul a permis această pedagogie de conducere și prin intermediul defectelor și al păcatelor mele. Astfel, ca arhiepiscop de Buenos Aires la fiecare cincisprezece zile făceam o reuniune cu cei șase episcopi auxiliari, de mai multe ori pe an cu Consiliul prezbiteral. Se puneau întrebări și se deschidea spațiul pentru discuție. Acest lucru m-a ajutat mult să iau deciziile cele mai bune. Și acum aud unele persoane care-mi spun: «nu vă consultați prea mult, și decideți». În schimb cred că este foarte importantă consultarea. Consistoriile, Sinoadele sunt, de exemplu, locuri importante pentru a face ca această consultare să fie adevărată și activă. Însă trebuie făcute într-o formă mai puțin rigidă. Vreau consultări reale, nu formale. Consiliul celor opt cardinali, acest grup consultativ outsider, nu este o decizie numai a mea, ci este rod al voinței cardinalilor, așa cum a fost exprimată în Congregațiile Generale înainte de Conclav. Și vreau să fie un Consiliu real, nu formal".

"A simți cu Biserica"

Rămân la tema Bisericii și încerc să înțeleg ce înseamnă exact pentru papa Francisc acel "a simți cu Biserica" despre care scrie sfântul Ignațiu în Exerciții spirituale. Papa răspunde fără ezitare pornind de la o imagine.

"Imaginea Bisericii care îmi place este aceea de sfântul popor credincios al lui Dumnezeu. Este definiția pe care o folosesc des, și apoi este cea din Lumen gentium, de la numărul 12. Apartenența la un popor are o puternică valoare teologică: Dumnezeu în istoria mântuirii a salvat un popor. Nu există identitate deplină fără apartenență la un popor. Nimeni nu se mântuiește de unul singur, ca individ izolat, ci Dumnezeu ne atrage luând în considerare rețeaua complexă de relații interpersonale care se realizează în comunitatea umană. Dumnezeu intră în această dinamică populară".

"Poporul este subiect. Și Biserica este poporul lui Dumnezeu peregrin în istorie, cu bucurii și cu dureri. Așadar, pentru mine, Sentire cum Ecclesia înseamnă a fi în acest popor. Și credincioșii în totalitatea lor sunt infailibili în credință și manifestă această infallibilitas in credendo prin simțul supranatural al credinței întregului popor care peregrinează. Iată, asta înțeleg eu astăzi prin "a simți cu Biserica" despre care vorbește sfântul Ignațiu. Când dialogul dintre oameni și episcopi și papa merge pe acest drum și este leal, atunci este asistat de Duhul Sfânt. Așadar nu este o simțire raportată la teologi".

"Este ca și cu Maria: dacă vrem să știm cine este, îi întrebăm pe teologi; dacă vrem să știm cu s-o iubim, trebuie să întrebăm poporul. La rândul ei, Maria l-a iubit pe Isus cu inimă de popor, așa cum citim în Magnificat. Așadar, nu trebuie să ne imaginăm nici că înțelegerea expresiei "a simți cu Biserica" este legată strict de simțirea în sintonie cu partea ierarhică a Bisericii".

Și papa, după un moment de pauză, precizează în manieră directă, pentru a evita răstălmăciri: "Și, în mod evident, trebuie să fim foarte atenți să nu considerăm că această infallibilitas a tuturor credincioșilor despre care vorbesc în lumina Conciliului este o formă de populism. Nu: este experiența «sfintei maici Biserici ierarhice», cum o numea sfântul Ignațiu, a Bisericii ca popor al lui Dumnezeu, păstori și popor împreună. Biserica este totalitatea poporului lui Dumnezeu".

"Eu văd sfințenia în poporul lui Dumnezeu, sfințenia sa zilnică. Există o «clasă de mijloc a sfințeniei» din care putem face parte cu toții, aceea despre care vorbește Malègue".

Papa se referă la Joseph Malègue, un scriitor francez îndrăgit de el, născut în 1875 și mort în 1940. Îndeosebi îndrăgește trilogia sa neterminată Pierres noires. Les Classes moyennes du Salut. Unii critici francezi l-au definit pe Malègue "Proust catolic".

"Eu văd sfințenia - continuă papa - în poporul lui Dumnezeu răbdător: o femeie care-și crește copiii, un bărbat care lucrează pentru a aduce acasă pâinea, bolnavii, preoții bătrâni care au atâtea răni dar care au și zâmbetul pentru că l-au slujit pe Domnul, surorile care lucrează atâta și care trăiesc o sfințenie ascunsă. Aceasta este pentru mine sfințenia obișnuită. Sfințenia eu o asociez adesea cu răbdarea: nu numai răbdarea ca hypomoné, adică luarea asupra propriei persoane a evenimentelor și circumstanțelor vieții, ci și ca statornicie în a merge înainte, zi de zi. Aceasta este sfințenia Bisericii luptătoare, Iglesia militante, despre care vorbește și sfântul Ignațiu. Aceasta a fost sfințenia părinților mei: a tatălui meu, a mamei mele, a bunicii mele Rosa care mi-a făcut atâta bine. În breviar păstrez testamentul bunicii mele Rosa, și îl citesc adesea: pentru mine este ca o rugăciune. Ea este o sfântă care a suferit mult, chiar și moral, și a mers mereu înainte cu curaj".

"Această Biserică împreună cu care trebuie «să simțim» este casa tuturor, nu o capelă mică în care poate să încapă numai un mic grup de persoane alese. Nu trebuie să reducem sânul Bisericii universale la un cuib protector al mediocrității noastre. Iar Biserica este Mamă - continuă el -. Biserica este rodnică, trebuie să fie așa. Vezi, când observ comportamente negative ale unor slujitori ai Bisericii sau ale unor persoane consacrate, primul lucru care-mi vine în minte este: «iată un holtei» sau «iată o fată bătrână». Nu sunt nici tați, nici mame. Nu au fost capabili să dea viață. În schimb, de exemplu, când citesc viața misionarilor salezieni care au mers în Patagonia, citesc o istorie de viață, de rodnicie".

"Un alt exemplu din aceste zile: am văzut că a fost preluat mult de ziare telefonul pe care l-am dat unui copil care îmi scrisese o scrisoare. I-am telefonat pentru că scrisoarea aceea era atât de frumoasă, atât de simplă. Pentru mine acesta a fost un act de rodnicie. Mi-am dat seama că este un tânăr care crește, a recunoscut un părinte și așa îi spune ceva din viața sa. Tatăl nu poate să spună «nu-mi pasă». Această rodnicie îmi face mult bine".

Biserici tinere și Biserici antice

Rămân la tema Bisericii, punând papei o întrebare și în lumina recentei Zile Mondiale a Tineretului: "Acest mare eveniment a aprins ulterior reflectoarele asupra tinerilor, dar și asupra acelor «plămâni spirituali» care sunt Bisericile mai recent instituite. Care sunt speranțele pentru Biserica universală care considerați că vin dinspre aceste Biserici?".

"Bisericile tinere dezvoltă o sinteză de credință, cultură și viață în devenire, și deci o credință diferită de cea dezvoltată de Bisericile mai vechi. Pentru mine, raportul dintre Bisericile instituite mai în vechime și cele mai recente este asemenea raportului dintre tineri și bătrâni într-o societate: construiesc viitorul, însă unii cu forța lor iar ceilalți cu înțelepciunea lor. Există mereu riscuri, desigur; Bisericile mai tinere riscă să se simtă autosuficiente, cele mai antice riscă să vrea să impună celor mai tinere modelele lor culturale. Însă viitorul se construiește împreună".

Biserica? Un spital de campanie...

Papa Benedict al XVI-lea, anunțând renunțarea sa la pontificat, a descris lumea de astăzi ca supusă la schimbări rapide și agitată de probleme de mare relevanță pentru viața de credință care cere vigoare fie a trupului, fie a sufletului. Îl întreb pe papa, și în lumina a ceea ce tocmai mi-a spus: "De ce anume are nevoie mai mult Biserica în acest moment istoric? Sunt necesare reforme? Care sunt dorințele dumneavoastră cu privire la Biserica din următorii ani? Ce Biserică «visați»?".

Papa Francisc, preluând incipit-ul întrebării mele, începe prin a spune: "Papa Benedict a făcut un act de sfințenie, de măreție, de umilință. Este un om al lui Dumnezeu", demonstrând o mare afecțiune și o enormă stimă față de predecesorul său.

"Eu văd în mod clar - continuă el - că lucrul de care Biserica are nevoie mai mult astăzi este capacitatea de a îngriji rănile și de a încălzi inima credincioșilor, apropierea, proximitatea. Eu văd Biserica precum un spital de campanie după o bătălie. Este inutil să-l întrebi pe un rănit grav dacă are colesterolul mărit și glicemia crescută! Trebuie să-i îngrijim rănile. Mai apoi vom putea vorbi despre toate celelalte. Să îngrijim rănile, să îngrijim rănile... Și trebuie să începem de la nivelul de jos".

"Biserica uneori s-a lăsat închisă în lucruri mici, în precepte mărunte. În schimb lucrul cel mai important este prima vestire: «Isus Cristos te-a mântuit!». Iar slujitorii Bisericii trebuie să fie înainte de toate slujitori ai milostivirii. De exemplu, duhovnicul este mereu în pericolul de a fi ori prea rigorist ori prea lax. Niciunul dintre cei doi nu este milostiv, pentru că niciunul dintre cei doi nu ia cu adevărat asupra sa răspunderea pentru persoana respectivă. Rigoristul își spală mâinile pentru că o trimite la poruncă. Laxul își spală mâinile spunând pur și simplu «acesta nu e păcat» sau lucruri asemănătoare. Persoanele trebuie însoțite, rănile trebuie îngrijite".

"Cum tratăm poporul lui Dumnezeu? Visez o Biserică Mamă și Păzitoare. Slujitorii Bisericii trebuie să fie milostivi, să-și asume răspunderea pentru persoane, însoțindu-le ca samariteanul milostiv care îl spală, ăl curăță, îl ridică de jos pe aproapele său. Asta e pură Evanghelie. Dumnezeu este mai mare decât păcatul. Reformele din organizare și cele structurale sunt secundare, adică vin după aceea. Prima reformă trebuie să fie aceea a atitudinii. Slujitorii Evangheliei trebuie să fie persoane capabile să încălzească inima persoanelor, să meargă în noapte alături de ei, să știe să dialogheze și chiar să coboare în noaptea lor, în întunericul lor fără a se pierde. Poporul lui Dumnezeu vrea păstori și nu funcționari sau clerici de stat. episcopii, îndeosebi, trebuie să fie oameni capabili să susțină cu răbdare pașii lui Dumnezeu în poporul său în așa fel încât nimeni să nu rămână în urmă, dar și pentru a însoți turma care are intuiția de a găsi drumuri noi".

"În loc să fim doar o Biserică care acceptă și primește ținând ușile deschise, să căutăm să fim și o Biserică ce găsește noi drumuri, capabilă să iasă din ea însăși și să meargă spre cel care n-o frecventează, cel care a plecat sau care este indiferent. Cel care a plecat, uneori a făcut asta din motive care, dacă sunt bine înțelese și evaluate, pot duce la o întoarcere. Dar e nevoie de îndrăzneală, curaj".

Preiau ceea ce Sfântul Părinte spune și fac referință la faptul că există creștini care trăiesc în situații care nu sunt în regulă pentru Biserică sau oricum în situații complexe, creștini care, într-un mod sau altul, trăiesc răni deschise. Mă gândesc la divorțații recăsătoriți, la cuplurile de homosexuali, la alte situații dificile. Cum se poate face o pastorație misionară în aceste cazuri? Pe ce anume să se insiste? Papa face semn că a înțeles ce anume vreau să spun și răspunde.

"Trebuie să vestim Evanghelia pe fiecare drum, predicând vestea cea bună a Împărăției și vindecând, și cu predicarea noastră, orice tip de boală și de rană. La Buenos Aires primeam scrisori de la persoane homosexuale, care sunt «răniți sociali» pentru că îmi spun că simt cum Biserica i-a condamnat mereu. Dar Biserica nu vrea să facă asta. În timpul zborului de întoarcere de la Rio de Janeiro am spus că, dacă o persoană homosexuală este de bunăvoință și este în căutarea lui Dumnezeu, eu nu sunt nimeni pentru a o judeca. Spunând asta, eu am zis ceea ce spune Catehismul. Religia are dreptul de a-și exprima propria opinie în slujba oamenilor, însă Dumnezeu în creație ne-a făcut liberi: ingerința spirituală în viața personală nu este posibilă. Odată o persoană, în mod provocator, m-a întrebat dacă aprobam homosexualitatea. Atunci eu i-am răspuns cu o altă întrebare: «Spune-mi: Dumnezeu, când privește la o persoană homosexuală, îi aprobă existența cu afect sau o respinge condamnând-o?». Trebuie luată în considerare mereu persoana. Aici intrăm în misterul omului. În viață Dumnezeu însoțește persoanele, și noi trebuie să le însoțim pornind de la condiția lor. Trebuie însoțite cu milostivire. Când se întâmplă asta, Duhul Sfânt îl inspiră pe preot să spună lucrul cel mai potrivit".

"În asta constă și măreția Spovezii: faptul de a evalua caz cu caz și de a putea discerne care este cel mai bun lucru de făcut pentru o persoană care-l caută pe Dumnezeu și harul său. Confesionalul nu este o sală de tortură, ci locul milostivirii în care Domnul ne îndeamnă să facem cât putem mai bine. Mă gândesc și la situația unei femei care a avut în trecut o căsătorie eșuată în timpul căreia a și avortat. Apoi această femeie s-a recăsătorit și acum este senină cu cinci copii. Avortul apasă enorm asupra ei și este căită cu sinceritate. Ar vrea să meargă înainte în viața creștină. Ce face duhovnicul?".

"Nu putem insista numai pe problemele legate de avort, căsătorie homosexuală și folosirea metodelor contraceptive. Acest lucru nu este posibil. Eu n-am vorbit mult despre aceste lucruri și asta mi s-a reproșat. Însă atunci când se vorbește despre aceste lucruri, trebuie vorbit într-un context anume. De altfel, părerea Bisericii este cunoscută, iar eu sunt fiu al Bisericii, dar nu este necesar să vorbesc despre aceste lucruri încontinuu".

"Învățăturile, atât dogmatice cât și morale, nu sunt toate la fel. O pastorație misionară nu este obsedată de transmiterea dezarticulată a unei multitudini de învățături care să fie impuse cu insistență. Vestirea de tip misionar se concentrează pe esențial, pe necesar, care este și ceea ce pasionează și atrage mai mult, ceea ce face inima să ardă, asemenea discipolilor din Emaus. Deci trebuie să găsim un nou echilibru, altminteri și edificiul moral al Bisericii riscă să se prăbușească precum un castel de cărți, să piardă prospețimea și parfumul Evangheliei. Propunerea evanghelică trebuie să fie mai simplă, profundă, iradiantă. Din această propunere rezultă apoi consecințele morale".

"Spun asta gândindu-mă și la predicare și la conținutul predicilor noastre. O omilie frumoasă, o omilie adevărată, trebuie să înceapă cu prima vestire, cu vestirea mântuirii. Nu există nimic mai solid, mai profund și mai sigur decât această vestire. Apoi trebuie să se facă o cateheză. La sfârșit se poate trage și o consecință morală. Însă vestirea iubirii mântuitoare a lui Dumnezeu este prealabilă obligației morale și religioase. Astăzi uneori pare să prevaleze ordinea inversă. Omilia este piatra de comparație pentru a calibra apropierea și capacitatea de întâlnire a unui păstor cu poporul său, deoarece acela care predică trebuie să recunoască inima comunității sale pentru a căuta unde este vie și arzătoare dorința de Dumnezeu. Așadar, mesajul evanghelic nu poate fi redus doar la câteva aspecte ale sale care, deși importante, singure nu manifestă esența învățăturii lui Isus".

Primul papă călugăr după 182 de ani...

Papa Francisc este primul pontif care provine dintr-un ordin călugăresc după camaldolezul Grigore al XVI-lea, ales în 1831, în urmă cu 182 de ani. Așadar întreb: "Care este astăzi în Biserică locul specific al călugărilor și al călugărițelor?".

"Călugării sunt profeți. Sunt cei care au ales o urmare a lui Isus care imită viața lui prin ascultarea față de Tatăl, sărăcie, viață de comunitate și castitate. În acest sens voturile nu pot să ajungă să fie niște caricaturi, altminteri, de exemplu, viața de comunitate devine un infern iar castitatea un mod de a trăi ca niște burlaci. Votul de castitate trebuie să fie un vot de rodnicie. Călugării, în Biserică, sunt chemați să fie îndeosebi profeți care mărturisesc cum a trăit Isus pe acest pământ, și care vestesc cum va fi Împărăția lui Dumnezeu în perfecțiunea acesteia. Un călugăr nu trebuie să renunțe niciodată la profeție. Asta nu înseamnă să se contrapună părții ierarhice a Bisericii, chiar dacă funcția profetică și structura ierarhică nu coincid. Vorbesc despre o propunere mereu pozitivă, care însă nu trebuie să fie temătoare. Să ne gândim la ceea ce au făcut atâția mari sfinți monahi, călugări și călugărițe, încă de la sfântul Anton abate. A fi profeți uneori poate să însemne a face ruido [zgomot - n.trad.], nu știu cum să spun... Profeția face zgomot, gălăgie, unii spun "hărmălaie". Însă în realitate carisma ei constă în a fi plămadă: profeția vestește spiritul Evangheliei".

Dicasterele romane, sinodalitatea, ecumenismul

Luând în considerare referința la ierarhie, îl întreb la acest punct pe papa: "Ce credeți despre dicasterele romane?".

"Dicasterele romane sunt în slujba papei și a episcopilor: trebuie să ajute atât Bisericile particulare cât și Conferințele episcopale. Sunt mecanisme de ajutor. În schimb, în unele cazuri, când nu sunt bine înțelese, riscă să devină organisme de cenzură. Este impresionant de văzut semnalările de lipsă de ortodoxie [dreaptă credință - n.trad.] care ajung la Roma. Cred că aceste cazuri trebuie să fie studiate de Conferințele episcopale locale, care pot primi un ajutor valoros de la Roma. De fapt, cazurile sunt tratate mai bine la nivel local. Dicasterele romane sunt mediatoare, nu intermediare sau gestionare".

Îi amintesc papei că la 29 iunie trecut, în timpul ceremoniei de binecuvântare și impunere a pallium-ului pentru 34 de arhiepiscopi mitropoliți, a afirmat "calea sinodalității" ca drum ce face ca Biserica unită "să crească în armonie cu slujirea primatului". Iată întrebarea mea, așadar: "Cum se conciliază în armonie primatul petrin și sinodalitatea? Care drumuri sunt practicabile, chiar și în perspectivă ecumenică?".

"Trebuie mers împreună: oamenii, episcopii și papa. Sinodalitatea trebuie trăită la diferite niveluri. Poate că este timpul să schimbăm metodologia Sinodului, pentru că cea actuală mi se pare statică. Acest lucru va putea avea și valoare ecumenică, în special cu frații noștri ortodocși. De la ei se poate învăța mai mult în ce privește sensul colegialității episcopale și tradiția sinodalității. Efortul reflecției în comun, privind la modul în care era condusă Biserica în primele secole, înainte de ruptura dintre Orient și Occident, va da roade la timpul său. În relațiile ecumenice acest lucru este important: nu numai să ne cunoaștem mai bine, ci și să recunoaștem că ceea ce Duhul Sfânt a semănat în ceilalți este un dar și pentru noi. Vreau să continui reflecția despre modul de a exercita primatul petrin, începută deja în 2007 de Comisia Mixtă, și care a dus la semnarea Documentului de la Ravenna. Trebuie continuat pe acest drum".

Încerc să înțeleg cum vede papa viitorul unității Bisericii. Îmi răspunde: "trebuie să mergem uniți în diferențe: nu există altă cale pentru a ne uni. Acesta este drumul lui Isus".

Și rolul femeii în Biserică? Papa a făcut referință de mai multe ori la această temă în diferite ocazii. Într-un interviu a afirmat că prezența feminină în Biserică nu s-a evidențiat în mod deosebit, pentru că tentația superiorității bărbaților asupra femeii n-a lăsat spațiu pentru a face vizibil rolul care le revine femeilor în comunitate. A reluat tema în timpul călătoriei de întoarce de la Rio de Janeiro afirmând că încă nu a fost făcută o profundă teologie a femeii. Așadar, întreb: "Care trebuie să fie rolul femeii în Biserică? Ce trebuie făcut pentru a-l face mai vizibil astăzi?".

"Este necesară lărgirea spațiilor pentru o prezență feminină mai incisivă în Biserică. Mă tem de soluția «masculinitate în fustiță», pentru că în realitate femeia are o structură diferită de bărbat. Și în schimb discursurile pe care le aud cu privire la rolul femeii sunt adesea inspirate tocmai dintr-o ideologie masculinizată. Femeile pun întrebări profunde care trebuie abordate. Biserica nu poate să fie ea însăși fără femeie și fără rolul acesteia. Biserica nu poate face abstracție de femeie. Maria, o femeie, este mai importantă decât episcopii. Spun asta pentru că nu trebuie confundată funcția cu demnitatea. Așadar, trebuie aprofundată mai bine figura femeii în Biserică. Trebuie lucrat mai mult pentru a face o profundă teologie a femeii. Numai făcând această trecere se va putea reflecta mai bine asupra funcției femeii în cadrul Bisericii. Geniul feminin este necesar în locurile în care se iau deciziile importante. Astăzi provocarea este tocmai aceasta: de a reflecta asupra locului specific al femeii, chiar și acolo unde se exercită autoritatea în diferitele sectoare ale Bisericii".

Conciliul al II-lea din Vatican

"Ce a realizat Conciliul al II-lea din Vatican? Ce a fost?", îl întreb în lumina afirmațiilor sale precedente, imaginând un răspuns lung și articulat. În schimb, am impresia că pontiful pare să considere Conciliul pur și simplu ca o realitate atât de indiscutabilă încât nu are rost să vorbească prea mult, ca și cum ar trebui să-i reafirme importanța.

"Vatican II a fost o recitire a Evangheliei în lumina culturii contemporane. A produs o mișcare de reînnoire care pur și simplu vine din Evanghelia însăși. Roadele sunt enorme. E suficient de amintit liturgia. Munca de reformare liturgică a fost un serviciu adus poporului ca o recitire a Evangheliei pornind de la o situație istorică concretă. Da, există linii de hermeneutică de continuitate și de discontinuitate, și totuși un lucru este clar: dinamica citirii Evangheliei actualizată în prezent, care a fost proprie Conciliului, este absolut ireversibilă. Apoi sunt aspectele particulare precum liturgia după Vetus Ordo. Cred că alegerea papei Benedict a fost inspirată de prudență, legată de ajutorul dat unor persoane care au această sensibilitate deosebită. În schimb consider îngrijorător riscul de ideologizare a lui Vetus Ordo, instrumentalizarea acestuia".

A-l căuta și a-l găsi pe Dumnezeu în toate

Discursul papei Francisc este foarte dezechilibrat în ce privește provocările de astăzi. Cu ani în urmă scrisese că pentru a vedea realitatea este necesară o privire de credință, altminteri se vede o realitate pe bucăți, fragmentată. Aceasta este și una dintre temele enciclicei Lumen fidei. Am în minte și câteva pasaje din discursurile papei Francisc din timpul Zilei Mondiale a Tineretului de la Rio de Janeiro. I le citez: "Dumnezeu este real dacă se manifestă în prezent"; "Dumnezeu este pretutindeni". Sunt fraze care ne duc cu mintea la expresia ignațiană "a-l căuta și a-l găsi pe Dumnezeu în toate". Așadar îl întreb pe papa: "Sanctitate, cum poate fi căutat și găsit Dumnezeu în toate?".

"Ceea ce am spus la Rio are o valoare temporală. Există într-adevăr tentația de a-l căuta pe Dumnezeu în trecut sau în cele care pot fi în viitor. Dumnezeu este cu siguranță în trecut, pentru că este în amprentele pe care le-a lăsat. Și este și în viitor ca promisiune. Însă Dumnezeul «concret», ca să spunem așa, este astăzi. De aceea lamentările nu ne ajută niciodată, dar niciodată să-l găsim pe Dumnezeu. Lamentările din ziua de azi despre încotro se îndreaptă omenirea «barbară» ajung uneori să ducă, în interiorul Bisericii, la dorința de ordine înțeleasă ca pură conservare, apărare. Nu: Dumnezeu trebuie întâlnit în prezent".

"Dumnezeu se manifestă printr-o revelație istorică, în timp. Timpul inițiază procesele, spațiul le cristalizează. Dumnezeu se află în timp, în procesele în desfășurare. Nu trebuie privilegiate spațiile de putere în pofida timpilor, chiar lungi, ai proceselor. Noi trebuie mai mult să demarăm procese decât să ocupăm spații. Dumnezeu se manifestă în timp și este prezent în procesele istoriei. Acest lucru face să fie privilegiate acțiunile care generează dinamici noi. Și cere răbdare, așteptare".

"A-l întâlni pe Dumnezeu în toate nu este un eureka empiric. În fond, când dorim să-l întâlnim pe Dumnezeu, am vrea să-l constatăm imediat prin metoda empirică. Nu așa îl întâlnim pe Dumnezeu. Îl întâlnim în adierea ușoară de vânt simțită de Ilie. Simțurile care-l percep pe Dumnezeu sunt cele pe care sfântul Ignațiu le numește «simțurile spirituale». Ignațiu cere să se deschidă sensibilitatea spirituală pentru a-l întâlni pe Dumnezeu dincolo de o abordare pur empirică. Este necesară o atitudine contemplativă: este sentimentul că se merge pe drumul cel bun al înțelegerii și al afectului față de lucruri și situații. Semnul că suntem pe acest drum bun este acela al păcii profunde, al mângâierii spirituale, al iubirii lui Dumnezeu, și de a vedea toate lucrurile în Dumnezeu".

Certitudine și erori

"Dacă întâlnirea cu Dumnezeu în toate nu este un «eureka empiric» - îi spun papei - și dacă este vorba, așadar, despre un drum care citește istoria, se pot comite și erori...".

"Da, rămâne mereu o zonă de incertitudine în această căutare și găsire a lui Dumnezeu în toate. Trebuie să fie așa. Dacă o persoană spune că l-a întâlnit pe Dumnezeu cu certitudine deplină și nu este cuprinsă de o incertitudine cât de mică, atunci nu e bine. Pentru mine acesta este un element important. Dacă cineva are răspunsurile la toate întrebările, iată că aceasta e dovada că Dumnezeu nu este cu el. Înseamnă că este un profet fals, care folosește religia pentru sine. Marile călăuze ale poporului lui Dumnezeu, precum Moise, au lăsat mereu spațiu îndoielii. Trebuie să-i lăsăm spațiu Domnului, nu certitudinilor noastre; trebuie să fim umili. Incertitudinea există în orice discernământ adevărat deschis spre confirmarea mângâierii spirituale".

"Riscul în căutarea și găsirea lui Dumnezeu în toate constă așadar în voința de a explica prea mult, de a spune cu certitudine umană și aroganță: «Dumnezeu este aici». Am găsi numai un dumnezeu după măsura noastră. Atitudinea corectă este cea augustiniană: de a-l căuta pe Dumnezeu pentru a-l găsi, și de a-l găsi pentru a-l căuta mereu. Și adesea se caută pe bâjbâite, după cum citim în Biblie. Aceasta este experiența marilor Părinți ai credinței, care sunt modelul nostru. Trebuie recitit capitolul 11 din Scrisoarea către Evrei. Abraham a plecat fără să știe încotro mergea, din credință. Toți strămoșii noștri în credință au murit văzând bunurile promise, dar de departe... Viața noastră nu ne este dată ca o broșură de la operă în care este scris totul, ci înseamnă a porni, a merge, a face, a căuta, a vedea... Trebuie să intrăm în aventura căutării întâlnirii și sî ne lăsăm căutați și întâlniți de Dumnezeu".

"Pentru că Dumnezeu este mai întâi, Dumnezeu este mai întâi întotdeauna, Dumnezeu primerea. Dumnezeu este oarecum precum floarea de migdale din Sicilia ta, Antonio, care înflorește mereu prima. Citim asta în Profeți. Așadar, Dumnezeu este întâlnit mergând, pe drum. Și la acest punct cineva ar putea să spună că ăsta e relativism. E relativism? Da, dacă este înțeles greșit, ca un fel de panteism nedeslușit. Nu, dacă este înțeles în sens biblic, prin care Dumnezeu este mereu o surpriză, și deci nu știi niciodată unde sau cum îl găsești, nu ești tu cel care stabilește timpii și locurile întâlnirii cu el. Așadar, trebuie să se discearnă întâlnirea. De aceea discernământul este fundamental".

"Dacă creștinul este restauraționist, legalist, dacă vrea totul clar și sigur, atunci nu găsește nimic. Tradiția și amintirea trecutului trebuie să ne ajute să avem curajul de a deschide noi spații pentru Dumnezeu. Cine caută astăzi mereu soluții disciplinare, cine tinde în mod exagerat spre «certitudinea» doctrinală, cine caută cu încăpățânare să recupereze trecutul pierdut, are o viziune statică și involutivă. Și în acest mod credința devine o ideologie printre multe altele. Eu am o certitudine dogmatică: Dumnezeu este în viața fiecărei persoane, Dumnezeu este în viața fiecăruia. Chiar dacă viața unei persoane a fost un dezastru, dacă e distrusă de vicii, de droguri sau de orice altceva, Dumnezeu este în viața acesteia. Putem și trebuie să-l căutăm în fiecare viață umană. Chiar dacă viața unei persoane este un teren plin de spini și mărăcini, există mereu un spațiu în care sămânța bună poate să crească. Trebuie să avem încredere în Dumnezeu".

Trebuie să fim optimiști?

Aceste cuvinte ale papei îmi amintesc de câteva reflecții ale lui din trecut, în care cardinalul Bergoglio de atunci a scris că Dumnezeu trăiește deja în oraș, amestecat în mod vital în mijlocul tuturor și unit cu fiecare în parte. Este, după părerea mea, un alt mod pentru a spune ceea ce sfântul Ignațiu a scris în Exerciții spirituale, și anume că Dumnezeu "lucrează și acționează" în lumea noastră. Așadar îl întreb: "trebuie să fim optimiști? Care sunt semnele de speranță din lumea de azi? Cum putem fi optimiști într-o lume aflată în criză?".

"Mie nu-mi place să folosesc cuvântul «optimism», pentru că exprimă o atitudine psihologică. În schimb îmi place să folosesc cuvântul «speranță», conform cu ceea ce se citește în capitolul 11 din Scrisoarea către Evrei pe care o citam mai devreme. Părinții din vechime au continuat să meargă, trecând prin mari dificultăți. Și speranța nu dezamăgește, așa cum citim în Scrisoarea către Romani. Gândește-te în schimb la prima ghicitoare din Turandot de Puccini", îmi cere papa.

Pe moment mi-am amintit un pic din memorie versurile din acea enigmă a principesei care are ca răspuns speranța: Nella cupa notte vola un fantasma iridescente. / Sale e spiega l'ale / sulla nera infinita umanità. / Tutto il mondo l'invoca / e tutto il mondo l'implora. / Ma il fantasma sparisce con l'aurora / per rinascere nel cuore. / Ed ogni notte nasce / ed ogni giorno muore! [În noaptea întunecată zboară o fantomă irizată. / Urcă și desface aripile / asupra negrei omeniri infinite. / Toată lumea o invocă / și toată lumea o imploră. / Dar fantoma dispare cu aurora / pentru a renaște în inimă. / Și în fiecare noapte se naște / și în fiecare zi moare!]. Versuri care revelează dorința după o speranță care aici este însă fantomă irizată și care dispare cu aurora.

"Iată - continuă papa Francisc -, speranța creștină nu este o fantomă și nu înșală. Este o virtute teologală și deci, în definitiv, un dar al lui Dumnezeu care nu poate fi redus la optimism, care este doar uman. Dumnezeu nu ne răpește speranța, nu se poate renega pe sine însuși. Dumnezeu este în întregime promisiune".

Arta și creativitatea

Rămân uimit că a citat din Turandot pentru a vorbi despre misterul speranței. Aș vrea să înțeleg mai bine care sunt referințele artistice și literare ale papei Francisc. Îi amintesc că în 2006 spusese că marii artiști știu să prezinte cu frumusețe realitățile tragice și dureroase ale vieții. Așadar îl întreb care sunt artiștii și scriitorii pe care-i preferă; dacă există ceva care îi unește...

"Mi-au plăcut mult autori care sunt diferiți între ei. Îmi place foarte mult Dostoievski și Hölderlin. Din Hölderlin vreau să amintesc lirica aceea pentru ziua de naștere a bunicii lui, care este de o mare frumusețe și care mie mi-a făcut mult bine și din punct de vedere spiritual. Este aceea care se încheie cu versul Ca omul să păstreze ceea ce copilul a promis. M-a impresionat și pentru că am ținut foarte mult la bunica mea Rosa, și în acea lirică Hölderlin o pune pe bunica lui alături de Maria care l-a născut pe Isus, care pentru Hölderlin este prietenul de pe pământ care n-a considerat pe nimeni străin. Am citit cartea Logodnicii de trei ori și o am acum pe masă pentru a o reciti. Manzoni mi-a dat mult. Bunica mea, când eram copil, m-a învățat pe de rost începutul acestei cărți: "Acel braț al lacului Como, care se întinde spre miazăzi, între două lanțuri neîntrerupte de munți...". Și Gerard Manley Hopkins mi-a plăcut mult".

"În pictură îl admir pe Caravaggio: pânzele lui îmi vorbesc. Dar și Chagall cu a lui Răstignire albă...".

"În muzică îmi place Mozart, bineînțeles. Acel Et incarnatus est din Missa în Do este incomparabil: te duce la Dumnezeu! Îmi place Mozart interpretat de Clara Haskil. Mozart mă umple: nu pot să-l gândesc, trebuie să-l aud. Beethoven îmi place să-l ascult, dar în mod grandios. Și interpretul cel mai grandios pentru mine este Furtwängler. Și apoi Patimile lui Bach. Fragmentul din Bach care îmi place mult este Erbarme Dich, plânsul lui Petru din Patima după Matei. Sublim. Apoi, la un nivel diferit, nu la fel de intim, îmi place Wagner. Îmi place să-l ascult, dar nu întotdeauna. Tetralogia Inelului sub bagheta lui Furtwängler la Scala în '50 este pentru mine cel mai bun lucru. Dar și Parsifal dirijat în '62 de Knappertsbusch".

"Ar trebui să vorbim și despre cinema. La Strada de Fellini este filmul care cred că mi-a plăcut cel mai mult. Mă identific în acel film, în care există o referință implicită la sfântul Francisc. Apoi cred că am văzut toate filmele cu Anna Magnani și Aldo Fabrizi când aveam între 10 și 12 ani. Un alt film care mi-a plăcut mult este Roma città aperta [Roma, oraș deschis - n. trad.]. Datorez cultura mea cinematografică mai ales părinților mei care ne duceau adesea la cinema".

"Oricum, în general îmi plac artiștii tragici, îndeosebi cei mai clasici. E o definiție frumoasă pe care Cervantes o pune pe buzele aspirantului cavaler Carrasco pentru a face elogiul istoriei lui Don Quijote: «copiii o au în mâinile lor, tinerii o citesc, adulții o înțeleg, bătrânii îi fac elogiul». Aceasta pentru mine poate să fie o bună definiție pentru clasici".

Îmi dau seama că sunt absorbit de aceste referințe ale sale și că-mi doresc să intru în viața lui pătrunzând pe ușa alegerilor sale artistice. Ar fi un parcurs, cred că lung, de făcut. Și ar include și cinematografia, de la neorealismul italian la Il pranzo di Babette [Prânzul lui Babette - n. trad.]. Îmi vin în minte alți autori și alte opere citate de el în alte ocazii, chiar neînsemnați sau mai puțin cunoscuți ori locali: de la Martín Fierro de José Hernández la poezia lui Nino Costa, la Il grande esodo [Marele exod - n. trad.] de Luigi Orsenigo. Dar mă gândesc și la Joseph Malègue și José María Pemán. Și desigur la Dante și Borges, dar și la Leopoldo Marechal, autorul romanelor Adán Buenosayres, El Banquete de Severo Arcángelo și Megafón o la guerra.

Mă gândesc îndeosebi chiar la Borges, pentru că pe el Bergoglio, profesor de literatură în vârstă de douăzeci și opt de ani la Santa Fé la Colegio de la Inmaculada Concepción, l-a cunoscut personal. Bergoglio preda la ultimii doi ani de liceu și i-a îndreptat pe tinerii săi spre scrierea creativă. Am avut o experiență asemănătoare cu a lui, pe când aveam vârsta lui, la Institutul Massimo din Roma, întemeind BombaCarta, și i-o povestesc. La sfârșit îi cer papei să povestească experiența sa.

"A fost un lucru puțin riscant - răspunde el -. Trebuia să fac în așa fel încât elevii mei să studieze El Cid. Însă tinerilor nu le plăcea. Cereau să citească García Lorca. Atunci am decis că vor studia El Cid acasă și în timpul orelor eu voi trata despre autorii care le plăceau mai mult tinerilor. Desigur, tinerii voiau să citească operele literare mai «picante», contemporane, cum ar La casada infiel ["Soția infidelă", poezie a lui Federico García Lorca - n. trad.], sau clasice precum La Celestina de Fernando de Rojas. Însă citind aceste lucruri care îi atrăgeau pe moment, începea să le placă mai mult în general literatura, poezia și treceau la alți autori. Iar pentru mine a fost o experiență deosebită. Am respectat programa școlară, dar în manieră destructurată, adică nu în ordinea în care era prevăzută, ci după o ordine firească în citirea autorilor. Iar această modalitate mi se potrivea mai mult: nu-mi plăcea să fac o programare rigidă, ci cel mult să știu la ce punct să ajung cât de cât. Atunci am început și să-i pun să scrie. La sfârșit am decis să-i dau lui Borges să citească două povestiri scrise de tinerii mei. O cunoșteam pe secretara lui, care fusese profesoara mea de pian. Lui Borges i-au plăcut foarte mult. Și atunci el a propus să scrie introducerea la o culegere".

"Așadar, Sfinte Părinte, creativitatea este importantă pentru viața unei persoane?", îl întreb eu. El râde și îmi răspunde: "Pentru un iezuit este extrem de importantă! Un iezuit trebuie să fie creativ".

Frontiere și laboratoare

Așadar, creativitate: pentru un iezuit este importantă. Papa Francisc, primindu-i pe preoții și colaboratorii revistei La Civiltà Cattolica, afirmase o triadă de alte caracteristici importante pentru activitatea culturală a iezuiților. Revin la amintirea acelei zile, 14 iunie a.c. Îmi amintesc că atunci, în colocviul avut înainte de întâlnirea cu tot grupul nostru, îmi anticipase triada: dialog, discernământ, frontieră. Și insistase în mod deosebit pe ultimul punct, citându-mi-l pe Paul al VI-lea, care într-un renumit discurs spusese despre iezuiți: "Pretutindeni în Biserică, și în domeniile cele mai dificile și de vârf, la răscrucile ideologiilor, în tranșeele sociale, acolo unde a existat și există confruntarea dintre exigențele arzătoare ale omului și mesajul nepieritor al Evangheliei, acolo au fost și sunt iezuiții".

Îi cer papei Francisc câteva lămuriri: "Ne-ați cerut să fim atenți să nu cădem în «tentația de a domestici frontierele: trebuie mers spre frontiere și nu trebuie aduse frontierele acasă pentru a le zugrăvi puțin și a le domestici». La ce vă refereați? Ce anume intenționați să ne spuneți? Acest interviu a fost concordat între un grup de reviste conduse de Societatea lui Isus: ce invitație doriți să le exprimați? Care trebuie să fie prioritățile lor?".

"Cele trei cuvinte cheie pe care le-am adresat publicației La Civiltà Cattolica pot să fie extinse la toate revistele Societății, eventual cu accentuări diferite pe baza naturii și a obiectivelor lor. Când insist asupra frontierei, mă refer în mod deosebit la necesitatea omului care face cultură de a fi inserat în contextul în care acționează și asupra căruia reflectează. Există mereu pericolul ascuns de a trăi într-un laborator. Credința noastră nu este o credință-laborator, ci o credință-drum, o credință istorică. Dumnezeu s-a revelat ca istorie, nu ca un compendiu de adevăruri abstracte. Eu mă tem de laboratoare pentru că în laborator sunt luate problemele și sunt duse acasă tocmai pentru a le domestici, pentru a le zugrăvi, în afara contextului lor. Nu trebuie sî ducem frontiera acasă, ci să trăim la frontieră și să fim îndrăzneți".

Îl întreb pe papa dacă poate să dea vreun exemplu pe baza experienței sale personale.

"Când se vorbește despre probleme sociale, una este a se reuni pentru a studia problema drogurilor într-o villa miseria [cocioabă - n. trad.], și alta este a merge acolo, a trăi acolo și a înțelege problema din interior și a o studia. Există o scrisoare genială a părintelui Arrupe către Centros de Investigación y Acción Social (CIAS) despre sărăcie, în care spune clar că nu se poate vorbi despre sărăcie dacă nu se experimentează sărăcia printr-o inserare directă în locurile în care este trăită. Acest cuvânt «inserare» este periculos pentru că unii călugări au luat-o ca pe o modă și s-au întâmplat dezastre datorită lipsei de discernământ. Dar este cu adevărat important".

"Iar frontierele sunt multe. Să ne gândim la surorile care trăiesc în spitale: ele trăiesc la frontieră. Eu sunt viu grație uneia dintre ele. Când am avut problema la plămân în spital, medicul mi-a dat penicilină și streptomicină în anumite doze. Sora care era de serviciu le-a triplat pentru că a avut intuiție, știa ce să facă, pentru că stătea cu bolnavii toată ziua. Medicul, care era într-adevăr bun, trăia în laboratorul lui, sora trăia la frontieră și dialoga cu frontiera în fiecare zi. Domesticirea frontierelor înseamnă să ne limităm la a vorbi dintr-o poziție distantă, să ne închidem în laboratoare. Sunt lucruri utile, însă pentru noi reflecția trebuie să pornească mereu de la experiență".

Cum se înțelege omul pe sine însuși

Atunci îl întreb pe papa dacă acest lucru este valabil și în ce fel și pentru o frontieră culturală importantă care este aceea a provocării antropologice. Antropologia la care Biserica a făcut referință în mod tradițional și limbajul cu care a exprimat-o rămân o referință solidă, rod al înțelepciunii și al experienței seculare. Cu toate acestea, omul căruia Biserica i se adresează nu mai pare să le înțeleagă sau să le considere suficiente. Încep să raționez asupra faptului că omul se interpretează în mod diferit de cum o făcea în trecut, după categorii diferite. Și asta și din cauza marilor schimbări în societate și a unui studiu mai amplu despre sine însuși...

Papa în acest moment se ridică și merge să ia de pe biroul său Breviarul. Este un Breviar în latină, de acum uzat datorită folosirii. Și îl deschide la Oficiul lecturilor de la Feria sexta, adică de vineri, din săptămâna a XXVII-a. Îmi citește un fragment luat din Commonitorium Primum de sfântul Vincențiu de Lerins: ita étiam christiánae religiónis dogma sequátur has decet proféctuum leges, ut annis scílicet consolidétur, dilatétur témpore, sublimétur aetáte ["Și dogma religiei creștine trebuie să urmeze aceste legi. Progresează, consolidându-se o dată cu trecerea anilor, dezvoltându-se cu timpul, aprofundându-se cu vârsta"].

Și astfel papa continuă: "Sfântul Vincențiu de Lerins face comparația între dezvoltarea biologică a omului și transmiterea de la o epocă la alta a depositum fidei [tezaurului credinței - n. trad.], care crește și se consolidează cu trecerea timpului. Iată, capacitatea de înțelegere a omului se schimbă cu timpul și tot așa și conștiința omului devine mai profundă. Să ne gândim la timpul când era permisă sclavia sau când pedeapsa cu moartea era admisă fără nici o problemă. Așadar, se crește în înțelegerea adevărului. Exegeții și teologii ajută Biserica să-și maturizeze propria judecată. Și celelalte știința și evoluția lor ajută Biserica în această creștere în înțelegere. Există norme și precepte ecleziale secundare care odinioară erau eficace, dar care acum au pierdut din valoare sau semnificație. Imaginea doctrinei Bisericii asemenea unui monolit care trebuie apărat fără nuanțe este greșită".

"De altfel, în fiecare epocă omul încearcă să se înțeleagă și să se exprime mai bine pe sine însuși. Și deci omul cu timpul își schimbă modul de a se percepe pe sine: într-un fel e omul care se exprimă sculptând statuia Nike din Samotracia, altfel e al lui Caravaggio, altfel al lui Chagall și iarăși altfel al lui Dalí. Chiar și formele de exprimare a adevărului pot fi multiforme, iar acest lucru este chiar necesar pentru transmiterea mesajului evanghelic în semnificația sa imutabilă".

"Omul este în căutare de sine însuși și desigur că în această căutare poate să comită și greșeli. Biserica a trăit timpuri de genialitate, ca de exemplu cel al tomismului. Dar trăiește și timpuri de decadență a gândirii. De exemplu: nu trebuie să confundăm genialitatea tomismului cu tomismul decadent. Eu, din păcate, am studiat filozofia cu manuale de tomism decadent. Așadar, gândindu-l pe om, Biserica ar trebui să tindă către genialitate, nu către decadență".

"Când nu este valabilă o exprimare a gândirii? Când gândirea pierde din vedere umanul sau când îi este chiar frică de uman sau se lasă înșelată despre ea însăși. Gândirea înșelată poate fi reprezentată asemenea lui Ulise în fața cântului sirenelor, sau ca Tannhäuser, înconjurat într-o orgie de satiri și bacante, ori ca Parsifal, în al doilea act din opera wagneriană, în regia lui Klingsor. Pentru a dezvolta și a aprofunda propria învățătură, gândirea Bisericii trebuie să recupereze genialitatea și să priceapă tot mai bine cum anume se înțelege omul astăzi pe sine".

Rugăciunea

Îi pun o ultimă întrebare papei despre modul său preferat de a se ruga.

"Mă rog Oficiul în fiecare dimineață. Îmi place să mă rog Psalmii. Apoi, în continuare, celebrez Liturghia. Mă rog Rozariul. Ceea ce într-adevăr prefer este Adorația de seară, chiar și atunci când mă distrag și mă gândesc la altceva sau chiar adorm rugându-mă. Deci seara, între șapte și opt, stau în fața Preasfântului Sacrament pentru o oră de adorație. Dar mă rog și în minte când aștept la dentist sau în alte momente ale zile".

"Iar rugăciunea este pentru mine o rugăciune «memoratoare», plină de memorii, de amintiri, chiar de amintirea propriei mele povești de viață sau a ceea ce a făcut Domnul în Biserica sa sau într-o anumită parohie. Pentru mine este amintirea despre care vorbește sfântul Ignațiu în Prima Săptămână din Exerciții, în întâlnirea milostivă cu Cristos Răstignit. Și mă întreb: «Ce anume am făcut pentru Cristos? Ce anume fac pentru Cristos? Ce anume trebuie să fac pentru Cristos?». Este amintirea despre care Ignațiu vorbește și în Contemplatio ad amorem, când ne cere să ne aducem aminte de binefacerile primite. Dar mai ales eu știu că și Domnul își amintește de mine. Eu pot să uit de el, dar știu că el niciodată, dar niciodată nu uită de mine. Amintirea întemeiază în mod radical inima unui iezuit: este amintirea harului, amintirea despre care se vorbește în Deuteronom, amintirea lucrărilor Domnului care sunt la baza alianței dintre Dumnezeu și poporul său. Această amintire e cea care mă face fiu și care mă face să fiu și părinte".

* * *

Îmi dau seama că aș mai continua încă mult acest dialog, dar știu că, așa cum a spus papa odată, nu trebuie "să maltratăm limitele". În ansamblu am dialogat mai mult de șase ore, în decursul a trei întâlniri din 19, 23 și 29 august. Aici am preferat să împart discursul fără a semnala opririle pentru a nu pierde continuitatea. A fost mai mult o conversație decât un interviu: întrebările au servit ca fundal, fără a restrânge conversația în parametri predefiniți și rigizi. Și din punct de vedere lingvistic am străbătut în mod fluent italiana și spaniola, fără a percepe de fiecare dată trecerea de la una la alta. N-a fost nimic mecanic, iar răspunsurile au izvorât din dialog și în cadrul unui raționament pe care aici am încercat să-l redau, în mod sintetic, așa cum am putut.

(După La Civiltà Cattolica, 19 septembrie 2013, pag. 449-477)

Traducere de pr. Mihai Pătrașcu


 

lecturi: 24.



Urmărește ercis.ro on Twitter
Caută pe site

Biblia on-line

Breviarul on-line


Liturgia Orelor
Magisteriu.ro


Documentele Bisericii
ITRC "Sf. Iosif"


Institutul Teologic Iași
Vaticannews.va


Știri din viața Bisericii
Catholica.ro


știri interne și externe
Pastoratie.ro


resurse pentru pastorație
Profamilia.ro


pastorația familiilor
SanctuarCacica.ro


Basilica Minor Cacica
Centrul Misionar Diecezan

Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta"

Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS)
tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro
design și conținut copyright 2001-2024 *  * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat