Audiență acordată participanților la adunarea plenară
a Consiliului Pontifical al Comunicațiilor Sociale
(21 septembrie 2013)
Sâmbătă, 21 septembrie, în Sala Clementină din Palatul Apostolic, Sfântul Părinte Francisc a primit în audiență pe participanții la adunarea plenară a Consiliului Pontifical al Comunicațiilor Sociale, care are loc de la 19 la 21 septembrie 2013, cu tema "Rețeaua și Biserica". Publicăm în continuare discursul pe care papa l-a adresat celor prezenți:
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Vă salut pe toți și vă mulțumesc pentru slujirea pe care o desfășurați într-un sector important, cel al comunicației, dar după ce l-am auzit pe monseniorul Celli trebuie să șterg "sector"... o "dimensiune existențială" importantă... Îi mulțumesc Monseniorului Claudio Maria Celli pentru salutul pe care mi l-a adresat și în numele vostru. Aș vrea să împărtășesc cu voi câteva gânduri.
1. Primul: importanța comunicării pentru Biserică. Anul acesta se împlinesc 50 de ani de la aprobarea decretului conciliar Inter mirifica. Nu e vorba numai de o amintire; acel document exprimă atenția Bisericii față de comunicare și față de instrumentele sale, importante și într-o dimensiune evanghelizatoare. Însă față de instrumentele comunicării; comunicarea nu este un instrument! Este un alt lucru... În ultimele decenii mijloacele de comunicare au evoluat mult, însă această grijă rămâne, asumând noi sensibilități și forme. Panorama comunicativă a devenit puțin câte puțin pentru mulți un "ambient de viață", o rețea în care persoanele comunică, dilată granițele propriilor cunoștințe și ale propriilor relații (cf. Benedict al XVI-lea, Mesaj pentru Ziua Mondială a Comunicațiilor Sociale 2013). Subliniez mai ales aceste aspecte pozitive, cu toate că suntem conștienți cu toții de limitele și de factorii nocivi care există.
2. În acest context - și iată al doilea gând - trebuie să ne întrebăm: Ce rol trebuie să aibă Biserica prin realitățile sale operative și comunicative? În orice situație, dincolo de tehnologii, cred că obiectivul este acela de a ști să ne inserăm în dialogul cu bărbații și femeile de astăzi. A ști să ne inserăm în dialogul cu bărbații și femeile de astăzi, pentru a le înțelege așteptările, îndoielile, speranțele. Sunt bărbați și femei uneori un pic dezamăgiți de un creștinism care lor li se pare steril, în dificultate chiar în comunicarea în mod incisiv a sensului profund pe care-l dăruiește credința. De fapt, noi asistăm, chiar astăzi, în era globalizării, la o creștere a dezorientării, a singurătății; vedem răspândindu-se rătăcirea cu privire la sensul vieții, incapacitatea de a face referință la o "casă", truda de a stabili legături profunde. Așadar, este important a ști să dialogăm, intrând, cu discernământ, și în locurile create de noile tehnologii, în rețelele sociale, pentru a face să apară o prezență, o prezență care ascultă, dialoghează, încurajează. Nu vă fie teamă să fiți această prezență, ducând identitatea voastră creștină când deveniți cetățeni ai acestui ambient. O Biserică ce însoțește drumul, știe să pornească la drum cu toți! Și există și vechea regulă a pelerinilor, pe care sfântul Ignațiu o asumă, pentru aceasta eu o cunosc! Într-una dintre regulile sale spune că ceea ce însoțește un pelerin și ceea ce merge cu pelerinul, trebuie să meargă în pasul pelerinului, nu mai înainte și să nu întârzie. Și asta e ceea ce vreau să spun: o Biserică ce însoțește drumul și care să știe să pornească la drum, așa cum merge astăzi. Această regulă a pelerinului ne va ajuta să inspirăm lucrurile.
3. Al treilea: este o provocare aceea pe care noi toți o înfruntăm împreună, în acest context comunicativ, și problematica nu este îndeosebi tehnologică. Trebuie să ne întrebăm: Suntem capabili, și în acest domeniu, să-l ducem pe Cristos sau, mai bine zis, să ducem la întâlnirea lui Cristos? Să mergem cu pelerinul existențial, dar așa cum mergea Isus cu aceia din Emaus, încălzind inima, făcându-i să-l găsească pe Domnul? Suntem capabili să comunicăm fața unei Biserici care să fie "casa" pentru toți? Noi vorbim despre Biserică ce are ușile închise. Dar aceasta este mai mult decât o Biserică ce are ușile deschise, este mai mult! A găsi împreună, a face "casă", a face Biserică, a face "casă". Biserică ce are ușile închise, Biserică ce are ușile deschise. Asta este: în drum a face Biserică. O provocare! A face să se redescopere, și prin intermediul mijloacelor de comunicare socială, nu numai în întâlnirea personală, frumusețea a tot ceea ce este la baza drumului nostru și a vieții noastre, frumusețea credinței, frumusețea întâlnirii cu Cristos. Și în contextul comunicării este nevoie de o Biserică aptă să reușească să poarte căldură, să aprindă inima. Prezența noastră, inițiativele noastre știu să răspundă la această exigență sau rămânem tehnici? Avem o comoară prețioasă de transmis, o comoară care aduce lumină și speranță. Este atâta nevoie de ea! Dar toate acestea cer o formare atentă și calificată, a preoților, a călugărilor, a călugărițelor, a laicilor, și în acest sector. Marele continent digital nu este pur și simplu tehnologie, ci este format din bărbați și femei reali care poartă cu ei ceea ce au înăuntru, propriile speranțe, propriile suferințe, propriile neliniști, căutarea adevărului, a frumosului și a binelui. Este nevoie să știm să-l indicăm și să-l ducem pe Cristos, împărtășind aceste bucurii și speranțe, ca Maria care l-a dus pe Cristos la inima omului; este nevoie să știm să intrăm în ceața indiferenței fără a ne pierde; este nevoie să coborâm chiar și în noaptea cea mai întunecată fără a fi invadați de întuneric și a ne rătăci; este nevoie să ascultăm iluziile atâtora, fără a ne lăsa seduși; este nevoie să primim dezamăgirile, fără a cădea în amărăciune; să atingem dezintegrarea altuia, fără a ne lăsa dizolvați și descompuși în propria identitate (cf. Discurs adresat Episcopatului din Brazilia, 27 iulie 2013, 4). Acesta este drumul. Aceasta este provocarea.
Este importantă, dragi prieteni, atenția și prezența Bisericii în lumea comunicației, pentru a dialoga cu omul de astăzi și a-l duce la întâlnirea cu Cristos, însă întâlnirea cu Cristos este o întâlnire personală. Nu se poate manipula. În acest timp noi avem o mare tentație în Biserică, anume "acoso" [molestarea] spirituală: manipularea conștiințelor; o spălare de creier teologală, care la sfârșit te duce la o întâlnire cu Cristos pur nominalistă, nu cu persoana lui Cristos Viu. În întâlnirea unei persoane cu Cristos, este Cristos și persoana! Nu ceea ce vrea să manipuleze inginerul spiritual. Aceasta este provocarea. A-l duce la întâlnirea cu Cristos, însă având conștiința că noi suntem mijloace și că problema de fond nu este obținerea de tehnologii sofisticate, chiar dacă sunt necesare pentru o prezență actuală și valabilă. Să fie mereu foarte clar în noi că Dumnezeul în care credem, un Dumnezeu pasionat față de om, vrea să se manifeste prin mijloacele noastre, chiar dacă sunt sărace, pentru că el e cel care acționează, el e cel care transformă, el e cel care mântuiește viața omului.
Este rugăciunea noastră, a tuturor, pentru ca Domnul să încălzească inima noastră și să ne susțină în misiunea fascinantă de a-l duce lumii. Mă recomand rugăciunilor voastre, pentru că și eu am această misiune, și cu drag vă dau binecuvântarea mea.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 10.