Într-o omilie ținută la Antiohia la 14 septembrie 513
Lemnul milostivirii
De Manuel Nin
Sărbătoarea Înălțării Sfintei Cruci "prețioasă și dătătoare de viață" este legată de dedicarea bazilicii Învierii construită în 335 la Ierusalim pe mormântul Domnului. Pentru sărbătoare se păstrează o omilie a lui Sever, monah și apoi patriarh de Antiohia, ținută la 14 septembrie 513, în urmă cu cincisprezece secole. Câteva indicii arată că în timpul liturgiei a fost făcută o expunere și o binecuvântare cu crucea, venerată după aceea de credincioși.
Sever, la început explică motivul celebrării: așa cum în Vechiul Testament se vorbește despre dedicarea Templului, pentru creștini sărbătoarea crucii presupune venerarea acelui semn "care consacră orice templu și duce la capăt orice jertfă spirituală". Sever insistă să sublinieze că crucea se celebrează nu pentru că ea are nevoie de asta, ci pentru că viața noastră creștină are nevoie de această reînnoire. "Când vorbesc despre cruce - spune predicatorul - vorbesc despre copac, despre cel vechi și despre cel nou; cel vechi care a fost plantat în mijlocul paradisului și din care nu se putea mânca rodul; cel nou pe care a fost răstignit cel care s-a întrupat". Crucea este adevăratul copac al cunoașterii binelui și răului: "Și nouă, instruiți și educați nu de o ședere în paradis, ci de lege și de profeți, Emanuel, medic înțelept și învățător al sufletelor noastre, la timpul oportun ne-a permis să mâncăm din rodul copacului, învățând că el însuși este copacul cunoașterii binelui și răului". Imaginea copacului îl face pe Sever să-l identifice pe Cristos și crucea sa.
"Dumnezeu a pus un heruvim cu o sabie de foc - continuă omilia - pentru a păzi drumul spre copacul vieții, heruvimul pentru ca noi să știm că pomul crucii este pomul lui Dumnezeu, în fața căruia stau heruvimii. Emanuel a stabilit sabia de foc atunci când a intrat în paradis și a retras-o atunci când l-a făcut să intre cu el și pe tâlhar". După aceea liturgiile orientale au dezvoltat toată simbologia crucii ca o cheie cu care se redeschide poarta paradisului.
Sever continuă cu o lungă serie de imagini veterotestamentare văzute ca prefigurare a crucii: "A fost și lemnul prețios al crucii care a făcut să înceteze potopul în zilele lui Noe. Porumbelul, luat ca figură a Duhului Sfânt, s-a întors în arcă la ora apusului, purtând o ramură de măslin pentru a arăta că pământul se uscase. Și pentru noi crucea a devenit lemnul milostivirii și al carității; lemn pe care Emanuel, datorită milostivirii sale față de noi, l-a luat asupra sa și pe care Duhul Sfânt l-a vestit prin intermediul gurii apostolilor". Și alte imagini prefigurează crucea: toiagul lui Moise în Egipt în fața faraonului în victoria împotriva lui Amalek.
Predicatorul amintește după aceea credincioșilor care îl ascultă de cutremurul din Antiohia din 14 septembrie 458 și îndeamnă auditoriul la caritate față de cei nevoiași, așa cum au făcut locuitorii din oraș în zilele cutremurului. Pe la sfârșitul omiliei Sever reia tema crucii, prezentând-o ca altar pe care s-a oferit Cuvântul lui Dumnezeu întrupat: "Pentru aceasta, atunci când prezentăm în fața voastră lemnul crucii, îl comemorăm pe Dumnezeul care s-a întrupat, victimă jertfită pentru noi toți. Pentru că altarul de implorare cu adevărat este crucea, așa cum a indicat profetul Ezechiel în viziunea templului spiritual care trebuia să vină, adică Biserica". Și episcopul încheie explicând semnificația crucii înălțată spre cele patru puncte cardinale și a gestului făcut pentru a binecuvânta toată lumea în liturgia din această zi: "Cel care a fost întins pe cruce și a suferit în trup este Domnul, creator și artizan al celor patru colțuri ale pământului și care umple totul".
(După L'Osservatore romano, sâmbătă, 14 septembrie 2013)
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 12.