Vatican: Angelus (18 august 2013)
Iubiți frați și surori, bună ziua!
În liturgia de astăzi ascultăm aceste cuvinte din Scrisoarea către Evrei: "Să alergăm cu perseverență în lupta care ne stă înainte, cu ochii ațintiți la Isus, începutul și desăvârșirea credinței" (Evr 12,1-2). Este o expresie pe care trebuie să o subliniem în mod deosebit în acest An al Credinței. Și noi, în timpul acestui an, ținem privirea ațintită la Isus, pentru că credința, care este "da"-ul nostru spus relației filiale cu Dumnezeu, vine de la el, vine de la Isus. El este unicul mediator al acestei relații dintre noi și Tatăl nostru care este în ceruri. Isus este Fiul și noi suntem fii în el.
Însă cuvântul lui Dumnezeu din această duminică are și un cuvânt al lui Isus care ne pune în criză și care trebuie explicat, pentru că altminteri poate să genereze înțelegeri greșite. Isus le spune discipolilor: "Credeți că am venit să aduc pace pe pământ? Nicidecum, vă spun, ci dezbinare" (Lc 12,51). Ce înseamnă asta? Înseamnă că credința nu este un lucru decorativ, ornamental; a trăi credința nu înseamnă a decora viața cu un pic de religie, ca și cum ar fi un tort și este decorat cu frișcă. Nu, credința nu este asta. Credința comportă a-l alege pe Dumnezeu drept criteriu-bază al vieții, și Dumnezeu nu este gol, Dumnezeu nu este neutru, Dumnezeu este mereu pozitiv, Dumnezeu este iubire, și iubirea este pozitivă! După ce Isus a venit în lume nu se poate face ca și cum nu l-am cunoaște pe Dumnezeu. Ca și cum ar fi un lucru abstract, gol, de referință pur nominală; nu, Dumnezeu are un chip concret, are un nume: Dumnezeu este milostivire, Dumnezeu este fidelitate, este viață care ni se dăruiește nouă tuturor. Pentru aceasta Isus spune: am venit să aduc dezbinare; nu că Isus vrea să-i dezbine pe oameni între ei, dimpotrivă: Isus este pacea noastră, este reconcilierea noastră! Însă această pace nu este pacea mormintelor, nu este neutralitate, Isus nu aduce neutralitate, această pace nu este un compromis cu orice preț. A-l urma pe Isus comportă a renunța la rău, la egoism și a alege binele, adevărul, dreptatea, chiar și atunci când acest lucru cere sacrificiu și renunțare la propriile interese. Și acest lucru, e adevărat, dezbină; știm asta, dezbină chiar și legăturile cele mai strânse. Dar atenție: nu Isus e cel care dezbină! El stabilește criteriul: a trăi pentru noi înșine sau a trăi pentru Dumnezeu și pentru ceilalți; a fi slujit sau a sluji; a asculta de propriul eu sau a asculta de Dumnezeu. Iată în ce sens Isus este "semn de contradicție" (Lc 2,34).
Așadar, acest cuvânt din evanghelie nu autorizează deloc folosirea forței pentru a răspândi credința. Este tocmai contrariul: adevărata forță a creștinului este forța adevărului și a iubirii, care comportă renunțarea la orice violență. Credința și violența sunt incompatibile! Credința și violența sunt incompatibile! În schimb credința și tăria merg împreună. Creștinul nu este violent, ci este tare. Și cu ce tărie? Aceea a blândeții, forța blândeții, forța iubirii.
Dragi prieteni, și între rudele lui Isus au fost unii care la un moment dat nu au fost de acord cu modul său de a trăi și de a predica, ne spune asta evanghelia (cf. Mc 3,20-21). Însă Mama sa l-a urmat mereu cu fidelitate, ținând privirea inimii sale ațintită spre Isus, Fiul Celui Preaînalt, și spre misterul său. Și la sfârșit, grație credinței Mariei, rudele lui Isus au făcut parte din prima comunitate creștină (cf. Fap 1,14). Să-i cerem Mariei să ne ajute și pe noi să ținem privirea ațintită spre Isus și să-l urmăm mereu, chiar și atunci când costă.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 11.