|
Dispariția lui Dumnezeu: familia și religia sunt legate între ele Există o legătură între diminuarea căsătoriilor și a nașterilor și declinul credinței De John Flynn În ce mod și de ce este în declin creștinismul în multe țări din Occident? Aceasta este întrebarea centrală a ultimei cărți a lui Mary Eberstadt, How the West Really Lost God, editată de Templeton Press. Numeroase studii au demonstrat că credința și practica credinței creștine s-au diminuat în aproape fiecare țară europeană și că procentul celor care nu cred a crescut și în Statele Unite. Cât privește motivul acestui declin al religiozității există diferite teorii, ca urbanizarea, industrializarea, tehnologia, etc. În timp ce Eberstadt vede o legătură între aceste schimbări și secularizarea, există în schimb un factor de importanță vitală care de regulă nu este luat în considerație: familia. Adesea s-a făcut ipoteza că declinul familiei este o consecință a slăbirii religiei, însă teza care este propusă în această carte este că slăbirea vieții familiale contribuie la declinul religios. Așa cum observă Eberstadt, suntem probabil persoanele cele mai libere din istoria umanității, dar suntem mai săraci în legături familiale și de credință, bine înrădăcinate, în schimb, în generațiile precedente. După câteva capitole inițiale care examinează procesul de secularizare și câteva din argumentațiile cele mai comune, care încearcă să ofere o explicație, capitolele următoare furnizează dovezile pentru teoria cercetătoarei americane despre interacțiunea dintre familie și religie. Eberstadt începe analizând dovada empirică a unei legături dintre credință și familie. Citând diferite cercetări, a observat că cu cât sunt mai puțini copii într-o familie, cu atât aceasta este mai puțin înclinată să frecventeze biserica. De exemplu, un om căsătorit cu copii este de mai mult de două ori mai înclinat să meargă la biserică decât un om necăsătorit și fără copii. Și conviețuirea are un puternic impact negativ asupra practicii religioase. "Cu alte cuvinte, ceea ce tu decizi să faci cu privire la familia ta - dacă să ai o familie, dacă să te căsătorești, câți copii vei avea - este un puternic indicator despre cât timp vei petrece (sau nu) în biserică", a subliniat ea. Dar de ce există această interdependență? Eberstadt insistă să se pună această întrebare. Cercetătoarea recunoaște că religiozitatea este asociată la căsătorii mai frecvente și la o prolificitate mai mare. Totuși, în loc de a presupune că mai întâi vine credința și apoi familia, Eberstadt susține că familiile mai numeroase și solide fac persoanele mai religioase. Argumentul conform căruia persoanele întemeiază familie numai pentru că sunt religioase nu explică pentru ce mulți creștini ale căror biserici permit contracepția și avortul au oricum familii mai numeroase față de cei care nu cred. Eberstadt admite că această corelație nu înseamnă în mod necesar cauzalitate, dar opinia comună că secularizarea a adus schimbări în viața familială se bazează și pe o implicită relație de cauză-efect. În decursul timpului, în multe țări occidentale nivelele de fertilitate au scăzut, tot mai multe persoane au început să conviețuiască în loc să se căsătorească și multe altele au încetat să meargă la biserică. Aceste tendințe se întăresc reciproc, susține Eberstadt. Urbanizarea și industrializarea sunt citate adesea ca factori de slăbire a religiei, însă cercetătoare notează că ele sunt asociate și la o slăbire a vieții familiale și la scăderea natalității. Această schimbare în familie poate să fi fost un pasaj intermediar în pierderea de religie, a afirmat cercetătoarea. Mai mulți copii și mai multă căsătorie înseamnă mai mult Dumnezeu, este concluzia lui Eberstadt, după ce a descris o serie de schimbări demografice în istoria recentă. Față de celelalte teorii, a admite un rol al familiei în determinarea religiozității explică mai bine unele schimbări, susține Eberstadt într-unul din capitolele cărții. De exemplu, faptul că femeile sunt din punct de vedere religios mai practicante decât bărbații. A explica această diferență pe baza inferiorității feminine nu funcționează, explică Eberstadt. Probabil ceea ce explică diferența este că experiența de familie și copii în femeie este mai nemijlocită decât în bărbat. Însă care sunt factorii care leagă familia și religia? Eberstadt citează mai mulți. Un factor este că a avea copii îi determină pe părinți să frecventeze biserica datorită necesității de a găsi un loc pentru educație și comunitate. Iubirea familială - susține autoarea - dă persoanelor un ulterior stimulent pentru a contempla veșnicia. În afară de asta, creștinismul este o istorie relatată prin lentila unei familii din urmă cu 2000 de ani. Într-o societate individualizată cu multe familii despărțite devine mai greu să se dea un sens unei tradiții religioase bazate pe dinamici familiale. Conform lui Eberstadt, oamenilor nici nu le place să audă că au greșit sau că dragii lor au comis erori. Creștinismul nu poate să nu transmită acest mesaj, fără a abandona unele precepte fundamentale într-o epocă de familii "ne-tradiționale". Printre caracteristicile negative, Eberstadt observă că tendințele familiale care sunt subversive ale creștinismului nu arată nici un semn de cedare în Occident. Cu toate acestea lasă și spațiu unei viziuni optimiste, susținând că ar putea să aibă loc o cotitură în viața familială. Creștinismul are și o istorie de renașteri din situații dificile și știe să se adapteze la noi circumstanțe. În concluzie, Eberstadt afirmă că creștinismul și familiile sănătoase sunt un puternic avantaj pentru societate. Rămâne dilema cum și când pot fi răsturnate tendințele negative din ultimele decenii. (După Zenit, 11 iunie 2013) Traducere de pr. Mihai Pătrașcu lecturi: 13.
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |