Vatican: Angelus din 30 iunie 2013
Iubiți frați și surori, bună ziua!
Evanghelia din această duminică (Lc 9,51-62) arată o trecere foarte importantă în viața lui Cristos: momentul în care - așa cum scrie sfântul Luca - Isus "s-a îndreptat cu hotărâre spre Ierusalim" (9,51). Ierusalimul este ținta finală, unde Isus, la ultimul său Paște, trebuie să moară și să învie, și astfel să ducă la împlinire misiunea sa de mântuire.
Din acel moment, după acea "hotărâre", Isus se îndreaptă direct spre țintă și chiar și persoanelor pe care le întâlnește și care îi cer să-l urmeze le spune clar care sunt condițiile: să nu aibă locuință stabilă; să știe să se despartă de afectele umane; să nu cedeze în fața nostalgiei trecutului.
Dar Isus le spune și discipolilor săi, care au primit misiunea să meargă înaintea lui pe calea spre Ierusalim pentru a vesti trecerea lui, să nu impună nimic: dacă nu vor găsi disponibilitate de a-l primi, să se meargă mai departe, să se meargă înainte. Isus nu impune niciodată, Isus este umil, Isus invită. Dacă tu vrei, vino. Umilința lui Isus este astfel: el invită mereu, nu impune.
Toate acestea ne fac să ne gândim. Ne spune, de exemplu, importanța pe care, și pentru Isus, a avut-o conștiința: ascultarea în inima sa a glasului Tatălui și a-l urma. Isus, în existența sa pământească, nu era, ca să spunem așa, "telecomandat": era Cuvântul întrupat, Fiul lui Dumnezeu făcut om, și la un moment dat a luat hotărârea fermă de a urca la Ierusalim pentru ultima dată; o hotărâre luată în conștiința sa, dar nu singur: împreună cu Tatăl, în deplină unire cu el! A hotărât în ascultare față de Tatăl, în ascultare profundă, intimă a voinței sale. Și pentru aceasta hotărârea era fermă, pentru că a fost luată împreună cu Tatăl. Și Isus găsea în Tatăl forța și lumina pentru drumul său. Și Isus era liber, în hotărârea aceea era liber. Isus ne vrea pe noi creștini liberi asemenea lui, cu acea libertate care vine din acest dialog cu Tatăl, din acest dialog cu Dumnezeu. Isus nu vrea nici creștini egoiști, care urmează propriul eu, nu vorbesc cu Dumnezeu; nici creștini slabi, creștini care nu au voință, creștini "telecomandați", incapabili de creativitate, care caută mereu să se lege cu voința altuia și nu sunt liberi. Isus ne vrea liberi și această libertate unde se face? Se face în dialogul cu Dumnezeu în propria conștiință. Dacă un creștin nu știe să vorbească cu Dumnezeu, nu știe să-l simtă pe Dumnezeu în propria conștiință, nu este liber, nu este liber.
Pentru aceasta trebuie să învățăm să ascultăm mai mult conștiința noastră. Dar atenție! Asta nu înseamnă a urma propriul eu, a face ceea ce mă interesează, ceea ce-mi convine, ceea ce-mi place... Nu este asta! Conștiința este spațiul interior al ascultării adevărului, al binelui, al ascultării lui Dumnezeu; este locul interior al relației mele cu el, care vorbește inimii mele și mă ajută să discern, să înțeleg drumul pe care trebuie să-l parcurg, și, odată luată hotărârea, să merg înainte, să rămân fidel.
Noi am avut un exemplu minunat al modului în care este acest raport cu Dumnezeu în propria conștiință, un exemplu minunat recent. Papa Benedict al XVI-lea ne-a dat acest mare exemplu atunci când Domnul l-a făcut să înțeleagă, în rugăciune, care era pasul pe care trebuia să-l facă. A urmat, cu mare simț de discernământ și curaj, conștiința sa, adică voința lui Dumnezeu care îi vorbea inimii sale. Și acest exemplu al părintelui nostru a făcut atâta bine nouă tuturor, ca un exemplu care trebuie urmat.
Sfânta Fecioară Maria, cu mare simplitate, asculta și medita în inima ei cuvântul lui Dumnezeu și ceea ce i se întâmpla lui Isus. L-a urmat pe Fiul său cu intimă convingere, cu speranța fermă. Să ne ajute Maria să devenim tot mai mult bărbați și femei ai conștiinței, liberi în conștiință, pentru că în conștiință are loc dialogul cu Dumnezeu; bărbați și femei capabili să ascultăm glasul lui Dumnezeu și să-l urmăm cu hotărâre, capabili să ascultăm glasul lui Dumnezeu și să-l urmăm cu hotărâre.
Franciscus
Traducere de pr. Mihai Pătrașcu
lecturi: 16.