Criza exilului și speranța libertății
de pr. Iulian Faraoanu
Exilul din Babilon a fost probabil cea mai neagră pagină din istoria lui Israel. Criza profundă generată de distrugerea Ierusalimului și experiența amară a deportării au generat însă și germeni de speranță și încredere în Dumnezeul vieții.
Catastrofa exilului s-a petrecut în anul 587 î.C. prin intervenția armată a împăratului Nabucodonosor (cf. 2Rg 24-25). Trupele asiriene au asediat Ierusalimul, cetatea sfântă, și au dărâmat templul. Mare parte din populație a fost deportată în Babilon, inclusiv regele Sedecia. Deportarea sistematică a populației cucerite a fost practicată pentru prima dată de asirieni într-o manieră destul de violentă. Trebuie amintit totuși că exilații nu au fost sclavi, ci s-au bucurat de o anumită autonomie în organizare. De asemenea, potrivit surselor, unii evrei au rămas în patrie având un guvernator impus de Babilon în persoana lui Godolia. Exilul babilonic a durat aproximativ 50 de ani. Dincolo de coordonatele istorice, au fost căutate motivațiile religioase ale exilului. La nivel religios, cauzele principale au fost păcatul și infidelitatea. Până la urmă, vina constantă a poporului a fost închinarea la idoli, acesta refuzând să aibă credință în Dumnezeul unic și adevărat, care a înfăptuit eliberarea din robia egipteană.
Care au fost elementele de criză? Întâi de toate, poporul era îndurerat din cauza distrugerii templului, locuința "fizică" a lui Dumnezeu. Se instalase senzația că Domnul i-a abandonat pe evrei, deși ei erau poporul ales, deși cu ei încheiase Domnul alianța de la Sinai. Mai apoi, odată cu dărâmarea lăcașului sfânt, dispăruseră și jertfele, iar actul de cult era în declin. În al treilea rând, au fost puse în discuție marile promisiuni făcute încă din epoca patriarhilor: făgăduința țării și a descendenței. Deportarea în Babilon a însemnat pierderea țării, darul alianței, și decimarea poporului. Israel nu mai avea o țară și nu mai era un popor. Așadar, situația era deosebit de critică, fiind puse la grea încercare soarta, viitorul și viața națiunii.
Așa cum s-a mai întâmplat în istorie, criza și răul nu au ultimul cuvânt de spus. De la o situație extrem de negativă, se aprinde flacăra speranței. Profeții mențin optimismul și proclamă necesitatea încrederii în Domnul. Ezechiel are misiunea de a ține trează conștiința celor exilați, iar Deutero-Isaia prevede o grabnică reîntoarcere în patrie. Au fost mai apoi două curente care au influențat în mod pozitiv viziunea și viața exilaților. Primul cerc, cel sacerdotal, a revizuit doctrina pe linia cultului: legile, normele culturale, sărbătorile (Sabatul, Paștele), circumcizia etc. Dorința preoților era să transmită evreilor că era nevoie să se păstreze identitatea și tradițiile religioase. În fața unei lumi politeiste, în fața fastului religios etalat de babilonieni, evreul alege să creadă în unicul Domn și să țină legile sale. Al doilea cerc, cel cărturăresc, realizează o meditație și o revizuire a istoriei lui Israel, precizând mai bine identitatea poporului. Ei răspund la întrebările profunde generate de încercările exilului. Cine suntem noi? Suntem în continuare poporul ales? Dumnezeu mai este cu noi sau ne-a părăsit? Care sunt cauzele exilului? Cărturarii oferă răspunsuri din perspectiva alianței. Israel trebuie să-și recunoască păcatul, să-și dea seama că l-a abandonat pe Domnul. Dacă se va căi și va cere iertare, Dumnezeu va interveni și va conduce din nou poporul în țara promisă.
Experiența trăită de Israel în Babilon este emblematică și pentru vremurile tulburi pe care le traversează lumea noastră. Ne confruntăm și noi cu problema identității, dar și cu o criză de încredere în Dumnezeu. Dincolo de orice provocare sau situație negativă, noi trebuie să avem convingerea că Dumnezeu este Domnul istoriei care oferă darul libertății și al vieții.