Semne de speranță... În educație
de pr. Petru-Sebastian Tamaș
Este demonstrat că perioadele grele ale istoriei au adus în prim-plan personalități cu adevărat valoroase și au generat soluții viabile mult timp. Marii sfinți au strălucit mai ales în timpuri dificile, iar soluțiile care au revoluționat lumea au apărut în special în situațiile grele.
Actuala criză sanitară, care a afectat în mod vădit și domeniul educației, a transformat lumea într-un laborator în care creativitatea și geniul uman vor trebui să nască soluții și să deschidă orizonturi noi. Educația religioasă a intrat și ea în malaxorul vremurilor; ea are menirea de a ne aminti "în cine credem" și de a ne invita să fim "parte a soluției". Este exact ca într-o familie: când un membru trece printr-o încercare, nu îl părăsești, ci ai un motiv în plus să rămâi acolo. Nici lamentarea și nici dezertarea nu sunt soluția salvatoare.
Așa cum nu putem ignora improvizațiile pedagogice și lacunele apărute în ultimele luni în formarea tinerelor generații, nu putem ignora nici partea luminoasă a acestei perioade. On-line-ul ne-a făcut să înțelegem mai bine importanța întâlnirii și să prețuim mai mult clipele petrecute alături de cei dragi. On-line-ul a scos "de sub preș" o bună parte din mizeria și lipsurile societății în care trăim și ne-a obligat să facem curat în încăperile până acum secrete, punând în ordine aspecte ignorate. On-line-ul ne-a forțat să valorificăm mai eficient potențialul tehnologic și ne-a impulsionat creativitatea. On-line-ul ne-a obligat să stăm mai mult cu cei dragi, cu familia, pe care adesea am ignorat-o și pe care acum am redescoperit-o, cu luminile și umbrele ei. On-line-ul a fost pentru unii ocazie de a-l cunoaște mai bine pe Dumnezeu, accesând și citind pagini pentru care până acum nu găseau timp.
Referindu-ne strict la educația on-line, perioada aceasta a pus în lumină oameni cu adevărat valoroși. Mărturiile cadrelor didactice sunt mai mult decât elocvente: "Aveam elevi care urcau în podul casei pentru a avea semnal la telefon, iar de acolo participau la ore. Un elev urca în turnul bisericii"; "Elevii mei mergeau pe maidanul de la marginea satului să participe la ore, căci doar acolo prindeau semnal"; "Când intram la ore îi salutam și pe părinți, care locuiau în aceeași cameră, iar la sfârșit îmi spuneau că nici ei nu știau toate aceste lucruri, și îmi mulțumeau"; "Elevi care la școală nu aveau curaj să vorbească, în on-line parcă au înviat"; "În primele luni de pandemie, la mine la poartă era procesiune cu părinți și copii care veneau să le instalez pe telefon aplicații pentru orele on-line"; "Am pus la magazinul din sat o cutie în care oamenii ofereau bani pentru a cumpăra cartelă și internet elevilor săraci. Am cumpărat zeci de cartele".
Oare ce ne spun toate aceste mărturii? Există motive și semne de speranță. Există dascăli dăruiți, empatici, creativi, virtuoși. Dascăli strălucitori. Există elevi care iubesc cartea, elevi dispuși să facă sacrificii pentru a învăța. Există oameni generoși, atenți la nevoile celorlalți. Da, pandemia nu e un timp al lamentării, ci e un timp al exersării virtuții, un timp în care oamenii valoroși strălucesc, un timp în care se generează soluții inedite, iar tu poți fi parte a soluției. Da, pandemia nu este sfârșitul educației, ci este acel creuzet al istoriei în care se poate contura cea mai sănătoasă reformă în educație. Da, pandemia nu înseamnă apusul educației religioase, ci este mai curând o oportunitate "dureroasă" de a reflecta asupra propriei identități, a sensului istoriei și al lumii. Da, în întunericul suferinței și al lipsurilor există semne de speranță. Deci, există viitor.