|
|
Librărie on-line |
comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală |
|
|
|
|
|
Sfânta Scriptură Ce a făcut profetul Iona timp de trei zile și trei nopți cât a stat în pântecele balenei?
Iona este unul dintre cele mai uimitoare personaje scripturistice, iar itinerarul său subacvatic, în burta unei pește, provoacă stupoare. Să ne reamintim pe scurt istoria sa. Iona primește de la Dumnezeu misiunea de a merge la Ninive, pentru a cere locuitorilor orașului să se convertească (1,2). Ce face Iona? În loc să meargă spre Ninive, după cuvântul Domnului, Iona ia o corabie spre Tarșiș, adică în direcția total opusă (1,3). Dar Domnul decide să-i reconfigureze traseul. Mai întâi face să se iște o furtună înspăimântătoare pe mare, așa încât corabia risca să se sfărâme. Marinarii trag la sorți, iar sorții îl indică drept vinovat pe fugarul Iona. La propria sa propunere, Iona este aruncat în mare, iar marea se potolește. Ajuns în mijlocul valurilor, Iona este la dispoziția vietăților din apă, dar Domnul trimite un pește mare ca să-l înghită. Trebuie să observăm că nu se spune nicăieri că este vorba de o "balenă", ci simplu: "un pește mare" (2,1). Ce a făcut Iona în pântecele peștelui "trei zile și trei nopți"? Cartea ne spune că Iona s-a rugat Domnului Dumnezeului său din pântecele peștelui (2,2). Rugăciunea sa prinde forma unui psalm deosebit de frumos (cap. 2). Nu este de mirare: a lucrat "trei zile și trei nopți" la această capodoperă. Aruncat în adâncurile mării, Iona se simte azvârlit în șeol, adică în împărăția morții. Își deplânge soarta, dar la un moment dat înțelege că Domnul vrea să-l salveze, iar rugăciunea sa devine o cântare de mulțumire. Conform tradiției islamice, Iona, aflat în pântecele peștelui, s-a căit pentru faptul că nu a urmat porunca divină, iar pentru căința sa Dumnezeu a acceptat ca el să fie vărsat de pește pe uscat. Mai spune tradiția islamică: "Dacă Iona nu ar fi fost unul dintre aceia care îl glorifică pe Dumnezeu, ar fi rămas în pântecele peștelui până la ziua învierii". Episodul cu Iona este evocat și în Noul Testament. Generației rele și adultere care îi cere un semn, Isus nu-i promite alt semn decât cel al lui Iona: "Așa cum Iona a fost trei zile și trei nopți în burta peștelui, tot așa Fiul Omului va fi trei zile și trei nopți în inima pământului" (Mt 12,40). Semnul lui Iona devine o imagine perfectă a morții și învierii lui Isus. De fapt, "a treia zi" este spațiul de timp dincolo de care moartea este definitivă și ireversibilă, este momentul intervenției lui Dumnezeu în favoarea celui credincios (Os 6,1-2). Dumnezeu nu ne va abandona nici pe noi, cei care, asemenea lui Iona, ne simțim adesea aruncați în valurile mării și înghițiți de griji și spaime.
Pr. Iosif Antili
|
|
|
|
Caută pe site |
|
|
Biblia on-line |
|
|
Centrul Misionar Diecezan |
|
|
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta" |
|
|
|
|
|