Blois
Pe malul drept al Loarei, în centrul Franței, între Orleans și Tours, în orașul Blois, se află sanctuarul numit "Sfânta Fecioară a Sfintei Treimi". Așezat pe singura colină a orașului, sanctuarul domină întreaga zonă și poate fi văzut de la mare distanță. Aparține artei moderne interbelice, dar încântă pe oricine prin formele suple și lumina policromă din interior. Mai are și denumirea de "sanctuarul celor trei Ave Maria".
Încă de la începutul secolului al XIII-lea exista obiceiul de a o invoca pe Maica Domnului cu trei "Ave Maria", pentru a intra, ca și ea, într-o comuniune de viață cu cele trei persoane ale Sfintei Treimi. Acest act de pietate a luat un mare avânt la începutul secolului al XX-lea, datorită unui frate capucin de la Blois, Jean-Baptiste de Chémery, care și-a consacrat viața predicând despre rugăciunea celor trei "Ave Maria", care, după unele opinii, ar fi la originea rugăciunii "Îngerul Domnului". Însuși papa Leon al XIII-lea a susținut această practică, iar în cadrul primului Congres Marian, reunit la Lyon în luna septembrie 1900, preotul de Chémery a făcut-o cunoscută întregii lumi. În anul 1921, papa Benedict al XV-lea aprobă oficial "Arhiconfraternitatea celor Trei Ave Maria". În perioada interbelică, predica a fost continuată de pr. Clovis de Provins, care a fost și inițiatorul construirii unui sanctuar reprezentativ la nivel internațional. Deși lucrările au început în anul 1932, cu arhitectul Charles-Henri
Besnard, abia în anul 1935 proiectul este preluat de un arhitect de doar 29 de ani, Paul Rouviere, care va imprima specificul construcției. În anul 1938, revista de specialitate "L'Art sacré" rezervă spații largi noului sanctuar. La moartea lui Rouviere (1939), construcția era deja într-o fază finală. După război, în anul 1946, un al treilea arhitect, Yves-Marie Froidevaux, va realiza decorațiunile interioare. În anul 1949 a avut loc consacrarea altarului și a sanctuarului, iar în anul 1956, papa Pius al XII-lea i-a conferit titlul de "basilica minor". Din 1996 este înscris în lista obiectivelor de patrimoniu din secolul XX.
Sanctuarul Blois prezintă o genială omogenitate arhitecturală și decorativă. În interior, pelerinul este copleșit de fluviul multicolor de lumină ce se revarsă prin 14 mari vitralii, care reprezintă misterele Mariei în istoria mântuirii, în inima Sfintei Treimi. Numărul total al vitraliilor este 70.
În centrul atenției, ca o adevărată capodoperă, este mozaicul de deasupra altarului, realizat pe fond aurit, operă a lui Louis Barillet. Este reprezentată încoronarea Fecioarei Maria, care este înconjurată de îngeri și profeți. Spațiile libere din jurul mozaicului vor să invite pelerinul să se alăture împărăției lui Dumnezeu. Merită atenție și mozaicurile de pe plafon, care sunt opera artistei Marthe Flandrin.
Calea crucii din interior este unică în lume datorită modului de realizare. Întreaga lucrare a fost modelată direct pe perete, tencuiala fiind încă umedă. Sunt 14 panouri mari (2,5 m înălțime pe 4,5 m lungime), iar personajele sunt mult peste mărimea naturală.
Pe fațada bisericii, deasupra intrării, este amplasat un basorelief care sintetizează teologia sanctuarului: Fecioara Maria, la picioarele crucii, conduce omenirea către Sfânta Treime.
Turnul, cu cei 60 m înălțime, amplasat în partea dreaptă a intrării, adăpostește un clopot mare, trei mai mici și un carion cu 48 de clopote mici, care, la diferite ore, intonează cântece mariane.
Statuia sfintei Fecioare a Sfintei Treimi este amplasată în capela pelerinilor. Maria parcă vrea să protejeze cu mâinile simbolul Sfintei Treimi imprimat pe pieptul său.
Începând cu anul 1900, la Blois este publicată revista lunară "Notre-Dame de la Trinité".
Pr. Iosif Dorcu