Ne-ai creat pentru tine, Doamne! Interviu cu pr. Vasile Petrișor
- Ați trăit mai mulți ani la Roma. Ce ne puteți spune despre această experiență?
A fost o experiență unică, pentru că Roma însăși este unică. Roma este orașul a cărui istorie nu trebuie neapărat să o citești din cărți spre a o cunoaște, pentru că ai ocazia să o descoperi pur și simplu plimbându-te pe străzi și admirând nenumăratele monumente antice, edificii religioase, capodopere artistice, care vorbesc de la sine despre trecutul multimilenar și despre bogăția culturală a acestui oraș. În plus, Roma este Cetatea Eternă, orașul papei, centrul spiritual al creștinismului occidental. Acolo am avut ocazia să înțeleg ce înseamnă cu adevărat catolicitatea sau universalitatea Bisericii noastre. Atât în colegiul în care am locuit, cât și la institutul la care am studiat, am avut colegi care proveneau din toată lumea: America, Africa, Asia, Australia. Este extraordinar ca, în diversitatea limbilor și a culturilor, să experimentezi frumusețea mărturisirii aceleiași credințe.
- În această perioadă a fost vreun eveniment care v-a impresionat în mod deosebit?
Sigur, au fost chiar mai multe. Dar nu îmi este deloc greu să-l aleg pe cel mai semnificativ: durerea "despărțirii" de papa Benedict al XVI-lea și bucuria "întâlnirii" cu papa Francisc. Am fost prezent în Piața "Sfântul Petru" la ambele momente, pe care le-am trăit cu o intensitate spirituală și emoțională extraordinară. Nu voi uita niciodată cuvintele papei Benedict rostite la acea ultimă audiență: "Biserica a avut momente de bucurie, dar și momente grele, (...) când apele erau tulburi, vântul potrivnic, iar Domnul părea să doarmă. Eu am fost conștient mereu că în barca Bisericii stă Domnul". De asemenea, îmi voi aminti mereu prima rugăciune pe care am făcut-o pentru papa Francisc în momentul în care, printr-o plecăciune profundă, ne-a cerut ca, înainte să invoce el binecuvântarea lui Dumnezeu asupra noastră, să-i cerem noi Domnului să-l binecuvânteze.
- Știm că la Roma ați studiat patrologia. Ne puteți spune mai multe despre această disciplină?
Patrologia este o disciplină teologică, o disciplină ce se ocupă cu studiul părinților Bisericii și, în general, a scriitorilor bisericești din antichitatea creștină (grosso modo, primele șapte-opt secole ale erei creștine), cărora Biserica le recunoaște autoritatea de mărturisitori ai dreptei credințe. Este vorba despre o perioadă foarte importantă a Bisericii, în care s-a conturat și definit în mare parte doctrina creștină, ca reacție la nenumăratele provocări eretice ale vremii. Sigur, ne putem întreba ce sens mai are să citești sau să studiezi autori care au scris acum 15 sau 19 secole. Ce ar mai putea ei transmite omului sau lumii de astăzi? În realitate, cred că părinții Bisericii sunt de o actualitate inimaginabilă. Papa Francisc vorbește foarte des despre necesitatea unei Biserici "în ieșire", capabilă să iasă pentru a putea întâlni oamenii în contextul în care trăiesc, cu problemele cu care se confruntă, pentru că numai așa Biserica îi poate cunoaște și dialoga cu ei. Ei bine, exact acest lucru l-au făcut părinții Bisericii și cred că ne pot învăța într-adevăr multe.
- Cum credeți că putem redescoperi astăzi părinții Bisericii?
Citindu-i și studiindu-i. Dar citindu-i cu respect și fără prejudecăți, încercând să intrăm în lumea lor, în modul lor de a gândi și a simți. Doar așa putem dialoga cu acești autori și învăța ceva de la ei. Nu este corect (și cu atât mai puțin suficient) să ne limităm la anumite fraze sau expresii celebre din operele lor, pe care să le folosim în mod constant, conferindu-le o oarecare autoritate în contextul raționamentelor noastre. Părinții Bisericii merită să fie cunoscuți bine, iar experiența lor trebuie să fie valorizată în contextul provocărilor cu care se confruntă astăzi Biserica.
- Asupra cărui autor v-ați oprit? De ce?
Am ales să-l studiez și să-l cunosc mai bine pe sfântul Augustin, supranumit doctor gratiae (doctorul harului). Alegerea mea a fost motivată de rolul pe care l-a jucat acest mare sfânt în formarea mea sacerdotală. Într-adevăr, sfântul Augustin a fost un om care nu a trăit niciodată cu superficialitate și nu s-a mulțumit cu jumătăți de măsură. A avut momente de rătăcire morală și intelectuală, a înfruntat deziluzii și insuccese, a plâns și s-a ridicat, dar nu a încetat niciodată să caute Adevărul, acel adevăr capabil să dea un sens existenței sale și să-i umple inima de pace și bucurie durabilă. După ce, în sfârșit, a găsit ceea ce în profundul inimii sale a căutat mereu, avea să spună: "Ne-ai creat pentru tine, Doamne, și neliniștită este inima noastră până când nu se va odihni în tine" (Confesiuni 1,1.5). Cred, de aceea, că sfântul Augustin are multe de spus omului de astăzi, care, fără să fi găsit încă pacea spre care tânjește, nu mai caută cu aceeași înflăcărare Adevărul, pe Dumnezeu, singurul izvor al bucuriei adevărate.
- Începând cu ziua de 1 octombrie ați fost numit secretar episcopal. În ce constă și ce înseamnă pentru dv. această misiune?
Ca secretar episcopal îmi desfășor activitatea în strânsă colaborare cu episcopul diecezan și cu ceilalți membri ai Curiei Episcopiei de Iași. O bună parte din timp mi-o petrec în birou pregătind, redactând sau înregistrând diferite documente primite sau emise de către episcop. În plus, am misiunea de a gestiona și pregăti audiențele episcopului și de a-l însoți la diferite celebrări sau evenimente la care participă. Ce înseamnă pentru mine această misiune? Nici mai mult nici mai puțin decât o slujire pe care încerc să o împlinesc cât mai bine. Pun în joc întreaga mea experiență și cunoștințele pe care le-am dobândit pentru a fi cât mai util Bisericii noastre locale. Mă rog lui Dumnezeu să mă însoțească mereu cu harul său, pentru a-l putea sluji cu înțelepciune și umilință acolo unde el îmi cere.
Pr. Cornel Cadar