Arantzazu
În nord-estul Spaniei, în Țara Bascilor, printre munți cu stânci de piatră calcaroasă, la o altitudine de 750 m, se înalță sanctuarul Maicii Domnului de la Arantzazu. Drumul care duce de la autostradă spre sanctuar trece prin orașul Onati, iar la ieșirea din oraș se vede, ca dintr-un balcon natural, o priveliște superbă asupra împrejurimilor. Pe acest drum trecea adesea sfântul Ignațiu de Loyola, pentru a merge spre cea pe care o numea "mama" sa.
Conform istoricului Esteban de Garibay, un păstor din zonă, pe nume Rodrigo de Balzategi, ar fi găsit într-un tufiș foarte spinos de păducel, în anul 1469, o mică statuie a Maicii Domnului. Văzând-o, a exclamat: "Arantza zu?", care tradus înseamnă: "Tu, între spini?", de aici provenind și numele sanctuarului de azi. Istoricul spune că a auzit această mărturie chiar din gura unei persoane care l-a cunoscut pe Rodrigo. În perioada descoperirii statuii erau în zonă multe războaie, iar apoi a urmat și o mare secetă. Rodrigo i-a chemat pe oameni să se roage în fața statuii pentru ploaie, și, într-adevăr, aceasta nu a întârziat mult.
În anul 1493 este construit aici primul sanctuar de către o femeie bogată, Juana de Arriarán, iar fiul ei, care era călugăr, se stabilește cu comunitatea sa aici. Dar nu vor rămâne mult timp, deoarece, începând cu anul 1514, călugării franciscani devin proprietari și încurajează devoțiunea Maicii Domnului și a pelerinajelor. Vechiul sanctuar a supraviețuit în urma a trei incendii (1553, 1622 și 1834).
În anul 1809, în timpul unui război, când au fost desființate toate ordinele călugărești de către regele Iosif Bonaparte, statuia a fost transferată pentru un timp în biserica parohială din Onati. După terminarea războiului, statuia este adusă din nou la sanctuar, la 20 aprilie 1814.
În anul 1950 s-a decis construirea unui nou sanctuar, mare și modern. Se urmărea un stil care să vorbească prin semne și forme despre istoria locului. Așadar, s-a propus un concurs pentru noul proiect și a fost câștigat de arhitecții Francisco Javier Saénz de Oiza și Luis Laorga, iar sculptarea celor 12 apostoli de pe fațadă i-a revenit lui Jorge Oteiza.
După urcarea drumului de la Onati, pelerinul este întâmpinat de intrarea solemnă în sanctuar, străjuită de două turnuri simetrice, iar alături, în partea stângă, se înalță turnul clopotniței (44 m). Deasupra celor două porți mari de fier se află sculptate figurile a 14 ucenici.
Pe fondul de deasupra intrării străjuiește o reprezentare de mari dimensiuni a Mariei cu fiul mort pe brațe, Pieta.
E interesantă finisarea suprafețelor turnurilor: în blocurile de piatră s-au creat mici excrescențe ascuțite, pentru a simboliza astfel spinii în care a fost găsită statuia.
Interiorul bazilicii a fost numit adesea capela Sixtină a secolului al XX-lea. Este o operă cu o suprafață de 600 m2, realizată de Lucio Munoz, în culori închise: albastru, negru și maro. În față se află un panou imens, reprezentând în stil modern o alegorie a naturii, tot în culori sobre. În partea centrală a acestuia se află statuia Mariei.
Statuia Fecioarei, cu o înălțime de 36 cm, este sculptată în piatră și cântărește 9 kg. În mâna dreaptă ține un glob, simbolizând lumea, iar cu mâna stângă sprijină pruncul, așezat pe genunchiul ei; copilul ține în mâna stângă un fruct. Chipul Mariei seamănă cu al unei țărănci din zona bascilor.
Statuia are ca suport un trunchi de arbust, pe una dintre crengile sale atârnând un clopoțel. Statuia a fost încoronată oficial la 6 iunie 1886.
Noua bazilică a fost consacrată în vara anului 1969, cu ocazia sărbătoririi a 500 de ani de la găsirea statuii.
Pr. Iosif Dorcu