Sinodul tinerilor. Documentul final
Din Sinodul dedicat tinerilor, cu tema "Tinerii, credința și discernământul vocațional", desfășurat în perioada 3-28 octombrie, a rezultat un Document final care sintetizează dezbaterile din sesiunile plenare și cele din discuțiile pe diverse grupuri. Acesta este structurat în trei mari părți, cu 12 capitole, totalizând 167 de paragrafe. Ceea ce conferă unitate structurală Documentului este redactarea celor trei părți ca trei secvențe succesive ale episodului despre cei doi ucenici care, în drum spre Emaus, sunt întâlniți de Isus cel înviat (cf. Lc 24,13-35).
Astfel, prima parte poartă titlul "Mergeau împreună cu el". Isus este văzut ca unul care merge cu tinerii, le ascultă părerile, iluziile, speranțele. El îmbracă identitatea celui care se pune în mișcare, ascultă, conversează, împărtășește timp, învățătură, energie. Părinții sinodali recunosc cât de importantă este ascultarea pe care Biserica trebuie s-o arate față de tineri. Tinerii doresc să fie în primul rând ascultați; ei vor ca glasul lor să fie "considerat interesant și util în ambientul social și eclezial" (nr. 7). Lumea în care trăiesc ei este una digitală, iar de acest lucru nu poate face abstracție Biserica în interpelarea lor. O paradigmă a timpului nostru este și migrația, considerabil de mare în rândul tinerilor, pentru care mobilitatea nu mai este o barieră (nr. 25-28). Rolul familiei, al bunicilor în împărtășirea credinței trebuie luat în seamă și valorificat corespunzător. Tinerii nu sunt doar destinatarii mesajului Bisericii, ci protagoniștii care se implică în viața ei, "sunt prezentul, nu doar viitorul ei" (nr. 54).
A doua parte este intitulată "Li s-au deschis ochii". În cuprinsul ei se vorbește despre darul tinereții, despre tinerețea lui Isus (nr. 63). Tinerii sunt invitați să-și gândească viața în orizontul misiunii. Mai important decât: "Cine sunt eu?" trebuie să fie interogația: "Pentru ce anume sunt eu? (nr. 69). Acest lucru presupune o anumită înțelegere a libertății și a vocației de a împărtăși viața cu ceilalți (de remarcat exemplul lui Isus care își ia timp și frânge pâinea cu cei doi!); el pretinde un itinerar de discernământ, văzut ca o muncă permanentă cu propria conștiință (nr. 108), care se realizează în Biserică, nu în afara ei. E fundamental ca fiecare să accepte că Dumnezeu vorbește oricărei inimi și că, în dialog cu el, în ambientul eclezial, se formează anume dispoziții interioare (nr. 111), care poartă ulterior spre decizii clare, menite să elibereze de toată paleta de confuzii și dezorientări care se regăsesc la atâția tineri astăzi.
Cu titlul "Au plecat fără întârziere" (Lc 24,33), ultima parte a Documentului vorbește despre importanța nu atât a structurilor, cât mai ales a relațiilor, despre o eficientă și adecvată pastorație a tinerilor. Totodată, ea accentuează nevoia trecerii de la o viziune fragmentară a cotidianului la una integrală a vieții. Este subliniat rolul femeilor în Biserică (nr. 148), cărora trebuie să li se încredințeze funcții de responsabilitate. În planul sexualității, Biserica va trebui să întrebuințeze cuvinte clare și autentice. În Document se mai amintește de faptul că lumea este mai mult indignată de abuzul unora din Biserică decât revigorată și edificată de sfințenia atâtor membri ai ei, printre care mulți tineri, chiar martiri. Tocmai prin această sfințenie, Biserica e chemată să-și reînnoiască ardoarea și vigoarea apostolică (nr. 165).
Vorbind despre acest Sinod, în cuvântul său final, papa Francisc a spus: "Duhul Sfânt este cel care a lucrat aici".
Pr. Cristian Diac