|
Rolul muzicii sacre în liturgie Interviu cu pr. Ciprian Antălucă, Oficiul pentru Muzică Sacră - Ce anume intră în sfera de activitate a Oficiului pentru Muzică Sacră? În cadrul Diecezei de Iași există diferite organisme care au menirea de a-l ajuta pe episcop la organizarea și buna desfășurare a tuturor sectoarelor de activitate ale Bisericii locale. Oficiul pentru Muzică Sacră este unul dintre aceste sectoare din cadrul Consiliului Pastoral Diecezan, al cărui responsabil sunt începând cu 10 iunie 2016. Misiunea directorului Oficiului pentru Muzică Sacră este de a coordona acele persoane care activează în parohiile diecezei noastre ca animatori liturgici: organiști, dascăli, dirijori și coriști. Responsabilul acestui oficiu are misiunea de a organiza diferite întâlniri de formare spirituală, liturgică și muzicală cu toți aceia care sunt implicați în animarea celebrărilor liturgice. - Care este rolul muzicii sacre? Este greu să ne imaginăm o celebrare solemnă fără muzică. Cântarea liturgică nu este un ornament care se suprapune celebrării și nicio adăugire extrinsecă pentru a face liturgia mai plăcută și strălucitoare, ci este o parte integrantă celebrării, subliniind și punând în evidență diferitele momente din cadrul liturgiei. Muzica are un rol fundamental cât privește participarea activă a credincioșilor la celebrările liturgice, iar Biserica încurajează și dă o importanță deosebită participării active a poporului, deoarece Euharistia înseamnă comuniune. Muzica sacră reprezintă "expresia credinței" și sinteza dintre artă și credință, este limbajul propriu al emoției și sentimentului creștin. Rolul muzicii sacre este acela de a-l preamări pe Dumnezeu și de a-l ajuta pe creștin să se sfințească și să se apropie mai mult de Dumnezeu. - Care sunt activitățile pe care le-ați făcut până acum și ce aveți în plan pentru timpul următor? Pentru a-mi îndeplini cât mai bine această misiune, am considerat oportun să cunosc persoanele care se ocupă cu această slujire în cadrul parohiilor din dieceză. Am avut ocazia să cunosc și să dirijez mai multe coruri din dieceză. Acest lucru m-a ajutat să am o viziune generică despre muzica liturgică în comunitățile noastre și să întâlnesc foarte multe persoane care se implică trup și suflet în animarea liturgică. În anul 2012, Comisia de Muzică Sacră s-a reunit de mai multe ori pentru elaborarea unei colecții de cântece, intitulată "Magnificat", la care s-a lucrat timp de trei ani. În colaborare cu Oficiul pentru Pastorația Liturgică și Oficiul pentru Pastorația Biblică, începând din luna martie a acestui an, s-a desfășurat în dieceză proiectul unei zile de formare a lectorilor și a animatorilor cântului liturgic la nivel decanal. Această inițiativă a fost apreciată foarte mult de cei care au participat și se dorește ca acest lucru să se repete cel puțin o dată pe an. - Vorbiți-ne despre noua colecție. Care este conținutul? Câte cântece sunt? Cum sunt organizate? În trecut au existat mai multe colecții de cântece. În ultimii ani, în cadrul Institutului Teologic din Iași s-a elaborat o colecție de cântece liturgice intitulată "Cântați Domnului", cu armonie pentru cor bărbătesc, destinată corurilor din seminariile diecezei. Lipsea însă o colecție care să fie destinată tuturor credincioșilor, motiv pentru care s-a redactat și publicat colecția "Magnificat". Aceasta conține 545 de cântece, scrise în limba română și latină, așezate în ordinea anului liturgic. Colecția a fost lansată la 6 decembrie 2015, la Iași, când s-a celebrat o sfântă Liturghie prezidată de Excelența Sa Petru Gherghel, la care au participat toți membrii comisiei care au lucrat la elaborarea acestei colecții. - Ce se întâmplă cu acele cântări care n-au intrat în colecție? Am dorit ca această colecție să fie practică, să nu fie prea groasă, și din acest motiv au rămas cântece care nu au fost introduse în prezenta ediție, însă ele pot fi cântate în continuare. Acestea au fost adunate și catalogate într-o antologie și vor fi publicate eventual într-un alt volum. În colecția "Magnificat" există, cu părere de rău, anumite greșeli de redactare ce vor fi corectate într-o ediție ulterioară. Unele cântece apar ușor modificate cât privește muzica sau textul, modificări care s-au făcut din rațiuni juste, aprobate de comisie și de episcop, cu dorința și intenția ca toți credincioșii să cânte la fel în toate comunitățile, așa încât la diferite celebrări unde participă credincioși din diferite parohii să poată cânta cu ușurință împreună același text și aceeași melodie. Pentru a atinge acest deziderat este nevoie însă de timp, informare și formare la nivel parohial. - Pentru ce ați organizat acele zile de formare? Am întâlnit uneori persoane care aveau unele neclarități și incertitudini legate de alegerea cântecelor potrivite pentru diferitele părți ale sfintei Liturghii sau pentru anumite momente din timpul anului liturgic. Preoții înșiși întâmpină dificultăți în ceea ce privește găsirea unei persoane pregătite pentru misiunea de dascăl, organist, dirijor sau animator liturgic și de multe ori le este greu să-i coordoneze și să-i îndrume pe aceștia din punct de vedere muzical. Se întâmplă uneori ca în anumite comunități parohiale să existe divergențe și neînțelegeri privitor la cântările bisericești, la rolul corului și al poporului în cadrul celebrărilor liturgice și la alte problematici legate de această temă. Consider că este necesară o orientare comună și uniformă în sectorul muzicii liturgice în cadrul diecezei. - Care sunt impresiile de la întâlnirile de formare de până acum? La întâlnirile de până acum am văzut mult interes și entuziasm din partea celor care au participat la aceste întâlniri de formare. Unii dintre ei și-au exprimat dorința de a se organiza mai des astfel de inițiative și, eventual, ziua de formare a lectorilor și a animatorilor cântului liturgic să se facă la date diferite, deoarece sunt unii care vor să participe la ambele. Îmi doresc ca această întâlnire să aducă roade bogate în parohiile noastre și să fie prilejul oportun pentru a învăța lucruri practice, concrete, care să ne ajute în slujirea noastră muzicală. Este important, așadar, să avem o viziune comună, o unitate vizibilă în câmpul liturgic și o grijă deosebită în pregătirea celebrărilor, astfel încât ele să reprezinte un profund și semnificativ semn de comuniune. - Care-i rolul corului? Asistăm uneori la diferite situații în celebrările noastre atunci când corul sau câțiva animatori liturgici își asumă în totalitate și acele părți care în mod normal sunt rezervate poporului. Este de evitat ca un solist sau chiar corul să transforme celebrarea într-un act concertistic. Aceasta nu înseamnă să cădem în cealaltă extremă, când se reduce totul doar la cântarea poporului: trebuie să i se acorde importanță fiecăruia în parte, iar toți împreună să contribuie la participarea activă a tuturor. Toate documentele Bisericii insistă asupra importanței și a rolului corului, citând adesea concepte precum: artă, bogăția formelor și frumusețe. Corul trebuie să conlucreze cu ceilalți slujitori ai liturgiei pentru a face vizibilă frumusețea și arta în celebrări, pentru a deveni vocea calificată a poporului și pentru a fi elementul de legătură dintre celebrant și credincioși. A consemnat pr. Cornel Cadar
|
|
Episcopia Romano-Catolică de Iași * Bd. Ștefan cel Mare și Sfânt, 26, 700064 - Iași (IS) tel. 0232/212003 (Episcopie); 0232/212007 (Parohie); e-mail: editor@ercis.ro design și conținut copyright 2001-2024 * * toate drepturile rezervate * găzduit de HostX.ro * stat |