Catolicii din Moldova în timpul Primului Război Mondial (VI)
Voinicii noștri
Continuăm să ne întrebăm ce a însemnat Primul Război Mondial pentru catolicii din Moldova. În acest număr încercăm să descoperim câți tineri catolici au fost recrutați și care era starea de spirit din parohiile catolice.
Forțele mobilizate de către România în anul intrării sale în război (1916) au reprezentat, din punct de vedere numeric, 15% din populația țării, adică 1.083.000 de oameni (din 7.220.000 de locuitori).
În 1899 România înregistra 5.956.690 de locuitori. Conform recensământului din 19 decembrie 1912, în România erau 7.234.919 locuitori. După cum am văzut în numărul trecut, la intrarea României în război erau estimați în Moldova 91.334 de credincioși catolici. Aplicând 15%, rezultă că 13.700 de catolici din Dieceza de Iași erau mobilizați. Aproximativ la același rezultat se ajunge și dacă se folosește o altă variantă de calcul. În anul 1912 catolicii reprezentau 2,18% din populație, adică numărul lor se ridica la 157.938. Dacă se aplică 15%, rezultă că 23.690 dintre cei mobilizați erau catolici. În Arhidieceza de București, înainte de război, erau 65.000 de credincioși, adică 9.750 erau mobilizați. Diferența de 14.210 o reprezintă catolicii din Dieceza de Iași.
Există cifre mai clare cu privire la participarea la al Doilea Război Balcanic (1913). Acțiunea de mobilizare a armatei române a început în noaptea de 5 spre 6 iulie 1913. Din cei 10.000 de catolici care au luat parte la acțiunea militară din vara anului 1913, peste 7.000 erau catolici din Moldova. Pr. Mihai Robu a preluat din răspunsurile date la circulara din 24 iulie 1913 pentru Calendarul catolic pe anul 1914 următoarele cifre: Adjudeni: 224, Bacău: 651, Bârgăuani: 118, Botoșani: 70, Butea: 213, Călugăra: 404, Cleja: 427, Dărmănești: 200, Faraoani: 185, Focșani: 172, Gherăești: 188, Grozești: 232, Hălăucești: 267, Horlești: 113, Huși: 331, Iași: 54, Oțeleni: 174, Pașcani: 20, Prăjești: 403, Pustiana: 279, Răchiteni: 136, Săbăoani: 454, Tămășeni: 200, Trotuș: 523, Valea Seacă: 183, Văleni: 256. Lipsește Galați.
Pentru Primul Război Mondial, la început, tinerii catolici au fost concentrați mai ales în regimentele celor două centre Roman și Bacău.
Cu privire la starea de spirit din parohii, intuim câte ceva dintr-o scrisoare circulară a administratorului apostolic de atunci, pr. Ulderic Cipolloni. Scrisoarea a fost dată la 20 mai 1918 și se cereau rugăciuni pentru eroi. Din cele notate înțelegem că în fiecare parohie, înainte de a pleca, tinerii au mers la biserică pentru a se ruga și a fi binecuvântați de paroh: "Ni se pare de a-i vedea și acum pe acești voinici, venind la biserică pentru ultima dată înainte de plecare, spre a cere lui Dumnezeu acea putere și acea resemnare trebuincioasă pentru a se supune datoriei; îi vedem cum, îngenuncheați înaintea noastră, ne-au cerut binecuvântarea cerului, încredințându-ne cu lacrimi ființele cele mai scumpe pentru ei, pe soțiile și pe copiii lor!... Oh, ce momente sfâșietoare au fost acelea pentru ei, pentru noi, pentru toți!... Dar ei, întăriți de sfânta noastră credință, care nu cunoaște slăbiciunea și care condamnă orice șovăire în fața datoriei, au plecat...".
Pentru a-i pregăti spiritual, superiorii de atunci s-au îngrijit să scoată diferite broșuri sau cărți. La 8 august 1914, pr. Ulderic Cipolloni, vicar general, acordă imprimatur pentru broșura "Căința desăvârșită, o cheie de aur a cerului", traducere din nemțește de pr. Anton Gabor, material destinat soldaților de pe front. La 12 octombrie 1915, pr. Anton Gabor primește imprimatur pentru broșura Tovarășul soldatului - scurte rugăciuni și îndemnuri. De asemenea, încă din 1913, pr. Ulderic Cipolloni tipărește la Săbăoani Calea cerului, cu rugăciunile principale, sfânta Liturghie, devoțiuni etc. - o carte purtată de unii soldați pe front.
Pr. Cornel Cadar