Răspundem cititorilor
* Ne-au scris de sărbători: Galina P. Pajura (București); I.I. (Hălăucești); Elena Dascălu (Iași); Constanța Munteanu (Ploiești); Marinela Doina Becheș (Arad); Congregația Inimii Neprihănite, Casa "Sfântul Iosif" (Odorheiul-Secuiesc); pr. Ioan Pop (Lugoj); pr. Dominic Hîrja (Buzău); Episcopia Greco-Catolică (Oradea); Institutul Teologic Franciscan (Roman); Acțiunea Catolică (Iași); Fam. Marin Șpam (Baia Mare); Fam. Niculescu Elisabeta (Constanța); Vă mulțumim pentru gândurile trimise!
* Emil Jucan (Lechința, jud. Bistrița Năsăud). "Sunt un credincios romano-catolic convins și am speranța că o să primesc o povață. Am convingerea că în Rugăciunea Domnească sintagma «nu ne duce pe noi în ispită» nu este cea corectă. Cred că ar fi mai potrivit să se spună: «Nu ne lăsa să cădem în ispită». Mântuitorul Isus a trăit experiența ispitirii în pustiu. El știe cât suntem de vulnerabili, cred că nu este corect să facem o insinuare la adresa lui... Sunt suferind de o boală incurabilă, cum o numesc doctorii. Cred că pentru Isus nimic nu este imposibil. De aceea mă rog zi de zi ca Mântuitorul să-mi vindece trupul bolnav și să-mi curețe sufletul de toate păcatele. Am cerut părerea mai multor persoane în privința problemei care mă frământă și am primit răspunsuri neconvingătoare, cum ar fi: "Așa-i tradiția". Eu cred că tradiția nu poate face un zid în fața evidenței... Cu speranța că voi primi un răspuns vă mulțumesc!
La nedumerirea dv. vă răspundem din Catehismul Bisericii Catolice numărul 2.846, unde este scris: "Această cerere atinge rădăcina celei precedente, căci păcatele noastre sunt roadele consimțirii la ispită. Îi cerem Tatălui nostru să nu ne «ducă» în ea. E greu de tradus cu un singur cuvânt termenul grecesc: el înseamnă «nu îngădui să intrăm», «nu ne lăsa să cădem în ispită». «Dumnezeu nu poate fi ispitit de rău și nu ispitește pe nimeni» (Iac 1,13), ci, dimpotrivă, vrea să ne elibereze de rău. Îi cerem să nu ne lase să o luăm pe calea care duce la păcat. Suntem încleștați în lupta «între carne și Duh». Această cerere imploră Duhul discernământului și al tăriei.
* Ioan Crișu (jud. Bacău). "Am citit în unul din numerele trecute ale revistei că stresul dăunează grav sănătății. Oare nu sunt oamenii destul de stresați din cauza problemelor pe care le au cum ar fi: șomaj, întreținere, hrană, medicamente etc.? Acum a mai apărut o altă problemă cu locurile de veci. Aceasta le mai trebuia oamenilor, să-și mai facă alte griji cu cimitirul... Ar trebui să se scrie în revistele «Lumina creștinului» și în «Mesagerul sfântului Anton» toate dispozițiile care vin de la Episcopia de Iași ca să fie informat tot creștinul. Preotul a spus ceva în biserică, dar majoritatea dintre noi nu am înțeles bine: care sunt bătrâni, care nu aud bine și atunci fiecare își dă cu părerea".
Deocamdată nu este totul definitivat. Cu siguranță, când va fi, veți fi informat. S-a plecat de la constatarea pe care ați făcut-o și dv.: unele cimitire, din cauza lipsei locurilor, a dezordinii, a dorinței unora de a construi cavouri cât mai mari, a certurilor dintre persoane și firme, a umblării prin tribunale etc., au nevoie de un regulament care să reglementeze lucrurile. În felul acesta, așa cum ați notat, stresul va fi mai puțin. Acest regulament este în faza de analiză și discuții cu specialiști, comitetele bisericii și cu cei care doresc să aducă propuneri. Apoi se va definitiva și, cu siguranță, se va scrie și în revistă. Totuși, pentru a primi mai multe explicații, mai ales când nu înțelegeți anunțurile din biserică sau nu vă sunt destul de clare, luați legătura cu părintele paroh sau cu un membru al comitetului bisericesc; ei sunt în măsură să clarifice anunțurile făcute.
* Matei Balint (Nisiporești). Am primit scrisoare dv. din care am înțeles că sunteți un om al rugăciunii și aveți o dorință arzătoare ca toți oamenii să se convertească și să-l iubească pe Dumnezeu. Vă mulțumim și vă felicităm că aveți un respect deosebit pentru cei care au murit ca martiri, amintindu-i pe cei din localitatea dv.: Veronica Antal, cea care a voit mai degrabă să moară decât să păcătuiască; pr. Gheorghe M. Dumitraș, OFMConv., care a murit la vârsta de numai 42 de ani după ce a stat după gratii timp de 15 ani în închisorile comuniste. Dar așa cum se întâmplă în orice luptă, există un învins și un învingător, în cazul celor doi "martiri" deja se vede biruința. O să fie o mare onoare pentru comunitatea Nisiporești când în ziua de 22 septembrie o să fie ridicată la cinstea altarelor slujitoarea Domnului, Veronica Antal. Rugați-vă în continuare, așa cum mulți o facem, ca sărbătoarea să fie o laudă adusă lui Dumnezeu care este "binecuvântat în sfinții săi".