|
|
Librărie on-line |
comandă acum această carte prin librăria noastră virtuală |
|
|
|
|
|
Sfânta Scriptură "În Evanghelia după Ioan 1,29, când Isus este botezat de Ioan Botezătorul, acesta a zis: «Iată-l pe Mielul lui Dumnezeu, care ridică păcatul lumii!», și recunoaște că el este acela despre care a spus: «După mine vine un bărbat care a fost înaintea mea, pentru că era mai înainte de mine». Și totuși în Evanghelia după Luca și în celelalte evanghelii Ioan Botezătorul se îndoiește. A chemat pe doi dintre ucenicii săi, i-a trimis la Isus să-l întrebe: «Tu ești cel care trebuie să vină sau să așteptăm pe altul?» De ce s-a îndoit?"
În spatele scenei descrise în Lc 7,18-23 (ca și în Mt 11,2-6) se află o reflecție sau o dezbatere cu privire la figura și la misiunea lui Isus ce reflectă poziția Bisericii de la început în polemica avută cu grupuri de iudeo-creștini sau de baptiști. Știrile ajung la Ioan Botezătorul, care este în închisoare, prin ucenicii săi care au rămas surprinși de "toate acestea" care se povesteau despre Cristos: în special de atitudinea lui critică față de alte grupări religioase - ucenicii lui Ioan Botezătorul erau mai aproape de farisei decât de "creștini" în ceea ce privește rigoarea ascetică și practicile religioase - și totodată de comportamentul său umil și discret. Ceea ce văd și aud ucenicii lui Ioan nu corespunde cu ce auziseră ei despre Mesia de la maestrul lor. El li-l prezentase ca pe judecătorul escatologic: "El vă va boteza în Duhul Sfânt și cu foc. Lopata de vânturat este în mâna lui ca să curețe aria și să adune grâul în grânarul său, iar pleava o va arde în focul care nu se stinge" (Lc 3,16-17). Sensul întrebării pe care i-o pun lui Isus apare din context. "Cel care are să vină" este Mesia așteptat de popor (cf. Gen 49,10; Hab 2,3; Mal 3,1; Ps 118,26), care se apropie mai mult de oracolele referitoare la mesianismul regal decât de cântările "slujitorului lui Iahve". Răspunsul oral al lui Isus este completat de o demonstrație practică a virtuților sale terapeutice. Identitatea lui Isus trebuie descoperită din faptele sale, care împlinesc o profeție: Is 35,5; 61,1-2 = vindecarea celor bolnavi și, mai ales, proclamarea veștii celei bune celor săraci. Ideea mesianică a lui Ioan Botezătorul este unilaterală, de aici, îndoiala. Isus îl invită să o completeze. "Cel care trebuie să vină" nu trebuie să fie în mod necesar un suveran, un dominator politic, un cuceritor, ci un mântuitor. Evanghelizarea săracilor nu putea fi realizată de cei mari sau de cei puternici, ci de unul de condiția lor.
Pr. Alois Bulai
|
|
|
|
Caută pe site |
|
|
Biblia on-line |
|
|
Centrul Misionar Diecezan |
|
|
Centrul de Asistență Comunitară "Sfânta Tereza de Calcutta" |
|
|
|
|
|