Curier juridic
* Veronica Giurgi (Tămășeni). "Mama mea a decedat la 30 martie 2017 și aș dori să știu cine avea obligația să transmită la notar documentația pentru taxa de moștenire".
Oricare dintre moștenitorii mamei dv., după decesul acesteia, putea solicita la notar (în cazul în care există înțelegere între toți frații) sau în instanță dezbaterea moștenirii după defunctă. Atât la notar, cât și în instanță, actele trebuie depuse de cel care face cererea de dezbatere a moștenirii sau de partaj succesoral. În ceea ce privește taxa succesorală, la notar se achită de către fiecare moștenitor, în funcție de cota sa succesorală și de bunurile pe care le preia din masa partajabilă. La instanța de judecată, taxa de timbru se achită de cel care solicită partajarea (maximul taxei de timbru este de 5% din valoarea masei partajabile), iar la finalul procesului instanța de judecată îi obligă pe ceilalți moștenitori să achite cheltuielile de judecată în funcție de cota succesorală și de bunurile pe care le preiau din masa partajabilă.
În ceea ce privește cheltuielile de înmormântare, ele pot fi cerute în dosarul de partaj succesoral și vor fi obligați toți moștenitorii să le plătească, în funcție de cotele succesorale și de bunurile preluate din masa partajabilă, conform art. 1155 Cod civil, care prevede că "moștenitorii universali și cu titlu universal contribuie la plata datoriilor și a sarcinilor moștenirii proporțional cu cota succesorală ce îi revine fiecăruia". Cererea pentru cheltuielile de înmormântare poate fi făcută în termen de trei ani de la decesul mamei dv.
Potrivit art. 975 al. 4 din Codul civil, "moștenirea sau partea din moștenire care li se cuvine descendenților se împarte între aceștia în mod egal, când vin la moștenire în nume propriu, ori pe tulpină, când vin la moștenire prin reprezentare succesorală (în cazul în care unul dintre frați este decedat, partea cuvenită acestuia se împarte în mod egal copiilor acestuia).
Casa părintească, în lipsa unui act autentic din care să rezulte că mama v-a lăsat-o dv., se va împărți în mod egal între toți moștenitorii. În cazul în care dv. veți dori să preluați imobilul, va trebui să achitați fraților câte o sumă de bani pentru partea lor. Suma de bani poate fi stabilită prin bună învoială, ca între frați, sau pe calea unei expertize evaluatorii.
* Ion Cușmir (Rădăuți). "Dețin un spațiu fără activitate, dar primăria a calculat impozit ca și cum ar fi activitate în el. Dacă în spațiu este activitate, dar nonprofit, cum se calculează impozitul?"
Modul de calcul al impozitului diferă în funcție de posibilitatea de a determina (din documentația cadastrală sau din contractul de închiriere) care e spațiul de locuit și care e cel folosit de firmă, în sensul în care cele două se suprapun sau nu. În cazul în care cele două spații se pot identifica separat, adică nu se suprapun, impozitul total de plată pentru imobilul respectiv e format din două componente: impozitul pentru suprafața folosită în scop rezidențial (ca pentru locuințe) plus impozitul pentru suprafața folosită în scop nerezidențial (partea folosită pentru firmă). În această situație, pentru a se conforma, proprietarul persoană fizică trebuie să obțină un raport de evaluare întocmit de un evaluator autorizat, urmând ca impozitul să fie calculat prin însumarea impozitului pentru partea rezidențială cu cel aferent părții nerezidențiale.
În cazul în care la adresa apartamentului este înregistrat un domiciliu fiscal la care nu se desfășoară nicio activitate economică, impozitul se calculează ca și când clădirea este utilizată în scop rezidențial (ca pentru locuințe).
Dacă cheltuielile cu utilitățile sunt în sarcina operatorului economic (firmă, persoană fizică autorizată etc.), atunci impozitul se calculează ca și când clădirea este utilizată în scop nerezidențial (cote cuprinse între 0,2% și 1,3%, în funcție de decizia consiliului local); cu alte cuvinte, dacă cheltuielile cu utilitățile nu sunt achitate de proprietarul persoană fizică, impozitul datorat va fi unul nerezidențial; dacă cheltuielile cu utilitățile nu sunt înregistrate în sarcina persoanei care desfășoară activitatea economică, impozitul pe clădiri se calculează ca și când clădirea este utilizată în scop rezidențial.
În concluzie, proprietarii persoane fizice care au înregistrate și activități economice la adresa la care locuiesc plătesc un impozit similar celui aplicat locuințelor, dacă nu au suprafețele delimitate (care pentru locuit, și care pentru activitate) și dacă nu înregistrează pe activitate cheltuielile cu utilitățile (energie electrică, gaze naturale, termoficare, apă, canalizare).
Av. Mihaela Ciobanu