Tablete spirituale
Primul rod
Învierea lui Isus constituie faptul central și decisiv al istoriei mântuirii, punctul focal de convergență al profețiilor din Vechiul Testament și inima mesajului creștin, dar și primiția învierii universale. În ea, istoria și metaistoria se întrepătrund în individualitatea unei persoane, într-un fapt unic și irepetabil, dar care anticipă în același timp și declanșează re-crearea lumii printr-o noutate absolută: împărtășirea incoruptibilității. E adevărat că, prin înviere, cel care trăise ca un simplu om, deși era persoană divină, a fost "constituit Fiu al lui Dumnezeu întru putere" (Rom 1,4), inclusiv în ceea ce privește natura sa umană. Dar, ajungând la acest nivel, nu păstrează doar pentru sine stadiul ființei desăvârșite, ci transmite, prin harul sacramental, germenul vieții neștirbite.
Ca și în cazul oricărei semințe, stagiul trecerii prin pământ este nu numai inevitabil, ci și necesar pentru o viață nouă. Chiar dacă sau tocmai pentru că implică un fel de descompunere; care, de fapt, înseamnă transformare; totul fiind posibil datorită germenului viu. Desigur, asemănarea nu este atotcuprinzătoare. Separarea are loc în sensul că vegetația își reia ciclul de creștere spre a rodi, pe când învierea cuprinde în sine deplinătatea de la bun început. E ca și cum, odată cu învierea Domnului, ar fi fost activat nivelul definitiv: cel al culesului roadelor. Căci "Cristos a înviat din morți, fiind pârga învierii celor adormiți" (1Cor 15,20).
Pr. Cristian Chinez