Fericitul Anton Durcovici și misterul crucii
Viața fericitului Anton Durcovici a însemnat urcarea Calvarului cu purtarea crucii, asemenea Mântuitorului. Astfel, unul dintre colaboratorii săi apropiați, vorbind despre virtutea credinței episcopului Durcovici, relata că "era impresionant să-l vezi cu câtă atenție făcea semnul sfintei cruci". De aceea, crucea, ca instrument de mântuire pentru oameni, a reprezentat una dintre temele îndrăgite de "martirul iubirii lui Cristos", care întreaga viață și-a trăit-o "în umbra crucii".
La 10 iunie 1948, la Butea, fericitul Anton a spus că cinstim Sfânta Treime ori de câte ori ne facem semnul crucii. Misterul lui Cristos răstignit pe cruce a fost și tema predicii sale de la Șcheia, unde a vorbit despre "dragostea nesfârșită a Mântuitorului pentru sufletele noastre".
La Gherăești, la 4 septembrie 1948, explicând devoțiunea către preasfânta inimă a lui Isus, i-a îndemnat pe credincioși "să se închine sfintei cruci cu credință neclintită, cu nădejde nestrămutată și dragoste înflăcărată", pentru ca, atunci când va apărea Cristos "cu semnul biruinței sale, [ei] să aibă parte de fericirea veșnică". Le-a mai spus să se străduiască să-i câștige pentru Cristos și pe aceia care își bat joc de cruce, "ca la judecată semnul acesta sfânt să le fie și acestora spre mântuire".
Aflându-se la 14 septembrie 1948 la Luizi-Călugăra, de ziua Înălțării Sfintei Cruci, Anton Durcovici nu a pierdut ocazia să vorbească despre acest semn al mântuirii și despre "puterea dumnezeiască a lui Cristos răstignit pe cruce", putere prin care este mântuită lumea de păcat, de sclavia diavolului și de moartea veșnică. "Toți cei care cred în Cristos cel răstignit, a spus episcopul, își vor mântui sufletul în ciuda oricărei încercări contrare din partea dușmanilor crucii, care sunt diavolul, lumea rea și poruncile rele din chiar lăuntrul firii noastre".
La 24 octombrie același an, la Ploscuțeni, păstorul Diecezei de Iași le-a spus copiilor "să se închine cu evlavie făcând semnul sfintei cruci în ispitele ce le vin de la duhul rău, arătând că acesta fuge de cei ce cu încredere fac semnul sfânt, în care se manifestă puterea Sfintei Treimi și a lui Cristos răstignit". Crucea ca semn de mântuire a fost amintită și la Râmnicu-Vâlcea, la 16 iunie 1949, episcopul spunându-le copiilor că, dacă în ispite "se roagă și cu multă evlavie fac semnul mântuirii noastre, semnul crucii", atunci vor reuși, asemenea Mântuitorului, să-l învingă pe diavol. Pentru ca să nu rămână doar la nivelul afirmațiilor teoretice, atât la Ploscuțeni, cât și la Râmnicu-Vâlcea l-a dat drept exemplu pe sfântul Anton cel Mare, care, făcând semnul crucii, l-a izgonit pe diavol arătat "sub chipul unui uriaș înspăimântător".
Aflat în temnița de la Jilava, în momentul în care a fost împins gol în celulă, conform mărturiilor pr. Florian Müller, fericitul Anton Durcovici i-a îndemnat pe deținuți "să poarte crucea suferinței cu dăruire față de Dumnezeu".
Cu părere de rău, cel care a iubit atât de mult crucea, cel care a purtat-o cu vrednicie după modelul lui Cristos, cel care a fost răstignit pe ea pentru că a iubit-o și a purtat-o, a fost înmormântat fără cruce. Faptul însă nu l-a împiedicat să se bucure de roadele ei, roade de care ne vom bucura și noi, dacă, asemenea fericitului Anton Durcovici, vom fi cu totul cufundați în misterul crucii lui Isus.
Pr. Petru Ciobanu